10. mar 2010 kl 00:17

Kim Sahl

Lysets gåde

Vi har en tråd om lysets hastighed, der er vokset sig til 200 indlæg - og så - har der været mange bolde i luften vedr. elektromagnetismen, så hvad med en tråd der samler op; ikke så meget de mange elektromagnetisk matematiske detaljer vi kan slå efter i bøgerne, men mere fysikken omkring emnet, kunne vi se nærmere på.

Først lidt historie.
Mod slutningen af 1700 tallet, begyndte en egentlig udforskning. Før da, blev emnet betragtet som kuriøst og med kun lidt praktiske anvendelser.
Det var især den statiske elektricitets virkninger, man ved selskaber morede sig med, samt magnet-legetøj.
I 1800 tallet blev emnet det største forskningsobjekt, vendt og drejet i alle detaljer - og både det matematiske og fysiske maskineri blev udviklet, og mange praktiske anvendelser blev udbredt på tiden med at den endelige og samlede matematiske udformning (Maxwell) blev udgivet.
På trods af denne udvikling, var fysikken bag emnet (ligesom mekanikken 150 år tidligere) forblevet uforstået. Man forsøgte at indføre en fysisk kunstighed: Æteren. Einstein afskaffer den, men sætter ikke noget i stedet. Lysets fysik bliver dermed et tomt udtryk, benævnt som en universel konstant - fremsat som postulat.
Emnet er i dag arbejdet ind i kvantefysikken, men de oprindelige fysiske gåder består fortsat.

10. mar 2010 kl 00:28

Kim Sahl

Elektricitet

Vi har den elektriske ladning -
1) er den i hvile, er der tilknyttet et elektrisk felt
2) er den i bevægelse, er der også tilknyttet et magnetisk felt

10. mar 2010 kl 00:31

Kim Sahl

Magnetisme

Vi har den magnetiske "ladning" -
1) er den i hvile, er der tilknyttet et magnetisk felt
2) er den i bevægelse, er der også tilknyttet et elektrisk felt

10. mar 2010 kl 00:37

Kim Sahl

Vand

Smukt fremstillet, men holder det vand, eller er virkeligheden grum og ødelægger skønmaleriet?

Er der nogen der ved noget om elektromagnetisme.

10. mar 2010 kl 17:05

Søren Fosberg

Re: Vand

Er der nogen der ved noget om elektromagnetisme.

Prøv: Elektromagnetisme 1820-1900 af Ole Knudsen

Mvh Søren

10. mar 2010 kl 22:45

Thorsten Hansen

Re: Magnetisme

En af Maxwell's ligninger siger at divergensen af B-feltet er lig nul. Det betyder at der ikke findes magnetisk ladning (magnetiske monopoler).

I forbindelse med kvantisering af magnetisk flux, gav Dirac en nedre grænse for størrelsen af magnetiske monopoler, hvis de nu fandtes alligevel. I så tilfælde skulle Maxwell's ligninger justeres for de situationer hvor magnetiske monopoler var relevante.
Men de er mig bekendt ikke observeret.

10. mar 2010 kl 23:49

Kim Sahl

Ladninger og poler

Thorsten
Ligesom tyngdebølger, er magnetiske monopoler stadig diskuteret indgående - man tror jo på en ligeberettigelse (ladninger og poler), men naturen snyder os, eller også ser vi ikke tingene rigtigt an.
Monopoler er observeret i et enkelt forsøg for godt 30 år siden, men dette har ikke været reducerbart.
Den 2. Maxwell ligning (div B=0), er lidt vanskelig at gøre rede for subatomarisk - det menes jo at ladningers bevægelse er baggrunden for permanentmagneten, men denne sag er bestemt ikke enstemmigt afgjort (Ampere, sagde iøvrigt at magnetisme ikke er en selvstændig naturkraft).

Men når jeg skriver magnetisk ladning, er det så i gåseøjne.

I tråden kan man jo debattere monopolerne, omend det nok ikke er det letteste emne.

11. mar 2010 kl 00:19

Kim Sahl

Coulomb

Det er almindeligt at starte den elektromagnetiske fremstilling med Coulombs lov, om ladningen og det elektriske felt.
Der er altså til den hvilende ladning tilknyttet rummelige kræfter i vacuum (stoftomt rum), i forhold til andre ladninger.
Vi har altså ladning knyttet til stof, og felt knyttet til rum.
Nu befinder elektronen sig ved sin ladning i en elektromagnetisk tilstand, og en tilstand er altid tilknyttet en tidsudstrækning.
"Coulombs lov er tidsuafhængig" - står der et sted, hmm

11. mar 2010 kl 00:34

Kim Sahl

Tak

Søren
God henvisning - jeg kender Ole Knudsen fra hans bog om mekanik.

Men der skal vist mere til end en bog om den gamle elektromagnetisme, for at løse op for forvirringen:
"Ladninger i bevægelse udsender elektromagnetiske bølger"
"Accelererede ladninger vil udsende en elektromagnetisk bølge"
"De bevægede elektroner i dette atom, udsender ingen bølger"
- står der i forskellige bøger - og så - i al beskedenhed, min egen "Elektromagnetiske bølger kan kun udsendes ved ladningers tilstandsændring".

11. mar 2010 kl 01:20

Søren Fosberg

Re: Tak

"De bevægede elektroner i dette atom, udsender ingen bølger"
- står der i forskellige bøger - og så - i al beskedenhed, min egen "Elektromagnetiske bølger kan kun udsendes ved ladningers tilstandsændring".

Det er altid lidt svært at forstå din tale (hva mener du med "dette atom"? mon ikke blot du mener "Elektronerne i atomer udsender ingen bølger". Hvis det er det sidste du mener er det både rigtigt og forkert. Det er rigtigt at de ikke udsender et kontinuert spektrum, men de kan dog udsende EM stråling på kvantiseret form. Du rører altså ved noget centralt i tilblivelsen af kvanteteorien.

Spørgsmålet er dertil at det ikke er klart om man kan tale om at elektroner der som partikler "bevæger" sig rundt om kernen. Elektroner opfattes også som stående bølger omkring kernen. Dette er ikke end del af klassisk elektromagnetisme.

Du bliver nødt til at forklare hvad du mener med "tilstandsændring". Det kan jo betyde hvad som helst når du ikke definerer det. Og - hvis muligt - ikke en cirkulær definition.

Undskyld - jeg har mistet min højreparantes

Mvhy Søren

11. mar 2010 kl 05:44

Stig Johansen

Re: Lysets gåde

Man forsøgte at indføre en fysisk kunstighed: Æteren. Einstein afskaffer den, men sætter ikke noget i stedet.

En sjov måde at formulere det på.

Æteren er ikke enfysisk kunstighed, og Einstein kan da heller ikke afskaffe naturen - er han Gud?

Den 'rigtige' fysisike kunstighed er behovet for indførelse af 'fotoner', som er noget ævl, da de i givet fald nødvendigvis må være uendeligt store.

11. mar 2010 kl 10:12

Lars Kristensen

Re: Lysets gåde

Hvis jeg skal holde mig alene til lysets gåde, så er mit første indfald den, at der foregår en vekslen mellem elektriske og magnetiske kraftfelter i en lysstråle.

Det der undre mig, det er at en sådan lysstråle ikke udsættes for nogen som helst ændring, når den har bevæget sig over henved eksempelvis 10 mia. lysår.

Jeg vil da mene, at denne vekslen mellem de elektriske og magnetiske kraftfelter (induktion) koster energi og at det foranlediger en øgning af bølgelængden og dermed bliver lyset rødforskudt, når det har bevæget sig over en længere afstand.

En anden gåde ved lyset er, hvordan det kan lade sig gøre for lys at blive afbøjet (tiltrukket) i et tyngdefelt.

For at finde ud af denne gåde, begynder jeg med at søge løsningen ved en strålings ophav og det kunne eksempelvis være, når en stofmasse annihilerer - stofmassen bliver til stråling.

Vi kan se, at stofmassen bliver til den elektromagnetiske stråling, som lyset jo er, og stofmassen er helt forsvundet, men hvor er tyngdekraften blevet af, i denne destruktion af stofmasse, som stofmassen også havde i sig, sammen med den elektriske og magnetiske kraft?

Mon ikke den kan være kommet samme vej, som de elektriske og magnetiske kræfter er kommer, nemlig i strålingen.

Nu sker der det forunderlige, at indeholder lyset en tyngdekraft, så indeholder lyset selvfølgelig også et tyngdefelt og hvad vil lyset så gøre, når det kommer ind i et tyngdefelt, det vil blive tiltrukket af tyngdefeltet og det er jo faktisk det vi observerer, når lys kommer tæt nok på et kraftigt tyngdefelt.

Vi kan se, at lyset der indeholder et tyngdefelt tiltrækkes af et tyngdefelt, præcis som en elektrisk ladet jernkugle tiltrækkes af en elektrisk ladet jernkugle. men her er ladningerne modsat ladet, men hvordan kan tyngdekraften så være ladet?

Vi må ud fra dette formode, at tyngdekraften ligesom den elektriske og magnetiske kraft, er dobbeltladet, men hvordan er disse ladninger i tyngdekraften?

Det kan vidst kun være en løsning der hører ind under gåden om tyngdekraften og det handler denne tråd som bekendt ikke om.

Men tilbage til lyset.

Hvorledes manifesterer tyngdekraften sig så i lyset?

Her går jeg igen tilbage til lysets ophav, men denne gang til en lidt anden form for ophav end en annihilering.

Når en stofmasse vibrerer, sker der en forstyrrelse i stofmassens tyngdefelt, som står ret ud fra stofmassen som en slags streng.

Jo kraftigere tyngdefeltet vibrerer jo mere energi afsættes der i tyngdefeltet og på et tidspunkt er vibrationen så stor, at vi nu kan se den som en elektromagnetisk stråling, som eksempelvis varmestråling (infrarødt lys).

Jeg kan forstå, at det er stofmassens tyngdefelt der er sat i vibration og er det rigtigt, så passer det jo også fint med, at den stråling der opstår ved annihilering af stofmasse indeholder et tyngdefelt, udover de elektriske og magnetiske kraftfelter.

Det er jo lidt underligt, at en stofmasse der blot vibrerer kan udsende en elektromagnetisk stråling, dersom der ikke fandtes et tyngdefelt.

Derfor er jeg ved at få en anderledes forståelse af lyset, end den der for tiden er gældende opfattelse af lyset.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

11. mar 2010 kl 10:23

Stig Johansen

Re: Re: Lysets gåde

Hvorledes manifesterer tyngdekraften sig så i lyset?

Hvis man tænker æteren ind, som også er ansvarlig for tyngdekraften, så burde det være indlysende, at der ikke er tale om 'tiltrækning' af lyset, men en afbøjning.

Observationer siger også 'gravity lensing effect', og ikke 'tiltrækning'.

11. mar 2010 kl 11:03

Per A. Hansen

Re: Re: Re: Lysets gåde

Hvis jeg skal holde mig alene til lysets gåde, så er mit første indfald den, at der foregår en vekslen mellem elektriske og magnetiske kraftfelter i en lysstråle

- hvad er problemet - Lars har jo ret.
Denne vekslen mellem elektriske og magnetiske kraftfelter sker uafhængigt af tyngdefelter og tidsbegreber. Man kan indrette tidsbegrebet efter lysets udbredelseshastighed, der er konstant. Hvis man måler noget andet, er der fejl i metoden, ikke hos lyset.
At lyset bøjer af i et tyngdefelt er uden betydning - lyset fortsætter sin evige vekslen mellem de to tilstande med samme hastighed som altid.
Man kan lede efter en monopol eller efter kold fusion og finde begge dele. Nogen kan sikkert finde lys uden magnetfelt - eller lys uden elektrisk felt. Men det er ikke noget bevis, hvis ikke det kan rekonstrueres.

Mvh. Per A. Hansen

11. mar 2010 kl 11:15

Kim Sahl

Tilstand

Søren
Du har svært ved at forstå mig - men citaterne har jeg jo ikke skrevet, dog har jeg skrevet om tilstandsændring; der er tale om ændringer m.h.t. bevægelse eller hvile.
En ladnings jævne bevægelse eller accelereret bevægelse, er en bevægelsestilstand - og her vil der aldrig være tale om absorption/emission;
dette kun ved en tilstandsændrig.
En fysisk tilstandsændring, er en ændring der er diskontinuerlig.
Har du spildt kaffe på din højreparantes?

11. mar 2010 kl 11:21

Lars Kristensen

Re: Re: Re: Lysets gåde

Hvis man tænker æteren ind, som også er ansvarlig for tyngdekraften, så burde det være indlysende, at der ikke er tale om 'tiltrækning' af lyset, men en afbøjning.

Observationer siger også 'gravity lensing effect', og ikke 'tiltrækning'.

Dersom æteren, som lyset bevæger sig gennem, ER tyngdekraftens kraftfelt, så vil lyset bevæge sig med 'c' i tyngdefeltet og når det møder et andet tyngdefelt der er stærkere overgår lyset til det andet tyngdefelt og bevæger sig med 'c' i det nye tyngdefelt.

Det gør, at lyset altid bevæger sig med 'c' i forholdet til iagttageren, fordi lyset altid vil komme til iagttageren i iagttagerens eget tyngdefelt, hvori lyset jo netop har 'c'.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

11. mar 2010 kl 11:25

Kim Sahl

Einstein og æteren

Stig
Einstein afskaffer ikke naturen, men en fantasiæter (fantasi, idet den er og forbliver på fantasistadiet), men kan den få en fysisk fremtræden, bliver vi bestemt ikke mopsede. I så fald kommer teoretikerne på meget overarbejde.
Udfald over lyspartiklen, må vel også gælde partikelbølger.

11. mar 2010 kl 16:25

Thorsten Hansen

Re: Ladninger og poler

Den 2. Maxwell ligning (div B=0), er lidt vanskelig at gøre rede for subatomarisk

Nej egentligt ikke. Kvanteelektrodynamikken (QED) kobler f.eks. elektronen og det elektromagnetiske felt med den såkaldte 'minimale kobling'. Herfra kan man f.eks. beregne elektronens magnetiske moment. Dette magnetiske moment kan også måles, og man kan få overensstemmelse mellem værdierme på 15 betydende cifre (måske endnu mere idag?). Så Maxwell's ligninger, der jo er bevægelsesligninger for det elektromagnetiske felt fungerer fremragende.

11. mar 2010 kl 20:11

Kim Sahl

QED

Thorsten
QED er jo særdeles succesfuld, jeg har i min bog fra 2000, angivelse på måling af det magnetiske moment for elektronen på 12 betydende cifre.
Med korrektionerne til Diracs forudsigelser (i 40'erne)
har vi vel fysikkens bedste overensstemmelse ml. teori og forsøg.
Men - et er at måle elektronens magnetisme, noget andet er overordnet at forstå elektromagnetismen, jeg tænker på magnetismens totale eksistensafhængighed af ladningers bevægelse - ladningen har jo ikke samme afhængighed af magnetiske (enkelt eller dobbelt) poler.
Sådanne forhold siger QED intet om.
På mange måder er el og magnetisme kendt ved deres symmetri - og så alligevel ikke.
I nævnte bog står at EM bølger udsendes ved ladningers acceleration, men her er der ikke overensstemmelse ml. teori og forsøg.

11. mar 2010 kl 20:49

steen ørsted

Accelleration

Jeg har på disse sider lært, at man altid er i hvile i forhold til lysets hastighed, når man måler på den. Men hvad hvis man investerer noget energi på at accellerere i retning af lyskilden. Vil man da stadig være "i hvile" uanset energitilførsel, hastighedsændring og oplevelse af G-kræfter, og vil lyset ændre hastighed, så længe man accellererer for derefter at fælde på plads, når motoren igen slukkes. Eller er man bare i hvile, ligemeget hvad man gør ? Vh Steen Måske er denneher mest til Kim, Men andre er også velkommen.

11. mar 2010 kl 21:14

Kim Sahl

RE: Acceleration

Steen
I denne tråd ser du faktisk nye ting blive bragt til torvs.
Når det gælder c, er den konstant i forhold til iagttager (det er ikke nyt). Dette er mystisk, og det mystiske ligger i at vi ikke fysisk kan forklade dette - men ved at det er rigtigt, stærkt støttet af både teori og forsøg.
Hvis du accelererer mod en lyskilde - er stadig væk kildens hastighed eller acceleration uden betydning, for en måling af c.
Men er nu din egen acceleration, af betydning for målingen?
Der er to muligheder
1) ja
2) nej
Om det er 1 eller 2, afhænger helt af hvilken tilgang du har til fysikken bag spørgsmålet.
Begge svar har fordele så vel som ulemper.
For er der en række uafklarede ting bundet op på den grundlæggende fysik vedr. rummet.
M.h.t. til c, er jeg derimod helt afklaret, ikke mindst da jeg opdagede at EM kun og alene er ekstentielle ved elektromagnetiske tilstandsændringer.

12. mar 2010 kl 07:04

Stig Johansen

Re: Re: Re: Re: Lysets gåde

Dersom æteren, som lyset bevæger sig gennem, ER tyngdekraftens kraftfelt, så vil lyset bevæge sig med 'c' i tyngdefeltet og når det møder et andet tyngdefelt der er stærkere overgår lyset til det andet tyngdefelt og bevæger sig med 'c' i det nye tyngdefelt.

Min 'æter' er en kombination at partikler og felter.

Den kræver et felt, som har uendelig udbredelse, men det gør elektriske felter også.

Jeg har ævler om analogier med vand osv, men jeg kan lave en analogi med elektriske partikler/felter.

Hvis man forestiller sig at disse æteerpartikler en analogt med elektroner, og tænker at dette 'ocean' består udelukkende af elektroner, så vil de have en gensidig frastødning pgs. negative ladninger.

Da felter fra hver partikel er kuglesymmetrisk, vil den samlede krafpåvirkning altid være 0.

Masse (partikler) er fortrængning i denne 'æter', og hvis vi antager de er modsat ladede, vil den samlede kraftpåvirkning for en enkelt partikel også være 0.

MEN sætter vi 2 partikler(masse) nær hinanden, vil der 'mangle' kraftpåvirkningen svarende til 'tomrummet' af 'æterpartikler'.

Dvs. disse 2 partikler vil blive 'skubbet' mod hinanden.

Antager vi, at partiklerne/massen er modsat ladede, så betyder det, at når de kommer tilstrækkelig tæt på hinanden, så vil de 2 partikler frastøde hinanden, og denne frastødning modvirker 'den anden' frastødning, så de aldrig mødes.

(med mindre de har fart nok på til at overvinde frastødningen - aka fusion/berigelse).

Ud fra denne model er lys blot bølger/svingninger/vibrationer i denne 'æter'.

Lysgiver er f.eks. et vibrerende atom (varme/IR), og disse vibrationer forplanter sig gennem 'æteren', og når de rammer et andet atom, så sættes dette atom i svingninger, eller modsat - afhængig af amplitude/fase/resonansfrekvens.

Udbredelseshastigheden af 'lys' er konstant i denne 'æter', men f.eks. et roterende legeme, der består at et enormt netværk at partikler, får 'æteren' til at rotere med inde i legemet (nærområdet).

Dette har ingen betudning for tyngdekraften, for den samlede feltstyrke er uændret.

Men i og med 'æteren' følger massen, dvs. f.eks. jorden (incl atmosfære), vil æteren altid være i hvile i forhold til denne, og derfor vil vi altid måle den samme c.

Mht. afbøjninger, synes jeg det er nogenlunde indlysende, at disse vibrationer/bølger i 'æteren' vil blive afbøjet nær masse.

Men jeg vil ikke sidestille det med 'tiltrækning', for der er jo ikke tale om ændret hastighed mod, og væk fra masse, men kun en sidevers afbøjning.

Jeg ved godt Kim bruger en argumentationsform med at udnævne alt andet end Einstein til 'fantasi' og 'drømmerier', men som jeg skrev et andet sted, synes jeg, at jeg ser flere og flere beviser på der eksisterer en sådan æter (dog uden jeg vil påtage mig at forklare den).

Flyby anomalierne bliver observaret igen, og igen, og det ville være mere troværdigt at komme med en faktisk forklaring på disse i stedet for at betragte dem som anomalier i forhold til Einstein.

Denne æterteori jeg nævner implecirer en friktion ved bevægelse, omend meget lille, men det passer forbavsende godt med observationer fra Pioneer samt Cassini 'anomalien'.

Jeg har ingen ambitioner om at overbevise nogen om noget, blot selv at få en bedre forståelse af de faktiske forhold, og jeg er godt tilfreds med min egen teori.

Selvfølgelig kan jeg ikke forklare hvordan et felt kan have uendelig udbredelse, men det er der vist heller ikke andre der kan.

13. mar 2010 kl 18:10

Kim Sahl

Einsteins fantasi

Da Einstein ved stort mod fremsætter ideen om den konstante c, rækker hans fantasi ikke længere end til at overflødiggøre æteren. Fysikken bag c, er stadig ukendt.

I fysikken findes kun 2 bevægelsesformer
1) den jævne (inertielle)
2) den ujævne (acceleration)
En bevægelses-tilstandsændring er øjeblikkelig, og vil elektromagnetisk være ensbetydende med elektromagnetisk stråling. Den mulighed er udelukket ved 1) og 2).

