11. mar 2010 kl 20:34

Svend Ferdinandsen

Klimadebat2: Hvad kan vi blive enige om?

Der har nu kørt en debat i længere tid angående længden af midling for at kunne sige noget fornuftigt om tendenser i temperaturen.

Jeg ønsker at starte en debat angående Jordens middeltemperatur, og om den er væsentlig til vurdering af klima ændringer
Det har været berørt i den forrige debat, særligt med Andresens spørgsmål om middeltemperaturens væsentlighed. Selve beregningen af middeltemperaturen er der også stillet spørgsmål ved, og den måde det gøres på kan også virke lidt tvivlsom. Set i lyset af de politiske konsekvenser af den beregnede middeltemperatur og dens eventuelle ændring, ville det være godt at få en debat om hvordan "klimaændringer" skal måles og vurderes.

1) Er middeltemperaturens ændring et godt mål for jordens tilstand/klima? Vil klimaet ikke blive mere påvirket af ændrede temperaturforskelle, end af en generel ændring over det hele?

2) Hvis man ønsker at måle temperaturændringer, var det så ikke bedre at måle ændringer pr. målestation, end at måle ændringer i middel af alle stationer?

Disse to ovennævnte punkter synes jeg er væsentlige, før man diskuterer "klimaændringer" baseret på en total middel over hele Jorden.

Jeg er selv skeptisk overfor de meget bastante udmeldinger man hører, og er begyndt at tvivle på alt efterhånden. Derfor ser jeg frem til de argumenter der forhåbentlig kommer i debatten. Jeg har sat begge punkter på, fordi de er uløseligt sammenknyttede.

11. mar 2010 kl 22:47

Peter Ole Kvint

Re: Klimadebat2: Hvad kan vi blive enige om?

1) Er middeltemperaturens ændring et godt mål for klima?

Vinterens nedbørsmængde i Danmark er et udtryk for det globale klima, da vandet må være fordampet et andet sted. Hvorimod et termometer kun viser den lokale temperatur kl. 12.

1) Er middeltemperaturens ændring et godt mål for jordens tilstand?

Begrebet: "Jordens tilstand" forudsætter at jorden kan have en god eller dårlig tilstand. Et varmere klima plejer at være mere gunstigt for menneskene, på grund af den øgede nedbør i ørknerne.

12. mar 2010 kl 00:09

Søren Rosdahl Jensen

Re: Klimadebat2: Hvad kan vi blive enige om?

Det er en interessant debat du lægger op til her.
Først bør vi vel definere hvad der menes med "den globale middeltemperatur".

Et problem ved at benytte den globale middeltemperatur som proxy for jordens energi-indhold er at de variationer vi ser i forbindelse med eks. istider typisk er på op til 6K, mens variationen i temperaturen i løbet af et døgn kan være noget mere end dette.

Så jeg ser også problemer ved at bruge den globale middeltemperatur som indikator global opvarmning, men jeg har svært ved at se alternativer.

Hvad med stigninger i havniveauet?

Mvh.
Søren

12. mar 2010 kl 00:32

Svend Ferdinandsen

Re: Re: Klimadebat2: Hvad kan vi blive enige om?

Er Jordens energi-indhold væsentligt?
Og siger det andet end at energiindholdet er ændret/stabilt, og hvis det ændrer sig hvad betyder det så?
Der er jo snart ikke grænser for hvad man kan måle, selv minimale ændringer kan man nu måle, men har de nogen betydning, -og hvilken?
Med hensyn til Jordens middeltemperatur kan man jo spørge om hvad det betyder, at det bliver 10grader varmere ved ækvator og 10grader kolder ved polerne? Blot som et eksempel.
Og for at uddybe det lidt mere: Hvis man er interesseret i temperaturændringer, hvorfor så ikke undersøge ændringerne for hver enkelt målested?

12. mar 2010 kl 11:51

Søren Rosdahl Jensen

Re: Re: Re: Klimadebat2: Hvad kan vi blive enige om?

Man undersøger jo også ændringerne for hvert målested, for derefter at kombinere dem til en størrelse som opsummerer ændringerne for alle steder. Se f. eks. nogen af de seneste artikler på http://rankexploits.com/musing...ngs/ om hvordan man kombinere temperaturer fra målestationer med forskellige temperaturstigninger.

Jordens energi-indhold er væsentlig fordi en stigning i dette bl. a. medfører afsmeltning af iskapper og havstigninger - ret væsentligt fordi en stor del af verdens befolkning bor i lavtliggende kystområder.

Mvh.
Søren

Ny i debatten? Opret en brugerkonto