13. mar 2010 kl 22:25

steen ørsted

Spejl igen

Man ta-ger en meget lang og lige jernbane. På denne står en togvogn med motor (som er slukket).
I togvognen er en laser, som peger vinkelret ud ad vinduet over mod et spejl, som er ligeså langt som jernbanen, og parallelt med denne i meget stor afstand.
Laseren tændes og indstilles, så operatøren kan se lyset i spejlet, så længe det er tændt.
Vognen accellereres nu op til en hastighed nær lysets og holder herefter en helt jævn fart.
Spørgsmål : Vil operatøren nu kunne se lyset fra laseren ovre i spejlet ??? Vh Steen

14. mar 2010 kl 00:00

Kim Sahl

Fint

Steen
Det er fint at du gør dig rigtige fysiske forestillinger om hvordan tingene er derude i den virkelige verden.

Ved en "perfekt" reflektion, en reflektion der er øjeblikkelig - ja, vil du som operatør helt bestemt og indiskutabelt kunne se lyset!
I modsat fald, skulle vi ikke bare leve med eet paradoks (spejlparadoks), med en række paradokser ville opstå.
Lysets kuglesymmetriske udbredelse, gør at du også kan se laserlyset under togets acceleration.

- Det er vist lidt gammeldags at argumentere med Einstein-tog, nu bruges rumraketter, hvor vi også er fri for en evt. forstyrrende tyngde.

14. mar 2010 kl 00:17

Kim Sahl

100 år

I 100 året for Bohrs fødsel (1985), skrev en fysiker:
Elektronens svingning i et atom minder om en radioantenne, men elektronen udsender lys ved en FULDSTÆNDIG ANDEN MEKANISME end strålingen fra antennen. Ved lavere frekvenser end lyset, vil Bohrs teori dog korrespondere efterhånden mere og mere med den klassiske teori, der passer så fint på radioantenner.

- Det duer ikke.

EM stråling, bliver altid absorberet/emitteret ved en tilstandsændring, og aldrig ved en bevægelsestilstand.

Væk med antenner, korrespondens og andet vrøvl.

14. mar 2010 kl 00:26

Kim Sahl

Spejl

Mit gamle spejlparadoks har nu været forelagt 3 fysikere og en svensk ingenør, og ingen har løst det.
Det er nu sendt til et fysisk tidsskrift - om et kvikt hoved derude et sted måske kan se en løsning.
Inden jeg selv går i kødet på det, vil jeg se nogle løsningsforslag først.

- Og så er et nyt paradoks, desværre, dukket op vedr. lorentzforkortning.

14. mar 2010 kl 13:02

Stig Johansen

Sæt tingene i reilef.

Kim,
Det nytter ikke noget, at du ensidigt fokuserer på 'lyset' og ser bort fra tyngde

hvor vi også er fri for en evt. forstyrrende tyngde.

Hvis du ikke mener der er en sammenhæng mellem 'lys' og 'tyngde', hvordan vil du så forklare lysets afbøjning i tyngdefelter?

Hvad mener du i øvrigt med
Ved lavere frekvenser end lyset
?

'Lys' har en konstant udbredelseshastighed i æteren, uanset frekvens.

Mener du der er en sammenhæng mellem frekvens og udbredelseshastighed?

En bevægelses-tilstandsændring er øjeblikkelig, og vil elektromagnetisk være ensbetydende med elektromagnetisk stråling.

Øjeblikkelig ved jeg ikke lig om den er, men hvis du tænker på kvantespring, vil jeg formode, at kvantespringet foregår med c.

Et kvantespring vil i sagens natur medføre en 'puls' i æteren, enten som 'lys' eller som 'EM'.

Begge dele er stadig bølger/impulser i æteren, og ikke elektromagnetisk ståling som sådan.

Hvis 'lys', herunder også varme fra et bål(IR) er elektromagnetisk, burde det kunne påvirkes af enten et elektrisk felt eller et magnetisk felt.

* Spejlparadoket.
Der er intet paradoks, blot en fejlfortolkning af naturen.

Inden jeg selv går i kødet på det..

I stedet for at (prøve på) at løse et ikke eksisterende problem, vil jeg foreslå dig at kaste dig over ikke løste faktuelle problemer (i forhold til Einstein).
* Pioneer anomaly
(kunne måske afvises som målefejl).
* Cassini - ditto
(kunne måske afvises som målefejl, men udviser ca. 3 gange så stor impact som Pioneer, så differentieret gravitation er udelukket).
* flyby anomalies - tilsyneladende en fællesbetegnelse, uagtet man ikke har fundet konsistens.

Disse ting, som er bevist, kan ikke forklares med Einsteins teorier, så man står overfor følgende valg:
1) Einstein har ret, og naturen/observationer tager fejl.
2) Naturen/observationer har ret, og Einstein tog fejl.

Hvad vælger du?

(Kom med et konstruktivt svar i stedet for at opfinde ikke eksisterende paradokser).

Mht. flyby anomalier, søg gerne efter ESA's Rosetta, og tænk også gerne på hvorfor jorden roterer langsommere.

Hvad er din/Einsteins forklaring på det?

Hvor forsvinder jordens rotationsenergi hen?

Ting hænger sammen, og før vi har forståelse for disse fænomener er der ingen grund til at ekstrapolere ting ud i kosmos, da resultatet vil være forkert(eller gæt).

14. mar 2010 kl 14:38

Peter Vind Hansen

Lysets afbøjning

Jeg er ikke fysiker men emnet interessere mig.

Min opfattelse af lyset afbøjning i rummet (som kan iagttages) er at tyngdefeltet ikke udgår fra en plan flade men fra en "krum". Der ved krummes rummet og da lyset bevæger sig med den højeste fart (og den korstete vej) må man acceptere at krumme baner er kortere i rummet (hvor tyngden er kraftig) end retlinet baner. Det er vel heller ikke forstået fuldt ud hvad rum er?

14. mar 2010 kl 22:53

steen ørsted

Lidt af hvert

Nej hvad ved vi ?
Denne her bliver måske lidt rodet, så prøv at holde ørerne lige i munden.
Da jeg 13.03 benyttede en laser, var det netop for at undgå en lysimpuls, der udbredte sig kugleformet, men i stedet bruge én, der sendte en stråle ud i kun én retning - som et projektil.
Det er nok rigtigt, at rumæteren ikke findes som en slags grød eller luftart eller lign. Men selvom lyset "fortyndes" med kvadratet på afstanden, er vi alligevel i stand til at registrere lys, som har rejst ufattelig langt, og i princippet er der ingen grænse for, hvor langt, det kan rejse.
Måske kan vi på samme måde mærke tyngdekraften fra alle de samme legemer (plus dem, som ikke udsender lys). Tyngdekraften fortyndes jo efter de samme regler som lys, og holder aldrig helt op. Måske danner alle disse ufatteligt mange "gravitationskuglerudbredelser" en slags tredimesionelt usynligt koordinatnetværk gennem rummet, som, hvis vi kunne se det, gjorde, at vi ville kunne stedfæste ting i rummet (selvom systemet hele tiden var under revision), og som også gjorde, at bevægelsestilstanden for to lægemer, som begge var i jævn bevægelse/hvile måske slet ikke var ligeværdige, og måske ville det betyde, at et lysglimt altid udbredte sig kuglesymmetrisk i forhold til dette koordinatsystem. En sådan situation kunne måske forklare spejlparadokset, som jeg synes er MEGET interessant. Men det ville så betyde (tror jeg), at observatørens hastighed i forhold til en lyskilde ville betyde noget. Jeg mener, det er nogle af de samme ting Lars og Stig taler om.
Det har i øvrigt for et års tid siden været diskuteret her, om G-kræfterne, vi oplever ved hastighedsændringer, har noget at gøre med den samlede tyngdekraft fra alt det, som omgiver os (nært som fjernt). Der er jo meget af det.
I øvrigt synes jeg problematikken omkring hvile og bevægelse er spændende. Mvh Steen

14. mar 2010 kl 23:26

Kim Sahl

Grød

De sidste indlæg er nok lidt grødede.
Lad os slå et par ting fast.

Naturens fysik kender kun og alene to bevægelsesformer:
1) den uaccelererede
2) den accelererede
Alle bevægelser kan henføres under 1) eller 2), og vil altid være kontinuerlige.
Disse bevægelsesformer er altid tilknyttet en tidsudstrækning, og vil udgøre en fysisk tilstand.

Ændring af en fysisk tilstand er altid tilknyttet en ikketidsudstrækning, og vil altid være diskontinuerlig.

Vi får heraf; kontinuerlig hastighedsændring er en tilstand, diskontinuerlig hastighedsændring er en tilstandsændring.

Herved er al bevægelse og ændring af denne beskrevet!

Disse linier støttes kraftigt emperisk.

14. mar 2010 kl 23:36

Kim Sahl

Rummet

Peter
Nej, rummet er bestemt ikke forstået; tidl. mente man at det var en tom scene hvorpå fysikken udfoldede sig, via legemerne, hvortil al fysik var henvist.
Faraday bemærker at elektromagnetismens felter udfolder sig aktivt og dynamisk mellem legemerne, altså i rummet. Rummet er så at sige opstået fra de døde.
Rummets fysiske rolle ved lysudbredelse er ukendt, og vi må nøjes med postulatet om den konstante c.

15. mar 2010 kl 00:03

Kim Sahl

Overblik

Vi har, for lysets gåde:

1) afklaring af alle fysiske bevægelsesforhold (se, "Grød")
2) uklare og urigtige beskrivelser for lysets absorption/emission - men denne uklarhed forsvinder ved min tidl. forklaring vedr. dette emne (se, "100 år")
3) uklarhed om rummets fysiske rolle vedr. c

- Lysets gåde, kredser i høj grad omkring dette sidste punkt.
Og i sidste ende er fysikkens gåde, for en pæn del en rummets gåde.

15. mar 2010 kl 11:14

Lars Kristensen

Lyset for det universelle teaterstykke.

Lys består af elektriske, magnetiske og tyngdekraftfelter.

Mere skal der ikke til.

Men skal vi endvidere sætte lyset i forholdet til det universelle rum, så er rummet et rum der på en gang er uendeligt småt og samtidig uendeligt stort og mellem disse to yderpunkter for dette universelle rum foregår kraftfelternes virke.

Kraftfelterne indgår diverse former for blandinger af sammenfiltringer, som vi kender som elementarpartikler.

I det universelle rum findes der endvidere et fjerde element, udover de tre kraftfelterne og det er et masseelement. Dette element består alene af masse og kan på ingen måde påføres en kraftladning.

Masseelementet kan dog påvirkes af kraftfelterne ved at de kan indfanges og indgår i de fleste tilfælde i kraftfelternes sammenfiltringsformer, der gør at elementarpartiklerne får det vi også kender som værende "træg masse".

Nu er hele den universelle scene bygget op og kraftfelterne vil, ved hjælp af masseelementet frembringe diverse kulisser og "skuespillere" og på denne teaterscene foregår det universelle teaterstykke, hvori vi mennesker indgår som statister på en lille klode i en større kulisse, som vi har kaldt Mælkevejen.

Vi vil så gerne vide, hvad meningen med dette teaterstykke er, men det er ikke os mennesker forundt at skulle vide dette. Vi må alene blot nøjes med at se skuespillet fra vores del af den store teaterscene og må, om end det kan være svært for os egocentriske mennesker, acceptere vores rolle som statister i dette skuespil.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

15. mar 2010 kl 12:04

Holger Rene' Jørgensen

Lysets, stoffets, Livets, gåde

-For de fleste mennesker er det et sandt mysterium, hvorledes den ustoflige skaber med sig selv som eneste grundlag, bærer sig ad med at frembringe den stoflige verden og virkelighed og dermed den materielle illusion. Men ved at forene den vifte af bidrag, som på det seneste er stillet til rådighed af den moderne natur- og åndsvidenskab, er det faktisk muligt nu at kaste i det mindste et første opklarende lys over mysteriet.-
Fra omslaget af Per Bruus-Jensen's 'En rejse gennem mayas Slør', udkom. 10 mar. 2010.

Per B-J, begynder 'rejsen' nedefra, og afdækker slør for slør.
A. Princippet skaberen (verdensdybet)
B. (7) Moderenergien (Evighedsplanet)
C. (1-2-3-4-5-6) De seks sekundære grundenergier. (Skabeplanet)
D. (PF) Den parafysiske stofsfære (nulpunktsfeltet)
E. (F) Den fysiske stofsfære.

Med venlig hilsen Holger

15. mar 2010 kl 15:10

Lars Kristensen

Religion hører ikke hjemme i videnskab

-For de fleste mennesker er det et sandt mysterium, hvorledes den ustoflige skaber med sig selv som eneste grundlag, bærer sig ad med at frembringe den stoflige verden og virkelighed og dermed den materielle illusion. Men ved at forene den vifte af bidrag, som på det seneste er stillet til rådighed af den moderne natur- og åndsvidenskab, er det faktisk muligt nu at kaste i det mindste et første opklarende lys over mysteriet.-

Beklager Holger,

religion har intet med naturvidenskab at gøre.

Din fremstilling af den ustoflige skaber, lyder jo meget besnærende som Big Bang modellen og BB tilhængerne hælder til den side, at BB startede som noget ikke stofligt. Så det er da nærliggende at inddrage religionen, men kun i forholdet til Big Bang. Big Bang er jo også nogle religiøse folks forsøg på at gøre det religiøse til naturvidenskab og inddrage gudsbegrebet til naturvidenskaben.

Men nu har en gud ikke skabt universet og det er ej heller opstået ved et Big Bang. Universet er et fænomen der har eksisteret altid og vil eksisterer i al fremtid, uden indgriben fra en gud eller noget ustofligt.

Vi mennesker er blot statister i universets skuespil og desværre er der nogle mennesker der gerne vil være skuespillere og så skaber de sig en religion til at gøre dem til centrale skuespillere, selv om de faktisk fortsat kun er statister i universets skuespil. De gør universet til en illusion og sig selv til fakta og på den måde forbliver de i deres selvisceneskabende religiøse verden.

Derfor har religion intet med naturvidenskab at gøre.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

15. mar 2010 kl 20:02

Kim Sahl

Magnetfelt

- set fra en iagttager: En bevæget ladning, og vi har et magnetfelt hertil tilknyttet. Set fra ladningen - intet magnetfelt.
Hvem har ret. Det har iagttageren, for han kan måle magnetfeltet.
Men hvad er det iagttageren måler - set fra ladningen?
Tja, et eller andet, men altså ikke et magnetfelt.

15. mar 2010 kl 22:30

Holger Rene' Jørgensen

begrebsallergi måske,

Kære Lars,
Det er et frit studie, og det bør stærkt understreges, at det absolut ikke er henvendt til troende. Med venlig hilsen, Holger

16. mar 2010 kl 06:01

Stig Johansen

Re: Lidt af hvert

Det er nok rigtigt, at rumæteren ikke findes som en slags grød eller luftart eller lign.

Her vil jeg så påstå, at der findes en æter (eller hvad vi nu vil kalde det), samt at det er bevist (observeret).

* Pioneer/Cassini 'anomalien'.
Her har begge sonder oplevet en 'unormal' decelleration på ved væk fra solen.

Denne decelleration vil jeg tilskrive æterens friktion.
Da friktionen er ledt afhængig af form, vil den være proportinale med et sted mellem M^(1/2) og M^(2/3).

Cassini masse var 9 grange større, og 'anomalien' ca. 3 gange større - så det passer fint.

*Flyby 'anomalier'.
På samme måde som en kugle der roterer i vand, og 'trækker' vandet med rundt (i nærområdet), vil jordens rotation også 'trække' æteren med rundt.

Dvs. satelliter, der laver swingby i nærområdet, vil blive påvirket at æteren.
'Medvind' når det sker i jordens rotationsretning, og 'modvind' hvis modsat. (både ekstra fart samt mindre fart er observeret).

'Nærområdet' er nok svært at finde, men f.eks. Rosetta oplevede anomali i den første (og laveste) svingby, men ikke de 2 næste - hvor den sidste (nov 2009) skete ved 2000 km.

Så vi kan med rimelig sikkerhed antage at nærområdet er < 2000 km.

* Jorden roterer langsommere.
At æteren skal 'trækkes' med ved rotation vil også medføre friktion.
Denne friktion er årsagen til jorden roterer langsommere.

* Vi kan ikke accelerere partikler op til c.
Her vil jeg igen påstå, at det er friktion i æteren, og ikke 'masseforøgelse'.

Lars,
Dette element består alene af masse og kan på ingen måde påføres en kraftladning.

I min teori vil jeg tilskrive en modsat rettet 'tyngdeladning' til partiklerne.

Det er denne 'tyngdeladning', der sørger for at partikler ikke 'klumper sig sammen'.

Så 'æterpartikler' og 'massepartikler' har modsat ladede 'tyngdefelt'.

Inden man begynder at tænke(videre) over 'lysets gåde', synes jeg det er vigtigere at få afklaret hvad æteren består af, samt om det er medie for udbredelse af lys.

Der er vel efterhånden konsensus om, at rummet ikke er tomt - det er vel derfor man snakker dark matter/dark energi.

16. mar 2010 kl 08:14

Stig Johansen

Det elektriske paradox.

Antag at vi har 2 kugler/emner, A og B, samt en observatør C.

Observatør C er vort referencesystem, og i dette referencesystem tilfører vi hhv. A og B lige store, og ens, elektriske ladninger.

Vi vil nu observere, at A og B frastøder hinanden.

Nu fjerner vi referencesystem C, og 'beamer' A og B op i det (Kim's) store referenceløse rum.

Da A og B har samme elektriske potentiale, vil A se B som elektrisk neutral, og B vil se A som elektrisk neutral.

Da begge(A og B) er elektriks neutrale i forhold til hinanden vil der naturligvis ikke ske nogen frastødning.

(Dette burde faktisk kunne udføres som forsøg).

16. mar 2010 kl 13:54

Peter Vind Hansen

Lys og rum

Det lys vi modtager fra solen består af fordeling bølger med kortere og længere bølgelængde. De korte "blå lys" og de lange "rødt lys" afsendes samtidig fra solen og bevæger sig med c i det absolutte tomme rum (men ikke i atmosfæren).

Iagttageren på jorden modtager det blå lys og det røde lys samtidig. Men er den vej lyset har bevæget sig altså antallet af bølgelængder er forskellig?

Følger det blå lys og det røde lys samme vej kan antallet af bølgelængder ikke være det samme for det røde og blå lys.

Følger det blå lys en kortere vej og det røde lys en længere vej er antallet af bølgelængder det samme for rødt og blå lys.

Kan Herren have indrettet rummet så viseligt.

Og er det derfor at der ved middagstid er blå himmel en skyfri dag (den korte vej til solen) og rød himmel ved solnedgang (den lange vej til solen)?

Jeg har læst lidt om spørgsmålet i den serie af bøger der hedder "Nysyn"

16. mar 2010 kl 13:54

Peter Vind Hansen

Lys og rum

Det lys vi modtager fra solen består af fordeling bølger med kortere og længere bølgelængde. De korte "blå lys" og de lange "rødt lys" afsendes samtidig fra solen og bevæger sig med c i det absolutte tomme rum (men ikke i atmosfæren).

Iagttageren på jorden modtager det blå lys og det røde lys samtidig. Men er den vej lyset har bevæget sig altså antallet af bølgelængder er forskellig?

Følger det blå lys og det røde lys samme vej kan antallet af bølgelængder ikke være det samme for det røde og blå lys.

Følger det blå lys en kortere vej og det røde lys en længere vej er antallet af bølgelængder det samme for rødt og blå lys.

Kan Herren have indrettet rummet så viseligt.

Og er det derfor at der ved middagstid er blå himmel en skyfri dag (den korte vej til solen) og rød himmel ved solnedgang (den lange vej til solen)?

Jeg har læst lidt om spørgsmålet i den serie af bøger der hedder "Nysyn"

16. mar 2010 kl 14:06

Kim Sahl

Trylleri

Fastholdes Kepler/Newtons mekanik, evt. korrigeret ved stor masse og store hastigheder, med Ra (og det holder vi jo fast i, deres succes i mente), "tvinges" vi til at postulere mørkt stof. Det foruroligende er at vi ikke blot taler om pebernødder, men helt op mod universets stofmængde (energi) gange 10 - om ikke mere.
Alternativt kan man kigge de gamle teoriers holdbarhed efter i sømmene, men det har teoretikerne gjort i generationer, og disse er stadig de bedste bud på en beskrivelse af naturens fysik.

Men ligefrem at hævde (en fysiker fra Fyn), at "Alt er i den skønneste orden", det er for dumsmart.

At mørkt stof skulle agere æter, vil jo (da vi skal holde c konstant) give os meget begrænset manøvremuligheder for stoffets fysik samt dets bevægelses/hvile forhold, ja, stoffet skulle ligefrem være en art "tryllestof" - præcis som den gamle Maxwell-æter var det, til dengang stor forundring for de gamle fysikere.

I stedet for at spørge hvad rummet består af, spørger vi i stedet om hvile egenskaber det har; en egenskab er dets "evne" til fysisk at kunne "bære" lysets elektromagnetiske felter gennem sig. Og iøvrigt at være den fysiske baggrund for at al bevægelse såvel som al hvile, har eksistens. Ikke at forglemme tiden.

16. mar 2010 kl 14:14

Kim Sahl

El. paradoks

Stig, jeg er vist ikke helt med.
Ladning bevares uforandret under en bevægelsestilstand.
To metalliserede hyldemarvskugler (h1 og h2), tilføres minusladning fra C, og de vil da frastødes.
Og hvad så.

16. mar 2010 kl 14:23

Kim Sahl

Blå

Peter
Himlen er blå fordi vinklen ml. det ætmosfæren indkomne lys og iagttager er større, end hvis denne vinkel mindskes, og hvor lysets gul/røde komponenter tager over.

Fænomenet har været kendt siden Newton.

17. mar 2010 kl 12:49

Lars Kristensen

Re: Re: Lidt af hvert

Dette element består alene af masse og kan på ingen måde påføres en kraftladning.

I min teori vil jeg tilskrive en modsat rettet 'tyngdeladning' til partiklerne.

Det er denne 'tyngdeladning', der sørger for at partikler ikke 'klumper sig sammen'.

Så 'æterpartikler' og 'massepartikler' har modsat ladede 'tyngdefelt'.

Hej Stig,

det du skriver - er set fra min synsfelt - meget rigtigt, men æteren består ikke af partikler. Æteren er tyngdekraftens kraftfelt, hvorpå de elektromagnetiske kraftfelter forplanter sig. Derfor indgår alle tre kraftfelter i en stofmasses opbygning. Hvor tyngdekraftens kraftfelt har to ladninger. En ladning der 'stråler' vinkelret væk fra stofmassen og hvor den anden ladning omslutter stofmassen i en kugleflade.

Tyngdekraftfeltet er selvfølgelig dobbeltladet, ligesom de elektriske og magnetiske kraftfelter.

Ladningen af tyngdekraften vil have samme ladning hos stofmasserne og derfor frastøder stofmasser hinanden, når de kommer tæt nok på hinanden.

Men da tyngdekraften er svagere end den elektromagnetiske kraft, er det den elektromagnetiske kraft der råder omkring stofmasserne og på den måde ophæver tyngdekraftens frastødning af stofmasserne.

Da de elektriske kræfter frastøder stofmasserne endnu mere end tyngdekraften, ser vi sjældent tyngdekraftens frastødningseffekt. Denne kommer først på tale, når stofmasserne kommer så tæt på hinanden at de nærmest rør hinanden. Denne frastødning sker inde i store stofansamlinger, som der dog er mindre end "sorte huller".

I "sorte huller" er der sket det, at stofmassens kraftfelter har undergået en forvandling, således at tyngdekraftens kraftfelt ikke længere omslutter en lille stofmasse, men hele det "sorte huls" stofmasse, hvorved at det "sorte hul" nær overfladen (under begivenhedshorisonten) er tyngdefrastødende, som et helt rumobjekt.

Det "sorte hul" er stadigvæk udadtil (over begivenhedshorisonten) tyngdetiltrækkende og derfor opfører sig som vi observerer at det gør.

Så lysets gåde - i mine øjne - er ikke længere så gådefuldt, som det ellers har været. Når lyset (den elektromagnetiske stråling) 'sammenflettes' med tyngdekraftens kraftfelt, virker lysets måde at opføre sig på, simpelt og logisk. Nu vil alle iagttagere opleve at lyset altid har samme hastighed, fordi tyngdefeltet i forholdet til iagttageren altid vil være i hvile, da tyngdefeltet hvori lyset bevæger sig jo netop hører til iagttageren.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

17. mar 2010 kl 15:16

Stig Johansen

Re: El. paradoks

Stig, jeg er vist ikke helt med.
Ladning bevares uforandret under en bevægelsestilstand.
To metalliserede hyldemarvskugler (h1 og h2), tilføres minusladning fra C, og de vil da frastødes.
Og hvad så.

Referencesystem.
I vort referencesystem opfatter vi disse 2 hyldemarvskugler som negativt ladede.

Hvis vi sender h1 og h2 ud på et referenceløst sted, vil hverken h1 eller h2 vide, at de er negativt ladede.

Så begge ser hinanden som værende elektrisk neutrale, og dermed burde der ikke være frastødnig.

17. mar 2010 kl 16:50

Carsten Scherrebeck Møller

Tyngdekraft, lys, magnetisme, radioaktiv

Lars:

men æteren består ikke af partikler. Æteren er tyngdekraftens kraftfelt, hvorpå de elektromagnetiske kraftfelter forplanter sig.

Du overspringer et led i din argumentation. Du skriver, at der er et kraftfelt og at noget kan forplante sig igennem det. Et kraftfelt eksisterer ikke i fysikkens ægte verden, kraftfelter er kun et sprog som forskere har opfundet for at kunne udregne på de fysiske sammenhænge på en let måde. Når man omtaler et kraftfelt, da er det underforstået at man siger: Jeg ved intet om hvad det er, eller jeg gider ikke at beskæftige mig med disse detaljer, men jeg har udviklet nogle formler så jeg let kan regne på det alligevel.«

I den ægte fysiske verden, kan kræfter kun udveksles i form af sammenstød imellem noget, at ligne med billiardkugler der sammenstøder, eller i form af kædeforbindelser imellem noget (den slags hvor hvert led i kæden forsøger at ændre på sin afstand til sine nærmeste naboer, tilsammen en slags elastik). Denne sidste måde, elastik-måden, er dog muligvis altid forårsaget af en bagvedliggende kraft som skyldes sammenstød imellem partikler.

Tyngdekraften, som eksempel: Denne "kraft", ligner at virke som en slags elastik, i så fald en ganske særlig slags af elastik tilbundet et hvilket som helst atom og udad derfra i samtlige rumlige retninger. Er det en realistisk fysisk beskrivelse af hvad der foregår? Vel, vi ved det ikke, men, det er lettere at forestille sig hvordan verden er indrettet, hvis vi antager at tyngdekraften (endnu et opfundet navn på et "kraftfelt") skyldes et virvar af bittesmå ukendte partikler der hele tiden krydser forbi hinanden fra alle rumlige retninger og igennem meget lange afstande. Hvis vi antager det, da opfører atomer sig som nogle individuelle klumper af forurening i dette hav af partikler, og det betyder at hvert atom danner skygger, i den forstand, at hvis et atom har et andet atom som en tæt nabo, da skygger de delvist for hinanden, og som betyder at de annullerer nogle af de vektorkræfter som partiklernes bombardement udgør, og det betyder at atomerne bliver skubbet tættere på hinanden. Jo flere atomer, der er tæt forsamlede, jo mere skygger de, som betyder, at de ligner at tiltrække endnu mere.

Hvis vi antager, at der virkeligt er et sådant fysisk hav af bittesmå ukendte partikler omkring os (vi består jo af atomer), hvad er da lys? Det kan vi danne en følgeslutning om, at lys kan være fysiske bølgebevægelser i havet omkring os af bittesmå ukendte partikler, (ikke nødvendigvis de samme partikler som danner tyngdekraften!) og at disse bølgebevægelser rammer imod atomerne, og at atomerne reagere på nogle af disse bølger, "skælver", og at dette nu og da medfører forandringer i et atom, midlertidigt eller temmelig permanent.

Hvis ovenstående er cirka sandt, da har vi ordnet tyngdekraften og lyset, forstået sådan cirka hvad det måske er. Men: Hvad så med magnetisme, den kraft der modvirker tyngdekraft og som endda er stærkere?

Vel, som svar må vi huske på, at magnetisme er noget som optræder når der er atomer, eller nogle af de byggeklodser som atomer består af, kernepartikler eller elektroner. I den forbindelse skal vi huske på en fysisk grundlov, at inerti altid forbliver bevaret, og som vi kender især med eksemplet om skøjteprinsessen, når hun trækker sine arme ind til kroppen og snurrer på en skøjtespids. Vi ved jo desuden, at atomer kan dannes af protoner og neutroner og elektroner, ved at nogle af disse bliver samlet meget tæt og mens nogle andre svirrer knap så tæt omkring, en cirka beskrivelse. Dette betyder uundgåeligt, at de tæt samlede kernepartikler, fordi de uundgåeligt forinden havde hver især nogle bevægelser, udfører et hidsigt spin i atomers kerner, og at eletroner også har et spin af en slags omkring. Om dette kan vi muligvis antage, at en tilfældig samling af atomer normalt vil bestå af atomer der har vidt forskellige retninger i deres individuelle forenede spin-totaler, og derfor opfører fysisk stof sig forholdsvis normalt, det vil sige at man især kun mærker til tyngdekraften. Men, hvis atomerne bliver drejet i forhold til hinanden, så et flertal af deres individuelle spin har samme retning, da begynder der at opstå en fysisk effekt som vi kender cirka til i praksis: som en kuffert hvori nogen har anbragt et gyroskop, en sådan kuffert har en bizar adfærd, nægter at adlyde tyngdekraften når man bevæger kufferten. Det interessante er i den forbindelse, at hvis man har to kufferter, hver især med et skjult gyroskop, da kan man stille dem tæt ved siden af hinanden, uden at de generer hinanden, mens, derimod, at hvis man forsøger at bevæge på dem, da får de en opførsel som om at de tiltrækker hinanden, eller frastøder hinanden. I den virkelige fysiske verden, hvis man anbringer to magneter tæt på hinanden, da venter de ikke på at der sker en bevægelse, de har deres besynderlige adfærd hele tiden, at ville flytte på atomer, og hvordan er det muligt? Det er kun muligt, hvis atomers spin (eller atomkernepartiklers spin) er bevægende overflader der bliver ramt af andre partiklers overflader (i indbyrdes "medvind" eller "modvind" i hvert sammenstød), nemlig de små ukendte partikler som danner tyngdekraftens virkning på atomer, sådan cirka som vi kender til det i vort daglige liv når vi ser olympiske vinterlege: curling. Når en kurling-kugle får et spin, følger den ikke en lineær bevægelse henover isen. Den "æter", som vi hidtil aldrig har evnet at finde, og som vi ikke ved om eksisterer, er dermed muligvis et temmelig tæt usynligt hav omkring os, så tæt at når et meget stort antal af kernepartikler har et fælles spin, så medfører det en bevægelse, omtrent som når en bil laver hjulspin(?)

Og: Radioaktivitet? Hvad er det? Hvis ovenstående er sandt, da kan vi måske antage som en følgeslutning, at radioaktive atomer indeholder en kerne hvor en del af kernen består af atomer der har en anden spin-retning end resten af kernen, en konflikt der danner skælv (at ligne med kufferter med indbyggede gyroskoper), altså skælv, som danner bølgebevægelser i det omgivende hav af bittesmå partikler (som vi opfatter som lys), og disse skælv medfører desuden før eller siden at atomets kerne går i stykker, måske at ligne med en revnedannelse i et krystal.

18. mar 2010 kl 06:34

Stig Johansen

Re: Re: Re: Lidt af hvert

Lars,

men æteren består ikke af partikler. Æteren er tyngdekraftens kraftfelt, hvorpå de elektromagnetiske kraftfelter forplanter sig.

Da de tilsyneladende er bevist, at der er friktion i rummet, ser jeg ingen anden muighed end at antage der er partikler, og at disse partiker er tyngdekraften - og bæremedie for lys m.v.

Prøv et tankeeksperiment med elektriske felter.

Vi antage vi kan fylde en kasse med elektroner.

Da disse er negativt ladede,, vi der fordee sig ligelig i kassen.
Ladningen, eller feltet, fra hver eektron udbreder sig kuglesymmetrisk, så alle vil mærke den samme "kraft"

Sætter vi en proton ind i midten, vil alle kræfter ophæve hinanden.

Sætter vi derimod 2 protoner ved siden af hinanden, så vi elektronerne skubbe dem sammen pga. forskelligt "ladningstryk", mens protonernes ladninger vil skubbe dem fra hinanden.

Lys er bølger/vibrationer i dette "partikelhav", hvor adningerne/felterne er "fjederen", der overfører bevægelserne gennem æteren.

18. mar 2010 kl 15:15

Kim Sahl

Vacuum-forsøg

Stig
Lad tre ens metalliserede kugler (h1 h2 h3), hvor h3 er stærkt opladet ved q, berøre hinanden, samtidig med at h3 deles, således at vi så har de to legemer: h1+h3/2 og h2+h3/2.
Disse har hver en ladning = q/2.
Nu frastøder de hinanden - og bevæger sig bort fra hinanden.
Sådan er det vel.

18. mar 2010 kl 16:47

Re: Vacuum-forsøg

Nu frastøder de hinanden - og bevæger sig bort fra hinanden. Sådan er det vel.

Sådan er det vel, ja, om hele emnet, for vi ved intet om det for tiden.

Vi har en erfaring for, at hvis et atom mangler et eller flere elektroner, og hvis et atom har nogle ekstra elektroner, at der da optræder en "elektrisk kraft" som ønsker at flytte på de to atomers indbyrdes afstand. Og, hvis afstanden er lille nok, eller hvis forskellen i antallet af elektroner er stort nok, da er denne "elektriske kraft" så stærk at den evner at flytte elektroner imellem de to atomer, et fænomen som vi bl.a. opfatter som et lyn.

Hvad er fysikken bagved: hvordan kan nogle partikler blive tvunget til at flytte sig? Vi ved, at hvis en fysisk genstand skal skifte kurs eller hastighed eller spin-hastighed, da kræver det et sammenstød med en eller flere andre partikler. Som betyder, at vi som ingredienser til en forklaring, har:

- inerti (i partikler)
- bevægelse (partiklers)
- spin (rotation, partiklers)
- overflademæssig gnidningsmodstand (partiklers)
- indre dæmpningsgrad (partiklers)
- fjedervirkning (i partikler)
- "geometri" (partiklers, dvs. fordeling af ydre flader, fordeling af indre inerti, fordeling af indre stivheder, fordeling af indre dæmpningsgrader, eventuelt fordeling af indre spin hvis en kerne består af flere kerner.)

og hvor "partikel" kan være hvad som helst: kugle af molekylers gitter, kugle af atomers gitter, atom, kernepartikel, og ukendte partikler. Når vi taler om partikler, uanset størrelse og art, da kan nogle af disse desuden være uorganiseret og udveksle indbyrdes tilfældige sammenstød.

Som jeg ser det, er "elektrisk feltkraft" kun muligt, hvis der er nogle (for os endnu ukendte) partikler der indgår i fysiske sammenstød imod elektroner og kernepartikler, og at nogle af disse partikler, kendte og ukendte, har et spin og diverse andre evner, der i visse situationer medfører de fysiske virkninger, som vi kalder for et elektrisk felt. Gyroskop-virkninger, der indvirker på hinanden, må have en stor betydning, når partikler indbyrdes sammenstøder. Vi kender det jo fra fx tennis og bordtennis, at resultater af sammenstød afhænger af spin.

Et emne, som vi hidtil ikke har evnet at undersøge, fordi vi hidtil i praksis ikke har evnet at måle på noget med en følsomhed som er mindre end et atoms elektroner og kernepartikler. Dette har fået nogen til at erklære, at fordi vi ikke kan måle noget med en finere følsomhed, så eksisterer der ganske enkelt ikke mere: vakuum er tomhed! En sådan påstand burde ikke kunne genere, men det gør den, fordi det afholder os fra at udregne årsagerne til fundamentale fysiske fænomener i verden: tyngdekraft, lys, elektriske felter, magnetiske felter, radioaktivitet.

Formålet med Den Store Hadronsammenstøder er blandt andet, at skabe sammenstød imellem kernepartikler og gentage dette milliarder af gange, og hver gang betragte i hvilke retninger at splinter (med kort levetid) farer bort, for at regne på, om der er mønstre i disse splinters bevægelsesbaner, fordi mønstre (hvis der er nogen) kan være tegn på at der er nogle bittesmå partikler (hidtil aldrig detekteret) der vekselvirker med splinterne. Hvis/når vi opdager sådanne mønstre, da vil vi måske have opdaget, at atomets bestanddele ikke er de mindste i verden, at der er noget mere omkring os, måske meget småt og med måske meget tætte gennemsnitlige indbyrdes afstande, og som vi hidtil har opfattet som tomhed. Foreløbig ved vi jo desværre intet derom.

18. mar 2010 kl 22:14

steen ørsted

Re: Re: Vacuum-forsøg

TAK for ovenstående indlæg. Jeg har mange steder læst, at det, der ikke lader sig erkende (af videnskabelig vej), må vi afvise som ikke eksisterende jvf. Russells tepotteeksempel.
Et eksempel : På grund af ubestemmelighedsrelationen vil vi aldrig kunne påvise en kausalilitet for, hvornår et atom "vælger" at henfalde, og derfor findes en sådan kausalitet ikke. Som et andet eksempel gives ovenfor, at nogen mener, at det, der er mindre end vores målefølsomhed ikke findes.
Personlig mener jeg, at kausalitet m.m.strækker sig langt ind i det , vi ikke kan måle (konvergerer måske mod uendeligt), men det strider nok mod kvantesystemet, (hvis inderste bevæggrund er tilfældighed og statestik), som jeg også tror på, så dette spørgsmål står vidt åbent for mig.
P.S. Forklaring på lysets udbredelse (inkl. spejlparadoks følger hæ hæ ). Mvh Steen

18. mar 2010 kl 23:00

Lars Kristensen

Re: Tyngdekraft, lys, magnetisme, radioaktiv

Du overspringer et led i din argumentation. Du skriver, at der er et kraftfelt og at noget kan forplante sig igennem det. Et kraftfelt eksisterer ikke i fysikkens ægte verden, kraftfelter er kun et sprog som forskere har opfundet for at kunne udregne på de fysiske sammenhænge på en let måde. Når man omtaler et kraftfelt, da er det underforstået at man siger: Jeg ved intet om hvad det er, eller jeg gider ikke at beskæftige mig med disse detaljer, men jeg har udviklet nogle formler så jeg let kan regne på det alligevel.«

Hej Carsten,

hvad er det jernfilspåner viser, når de drysses ud på et stykke papir, over en magnet?

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

18. mar 2010 kl 23:18

Kim Sahl

Småt

I indlæg her i tråden, er vacuum sat = småting/småpartikler - men - hvad består de nu af, vi risikerer jo bare at få en mystik forklaret med en ny mystik.

18. mar 2010 kl 23:58

Kim Sahl

Partikelbevægelse

Carsten
En partikelbevægelse (og en bølgebevægelse), er en bevægelsestilstand, med to muligheder
1) jævn bevægelse
2) ujævn bevægelse
1) og 2) er altid kontinuerlig (og aldrig diskontinuerlig).

Når en ladning bevæger sig, er et magnetfelt tilknyttet - ændrer ladningen bevægelsestilstand (i forbindelse med f.eks. en svingning), har vi her - og kun her - eksistensen af EM bølger.
Her tog Maxwell (og alle fysikere) fejl, bølgerne udbredes under ingen omstændigheder ved acceleration.
Man kunne evt. mene at en tilstandsændring er en hastighedsændring, jo, i så fald en diskontinuerlig hastighedsændring - altid tilknyttet en ikketidsudstrækning; men acceleration er altid tilknyttet en tidsudstrækning, og vil altid være tilknyttet en bevægelsestilstand.
Ved en fysisk tilstand sker der intet diskontinuerligt.

Tages dette for gode varer, ændres vores 0 indsigt, som du nævner, til dog at have nogen indsigt - for ikke at sige megen indsigt.

19. mar 2010 kl 00:31

Stig Johansen

Re: Småt

I indlæg her i tråden, er vacuum sat = småting/småpartikler - men - hvad består de nu af, vi risikerer jo bare at få en mystik forklaret med en ny mystik.

Jeg vil mene at vi forklarer 2 mystikker - lyset og tyngdekraften, men indfører 1 mystik.

Men den er ikke anderledes end elektriske felter, så når man har forklaringen på disse, kan den "genbruges" på tyngdefelter.

"Partiklerne" kunne vi passende kalde gravitroner.

Men: Hvad er elektrisk ladniing/felt?

19. mar 2010 kl 00:34

Lars Kristensen

Re: Småt

Vakuum er ikke = småting/småpartikler. Vakuum er et rum uden elementarpartikler. Partikler der er skabt af kraftfelter og som igen kan nedbryder (annihileres) til kraftfelter. Så vakuum er også kraftfelter.

De "småting/småpartikler" består af masse, men hvordan de ellers ser ud, det vil næppe være muligt at afgøre, da vi kun kan observere verden omkring os ved hjælp af kraftfelter og elementarpartiklerne der består af kraftfelter.

Hvordan masseelementet manifesterer sig, er nok ikke helt nemt at afgøre, for hvad skal vi måle, veje og observere det ved hjælp af?

Jeg har det selv bedst med ikke at komme med en forklaring på det jeg betegner som "masseelement", da det vil være umuligt at give et forklaringsbillede af masseelementet.

At give det en betegnelse som en partikel eller lignende, er nærliggende, men næppe rigtigt.

Det gør selvfølgelig mit "masseelement" til noget mystisk, men alt der ikke kan forklares eller gives et begrebsbillede vi forstår, vil uvægerligt blive opfattet som værende mystisk.

Rummet er jo egentlig også mystisk, fordi det på en gang er det mindste og det største, men hvordan kan noget være både størst og mindst og alligevel være det samme?

Det er en begrebsverden vi har så svært ved at begribe og derfor vil rummet også være et mysterium. Det er nok også derfor vi mennesker har skabt os begrebet Gud, for i dette begrebsbillede kan vi lægge det største og det mindste, det første og det sidste. Nu bliver det ubegribelige og mystiske lige pludselig håndgribeligt, fordi vi nu kan få følelsen af at have noget vi kan forholde os til, for Gud er ikke noget ubegribeligt, da Gud jo har skabt verden og lader alt i verden fungere ud fra Guds vilje. Vi kunne nu give Gud skylden for alt, hvad vi ikke vidste noget om og slet ikke havde styr på. Gud lader det både regne over rige såvel som fattige. Døden vil alle komme til at møde og Gud vil, når Gud vil det, give os evigt liv.

Alt hvad der er mystisk lægger vi ind under Gud eller hans modstander Satan/Djævelen og så behøver vi mennesker ikke at beskæftige os med det vi ikke ved noget om.

Men så kom det nysgerrige menneske og opdagede, at Gud ikke bestemte, men at der var sammenhæng i mangt og meget af det der sker i naturen, uden at der behøvede at være en Gud til at styre forestillingen.

Naturvidenskaben fik trukket tæppet væk under fødderne på Gud, så nu er der kun mystiken tilbage, det uforklarlige og det ubegribelige, som vi ikke kan måle, veje og observere.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

19. mar 2010 kl 01:29

Re: Re: Tyngdekraft, lys, magnetisme, radioaktiv

Lars:

Hej Carsten,
hvad er det jernfilspåner viser, når de drysses ud på et stykke papir, over en magnet?

De viser, ganske rigtigt, at der er et "kraftfelt". Det praktiske er, at vi kan iagttage virkninger og udregne nogle formler om sammenhænge. Men, at vi har skabt disse formler, har ikke bragt os til nogen forståelse af, hvad der rent fysisk flytter på spånerne nær en magnet. Noget hænder, så ganske tydeligt, men hvad der er årsag til at noget hænder, har indtil videre været usynligt for os.

Det er at ligne med vindkraft: Luft er jo cirka usynligt, men, luftmolekyler er heldigvis så store at vi har opdaget dem og evner at måle på dem, og derfor ved vi, at vindkraft ikke er et "kraftfelt". Desuden, værd at bemærke, optræder der turbulens iblandt luftmolekyler, som betyder at vindkraft kan opføre sig bizart, hvis man ikke er opmærksom på at der er faktorer til stede der skaber turbulensen. Vandkraft er tydeligere endnu, fordi vi forholdsvis let kan se vandet, at heller ikke det er et "kraftfelt". Hvis vi kigger på kanonkugler, billiardkugler, klippeblokke (fx asteroider), da begynder det at ligne en trend, at der i fysikkens verden optræder partikel-fænomener, herunder en vigtig iagttagelse: Bølger er partikler der støder sammen, og disse sammenstød er i stand til at formidle energi i form af (udefra tilførte) inertiimpulser over lange afstande. Og: Hvis vi kigger på disse bølgemønstre, da kan vi se at bølgerne afhænger af hver partikel i form af blandt andet: masse, hastighed, retning, spin, dæmpningsgrad, fjedervirkning, geometri.

Indtil for forholdsvis nylig var det umuligt at foretage beregninger på partikel-niveau, fordi der er milliarder af partikler indblandet i selv ganske små rumligheder som man ønsker at analysere på. Sådanne beregninger, simuleringer, som nogen kalder for "fysikker", er dog efterhånden blevet billige at lade computere udføre, og som har givet os indsigt i hvordan partikler opfører sig. For eksempel denne lille fine samling af simuleringer af bølger i vand, hvor man ser turbulens alle vegne: Hvad man ser her, bør vække undren, hvis man samtidig spekulerer over hvordan lys opfører sig.
http://www.wired.com/wiredscie...s/2/

Magneter:
I vor formelsamling har vi indført et begreb, at "arbejde" forudsætter at noget bliver flyttet. Med dette kunstgreb kan man påstå, at en magnet ikke udfører noget, på trods af at en magnet evner at hive vedvarende i noget, og som ganske klart koster energi, fordi vi kan erstatte magneten med fx en hest der skal slide med at hive. Vi kan fx binde to magneter fast i hver sin elastik, og lade magneterne svæve midt i luften i deres kamp for at tiltrække hinanden, og imens er elastikkerne fra hver sin retning belastede i deres udstrækning. Tilsyneladende sker der intet, men, reelt sker der det, at elastikkerne med tiden vil gå i stykker på grund af belastningen, og altså sker der rent faktisk noget på det molekylære niveau, en magnet evner at udføre et arbejde, og hvor i alverden kommer energien fra? Ændrer en magnet fx på sin vægt i nogle af sine atomer imens, eller ændrer en magnet på sin "magnetiske styrke" imens? Kan det fx tænkes, at nogle af magnetens milliarder af atomers kerner ændrer på deres spinhastighed imens, eller at nogle af magnetens milliarder af elektroner ændrer på deres spinhastighed imens? Eller at nogle af alle disse spin i atomer ændrer spin-retning? Er tyngdekraften en anelse ændret i nærheden af en magnet, måske? Ændrer lyset en anelse på sin hastighed i nærheden af en magnet? Hvordan kan det være, at en magnet evner at påvirke en anden magnet, men ikke fx en klods af træ? Hvilken fysisk mekanisme, af årsager og virkninger, er årsag til at to magneter påvirker hinanden? Kan det fx tænkes, at et atom kun kan opføre sig magnetisk, hvis atomet har en kerne der har en særlig asymmetrisk geometri (et "skævt" gitter af kernepartikler)? - Alle atomkerner spinner jo sandsynligvis omkring sig selv med meget høj hastighed, fordi loven om inertibevarelse sandsynligvis gælder alle vegne: når to eller flere partikler er meget tæt samlede, da havde disse partikler, før de blev tæt samlede, sandsynligvis hver især en tilfældig hastighed og retning, som sandsynligvis vil føre til en forenet rotation efter foreningen. Tanken kan være, at skæve overflader på en atomkerne, som spinner hastigt omkring sig selv, danner hvirvler (i den substans som nogen kalder for vakuum og som andre kalder for æter og som nogen mener om at det slet ikke eksisterer), - og at disse hvirvler kan påvirker andre atomer der har skæve overflader på deres atomkerner, mens forholdsvis "rundglatte" atomkerner ikke lader sig påvirke af disse hvirvler? Alle disse spørgsmål er blot gætterier, men de er i det mindste forsøg på at opdage verden.

Det er så ganske klart, at hvis man antager at vakuum er den rene og skære tomhed, da har det hidtil været umuligt at forklare om hvordan vor verden fungerer, mens, derimod, hvis man antager at vakuum er et hav af partikler (der kan hænde være mange størrelser og arter af partiker, og nogle af disse kan tænkes at bestå af partikler ...), da har man i det mindste en mulighed for at regne på alle sammenhænge, om der er nogle der giver mening, når vi ser på alle fysiske fænomener.

19. mar 2010 kl 01:50

Re: Re: Småt

Lars:

Vakuum er ikke = småting/småpartikler. Vakuum er et rum uden elementarpartikler. Partikler der er skabt af kraftfelter og som igen kan nedbryder (annihileres) til kraftfelter. Så vakuum er også kraftfelter.

Vakuum er (et forsøg på en slags definition) fravær af atomer. Hvis man har en rumlighed, og hvis man derfra fjerner alle atomer, da har man vakuum tilbage. Årsagen til at vi diskuterer dette vakuum, er at hvis vakuum består af noget, så er dette noget antagelig vis så småt at vi mangler værktøjer til at kunne opdage det.

Hvordan vi skal definere vakuum, helt præcist, er foreløbig en gåde. Vi kan måske tilføje til ovennævnte grove definition, at vakuum er den substans der formidler lysbølger og tyngdekraft. Vi risikerer dog at der i vakuum befinder sig adskillige skala-størrelser af hidtil ukendte partikler, og at nogle af disse partikler måske er skyldige i tyngdekraft, og at andre måske er skyldige i lysbølger, og at atter andre måske er skyldige i at vi oplever magnetiske fænomener.

19. mar 2010 kl 19:01

steen ørsted

Stof, lys og et spejl

Alle fysiske ting i universet er efter min mening i bevægelse. Enten er de under påvirkning af noget, eller også har de været. Det hele flyder (også på mit skrivebord). Desværre har vi ingen mulighed for at se, hvad der flyder mest, og derfor er der nogen der synes at alt, hvad der ikke lige nu påvirkes af en resulterende kraft er i hvile. Her er jeg uenig. Men hvis man skal være uenig, må man jo henvise til noget, som faktisk ér i hvile.
Vi kan godt finde punkter, som er i hvile i forkold til jorden f.eks. punktet 10cm over spiret på rådhuspladsen i København. Selvom dette punkt ikke er fysisk, kan vi altid måle os frem til det, og det blæser ikke væk selv i det værste stormvejr.
Hvad så med punkter i universet. Har vi nogen muligheder for faste holdepunkter her. Alt flyder jo rundt i en stor suppedas.
Jeg mener, at rummet i sig selv er stationært, fordi det ikke er en fysisk ting, men er der noget somhelst fysisk, som man måske også kan hævde er stationært i universet.
Ja, det tror jeg.
Jeg har i flere år ment, at hvis det skal være sandt, at lysets hastighed er den samme uanset lyskildens bevægelse, MÅ det betyde, at lysudsendelsens grund må være uden for tid (ellers biver det udsat for enerti), og det har været mig en glæde at se Kims indlæg om dette.
Flyder alt ? Det tror jeg ikke. Ligesom vi kan fastlægge et punkt i forhold til et spir, kunne vi fastlægge punkter i universet i forhold til lysets udbredelse, hvis vi altså kunne, men det er jo ikke praktisk muligt. Hvis ikke lysets kugleudbredelse var så ekstrem hurtig, og hvis man kunne iagttage den i superslowmotion, tror jeg man ville se, at centrerne (hvis de kunne gøres synlige) for alle disse kugleudbredelser slet ikke ville være i bevægelse i forhold til hinanden. De ville blive, hvor de var, og i forhold til disse, ville enhver anden bevægelse i universet kunne fastlægges.
Fordi alt fysisk er i bevægelse vil ingen af lysudbredelseskuglerne fra nogen lyskilde være koncentriske men altid forskubbede i forhold til hinanden, men alle kuglerne og deres centrer vil ligge fast i universet. Selve kuglerne som jo kan blive usandsynlig store og gamle kan selvfølgelig undervejs påvirkes af altmuligt, men deres udsendelsescentrer bliver hvor de er, fordi de er skabt udenfor tid.
Hvis vi kunne iagttage disse ting, havde vi måske det faste holdepunkt, vi mangler, men det kan vi jo ikke, så derfor er dette også kun en teori. Men en teori, som gør lyset til noget fantastisk og helt centralt.
Hvis det er sådan, betyder det, at lysets hastighed er uafhængig af lyskildens bevægelse, men jeg har svært ved at tro, at den også er uafhængig af en iagttagers bevægelse. Forklaring ønskes.
Mich. og Morleys eksperiment modsiger ikke dette, da det mere end lyshastighed handlede om inteferrens i forhold til bølgelængder, og resultatet helt forventeligt, når eksperimentet selv leverede lyskilden.
Spejlet vil formentlig blive sprængt. Sandsynligheden taler for det. Det kan redde sig, hvis det er heldigt at bevæge sig direkte henimod eller væk fra det punkt i rummet, hvorfra lysimpulsen udgik. Hvor kugle A og B befinder sig, er i den forbindelse ligegyldigt. Mvh Steen

19. mar 2010 kl 19:59

Re: Stof, lys og et spejl

Steen:

eg har i flere år ment, at hvis det skal være sandt, at lysets hastighed er den samme uanset lyskildens bevægelse, MÅ det betyde, at lysudsendelsens grund må være uden for tid

Her er et helt andet bud:

Når et atom skælver (et atom der har en tilfældig bevægelse og retning og spin-hastighed og spin-retning), da danner det en bølge i vakuum (hvad så end, at dette er for noget), og disse bølger kan udbrede sig over meget lange afstande. Dette medfører, at bølgeudbredelsen sker via et enormt antal af bittesmå partikler (hvis vi antager at vakuum består af partikler) der sammenstøder indbyrdes, et enormt antal, bliver til et enormt antal, efterhånden som bølgeudbredelsen bevæger sig bort igennem universet. Dette betyder, at lige så snart som at en lysbølge har bevæget sig nogle få millimeter, da har den måske allerede bevæget sig igennem milliarder af partikler, og hver eneste af disse partikler har (et gæt) en individuel hastighed og retning og spin-hastighed og spin-retning og en tilfældig afstand til andre partikler, og måske også en individuel vægt og dæmpningsgrad. Men, fordi bølger meget hurtigt har passeret milliarder af partikler, da bliver det partiklernes gennemsnitlige tilstande, der dikterer bølgens udbredelseshastighed, som dermed bliver til en konstant hastighed: de store tals lov. At lys har en konstant udbredelseshastighed, peger på, at lys er bølger igennem et hav af et enormt antal af partikler.

19. mar 2010 kl 20:27

Kim Sahl

Grundlæggende fysik

Sten
Bevægelse og hvile er fundamentale begreber i naturens fysik.
Derfor var det et chock for mig, at få brev fra en Odense-fysiker der skrev, "Hvile er et overflødigt begreb".

En ladning er i hvile, når der ikke er tilknyttet denne et magnetfelt.
En ladning er i bevægelse, når der er tilknyttet denne et magnetfelt.

Dette er uomtvisteligt, og der er derfor eksistens af både bevægelse og hvile i naturen.

Der har historisk været tale om henholdsvis absolut og relativ bevægelse/hvile, men disse er begge ukendte i naturen, hvor der blot findes "hvile" og "bevægelse".

Denne erkendelse er en forudsætning, for at få indsigt i lysets gåde, vedr. dets rummelige fysiske udbredelse ved c.

19. mar 2010 kl 20:44

Kim Sahl

Astronomi

Carsten
Hvis lys som bølger udbredes i et småpartikel-hav, måtte havet kunne beskrives ved termodynamikken.
Dette er på forhånd dømt til at mislykkedes, da al erfaring viser at lysets opførsel her er anderledes end i vacuum.
Astronomiobservationer stemmer godt med (næsten) partikeltomt rum, og stemmer fint med teorien om elektromagnetismen. Lysbevægelse i rummet syntes iøvrigt at følge Ra, og dets krumninger.
På anden vis - vedr. for megen masse - er astronomien uafklaret.

Lyset danser fint derudaf, med for meget eller for lidt masse.

19. mar 2010 kl 22:34

Stig Johansen

Re: Stof, lys og et spejl

Hvis det er sådan, betyder det, at lysets hastighed er uafhængig af lyskildens bevægelse, men jeg har svært ved at tro, at den også er uafhængig af en iagttagers bevægelse. Forklaring ønskes.

Jeg kunne også godt tænke mig en forklaring.

Som jeg ser problemet, bunder denne ubeviste påstand i omtalte eksperiment, hvor man ganske vist har fundet ud af, at der ikke eksisterer en statisk æter.

Man har ikke tænkt over, at æteren er i hvile i forhold ti eksperimentet, og slutter derfor (fejagtigt) at lysets hastighed er konstant.

Selvfølgelig er den effektive hastighed afhængig af afgiver og modtagers indbyrdes hastighed.

Probemet er bare at vi ikke kan måle det, og når vi ikke kan måle det, er det jo ikke sandt - vel?

Hvis lyset ikke skulle være bøgeudbredelse i æteren, kunne jeg grumme gerne tænke mig en forklaring på udbredelsen.

Den med fotoner duer jo ikke, da det vil kræve enten uendelig mange fotoner, eller uendeligt store fotoner - for enhver lyskilde.

Det er het ærligt for langt ude - synes jeg.

19. mar 2010 kl 23:38

Lars Kristensen

Hvad er lysmediet?

Lysets hastighed er 'c' over for både lysgiver og iagttager.

Opfattet fra lysgiveren er lysets hastighed 'c'. Når lyset når iagttageren vil lysets hastighed være 'c' over for iagttageren. Lyshastigheden er uafhængig af lysgiverens og iagttagerens hastighed i forholdet til hinanden.

Det er, hvad relativitetsteorien siger. Det er ikke forkert, det er et faktum.

Men for at lysets hastighed kan være 'c' over for både lysgiveren og iagttageren, må lyset forplante sig med 'c' i et medie (æter), som befinder sig i hvile i forholdet til begge parter. Dette kan kun være gældende, når et medie er bundet til stofmassen lysgiveren og iagttageren består af.

På et tidspunkt mellem lysgiver og iagttager foregår der en transformation af signalinformationen (frekvens) fra lysgiverens medie og over i iagttagerens medie.

På lignende måde som en lyd der kommer udefra og som bevæger sig ind gennem et åbentstående vindue i et tog der kører.

Lyden har lydens hastighed over for lydgiveren der står stille på en perron på en station og når lyden kommer ind i kupeen i toget der kører forbi, vil lyden i kupeen få lydens hastighed i forholdet til passageren der sidder i kupeen. Der sker en transformation af lydsignalet der kommer udefra i overgangen fra luften udenfor toget og luften inde i togkupeen. I denne overgang sker der en frekvensforskydning (Dopplereffekt) af lyden og lyden får nu lydens hastighed inde i togkupeen, men med en ændring af lydfrekvensen.

Det er præcis det samme der sker, når lys bevæger sig fra en lysgiver til en iagttager, hvor lysgiver og iagttager bevæger sig i forholdet til hinanden. Lyset forplanter sig i et medie præcis ligesom lyder har gjort det. Nu er blot spørgsmålet, hvad dette medie lyset bevæger sig i, er for noget og hvordan mediet skal ses i forholdet til lysgiver og iagttager.

Jeg kan forstå det så langt, at vi formentlig alle er enige om, at lyset må på en eller anden måde bevæge sig i en slags medie. Et medie der befinder sig i hvile i forholdet til lysgiveren og samtidig også i hvile i forholdet til iagttageren. Det forudsætter, at mediet er af samme type, men er henholdsvis separat bundet til lysgiveren og til iagttageren, således at de to separate medier bevæger sig i forholdet til hinanden med samme hastighed som lysgiver og iagttager bevæger sig med, i forholdet til hinanden.

Det vi så skal finde frem til, er hvad dette medie kunne tænkes at være af beskaffenhed.

> Det skal være separat bundet til lysgiveren og til iagttageren.
> Det skal kunne fremvise en transformation af signal (frekvens) mellem separate medier af samme type.
> Det skal kunne påvirkes af tyngdekraften (rumtidskrumningen).
> Det skal virke sammen med den elektromagnetiske kraft.
> Det skal have egenskaber så det både kan fremtræde som bølge og partikel.

Sådan ser jeg udfordringen lige for øjeblikket.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

20. mar 2010 kl 00:13

Kim Sahl

Maxwell

Lars
To masser A og B, er i hvile, og afstanden ml. dem = L.
Ved A udsendes et lysglimt mod B; p.g.a. symmetrien skulle nu lyset ved L/2 overgå til et modsatrettet tyngdens kraftfelt - set fra B, og set fra A.

De to masser A og B, er nu i jævn bevægelse, og til tiden t0, udsendes et lysglimt ved A mod B; til tiden t1 når lyset ud til et punkt L, hvor LA = LB, og p.g.a. afstandssymmetrien skulle lyset nu overgå til kraftfelt B - set fra B, og set fra A. Herefter er lyshastigheden forskellig fra c, set fra B.

20. mar 2010 kl 00:18

Kim Sahl

Sidste linie

- skal være:
forskellig fra c, set fra A. Naturligvis.

20. mar 2010 kl 00:29

Re: Astronomi

Kim:

Hvis lys som bølger udbredes i et småpartikel-hav, måtte havet kunne beskrives ved termodynamikken.

Eller omvendt argumentation: Hvis lys er partikler der bevæger sig igennem intethed, da bør man kunne forklare hvorfor at lysets hastighed er konstant, og hvorfor lysets hastighed ikke kan overskrides, og hvorfor tid og størrelser og vægt afhænger af hastighed. Ingen af disse spørgsmål lader sig bevare, hvis man fastholder at vakuum er intethed.

Derimod, et hav af partikler:

A. Når en bølge af inertiimpulser bliver formidlet igennem et hav af partikler, da bliver bølgeudbredelsens hastighed efterhånden konstant, fordi forskelle imellem individuelle partikler bliver til en gennemsnitlig hastighed, målt over store afstande (~ lang kæde af sammenstød imellem et stort antal af partikler: store tals lov.)

B. Når partikler støder tilfældigt sammen i et hav af partikler, da er der tale om havets bølgeudbredelseshastighed, og den kan intet fysisk objekt overskride i havet(!) - på nogen let måde. Årsagen er, at hvis et fysisk objekt forsøger at flyve/sejle hurtigere igennem havet, da kan hver individuel partikkel, som det fysiske objekt rammer på sin vej, ikke nå at komme af banen på en almindelig tilfældig måde. Dette medfører, at partikler begynder at hobe sig op foran det fysisk objekt, en hob der vil vedblive med at vokse i størrelse og i vægt og i kompressionsgrad, indtil det fysiske objekt opgiver. Hvis det fysiske objekt insisterer på at vedblive med at bevæge sig med en hastighed der er større end havets bølgeudbredelseshastighed, da vil det fysiske objekt efterhånden blive sammenklemt voldsomt imellem sin motor bagude og sin snude foran (fordi der er en ophobning af partikler foran snuden), og som betyder at det fysiske objekt får en forandret størrelse. Dette vil være skæbnen for fx en undervandsbåd der forsøger at sejle hurtigere end vands bølgeudbredelseshastighed: det er komplet umuligt i praksis. Hvis en undervandsbåd insisterer, da vil havets partikler (i dette tilfælde molekyler) blive komprimeret så meget foran undervandsbåden, at molekylerne ændrer deres indbyrdes organisering, i første omgang vil de måske danne krystaller (~ is), sidenhen vil de måske begynde at atom-fusionere med hinanden på grund af et gigantisk tryk. Vi ved af erfaring, at hvis en undervandsbåd virkelig vil sejle stærkt, da skal den være lang og slank (strømliniet) og glat udvendig og stiv og træg indvendigt, for at dæmpe rystelser fra den turbulens som havets partikler danner omkring undervandsbåden når hastigheden bliver stor. Hvis en undervandsbåd i praksis skal sejle hurtigere igennem havet end med havets bølgeudbredelseshastighed, da skal havet fjernes foran undervandsbåden, dvs. at man skal bore en tunnel, før undervandsbåden når at ankomme, og som betyder at man gør undervandsbåden til en rumraket, fordi den reelt skal flyve igennem vakuum. Det er en given sag, at hvis en undervandsbåd sejler med en fart der er nær havets bølgeudbredelsesfart, da vil havet begynde at krumme omkring båden, og båden vil ændre størrelse, på grund af komprimeringer af vandet og komprimeringer af båden, som betyder at besætningen vil få problemer med at beregne fx tid. Principperne for relativitetsteorien gælder således også for undervandsbåde der sejler neddykket igennem Atlanten, blot har konstanten c en anden talværdi, en størrelse der vil afhænge af dybden og havets temperatur og forureningsgrad, diverse fisk m.m. Deraf kan man udlede et emne at filosofere over: Hvilket tryk har vakuum omkring vor planet, og hvilken temperatur? Hvilken varmeledningsevne? Og så videre, at ligne med et ocean. Samt: Er der strømninger, turbulenser i nærheden af vor planet?

C. Hvis vi antager at vakuum er et hav af bittesmå partikler, at ligne med molekyler i et hav af vand, da betyder det, at hvis en rumraket skal flyve hurtigt, da skal den, akkurat som en undervandsbåd, være lang og tynd og glat og stiv og spids og veldæmpet i sit indre, fordi: Jo længere en båd er, i forhold til bølgelængder, jo mindre vil gnidningsmodstanden være. Deraf følger, at når man accelerer fx en proton op til høj fart i en accelerator, da er det antagelig vis en geometrisk kugleform (protonen) som man tvinger til at flyve med en høj hastighed, som slet ikke er optimalt: alt for stor gnidningsmodstand. Bedre ville det være at bygge en meget lang og stiv stang af atomer, og anvende den i acceleratoren, i så fald bør man meget lettere kunne bringe den til at flyve stærkt, dog naturligvis med en langsommere acceleration undervejs på grund af vægten. Hvis man vil bryde lysets hastighed, da skal det fysiske flyvende objekt muligvis desuden have sin egen motorkraft ombord, fordi en acceleration ved hjælp af et omkringliggende magnetfelt muligvis(?) er en kraft der ophører med at kunne virke når man når bølgeudbredelseshastigheden ...

D. Vort kendskab til kernepartikler. Når vi lader to kernepartikler sammenstøde med høj hastighed i en accelerator, da dannes der splinter som lever kortvarigt, og iblandt disse splinter har vi fundet et meget stort antal af forskellige partikler. Dette kan vi ligne med, at hvis vi lader to molekyler støde sammen med høj hastighed, da vil disse sandsynligvis også danne splinter der lever kortvarigt. Hvor forsvinder disse splinter hen? I molekylers tilfælde, splinter, som er atomer, rekombinerer de sig med tilfældige opportune partnere som er nær. Dette gør det nærliggende at tænke, at noget lignende sker i mindre skalaer, dvs. også når splinterne stammer fra fx protoner, og ved at tænke sådan, da tænker man reelt at der alle vegne findes partikler som er mindre end atomers elektroner og kernepartikler. Måske flyder atomer omkring i et hav af "splinter", til overs, så at sige, fordi fuldendte elektroner og kernepartikler ikke kan optage mere i sig, medmindre at de bliver smadret i en accelerator. Måske findes der partikler i denne suppe af splinter, som har vidt forskellige egenskaber, akkurat som at protoner og neutroner og elektroner heller ikke er ens.

E. Radioaktivitet. Hvordan i alverden skal man forklare radioaktivitet, hvis man antager at vakuum er intethed? Vi ved jo, at radioaktive atomer henfalder, uanset om man beskytter dem imod kosmisk stråling eller ej. I hvert fald tyder dette på, at henfald skyldes noget i selve atomerne, og hvad kan det være? Det kan være en geometrisk brist, fordi alle atomer i den periodiske tabel har en forskellig geometri i atomkernerne. Een proton er jo alene, to kernepartikler danner et par, tre danner en trekant, fire danner en pyramide, fem danner en pyramide med "en spids kælder", og så videre, og undervejs, mens atom-typer har flere kernepartikler endnu, da er der visse geometrier der ikke fungerer særligt smukt, som betyder at nogle af kernepartiklerne i visse atom-typer måske "rasler løst omkring" på overfladen af en atomkernes øvrige kernepartikler (som har dannet en fast krystal). At nogle få kernepartikler rasker løst omkring, er næppe et problem for et atom, men hvis atomkernen er stor (mange kernepartikler i en geometri), da er det måske et helt separat gitter (geometri) der rasler omkring et andet gitter, og på grund af atomkerners spin med høj hastighed, kan dette let tænkes at være ustabilt, at det før eller siden går galt, at ligne med et defekt gyroskop. Hvis man tænker sig alt dette, da mangler man blot at udregne en provokatør, den "kraft" der udløser et henfald, og det kan let tænkes at være tilfældige variationer i tyngdekraft, eller tilfældige variationer i magnetisme, eller tilfældig lyspåvirkning, eller tilfældige sammenstød med andre atomer, den slags hændelser som med de store tals lov medfører at henfaldstider opfører sig konsistent. Rent fysisk, når et atom henfalder, da sker der uundgåeligt et skælv, rystelser i atomet/atomerne (hvis det splitter sig selv ad), og denne rystelse forplanter sig til havet af partikler omkring (vakuum), som formidler rystelsen bort som bølger, og hvoraf noget af denne energi måske rammer nogle andre atomer, og måske reagerer nogle af disse atomer. Man kan spørge: Hvis en elektron opsnapper en energi, hvordan kan det være at den evner at opsnappe al energien i en lysbølge? Svar: Det ved vi af gode grunde intet om, om dette faktisk sker, fordi vi har meget svært ved at måle på noget som er mindre end en elektrons energimæssige kvantespring. Derfor ser vi måske ikke, at der vedbliver med at være nogle små bølger nær elektronen, i vakuum. Vi kender det fra stranden, at vi lægger mærke til sprøjtet fra en stor sten der bliver kylet i vandet, men måske overser vi at der også dannes nogle små bølger.

20. mar 2010 kl 00:31

Kim Sahl

Næe

Stig
Det er meget sjældent, at der sluttes noget ud fra blot eet forsøg (her MM forsøget).
Æterproblemet blev angrebet fra mange sider, emperisk og teoretisk.
Alverdens ætere blev vendt og drejet; hvilende, halvt bevæget, helt bevæget, aktive, inaktive o.s.v.
MM blev opstillet ved brug af "eget" lys (fra stationær kilde), samt ved brug af solens lys (en kilde i bevægelse). MM blev udført på forskellige årstider og forskellige tider på døgnet.
Afvigelserne fra en konstant c, var på under eller omkring måleusikkerheden.

Genoptagelse af æteren, havner i samme problemstillinger, endda krydret med enddog meget små partikler der skal trylle ligesom Maxwells 360 graders roterende æterceller.

20. mar 2010 kl 05:28

Stig Johansen

Re: Hvad er lysmediet?

Lars,

> Det skal virke sammen med den elektromagnetiske kraft.
> Det skal have egenskaber så det både kan fremtræde som bølge og partikel.

Jeg er lidt i tvivl om argumentet for disse 2 påstande.

Lys er vel ikke elektromagnetisk som sådan, men opstår som bølger pga. elektroners bevægelse i æteren. Disse bølger kan påvirke elektroner hos modtageren, og hvis de er kraftige nok, kan de flytte eektroner, og derved skabe elektricitet.

Jeg forstår heller ikke behovet for at betragte lys som en partikel - har det basis i nogle observationer?

Man kan nærmere sige, at lys er overførsel af kraft/energi fra en partikel til en anden.

20. mar 2010 kl 05:34

Stig Johansen

Re: Næe

Kim,

Genoptagelse af æteren, havner i samme problemstillinger, endda krydret med enddog meget små partikler der skal trylle ligesom Maxwells 360 graders roterende æterceller.

Hvad mener du med "trylle"?

Jeg har beskrevet, at man kan tillægge dem nøjagtig samme (type) egenskaber som eks. protoner og elektroner.

Så for mig at se er der ikke tale om mere "trylleri", end vi allerede kender fra elektriske felter.

20. mar 2010 kl 06:14

Stig Johansen

Re: Re: Astronomi

Carsten,

Samt: Er der strømninger, turbulenser i nærheden af vor planet?

Det vil jeg sige ja til.

Hvis vi betragter vor planet som en roterende (porøs) kugle i vand, vi noget af vandet rotere med.

Det er denne med/mod"vind" man observerer ved disse swingby anomailer, hvor satelitter får enn "forkert" hastighed i forhold til formlerne.

Men da disse friktioner er så uhyggelig lave ved vores formåen, er det først inden for det sidste årti man er begyndt at kunne observere og måle disse.

Indtil da har tesen vel været: Når vi ikke kan måle det, så eksisterer det ikke.

Satelitterne bevæger sig vel omkring 1/30000 del af maxhastighed, så hvis mann måler på en ubåd med 1/30000 del af maxhastighed, vi friktionen nok også være nærmest umålelig.

Men nu kan vi måle disse afvigelser, og jeg er spændt på hvilke forklaringer man kan finde på, hvis man vil opretholde rummet som det store tomme intet.

Jeg prøver trods alt at give en forklaring, der passer med observationerne, men hvis man søger på nettet er disse "anomaier" stadig ukendte og uløste.

20. mar 2010 kl 11:02

Stig Johansen

Re: Næe

Kim,

Stig
Det er meget sjældent, at der sluttes noget ud fra blot eet forsøg (her MM forsøget).

Kan du ikke komme med noget mere substans i dine påstande?

Det er sikkert ikke autorativt, men jfr:
http://scienceworld.wolfram.co...html
This result was later on used by Einstein to refute the existence of the ether and allowed him to develop special relativity without this artificial (and non-existent) constraint.

Jeg opfatter *this* result som en særdeles entydig betragtning.

Du har det med at fornægte alle andre teorier end din egen, men kan du ikke prøve at komme med svar i stedet?

Beskriv gerne hvordan du mener lyset udbreder sig, og ikke mindst om det er i et medie, eller på anden måde.

20. mar 2010 kl 13:21

Lars Kristensen

Re: Maxwell

Lars
To masser A og B, er i hvile, og afstanden ml. dem = L.
Ved A udsendes et lysglimt mod B; p.g.a. symmetrien skulle nu lyset ved L/2 overgå til et modsatrettet tyngdens kraftfelt - set fra B, og set fra A.

De to masser A og B, er nu i jævn bevægelse, og til tiden t0, udsendes et lysglimt ved A mod B; til tiden t1 når lyset ud til et punkt L, hvor LA = LB, og p.g.a. afstandssymmetrien skulle lyset nu overgå til kraftfelt B - set fra B, og set fra A. Herefter er lyshastigheden forskellig fra c, set fra B.

Det er fuldstændig rigtigt, at lysets hastighed i B's medie er forskellig fra 'c' i forholdet til A, men nu kan man ikke måle lysets hastighed i B's medie i forholdet til A, men kun i forholdet til B, da lysets hastighed måles i B's medie og B's medie er i hvile i forholdet til B.

Derfor vil man altid få en måling der siger, at lysets hastighed er 'c', men det er i forholdet til det medie lyset bevæger sig i.

Det kan muligvis være det der giver anormaliteten hos pioneer satellitterne og de andre.

De er jo beregnet efter tyngdeforholdene og deres egen hastighed til at være længere væk end de beregninger der er gjort ud fra den tid signalet fra satellitterne har været undervejs til os.

Er signalets gennemsnitlige hastighed mindre end lysets i forholdet til os, på grund af tyngdemediers bevægelser væk fra os og som befinder sig imellem os og satellitterne, hvorved at signalerne får længere tid end ellers til at bevæge sig i, så vil vi, ved måling af signalerne, når vi sætter signalernes hastighed til at være lysets hastighed 'c', få satellitterne til at befinde sig tættere på os end de faktisk er.

Det giver da noget at tænke over. For er det rigtigt, så skal vi til at indtænke mediets eksistens i alle de observationer der gøres i universet og så vil alderen for de forskellige fjerne objekter blive en helt anden.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

20. mar 2010 kl 16:25

Stig Johansen

Re: Re: Maxwell

Lars,

De er jo beregnet efter tyngdeforholdene og deres egen hastighed til at være længere væk end de beregninger der er gjort ud fra den tid signalet fra satellitterne har været undervejs til os.

Så vidt jeg kan udlede, er det hastigheden(Doppler) man kigger på, og ikke tiden.

Hvis du søger på "pioneer anomaly", kan du se masser af spor på nettet, der fortæller om de faktiske forhold.

Dog beskrives det som en 'accelleration against the sun', og ikke en decellaration som følge af friktion.

Se f.eks:
http://en.wikipedia.org/wiki/P...maly

Søg også efter "flyby anomaly" f.eks:
http://en.wikipedia.org/wiki/F...maly
For er det rigtigt....

Da disse 'anomalier' er beskrevet/observeret/refereret adskillige steder, bliver jeg nødt til at tro på det.

Alternativt kan man udlægge det som en stor konspirationsteori analogt med månelandingerne, der foregik i et studie :-)

Tror man på disse observationer, så passer vores formler ikke rigtig mere, så enten må vi revurdere formler(og opfattelse), eller må vi bortforklare hændelserne på anden måde, så vi kan opretholde vore formler.

20. mar 2010 kl 19:12

Kim Sahl

Mørkt

Stig
Tillægges små æterpartikler egenskaber svarende til
proton ell. elektronegenskaber, er der åbnet op for et væld af muligheder for at undersøge disse - både teoretisk og eksperimentelt.
Men noget sådant finder ikke sted, minipartiklerne undgår at lade sig undersøge, fint at kalde det "mørkt" stof.
Du vil selfølgelig hævde, at stoffet udmærket giver sig til kende - anomalier, og alm. fysik forklares ved denne abstraktion.
Men så er vi havnet i den gamle ætersnak, der jo netop havde præcis de samme abstrakte elementer, der kun rakte til de mange fiaskoer; man kunne ikke uden abstraktionen forklare lysets fysiske udbredelse, og sådan er situationen selv i dag.

At man fysisk har vanskeligt at gøre rede for naturens fænomener, betyder ikke at der så bredt er åbnet op for fantasien og forestillinger der er rigeligt luftige og trylagtige - måske endda tvært imod.
Trylleri eller ej, elektriske felter kan trods alt gøres til genstand for undersøgelse - et punkt æteren har så vanskeligt ved at tilbyde os.

Einsteins arbejde med Rs, har mange tilgange, især teoretiske; han kendte måske ikke MM - man er i dag i tvivl herom.

Jeg er noget hæmmet i en forklaring af lysets udbredelse, p.g.a. mit tidl. angivne "spejlparadoks".

20. mar 2010 kl 19:27

Kim Sahl

Jagt

Lars
Der er ikke noget i vejen for at A kan måle din (i kraftfelt B) ukonstante c; på en lang stang fastgjort til A pegende i bevægelsesretningen - og for enden et måleapperat der i kraftfelt B måler en ukonstant c. Hermed er der lukket op for en række paradokser. Paradoksjægere kan bare gå i gang.

21. mar 2010 kl 00:59

Stig Johansen

Re: Mørkt

Kim,

Trylleri eller ej, elektriske felter kan trods alt gøres til genstand for undersøgelse - et punkt æteren har så vanskeligt ved at tilbyde os.

Elektriske felter kan gøres til genstand for undersøgelse, ligeledes kan tyngdefelter.

Begge dele oplever vi hver dag.

Men hvad er et elektrisk felt, og hvordan udbreder det sig?

Dette uforklarlige fænomen lever vi med, og det samme kommer vi til med tyngdefelter.

Vi kan observere/måle eksistensen af begge, elektrisk tiltrækning og tyngdekraft.

Snakker vi udbredelse af lys, er der jo tale om en kraft/energioverførsel, og her kunne jeg stadig tænke mig en forklaring på hvordan du/man forestiller sig denne energioverførsel, da det jo på ingen måde kan være partikler.

21. mar 2010 kl 08:22

Stig Johansen

Re: Re: Astronomi

Carsten,

Hvilket tryk har vakuum omkring vor planet, og hvilken temperatur? Hvilken varmeledningsevne?

* Temperatur, som vi måler det er angivet til - vistnok - 2,7K, som er resonanser/stående bølger i 'æteren'.

* Trykket er tyngdekraften, men er konstant i et uendeligt univers.
Hvis vi opererer med tyngdeladninger analogt med elektriske ladninger, kan vi lave følgende tanke eksperiment.
Tag et uendeligt langt rør, og fyld det med elektroner.
Alle disse vil frastøde hinanden, og da feltet udbreder sig kuglesymmetrisk, vil alle være påvirket af den samme kraft.

Da det er mange år siden jeg studerede mat/fys, vil jeg af nemhed (for mig selv) bruge den kendte rækkeudvikling:
1/2+1/4+1/8+1/16...
Integrerer vi den, vil vi få 1, for x-> uendeligt.
Dvs. at enhver elektron i dette "rør" vil være påvirket med kraften 1 på hver side, og resutatet er 0.

Indfører vi nu en partikel(Po) med "0-potentiale", vil påvirkningen (Pt) se sådan ud:
1/16+1/8+Po+1/2->Pt<-1/2+1/4+1/8+1/16
Så i punktet P vil der være et større "tryk" fra højre side, og på samme måde vil Pt opleve et større "tryk" fra venstre side.

Dette medfører, at Po og Pt vil blive "trykket" mod hinanden - aka tyngdekraft.

* Varmeledningsevne.
Da varme er overførsel af energi fra en partikel til en anden, burde den være i omegnen af 100%.
Ellers ville der være tale om tab af energi, hviilket der sikkert også er, men det er nok minimalt.

21. mar 2010 kl 11:29

Louis Nielsen

Superflydende Uniton-medium

Superflydende kosmisk Uniton-medium
I mine artikler om kvante-kosmologi vises, at lys meget vel kan være udbredelsen af svingninger i et alle steds eksisterende partikel-medium, der består af uhyre små stof-/energi-kvanter. Disse mindste fundamentale partikler har jeg givet navnet Unitoner. (Enheds-kvanter).
Det vises, at udbredelsen af svingninger i det kosmiske uniton-hav udbreder sig med lysets hastighed c.

-- Superflydende universelt kvante-medium --
Et stort problem med tidligere modeller af en universel æter var gnidningskraft-problemet, som f.eks. gnidningskræfter mellem Jorden og æteren.

Men: Hvis det kosmiske universelle partikel-medium har en meget lav temperatur, ja så vil mediet have superflydende egenskaber, bl.a. være uden gnidning.

Temperaturen af det kosmiske Uniton-hav er meget tæt på det absolutte temperatur-nulpunkt, dvs. meget tæt på nul kelvin, så det har uden tvivl superflydende egenskaber.

Studér mere på: http://louis.rostra.dk/kvant_0...html

Hilsen fra
Louis Nielsen

21. mar 2010 kl 15:49

Kim Sahl

Men

Louis
Men, vil unitoner ikke netop ved gnidning mod jorden opvarmes, så vi nok har næsten 0 Kelvin derude, men for mange Kelvin ved jorden (gnidning og tryk) til at fænomenet er underordnet.

Har netop læst om tidl. ætertanker, og måtte trække på smilebåndet.

21. mar 2010 kl 16:05

Kim Sahl

Elektrisk felt

Stig
- Det er i rummet, de steder hvor der fysisk kan konstateres elektriske kræfter.
Fra kilden kan feltet i et symmetrisk samspil med magnetiske felter, udbredes - aldrig ved kildens acceleration, men - ved en tilstandsændring;

acceleration er en kontinuerlig hastighedsændring -
en hastigheds-tilstandsændring er en diskontinuerlig hastighedsændring.

Dette sidste har tidtrækkende konsekvenser, ikke kun for elektromagnetismen, men for hele fysikken.

Men felternes fysik, sløres af mit spejlparadoks, det paradoks der griner en lige op i fjæset.

21. mar 2010 kl 17:04

Stig Johansen

Re: Elektrisk felt

Kim,

- Det er i rummet, de steder hvor der fysisk kan konstateres elektriske kræfter.
Fra kilden kan feltet i et symmetrisk samspil med magnetiske felter, udbredes - aldrig ved kildens acceleration, men - ved en tilstandsændring;

Hvis vi nu lader være med at bande bevægelse og magnetisme ind i billedet, er vi så enige om, at to elektroner i rummet vil frastøde hinanden?

Hvis ja, er vi så enige om, at der findes et (uforklarligt) elektrisk felt?

Hvis ja, hvad skulle der være til hinder for, at der findes et tilsvarende tyngdefelt?

Et tilsvarende tyngdefelt er da ikke mere fantasifuldt end et elektrisk felt.

Din teori om at lys( og enegi) kan udbrede sig i "intetheden" er i mine øjne langt mere fantasifuldt.

Jeg bemærker også at du ikke vil svare på hvilken mekanisme du forestiller dig skal ligge til grund for lysets "energioverførsel".

det paradoks der griner en lige op i fjæset.

Det er kun et paradoks fordi du vil have lyset ti at udbrede sig kuglesymmetrisk i alle referencesystemer.

Har du tænkt over hvor energien bliver af i dit "univers"?

21. mar 2010 kl 19:38

Kim Sahl

Yes

Stig
Yes, c er konstant i alle referencesystemer - opgaven er nu at gøre alle disse systemer rummeligt fysiske. Opgaven ser ud til at kunne løses - men kun ved at give fuldstændig afkald på materieæteren, og indsætte en ganske anden fysik for rummet.

Men altså - det pokkers spejlparadoks - er bestemt en forhindring der driller, og slører det gennerelle billede af felternes fysik, elektriske som tyngde og de kortrækkende i atomets indre.

I en ny rumfysik skal der naturligvis være helt styr på energien - denne bliver måske slet ikke knyttet til rummet, men kun knyttet til materien. Jo, det har jeg tænkt over.

23. mar 2010 kl 08:39

Stig Johansen

Re: Yes

Kim,

Men altså - det pokkers spejlparadoks - er bestemt en forhindring der driller, og slører det gennerelle billede af felternes fysik, elektriske som tyngde og de kortrækkende i atomets indre.

I en ny rumfysik skal der naturligvis være helt styr på energien - denne bliver måske slet ikke knyttet til rummet, men kun knyttet til materien. Jo, det har jeg tænkt over.

Hvis du vitterlig har tænkt over energien, så lad mig hjælpe dig med dit 'paradoks'.

lys/kvant er energi udladning, der som bekendt kan ske på forskellige måder - kvantespring, vibrationer af partikler/atomer, bevvægelse af elektroner, og sikker mere, men fælles er, at lys ikke kan opstå ud af intetheden.

Dvs. et lyskvant/glimt opstå i et givet referencesystem, og udbreder sig kuglesymmetrisk i forhold hertil.

Med det in mente, har du følgende muligheder i dit 'paradoks':
1) Energiudladningen sker i A, hvori B bevæger sig.
2) Energiudladningen sker i B, hvori A bevæger sig.
3) Energiudladningen sker i C, hvori A og/eller B bevæger sig.
4) Energiudladningen sker i både A og B, men så er der to uafhængige hændelser.

Du kan ikke antage, at energiudladningen hverken sker i A eller B, uden at inddrage C.

Jeg ved ikke rigtig hvad dit formål er med disse tråde, men når man ikke vil forsvare sine holdninger, mister jeg respekten for folk.

Beskriv gerne hvilket ''transportmiddel'' du mener skulle være gældende for lys, da det (iflg dig) hverken kan være et medie eller partiker.

23. mar 2010 kl 19:47

Kim Sahl

Dæmon

Stig
Spejlparadoks.
ER det et paradoks - er det padoksalt.
Er det et skinparadoks - er det også paradoksalt.

Vi skal have uddrevet denne onde paradoksdæmon.

Lysudbredelsen.
Set fra A, glimtet udbreder sig i system A - ligesom B også bevæger sig i system A.
Set fra B, glimtet udbreder sig i system B - ligesom A også bevæger sig i system B.
- og det er paradoksalt, og dæmonisk.

C benyttes ikke i beskrivelsen af paradokset.

23. mar 2010 kl 23:37

Kim Sahl

Faraday

Stig
Lysets udbredelse - jeg har længe forestillet mig at lyset og rummelige bølgende spændinger var eet og det samme.
For nylig læste jeg om at Faraday, i 1852 havde samme forestillinger, og er kommet mig i forkøbet.

Med andre ord skulle energi kunne omdannes til rumspændinger og omvendt - dette sker i forbindelse med elektromagnetiske tilstandsændringer.
Rumspændinger og energi skulle være ækvivalente.

Det er mit bedste bud, og kan vise sig at være helt rigtigt - men må også suppleres med en forklaring på en i forhold til iagttageren konstant c, dette havde Faraday intet bud på (udover den håbløse æter), og det ser ud som om der må være tale om en dramatisk omvurdeling af fænomenet rum.

Men altså spejldæmonen ødelægger dette smukke billede.

23. mar 2010 kl 23:46

Lars Kristensen

Re: Dæmon

Set fra A, glimtet udbreder sig i system A - ligesom B også bevæger sig i system A.
Set fra B, glimtet udbreder sig i system B - ligesom A også bevæger sig i system B.

Hej Kim,

Hvordan kan både A og B bevæge sig i det andet system, i begge tilfælde?

Kom med en konkret beskrivelse, hvor noget sådan sker.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

24. mar 2010 kl 00:04

Kim Sahl

Nemt

Hej Lars
A og B er i indbyrdes inertiel bevægelse.

Set fra A er B i bevægelse i system A
Set fra B er A i bevægelse i system B

Et system er blot alt hvad der til dette er i hvile.

24. mar 2010 kl 05:56

Stig Johansen

Re: Dæmon

Kim,

C benyttes ikke i beskrivelsen af paradokset.

Jo det gør du (indirekte), men undlader at nævne det.

Hvis lysglimtet hverken stammer fra A eller B, må det nødvndigvis stamme fra C, da lys ikke opstår ud af intet.

I stedet for at nævne C, forudsætter du at det er i hvile i A, og derefter i hvile i B.

Det kan naturligvis ikke lade sig gøre, da energien kun kan findes eet sted, og dermed opstår dit 'paradoks'.

Du må bestemme dig til hvor energiudladningen sker.
A,B eller C ?
Lyset udbreder sig kugesymmetrisk i forhod til dette system, og ikke alle.

24. mar 2010 kl 18:05

Kim Sahl

Ja og nej

Stig
Der er i fysikken en grundlæggende ligeberettigelse mellem alle fysisk inertielle systemer, derfor er (ved en inertiel bevægelse hvor A og B strejfer hinanden, og et lysglimt så udbredes) A og B totalt ligeberettiget: Set fra A er B i bevægelse - set fra B er A i bevægelse.
Dette giver vi absolut og under ingen omstændigheder afkald på!

Ligeberettigelsen gælder også lysets udbredelse:
Set fra A udbreder det sig med c, og set fra B udbreder det sig også med c. Dette er ligeledes umulig at give afkald på - af symmetriske grunde!
Eksperimentelt og teoretisk er der en formidabel opbagning hertil.

Desværre opstår mit paradoks, selv om vi pænt følger disse forskrifter til punkt og prikke.

Din snak om C, har ikke noget med sagen at gøre - men - men du har så absolut en meget vigtig pointe ved at spørge efter energien, for den er bestemt svær at gøre rede for ved ovenfor nævnte.
Også har du helt ret i at lyset ikke opstår ud af intet. For nogen tid siden nåede jeg frem til at lys kun udbreder sig i fysiske systemer, hvor der findes materie. Også dette er en yderst vigtig ledetråd mod en holdbar rumfysik.

Men altså, materieæteren må skrottes når vi snakker en konstant c, og det gør vi jo.

24. mar 2010 kl 19:57

Stig Johansen

Re: Ja og nej

Set fra A er B i bevægelse - set fra B er A i bevægelse.
Dette giver vi absolut og under ingen omstændigheder afkald på!

Det er vi fuldstændig og uomtvisteligt enige i.
men..
Set fra A udbreder det sig med c, og set fra B udbreder det sig også med c.

Her knækker filmen, for samme energi kan ikke forefindes flere steder på samme tid.

Men altså, materieæteren må skrottes når vi snakker en konstant c, og det gør vi jo.

Jeg har skam troet på Einstein osv, for det lærte vi jo i 'skolen', men det holder bare ikke mere.
Der er for mange modbeviser til jeg vil opretholde 'troen', og den eneste logiske forklaring jeg kan finde frem til er at (gen)indføre æteren.

Hvis du læser hvad jeg skriver, vil du opdage at ingen observationer eller forsøg modbeviser denne.

24. mar 2010 kl 23:15

Kim Sahl

Hov

Stig
Hov - er vi uomtvisteligt enige i det første vedr. A og B, må vi blive enige om det næste vedr. c, (for ellers er det ene system "bedre" end det andet).

At samme energi ikke kan være flere steder samtidigt, er vi vel enige om - men - jeg er ikke sikker på at det er det der er på færde, da jeg hælder mest til at en rummelig spænding har taget over - og denne kan godt være flere steder samtidigt. Eller sagt sådan: En spænding kan for en hvilende iagttager være ekstentiel, og den selv samme spænding kan for en bevæget iagttager være ikkeekstentiel.

Naa... Tænk på et magnetfelt - det er reelt for en hvilende, men det selv samme felt er pist borte for en i bevægelse!

24. mar 2010 kl 23:23

Kim Sahl

Ladning

øh, ham der er i bevægelse (i sidste linie), vil være i hvile i forhold til den ladning der skabte magnetfeltet, (men altså i bevægelse i forhold til ham den hvilende i 2. sidste linie).

Indviklet? egentligt ikke, men meget mærkeligt - men faltså fysisk reelt, vi kan jo måle feltet.
Feltmåleren skal bare være i hvile i forhold til ham fra sidste linie.

24. mar 2010 kl 23:27

Kim Sahl

Næsten

Næsten rigtigt
Feltmåleren skal være i hvile i forhold til ham fra 2. sidste linie.

25. mar 2010 kl 00:22

Holger Rene' Jørgensen

Secret of Light,

Er titlen på en af Walter Russell's bøger,
(om samme emne). Venlig hilsen, Holger

25. mar 2010 kl 00:52

Lars Kristensen

Re: Nemt

Hej Lars
A og B er i indbyrdes inertiel bevægelse.

Et system er blot alt hvad der til dette er i hvile.

Hej Kim,

Hvad mener du med inertiel bevægelse?

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

25. mar 2010 kl 01:39

Kim Sahl

Bevægelse

Hej Lars
Når vi skriver 1, er der underforstået +1.
Men skrives -1, kan minus ikke undværes.

Når vi skriver bevægelse, er der underforstået inertiel bevægelse (uaccelereret bevægelse).
Handler det om accelereret bevægelse, kan ordet (acceleration) ikke undværes.

25. mar 2010 kl 04:54

Stig Johansen

Fornyet opstilling.

Lad od udvide Kim''s opstilling med en fotocelle på hvar kugle, og med samme afstand fra kuglen.

Opstiingen vil nu se sådan ud (! er fotocellen).
!______A
!______B
Dvs når kuglerne præcist er ud for hinanden, og lysglimtet udsendes, er det præcist lige langt yil begge fotoceller.

Efter noget tid vil bølgefronten nå megge fotoceller, og hvis Kim's påstand skulle stå til troende, må det medføre, at de bliver ramt på samme tid.

Men på dette tidspunkt er de to fotoceller ikke ud for hinanden, så det vil med andre ord kræve, at samme energi er til stede to forskellige steder.

Det kan naturligvis ikke lade sig gøre.

25. mar 2010 kl 11:56

Kim Sahl

Ny opstilling

Hej Stig
!_____A og !_____B, er lige lange, hvis bevægelsen er vertikal.

Set fra A, rammes fotocelle A først - og herefter rammes fotocelle B
Set fra B, rammes fotocelle B først - og herefter rammes fotocelle A

Usamtidigheden er en konsekvens af bevægelsen.

På så mange måder fungerer tingene så glimrende, og derfor er vores spejldæmon meget uvelkommen.

25. mar 2010 kl 17:14

Lars Kristensen

Re: Bevægelse

Hej Lars
Når vi skriver 1, er der underforstået +1.
Men skrives -1, kan minus ikke undværes.

Når vi skriver bevægelse, er der underforstået inertiel bevægelse (uaccelereret bevægelse).
Handler det om accelereret bevægelse, kan ordet (acceleration) ikke undværes.

Hvad mener du så med:

Er ordet 'system' ment initialsystem?

Med venlig hilsen
lars Kristensen

25. mar 2010 kl 17:31

Stig Johansen

Re: Ny opstilling

Det var ment som en horisontal bevægese.
Her angivet med 'pile':
Opstiingen vil nu se sådan ud (! er fotocellen).
<<--- !______A
--->> !______B
Da afstanden fra A/B til fotocelle er den samme, må det (ifg. dig) tage lige lang tid at nå disse, da c er 'konstant'.

25. mar 2010 kl 22:13

Kim Sahl

Hvile

Hej Lars

Når vi siger "Set fra A" - er meningen den, at A er i hvile (i forhold til f.eks. B, der er i bevægelse); set fra B, vil A være i bevægelse (og B være i hvile).

Med et system, menes et fysisk system der omfatter alt der ved dette er i indbyrdes hvile.

I øjeblikket er min bil en del af jordens system - fordi den hviler i forhold til jorden.
Kører jeg en tur, er den det ikke mere, men til gængæld er jeg selv nu en del af bilens fysiske system.

Inertialsystemer er uaccelererede systemer.

25. mar 2010 kl 22:26

Kim Sahl

Rs

Hej Stig
Du skal i dit forsøg vælge den horisontale bevægelse, da du her undgår at skulle forkorte de to "arme" relativistisk, og beregningen lettes derved.

Det interessante er ikke om fotocellerne rammes samtidigt/usamtidigt - men om de overhovedet rammes. Dette sidste lyder mærkeligt, men spørgsmålet er afstedkommet af spejldæmonens hærgen.

26. mar 2010 kl 05:32

Stig Johansen

Re: Rs

Dæmonerne hærger ?

- men om de overhovedet rammes. Dette sidste lyder mærkeligt, men spørgsmålet er afstedkommet af spejldæmonens hærgen.

Jeg kan ikke se hvorfor lyset ikke skulle ramme de respektive fotoceller.

Fotocelle B (Fb) bevæger sig mod lysgimtet, mens fotocelle A (Fa) bevæger sig væk fra lysglimtet.

Med mindre A bevæger sig med overlyshastighed, rammer lyset på et tidspunkt.

Samtifigheden er interessant, for afstanden A-Fa = B-Fb, og da c er konstant, vil det medføre at yset rammer præcist samtidig på de to fotoceller.

Da fotocellerne på dette tidspunkt ikke er ud for hinanden, må det medføre at energien findes to forskellige steder - på samme tid.

26. mar 2010 kl 08:35

Re: Re: Rs

Samtifigheden er interessant, for afstanden A-Fa = B-Fb, og da c er konstant, vil det medføre at yset rammer præcist samtidig på de to fotoceller.

»c er konstant« gælder kun i gennemsnitsberegninger over meget lange afstande. Den faktiske hastighed i bølgeudbredelser afhænger af hvilke fysiske bevægelser der samtidig sker igennem mediet i det relevante lokalområde, og hvilke fysiske forureninger der er i mediet i dette område.

Et eksempel: En ubåd accelerer heftigt bort fra punkt A i et medie. Samtidig accelerer anden anden båd heftigt imod punkt A. Og samtidig eksploderer en bombe i punkt A. Hvornår vil bølgeudbredelser fra eksplosionen ramme hver af de to ubådes præcise midterpunkt, givet at vi kender alle fysiske faktorer? Et sådant regnestykke kan ikke udføres med simpel matematik, fordi de to ubåde danner (og har dannet/efterladt) midlertidige hvirvler i mediet, som påvirker bølgeudbredelseshastigheden alle disse steder, og fordi de to ubåde ændrer længde, afhængig af hvilke hvirvler der tilfældigvis er i gang med at sammenklemme eller ekspandere dem i det øjeblik at bølger ankommer fra punkt A. Det er desuden ikke ligegyldigt, om den ubåd, der accelererer imod punkt A, når at blive ramt af hvirvler fra den ubåd der accellererer bort fra punkt A. For at beregne et præcist svar, er man nødt til at lave en fysisk konsekvensberegninger for samtlige partiklers indbyrdes velselvirkninger med hinanden (de partikler der formidler udbredelse af bølger) og med de partikler som ubådene består af (som midlertidigt forandrer form på grund af bølgerne, forårsaget af ubådenes materialemæssige egenskaber: fx smidigheder og inertier og dæmpningsgrader og glathed). Jo hurtigere, de to ubåde hver især accellererer, i forhold til mediets gennemsnitlige bølgeudbredelse, jo mere vil ubådene forstyrre mediet lokalt omkring ubådene, og jo mere vil ubådene ændre form uafbrudt, på grund af turbulente hvirvler. Hvis ubådenes fart er så høj at den er meget nær mediets normale gennemsnitlige bølgeudbredelseshastighed, vil de turbulente hvirvler være enorme. Hvis de to ubåde er bygget så usædvanligt, og har så stærke motorer, at de kan overskride bølgeudbredelseshastigheden, da vil mediet midlertidigt organisere sig på en unormal måde, lokalt omkring hver ubåd, som kan betyde en unormal (måske stærkt forandret) midlertidig bølgeudbredelseshastighed i de lokalområder i mediet hvor dette sker. Hvis fx en flyvemaskine flyver for hurtigt igennem luft, vil luften midlertidigt måske fortætte sig til en væske foran flyet, på grund af et enormt tryk, et tryk der er i klemme imellem flyets bevægelse fremad, og den ophobning af partikler foran flyet der ikke kan nå at komme af banen.

26. mar 2010 kl 09:40

Stig Johansen

Re: Re: Re: Rs

Carsten,

»c er konstant« gælder kun i gennemsnitsberegninger over meget lange afstande. Den faktiske hastighed i bølgeudbredelser afhænger af hvilke fysiske bevægelser der samtidig sker igennem mediet i det relevante lokalområde, og hvilke fysiske forureninger der er i mediet i dette område.

Vi er helt enige - og min fremlægning var en provokation til at forklare hvordan samme energibølge kan eksistere to steder på samme tid.

Energien udbreder sig kuglesymmetrisk, så man kan betragte energien (i 2D) som en cirkel med udgangspunkt i A og/eller B (eller C aka æteren)
Når lyset rammer fotocellerne, er radius afstanden fra A/B-Fa/Fb konstant (stadig jfr. Kim's betragtning).

Hvordan Kim vil forklare dette, står (stadig) hen i det uvisse, da han snakker udenom.

26. mar 2010 kl 10:48

Re: Re: Re: Re: Rs

En tilfældig aktuel artikel om "flutter", når fart får flyvemaskiner til at »bølge sig i stykker«:
http://www.wired.com/autopia/2...aft/

Artiklen tager udgangspunkt i testning af Boeings helt nye største passagerjet, der skal kunne flyve op til cirka 85 procent af bølgeudbredelseshastigheden.

Essensen er: Når et særdeles stift objekt begynder at bølge så voldsomt, da er turbulenserne i mediet tilsvarende voldsomme, og, da mediets massefylde normalt vil være meget mindre end objektets, betyder dette, at turbulensernes hastighed i mediet er meget værre (større) end objektets "flutter"-hastighed. Turbulenser er hvirvler i et medie af partikler, og hvis disse er voldsomme nok, det vil sige med stor hastighed i hvirvlerne, da vil bølgeudbredelser, der søger at passere disse hvirvler, blive midlertidigt forandrede. »Formidling af bølgeenergi kan drukne i støj." Eller: »Hvis en båd sejler stærk nok, skaber det totalt kaos i vandet omkring båden.«

Hvad foregår der af hvirvler i vakuum, når atomer bevæger sig? Indtil videre, ved vi ikke ret meget om det, fordi vi kun kan se store bølger, så store at de evner at flytte på elektroners baner omkring atomkerner. Vi ved dog, at hvis vi bringer en proton til at bevæge sig med en fart der er nær bølgeudbredelseshastigheden i vakuum, at da stiger gnidningsmodstanden til et meget stort niveau.
Denne art af forsøg (at slå fartrekorder) er muligvis håbløse med den nuværende teknik, fordi vi skaber farten ved hjælp af elektromagnetisme, en metode der i sig selv afhænger af bølgeudbredelseshastigheden, deraf en muligvis konsekvens, at elektromagnetisme ikke evner at at tvinge noget til at bevæge sig hurtigere end dét, medmindre at man kan opfinde en måde således at et fysisk objekt kan tvinges til at overspringe nogle af bølgerne ...

26. mar 2010 kl 18:25

Lars Kristensen

Re: Hvile

Hej Kim,

lige et spørgsmål mere.

Hvorfra kommer lysglimtet?

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

26. mar 2010 kl 19:34

Kim Sahl

Lysglimt

Hej Lars
Når to runde legemer A og B strejfer hinanden, opsår glimtet; det er legemernes vekselvirkning der er kilde til lyset, og fra sammenstødspunktet udgår glimtet.
Sammenstød og lysglimt er samtidige, om end der går nogen tid inden en iagttager ser lyset. Denne tidsforskydning skyldes rumudstrækningen L= begivenhed - iagttager, til tidspunktet for begivenhedens nutid.

26. mar 2010 kl 20:06

Stig Johansen

Re: Lysglimt

Når to runde legemer A og B strejfer hinanden, opsår glimtet; det er legemernes vekselvirkning der er kilde til lyset, og fra sammenstødspunktet udgår glimtet.

Så taler du om to 'lysglimt'.
Uanset hvad, kræver det mindst 2 partikler til et sammenstød - 1 fra A og 1 fra B.

A'andel udbreder sig i A, og B's andel udbreder sig i B.

26. mar 2010 kl 23:05

Kim Sahl

10

Hej Stig
Et sammenstød er en begivenhed, og en begivenhed er en tilstandsændring; en sådan er for alle iagttagere (herunder også A og B) kendt ved dets sammenfaldende rumpunkt og tidspunkt. Kun eet lysglimt kan her udsendes (kunne en begivenhed udsende flere glimt, hvor mange skulle den så vælge? to, tre, hvorfor ikke 10 - nej kun eet eneste glimt kan udsendes pr. begivenhed).
Det følger heraf, at hvis vi i et forsøg kan detektere 5 forskellige lysglimt - er der sket 5 lysgivende begivenheder.

Under på forhånd succesrige forsøgsopstillinger som et Feynmann ur, fungerer tingene fint, men i spejlparadokset er forholdene genstridige og dæmoniske.

27. mar 2010 kl 01:17

Stig Johansen

Re: 10

Kun eet lysglimt kan her udsendes (kunne en begivenhed udsende flere glimt, hvor mange skulle den så vælge? to, tre, hvorfor ikke 10 - nej kun eet eneste glimt kan udsendes pr. begivenhed).

Så kald det to 1/2 dele hvis du synes.

Lyset opstår når en partikel fra A (Pa) støder ind i en partikel fra B (Pb) - sikkert det du kalder tilstandsændring - og jeg går ud fra både Pa og Pb får en 'tilsyandsændring'.

Pa's andel af glimtet udbreder sig i A og Pb's andel udbreder sig i B.

men i spejlparadokset er forholdene genstridige og dæmoniske.

Hvis du erstatter "set fra" med "lyset fra", vil det fremgå mere klart hvad du mener, og her vil begge dele være sandt.

Forudsætter du derimod, at glimtet alene kommer fra Pa eller Pb vil kun den ene del være sand.

Ingen dæmoner nødvendige her.

27. mar 2010 kl 02:40

Stig Johansen

Een hændelse.

Et sammenstød er en begivenhed, og en begivenhed er en tilstandsændring; en sådan er for alle iagttagere (herunder også A og B) kendt ved dets sammenfaldende rumpunkt og tidspunkt.

For at præcisere:
Jeg snakker em een hændelse, men med 2 parter.

Uanset hvad, bliver du nødt til at præcisere dine forudsætninger, for dit spejlparadox har 3 mulige forudsætninger, og dermed 3 løsninger (hvis man udelukker C som den 4. løsning).

Og jeg citerer Lars, og spørger:
"Hvorfra kommer lysglimtet?"
BesHvorfra kommer lysglimtet?ut nu om det er fra A,B eller begge.

Før forudsætningerne er på plads giver det jo ingen menning at snakke videre.

27. mar 2010 kl 13:31

Kim Sahl

Gud

Hej Stig
Halve lysglimt er udelukket, så kort kan det siges.
Sidste år snakkede jeg om emnet med en fysiker, og kunne bl.a. her matematisk bevise at en lysgivende begivenhed er absolut samtidig med den elektromagnetiske tilstandsændring der er kilde til lyset; i modsat fald ville Rs beviseligt være forkert.

Når du beskriver fysikken, skal man gøre det fra et iagttagelsessted, selv Gud må pænt indordne sig og fortælle hvordan verden ser ser ud fra hans ståsted.
Det betyder ikke at vi matematisk ikke kan translatere fysiske systemer, blot kan vi ikke "se" naturens fysik med en andens briller.

Glimtet kommer hverken fra A eller B, men fra deres symmetriske fællespunkt (sammenstødspunkt), og dette punkt er altid i hvile i forhold til enhver iagttager.

27. mar 2010 kl 14:00

Stig Johansen

Re: Gud

Sidste år snakkede jeg om emnet med en fysiker, og kunne bl.a. her matematisk bevise at en lysgivende begivenhed er absolut samtidig med den elektromagnetiske tilstandsændring der er kilde til lyset; i modsat fald ville Rs beviseligt være forkert.

Du har helt ret i du bliver nødt ti at inddrage Gud og Dæmoner, for hvis lyset hverken kommer fra A eller B, må det komme fra enten Gud eller dine dæmoner.

Hvordan kan du, i din vildeste fantasi, forestille dig at et lysglimt skulle opstå ud at intet?

Jeg ved ganske udmærket hvad du tænker, men du kan ikke opfinde et lysgivende punkt udenfor hverken A eller B uden at inddrage C.

Fortæl nu hvilken hændelse du lægger til grund for lysglimtet, og i hvilket system det sker.

Hvis der ikke engang er tale om 'sammenstød' mellem partikler fra A og B, vil der jo ikke opstå et lysglimt.

Du skriver:
Glimtet kommer hverken fra A eller B

Der er med andre ord ikke tale om en tilstandsændring i hverken A eller B, så det må være i C - med mindre du snakker Harry Potter.

Beskriv gerne hvor du mener dette lysglimt opstår, og ikke mindst i hvilket referencesystem.

27. mar 2010 kl 14:25

Kim Sahl

Utroligt

Hej Stig
Lyset opstår bestemt ikke ud af intet, men har altid en kilde. Kilden vil altid være en begivenhed/tilstandsændring ved to elementers vekselvirkning.
Når A og B strejfer hinanden, påvirkes de begge på deres energi.
Set fra A: B rammer A, og glimtet udsendes i referencesystem A
Set fra B: A rammer B, og glimtet udsendes i referencesystem B

Der er stadig kun tale om eet glimt, men beskrevet af henholdsvis A og B.

27. mar 2010 kl 14:41

Stig Johansen

Re: Utroligt

Set fra A: B rammer A, og glimtet udsendes i referencesystem A
Set fra B: A rammer B, og glimtet udsendes i referencesystem B

Ja, og dermed er der tale om, at glimtet udsendes i både A og B.

Hvis du stadig mener at glimtet hverken udsendes fra A eller B, så bliver du nødt til at indføre C som referencesystem.

27. mar 2010 kl 15:47

Kim Sahl

Himmel og jord

Hej Stig
Ja, glimtet udsendes både i system A og i system B, men ingen hverken i himlen eller på jorden kan bekræfte denne samtidige udbredelse.

Set fra A, kan vi bekræfte udbredelsen
Set fra B, kan vi bekræfte udbredelsen

Glimtet udsendes hverken fra A eller B, men i system A med hastigheden c, såvel som i system B også med hastigheden c.

På denne baggrund er en materiæter udelukket.

27. mar 2010 kl 19:13

Stig Johansen

Re: Himmel og jord

Glimtet udsendes hverken fra A eller B, men i system A med hastigheden c, såvel som i system B også med hastigheden c.

På denne baggrund er en materiæter udelukket.

Vi snakker ikke æter her, men hvor glimtet fysisk opstår.

Hvis der skal frembringes et glimt må der være en interaktion mellem mindst en partikel fra A og en fra B, ellers opstår det ud af intetheden.

Da det ikke kan opstå ud af intetheden, må det nødvendigvis opstå både i A og B, og udbrede sig med c i de respektive systemer - både med og uden æter.

27. mar 2010 kl 23:09

Kim Sahl

Store C

Hej Stig
Lad A og B samstøde, og et glimt udgår nær disse.
Lad nu C være symmetrisk placeret (omtrent) ml. A og B.
Set fra C, udgår glimtet hverken fra A eller B, men af symmetrigrunde i begivenhedspunktet mellem dem. Lyshastigheden er c i forhold til dette punkt;
udgår lyset fra A og/eller B, er lyshastigheden forskellig fra c (i strid med Maxwells ligningers to naturkonstanser) - vær visset om det.

Det er af dybe symmetriske grunde, vi tvinges til at træffe sådanne mærkelige konklusioner.

Jeg bemærker at du prisværdigt gør dig tanker lysets rumfysik - når jeg snakker med fysikere og nærmer mig emnet, bliver de tænksomme i blikket, og snakken går i stå. Det eneste de siger er det fysisk intetsigende, at c er en universel hastighedskonstant.

28. mar 2010 kl 05:54

Stig Johansen

Re: Store C

Jeg bemærker at du prisværdigt gør dig tanker lysets rumfysik

Jeg prøver i hvert fald at gøre mig nogle tanker.

Her anser jeg det som en fysisk umulighed at lyset skulle opstå melle, 2 partiker, som må være den mindste enhed vi kan regne med.

Hvis det skulle opstå mellem partikerne kan det jo ikke udbrede sig kuglesymmetrisk, da partiklerne så at sig vel 'skygge' for lyset, på samme måde som hvis man placerer en påre mellem 2 billardkugler.

Jeg vil mene, at lyset udgår fra selve partiklerne (vibrationer/kvantespring), og ikke et 'punkt' imellem.

Men det bliver vi nok ikke enige om.

28. mar 2010 kl 20:25

Kim Sahl

Re: Store C

Stig
NB! Der hvorfra lyset udgår, vil dets hastighed indiskutabelt skulle ses i forhold til.

Udgår lyset partikulært, er en konstant c udelukket - så der giver vi ikke køb. Udgår lyset ved et rumpunkt (dette er rumsymmetrisk mellem de to elementer der er kilde til lysudbredelsen), er der åbnet op for en løsning af dette fysiske problem, hvor selv en Einstein måtte melde pas.

Hvorfor skulle vi dog ikke kunne blive enige herom.

Lyset emitteres kvantisk, da en tilstandsændring aldrig er kontinuerlig.

29. mar 2010 kl 06:40

Stig Johansen

Re: Re: Store C

Kim,

Hvorfor skulle vi dog ikke kunne blive enige herom.

Lyset emitteres kvantisk, da en tilstandsændring aldrig er kontinuerlig.

Som du kan se, er vi ikke enige i hvordan lys opstår.

Vi har noget kinetisk energi, der skal 'omsæættes' til lys.
Tager vi to brintatomer, som må være noget nær det mindste vi kan betragte, samt at lyset opstår ved en elektron flytter skal, så vil enten A's evektron, B's elektron - eller begge foretage en 'tilstandsændring'.

Dermed udgår lyset fra A,B eller begge, men ikke en 'punkt imellem'.

Jeg ved ikke hvordan du forestiller dig de respektive energier fra A og B på mystisk vis skulle ''transformeres' over i et referenceløst punkt.

29. mar 2010 kl 10:41

Re: Re: Re: Store C

Stig:

Tager vi to brintatomer, som må være noget nær det mindste vi kan betragte, samt at lyset opstår ved en elektron flytter skal, så vil enten A's evektron, B's elektron - eller begge foretage en 'tilstandsændring'.

Dermed udgår lyset fra A,B eller begge, men ikke en 'punkt imellem'.

Jeg støtter din art af forklaring, Stig.

Det ville være interessant at kunne få at vide, hvad der helt konkret danner bølgen. Man kunne umiddelbart tænke, at elektronen, mens den svirrer omkring sin atomkerne, at alene denne svirren ville danne bølger hele tiden, men sådan fungerer det jo ikke (næppe), for hvis, da ville elektronen tabe energi hele tiden derved. Vi ser i hvert fald kun bølgen, hvis elektronen ændrer på sin svirren, som vi i praksis har døbt "skifter bane".

Dette efterlader nogle tanker, i hvert fald en A-model og en B-model.

A) Man kan fx forestille sig, at når elektronen ændrer opførsel, at dette da medfører en kortvarig påvirkning af atomkernen, som da danner et skælv, og at det er dette der udsender en bølge.

B) Man kan også forestille sig en helt anden tanke, at elektronens svirren danner en slags (måske) kugleformet grænse til det ydre omkringliggende vakuum, en grænse hvor der ikke er nogen berøring imellem vakuum og elektronen og derfor intet vedvarende energitab i form af bølger, og således at der kun opstår en berøring med vakuum når elektronen kortvarigt skifter opførsel. Man kan sammenligne dette med et gyroskops opførsel, at et sådant reagerer voldsomt på at blive berørt, og ellers opfører sig fredeligt, hvis man lader det være i fred. Og altså, hvis en bølge igennem vakuum berører elektronen på en særlig måde, da reagerer elektronen voldsomt, skifter bane. En underbyggende tanke: En bølge (inertiimpuls) kan jo udslettes, hvis man i nærheden af bølgen flytter på en vægt på en særlig måde så to modsatrettede amplituder udsletter hinanden. En sådan særlig måde, kan man forestille sig om, at elektronen tilfældigvis vil blive flyttet således, nu og da, når en bølge ankommer.

29. mar 2010 kl 11:24

Stig Johansen

Re: Re: Re: Re: Store C

Carsten,

Dette efterlader nogle tanker, i hvert fald en A-model og en B-model

Jeg tror vi er helt enige om en A-model, og en B-model, men begge kan eksistere samtidigt.

Varme (aka IR-lys) bliver emitteret uden fysiske påvirkninger, og må tilskrives vibrationer/svingninger i de enkelte atomer, og aftage over tid.
(Det er faktisk den metode man bruger til satellitmålinger af temperaturer).

Hvis vi kalder varme(svingninger) A-metoden, så er B-metoden kvantespring.

Begge dele kan coeksistere, men et kvantespring er en 'engangshændelse', hvorimod vibrationer en en aftagende hændelse, da der afgives energi.

30. mar 2010 kl 00:14

Kim Sahl

!

Stig/Carsten
A og B strejfer hinanden i punktet P, og der udsendes lys.

1) Set fra A
Ved sin bevægelse strejfer B så A, i punktet P.
A vil være i hvile i forhold til P.

2) Set fra B
Ved sin bevægelse strejfer A så B, i punktet P.
B vil være i hvile i forhold til P.

Ja, men er P i bevægelse?
Set fra A - nej!
Set fra B - nej!
Er der overhovedet en bevægelse ml. A og B? - ja!
Men er P i bevægelse set samtidigt fra A og B!
Spørgsmål ugyldigt, og naturen ryster på hovedet.

Set fra A, udbredes lyset ud fra P, og lyshastigheden = c.
Set fra B, udbredes lyset ud fra P, og lyshastigheden = c.
Er nu lyshastigheden c, hvis der observeres samtidigt fra A og B?
Spørgsmål ugyldigt, og naturen ryster på hovedet.

- Sådan er naturen indrettet.

PS. Denne udlægning har kun budt på eet eneste paradoks, spejlparadokset.
Andre udlægninger, vil føre til flere paradokser, hvorfor vi selvfølgelig fravælger disse.

30. mar 2010 kl 02:35

Universet: Partikler

Kim startede denne tråd, og, undskyld at jeg siger det, jeg syntes at Kim vælter sig omkring i forvekslinger imellem koordinatsystemer og virkelighed, eller, hvis Kim ikke er skyldig i dette, da er Kim meget vanskelig at forstå, eller let at misforstå. Vi har et indbyrdes forståelsesproblem, Kim, kort sagt.

Derfor, her er et resume, fra min side af den forståelsesmæssige kløft. Se om du kan stikke den, Kim. :-)

Et koordinatpunkt har intet med virkelighed at gøre, det er noget i en tegning, og tegninger kan tegnes hvordan som helst, og som betyder at man kan forvilde sig i tegninger. Hvis man taler om et punkt, da befinder man sig i en tegning, ikke i vor virkelighed.

I fysikkens verden, vor virkelighed, stammer lysbølger dels fra elektroners skift af omløbsbaner omkring atomkerner, og dels fra atomers generelle bevægelser (varmestråling). Man kan desuden spekulere på et specialtilfælde, om hvad der sker, hvis to atomer støder imod hinanden med en kun ganske lille hastighed i mørke (~ meget lav temperatur), om der da overhovedet vil blive udsendt en bølge-reaktion som vi kan opfatte.

Lad os antage, at der udgår en lysbølge fra et atom. En sådan inertiimpuls vil blive formidlet bort i form af en kædereaktion af sammenstød imellem vakuum-partikler (eller hvad vi vil vælge at kalde dem for, vi ved intet som helst om dem, bortset fra at de er nødt til at eksistere, fordi bølgeudbredelse forudsætter at der er en mængde af partikler til at formidle bølgens inertiimpuls, et fysisk faktum). Bølgens hastighed bort vil altid afhænge af partiklernes individuelle hastigheder (temperaturen i vakuum) og partiklernes indbyrdes afstande (trykket i vakuum) og partiklernes individuelle masser (massefylden af vakuum), og som medfører en hastighed som vi generelt kalder for en bølgeudbredelseshastighed, og som kan ændre sig undervejs, fx hvis vakuums temperatur eller tryk eller masserfylde ændrer sig undervejs, akkurat som vi kender det fra oceaner, at der kan være fx et større saltindhold visse steder, eller et større tryk (på grund af et større atmosfærisk tryk fx på grund af en orkan), og med en trend, at bølgeudbredelse over lange afstande medfører nogle gennemsnitlige meget konstante bølgeudbredelseshastigheder, fordi bølgerne bliver formidlet af et gigantisk antal af partikler, som får de store tals lov til at give en effekt: at bølgers hastighed typisk er fuldstændig konstant.

I fysikkens virkelige verden kan man desuden gøre sig en interessant iagttagelse. En lysbølge bliver ikke hurtigere af, at et atom, som udsender bølgen, på forhånd bevæger sig hurtigt fremad i bølgens retning, eller baglæns. At det er sådan, virker umiddelbart ikke logisk, men er særdeles logisk, har en konkret fysisk forklaring: Bølgen bliver jo formidlet af sted i form af inertimæssige sammenstød imellem et stort antal af bittesmå partikler der tilfældigt støder sammen med hinanden i forvejen alle vegne, og disse tilfældige sammenstød sker hele tiden med den maksimale hastighed, uanset om der løber en bølge igennem eller ej, og som betyder at det objekt, der igangsætter bølgeudbredelsen, ikke kan påvirke bølgens udbredelseshastighed, eller i hvert fald kun i det allernærmeste nærområde. Hvis et atom bevæger sig igennem vakuum med en virkelig høj hastighed, nær vakuums bølgeudbredelseshastighed, da vil vakuums bittesmå partikler blive komprimeret en smule foran atomet, fordi de ikke kan nå at komme frivilligt af vejen, som betyder, at partiklernes indbyrdes afstande bliver mindre foran atomet, men denne effekt vil kun ske allernærmest foran atomet, længere forude vil partiklerne endnu intet pres have mærket fra atomet, og derfor vi de formidle bølgen videre fremad på fuldstændig almindelig vis.

Og så har vi et tilhørende emne, "tyngdekraften" og lysbølgers opførsel i tyngdefelter, hvad er det? Også her er der i fysikkens ægte verden nogle konkrete årsager til, at lysbølger bliver afbøjet. I vort univers, alle vegne, er der hele tiden et bombardement, bittesmå partikler, som rammer alle atomer fra alle retninger. Hvis et atom er helt alene i en meget stor rumlighed, vil atomet opleve at være i en ligevægt, fordi bombardementes kraftvektorer ophæver hinanden, fordi de rammer fra alle retninger. Derimod, hvis to atomer er i nærheden af hinanden (som stadig kan være på en milliard lysår fra hinanden), da skygger de mere eller mindre for hinanden, som betyder, at de på den side af hvert atom, der peger imod hinanden, er delvist beskyttede imod bombardement, og dermed er der ikke fuldt ud en kraftvektor fra alle retninger, og som betyder at de to atomer bevæger sig i en retning imod hinanden. Og, jo nærmere, de kommer på hinanden, jo mere skygger de for hinanden, som forøger ubalancen i kraftvektorerne omkring hvert atom og som får dem til at bevæge sig endnu hurtigere. Således, jo nærmere atomer befinder sig, og jo flere at der er, jo mere skygge dannes, og som skaber den besynderlige effekt som vi kender til og som vi har valgt at kalde for tyngdekraften. Og, fordi store tætte forsamlinger af atomer danner en voldsom mængde af "skygge", bliver også bølgeudbredelse igennem vakuums partikler påvirket, hvis ikke ligefrem at vakuumpartikler er de selvsamme partikler der hele tiden udfører et bombardement imod atomer, dette kan meget let tænkes at være tilfældet, vi ved blot intet om det endnu.

Alle disse fænomener kan alene tilskrives partiklers opførsel, nogle af disse ufatteligt små, så små at vi endnu ikke har evnet at se dem, andre meget store, fx atomer. Vor verden er således fuldstændig normal i alle skalaer, den er tredimensionel, akkurat som vore sanser fornemmer, og den er nu og da skævvredet i form af forskellige grader af komprimeringer af partiklers indbyrdes afstande, akkurat som forskellige grader af tryk i oceaner og i atmosfærer.

Og så har vi tid. Tid findes ikke, tid eksisterer ikke i vor fysiske ægte verden, tid er et kunstigt begreb som mennesket har opfundet, tid er rene optællinger, at man fx kan optælle hvor mange gange at en hob af partikler laver indbyrdes sammenstød, og sammenligne dette med andre hobe af partikler, og som vi kan anvende til at lægge mærke til, hvor meget visse partikler samtidig flytter sig i forhold til andre partikler, og som er en stor pærevælling af partikler der bevæger sig alle vegne, frit valg, hvilke referencer som man vil anvende til at sammenligne nogle optællinger med andre. Der er intet mystisk i, at disse optællinger ændrer sig, hvis man fx ændrer på komprimeringsgraden af en hob af partiklers gennemsnitlige indbyrdes afstande.

Hvis man vælger at sige: »Jeg interesserer mig ikke for partikler, jeg vil erklære luft for at være intet, eller gennemsigtigt vand for at være intet, eller vakuum for at være intet«, da kyler man hele verden bort og ser kun på en menneskeopfunden tegning. Det var hvad fx Einstein gjorde, og ganske vist evnede han at udregne noget særdeles brugbart matematik, men samtidig udtænkte han nogle forklaringer der var det rene nonsens. Mirakuløst for ham, for os alle, havde han fat i noget fundamentalt i sin matematik, men hans begrebsverden er det rene pyk og har lige siden forvirret en masse mennesker. Einsteins bidrag til verden fortjener stor respekt, men hans pædagogik hører hjemme på lossepladsen! Sådan er verden nu og da, den mand der opfandt at mennesket kunne flyve ved hjælp af balloner, forstod ikke hvordan de virkede, men det forhindrede ham ikke i at opfinde ballonflyvning.

Vort univers består ikke af koordinatpunkter og tomhed og tid og konstanter, det består af en kaotisk ansamling af et enormt antal af partikler og grupperinger af partikler i mange skalaer og med meget store størrelsesforskelle imellem disse skalaer, og et virvar af bevægelser i alt dette. Et virvar, der på grund af partiklers indbyrdes afstande og indbyrdes størrelser og indbyrdes sammenstød, medfører den verden som vi er.

30. mar 2010 kl 04:02

Stig Johansen

Re: Universet: Partikler

og dermed er der ikke fuldt ud en kraftvektor fra alle retninger, og som betyder at de to atomer bevæger sig i en retning imod hinanden.

Og det er lige nøjagtig forskellen i kraftvektorer der gør, at lys afbøjes nær masse.
Bølgefronten vil jo også blive påvirket 'skævt'.

30. mar 2010 kl 04:07

Stig Johansen

Re: !

Stig/Carsten

Uanset hvor mange du skriver det(samme) tror jeg godt vi ved hvad du mener.
Men hvis A og B 'strejfer' hinanden uden at blive påvirket(energitab), kan der jo ikke opstå noget lys.

Fortæl i stedet hvor energien (og dermed lyset) kommer fra.

30. mar 2010 kl 16:24

Kim Sahl

Tiden

Stig
Dit indlæg er nok for langt at svare på - et svar kunne jo blive lige så langt. Men lige den om tid;
jeg skriver netop på en artikel om tiden, og mener at mennesket ikke har opfundet den, men opdaget den.
Jeg skriver: "Tid er den overordnede betegnelse for alt der er direkte tilknyttet dette, et af fysikkens grundlæggende fænomener", og "Tid er ekstentiel ved
1) tidsudstrækning
2) ikketidsudstrækning

Tidsudstrækning er det tidsfænomen der er tilknyttet to usamtidige begivenheder. En tidsudstrækning udgår kontinuerligt og fortløbende, som en eftertid ved enhver begivenhed - og kaldes begivenhedens alder. En begivenheds alder afsluttes ved en følgende begivenhed, og den samlede tidsudstrækning kaldes en varighed.

Ikketidsudstrækning er det tidsfænomen der er tilknyttet to samtidige begivenheder, og er ved en begivenheds nutid, det tidsfænomen der skiller to tidsudstrækninger ad; den ene er beliggende som begivenhedens førtid, den anden er beliggende som begivenhedens eftertid."

30. mar 2010 kl 16:48

Kim Sahl

Energi

Stig
Energiregnskab, beregnes ud fra bevægelse/hvile status for A og for B.
Lyset udsendes rummeligt mellem legemerne, ved de her ekstentielle elektromagnetiske kræfter.
At sådanne rumkræfter er virkelige, har været kendt siden Faraday, der gjorde opmærksom på fænomenet, til dengang stor undren - man havde hidtil henført kræfter alene til at være virksomme i eller på legermerne.

30. mar 2010 kl 17:35

Holger Rene' Jørgensen

Videnskaben om Tid,

Er en 'artikel' fra april 2006, som Jeg har skrevet, fire ikke tæt-skrevne A4-sider.
Hvis det har nogen interesse.
Med venlig hilsen, Holger

30. mar 2010 kl 20:50

Holger Rene' Jørgensen

Walter Russell,

Hvis Lyset var en Gåde for Walter Russell, så ville han ikke have skrevet 'The secret of light'.
http://merlib.org/node?page=7...ge=7
indeholder artikler om Russell og videnskaben fra New York Times. 1930

30. mar 2010 kl 20:51

Kim Sahl

Artikel

Hej Holger
Ligger din artikel på en hjemmeside?

30. mar 2010 kl 21:01

Holger Rene' Jørgensen

Re: Artikel

Den er i Word dokument, sendte i sin tid til Kbh. og Århus Univ. ingen svar, har ikke været offentliggjort.
Jeg fremsender den gerne.
Med venlig hilsen

30. mar 2010 kl 22:05

Kim Sahl

PC

Hej Holger
Jeg er på pc, kim.sahl@jubii.dk

31. mar 2010 kl 00:48

Holger Rene' Jørgensen

31. mar 2010 kl 11:40

Kim Sahl

Umage

Hej alle
Ligesom ved en snak om bevægelse og hvile, er elektromagnetismen så glimrende "fungerende", men spørger vi ind til de fundamentale forhold er man rådvild, og holder hver på sit - hvor fysikeren hævder at alt er "i den skønneste orden".
Så gerne frem til at alt kom i den skønneste orden, og at man ikke bare påstod alt i orden.

Man kunne jo starte med at gøre sig umage, med at skrive en artikel om tiden.

Hilsner og tak for snakken,
Kim Sahl

03. apr 2010 kl 00:00

steen ørsted

Findes hvile ?

Til Kim og andre.
Det er mit indtryk Kim, at begrebet hvile er centralt for dig. I skolen lærte vi, at et legeme, som ikke påvirkes af en resulterende kraft, ville enten være i hvile eller foretage en retlinet jævn bevægelse (Newton ?). Dette er jo i sig selv sikkert rigtig nok, men jeg mener, det kræver den tilføjelse, at der slet ikke findes nogen fysiske legemer, som ikke enten har været i kontakt med resulterende kræfter eller er det. Elektriske/magnetiske og gravitationelle kræfter rækker, selvom de "fortyndes med kvadratet på afstanden" uendelig langt ud. Alle de himmellegemer, vi kan se trækker også i os. Der findes ikke noget fysisk, som ikke er under påvirkning fra nær og fjern. To legemer kan godt være i hvile i forhold til sig selv og hinanden, men så bevæger de sig i forhold til noget andet. Vi kan sagtens fastlægge punkter som er i hvile i forhold til jorden, f.eks. punktet 10cm over spiret på rådhuset i københavn. Selvom dette punkt ikke er noget fysisk, ligger det fast, og vi kan altid måle os frem til det, og det blæser aldrig væk selv i det værste stormvejr. Det har altså en slags eksistens, selvom det ikke er fysisk.
Men hvad så ude i det store univers, hvor alt flyder rundt i forhold til hinanden ? Vil noget kunne siges at være i hvile der. Det tror jeg indtil videre.
For det første mener jeg, at rummet i sig selv er i hvile, fordi det er en slags begreb og ikke noget fysisk. Er der nogen punkter man kunne sige er i hvile i forhold til dette ubevægelige rum (som alt det fysiske bevæger sig i). Det tror jeg også indtil videre. Hvis det, der fremkalder et lysglimt er en tilstandsændring, der foregår momentant/punktformig (uden at der bruges tid på det), kan man ikke tale om, at det, der fremkaldte glimtet var i bevægelse. Bevægelse er en forandring og forandring er udtryk for tid. Så udenfor tid, er der ingen bevægelse. Hvis dette er rigtigt, betyder det :
1) Alle centrer for lysets kugleudbredelser er stationære i forhold til det stationære rum og hinanden.
2) Hvis ikke lyskuglerne udvidede sig så ekstremt hurtigt, og man kunne se dem, ville deres centrer kunne fastlægges i forhold til disse kugler (ligesom punktet over spiret), og ingen af disse centrer ville bevæge sig i forhold til hinanden. Men alle andre bevægelser ville kunne fastlægges i forhold til disse.
3) Fordi ingen lysgiver er i hvile i forhold til til det stationære (lyskuglerne og deres centrer) selvom den selv tror det, vil ingen lysgiver producere koncentriske kugler. De vil altid være forskudt i forhold til hinanden.
Hvis alt dette er rigtigt, betyder det følgende for spejlparadokset :
a) Hverken kugle A eller kugle B har patent på lysudbredelsens centrum. Begge kugler har forladt dette centrum det mindste øjeblik efter at glimtet er udsendt, fordi alt fysisk er i bevægelse i forhold til lysets udbredelse.
b) Hvis spejlet befinder sig langt væk fra glimtudbredelsens centrum, er det nok mest sandsynligt, at det eksploderer. Kun hvis det bevæger sig direkete ind mod eller væk fra glimtcentret, vil det gå fri.
c) Hvad A og B laver er ligegyldigt, da det er spejlet og lysudbredelsetscentret, det handler om.

I denne forståelse af begrebet hvile findes der altså noget stationært, nemlig rummet, som er ikke fysisk, samt noget andet fast nemlig lyskuglecentrerne, som heller ikke er fysiske, men som er forankret i forhold til noget fysisk, nemlig lyskuglerne. Alt andet flyder i forhold til disse ting, og er altså IKKE i hvile i forhold til lys.
Mvh. Steen

03. apr 2010 kl 01:07

Holger Rene' Jørgensen

Overskuelig tekst,

I link'et, 'mere lys', spejler teksten meget Din tekst, og også om 'spejle', har Du set det Steen. Ø.
Med venlig hilsen

03. apr 2010 kl 08:51

steen ørsted

Re: Overskuelig tekst,

Nej Holger !
Jeg tror slet ikke, de to ting har noget at gøre med hinanden. Mit indlæg var en kommentar til et meget - synes jeg - interessant paradoks, som Kim Sahl på et tidspunkt lagde ud på disse sider. Hvis to legemer bevæger sig jævnt mod eller væk fra hinanden, kan begge påstå at være i hvile, mens det er den anden, der bevæger sig. Og begge kan have ret i dette, men et tænkt eksempel med et lysglimt og et spejl demonstrerer, at dette ikke kan være tilfældet, samtidig med, at det er tilfældet.
Det handler også om begrebet hvile og lysets udbredelse. Men tak skal du ha´ for din henvendelse. Mvh. Steen

03. apr 2010 kl 12:31

Stig Johansen

Re: Re: Overskuelig tekst,

Hvis to legemer bevæger sig jævnt mod eller væk fra hinanden, kan begge påstå at være i hvile, mens det er den anden, der bevæger sig. Og begge kan have ret i dette, men et tænkt eksempel med et lysglimt og et spejl demonstrerer, at dette ikke kan være tilfældet, samtidig med, at det er tilfældet.

Begge har ret, men det er stadig et problem, at Kim (og du?) 'opfinder' et ikke eksisterende punkt som udbredelsespunktet.

Dette 'punkt' ligger enten i A eller B eller begge, ellers i C, hvor A og/eller B bevæger sig.

Prøv at tænke energi, og hvor det kommer fra.

03. apr 2010 kl 20:40

steen ørsted

Punkt i hvile ?

Altså: Når jeg forestiller mig, at lysudbredelseskuglernes centrer er i hvile, er det fordi KIm Sahl på et tidspunkt nævnte, at den tilstandsændring (eks. en elektron går fra et højere energistade til et lavere sker momentant - altså uden at der går tid med det (ingen mellemstationer). Dette betyder, at lyset udsendes fra et punkt i hvile, fordi bevægelse kræver tid.
Men hvis det er rigtigt, er det et mysterium oveni, hvordan noget, som er i bevægelse f.eks. et atom eller noget større kan være stationært, (hvis det er i bevægelse).
Zenons gamle pilparadoks, som godtgjorde, at en pil slet ikke kunne være i bevægelse, fordi den var i hvile i hvert eneste tidspunkt af dens bane, blev blev jo imødegået af Aristoteles med henvisning til at tids- og andre punkter uden udstrækning ikke havde noget at gøre i den fysiske verden, men hørte hjemme i idéernes og begrebernes verden, og at tiden derfor ikke var sammensat af "tidspunkter", men af "tidsrum", således at selv det korteste øjeblik, man valgte at se på havde en udstrækning i hvilken pilen bevægede sig.
Men hvordan kan man så sige, at noget somhelst ikke tager tid.
En lidt syret forklaring kunne være at den kontinuerlige bevægelse er en illusion. Måske flytter alting sig i små "digitale" kvanteryk, således at atomer eller større ting i bevægelse er på én position et øjeblik, hvorefter den rykker et meget lille stykke frem momentant/kvanteistisk og uden mellemstation.
Så ville der være bittesmå tidsrum uden bevægelse og tidspunkter helt uden udstrækning "imellem", og i et sådant kunne lyskuglen udsendes uden dens center bevægede sig. Men det hele ville selvfølgelig se pænt og kontinuerligt ud.
Men her er vi nok langt ude på den anden side af det store overdrev.
Men altså: HVIS man således kunne afsætte faste holdepunkter i rummet, synes jeg, det er en rimelig tanke, at alt andet fysisk flyder mere eller mindre i forhold til disse, (se sidste indlæg), hvilket ville betyde, at intet fysisk reelt er i hvile. Men denne model er alt andet end relativistisk.
P.S. Lyskuglerne med samt deres centre kunne i princippet godt flyde afsted i et gigantisk partikelhav, ligesom faste punkter på jorden følger med denne, selvom den er i bevægelse.
Hvis ikke Kim Sahl er stået helt af denne tråd, kunne det være sjovt også at få hans kommentar til hele denne suppedas.
Det her er jo ren spekulation, men der er jo som trådens overskrift antyder gådefulde ting ved lyset, og jeg synes også, der er ved begrebet hvile. Mvh. Steen

03. apr 2010 kl 22:24

Holger Rene' Jørgensen

Svarene,

Giver Russell ikke alle svarene, og også hvor energien kommer fra, i link'et i mere lys,
Spørger Holger,

04. apr 2010 kl 01:12

Kim Sahl

Hvile

Hej Steen
Interessante indlæg, du stiller flere nærgående spørgsmål til fysikken.
Om hvile, hvile er for mig ikke vigtigere end så meget andet, men det er vigtigt at hvile ikke helt forsvinder - "hvile er et overflødigt begreb" sagde en fysiker, og i bøger er udeladt halvdelen af Newtons 1.lov (hvile - delen).

Fysik er uforståelig, uden hvilen.

Et materiepunkts bevægelse/hvile forudsætter både rum og tid - ved bevægelsen en rummelig stationær tilstand, og ved hvilen en rummelig ustationær tilstand.
Tilstandsændringen, er uden rum/tid udstrækning.

Hvornår er noget fysisk?
Når det kan måles - enten direkte eller indirekte.
Rummet er bestemt fysisk, du kan måle det indirekte, ved en materie-forudsætning.
Er rummet i bevægelse/hvile?
Det afhænger af materieforudsætningen.
10 cm punktet over spiret, er i hvile! - med spiret som materieforudsætning.
Når du siger at verdensrummet er i hvile, mangler du en materiehenvisning. Denne findes ikke, og det tvinger os til at bringe dette rum en ny fysik.

04. apr 2010 kl 01:21

Kim Sahl

Omvendt

Steen
Bevægelse, rummeligt ustationært
Hvile, rummeligt stationært
- naturligvis

04. apr 2010 kl 01:30

Kim Sahl

Forandring

Steen
Fysisk forandring, findes i 2 udgaver i naturen:
1) den kontinuerlige - er tilknyttet fysiske tilstande
2) den diskontinuerlige - er tilknyttet fysiske tilstandsændringer.
- for nu at citere fra min artikel om tid.

Dette skulle nok være til lidt hjælp, i din søgen efter lidt af hvert.

04. apr 2010 kl 22:06

steen ørsted

Re: Forandring

Tak Kim for svar og den lille rettelse, som jeg godt havde set, men tillagt en smutter i skyndingen.
Det næste her, behøver du ikke svare på. det er blot for at præcicere mit syn på dit spejlparadoks.
Man udfører forsøget på jorden på den måde, at man lader to vogne bevæge sig mod hinanden i fuldstændig jævn fart, på hvilke, der er to eletroder, som vil udløse en gnist når de er ud for hinanden. vognene fortsætter som om ingenting er sket. De to vogne må gerne køre i hvert sit tempo, men inden forsøget har man nøjagtigt udmålt, hvor elektroderne vil mødes, og på dette sted har man afmærket med et kryds på jorden. Da vognene mødes springer gnisten over krydset, og fra dette punkt vil lyset udbrede sig med centrum i dette punkt uanset, at vognene kører videre. Ingen af vognene kan tage dette punkt med sig, fordi det er udløst af en begivenhed, der fandt sted over krydset.
Nu er et kryds jo bare et kryds, så begge vogne kan påstå følgende : Selvom jeg tilsyneladende bevæger mig væk fra det sted begivenheden fandt sted, gør jeg det slet ikke. Illusionen skyldes jordens, solsystemets, galaksens, og galaksehobens bevægelse. Det hele flasker sig i virkeligheden sådan, at jeg ikke bevæger mig, så begivenheden fandt sted lige her, hvor jeg er.
Men, hvis min hypotese (og andres kunne jeg forstå på dig) er rigtig nemlig, at intet fysisk er uden bevægelse, alt er underlagt G-kræfter, kan intet fysisk forblive på det sted en begivenhed fandt sted. Men det forudssætter selvfølgelig, at der er noget, som er i "absolut hvile", og her havde jeg så håbet, at centrerne for lysets udbredelse kunne være dette faste holdepunkt.
Men dybest set tror jeg, at mit problem er, at jeg i dette spørgsmål tænker FULDSTÆNDIG URELATIVISTISK. Jeg vil gerne ha´, at der er noget fast (se,hvad jeg lige skrev ovenover).
I øvrigt synes jeg, at selve rummet er lidt interessant. Hvis man sammenligner "rummet" med et banegårdsrum, er dette jo ikke det samme som alle de folk, der iler rundt i det, hvorfor er "rummet" så defineret ved alt det, der drøner rundt i det ???
Til sidst et vigtigt spørgsmål : Er der nogen steder man kan læse din artiket om tid ?
Mvh Steen

05. apr 2010 kl 00:05

Holger Rene' Jørgensen

Forandring

Kære Steen,
Det meste af din tekst, er ikke bare urokkelige kendsgerninger, men evigt urokkelige,
Fx stof-bevægelse-tid,s kobling til G.

Der er kun det samme rum, uanset hvormange rammer i form af banegårde, det er 'Tomrummet' der er det evige faste punkt.
Alle de travle mennesker der tilsyneladende bevæger sig i tilfældig orden på banegården, har også et fast punkt, der i virkeligheden er det samme, og det er Rummet, (Livet på vrangen)
At Vi ikke oplever det sådan, skyldes at Vi oplever det gennem vort individuelle sansesæt og det heraf særlige perspektiv det medfører.

Grundlæggende er tre faktorer, (Livets funktionsprincip) 'Tomrummet', og 'to slags bevægelse' hvoraf den ene er det vi kan sanses, og det andet er det der er utilgængeligt for vort sansesæt.

Tomrummet er stilhed, uforanderlighed, det er Jeg'ets el. Tomrummets uforanderlighed der er Evigheden og Uendeligheden, resten er 'bare flimmer på skærmen'.

Tid er bevægelsens skygge, og stoffet er dybest set en illusion, dvs en virkelig illusion, der ved nærmere eftersyn slet ikke er det, som det ser ud til at være. Den største overraskelse for en fysiker er dette, at stoffet i virkeligheden er genialt kamoufleret Tomrum, og at stoffet i virkeligheden er virkningen af et sæt af evige virkeprincipper, der ikke er fysiske eller skabte, men udgør selve skabelsesredskabet, bag enhver skabt forteelse.
(i link'et m. Russell, er det dog særligt lysets 'fysik' der er emnet)
Med venlig hilsen

05. apr 2010 kl 00:10

Kim Sahl

Fysik

Hej Steen
At materie er under indflydelse af G-kræfter, betyder ikke at den er i bevægelse.
Når materien befinder sig i en fysisk tilstand, kan den både være hvilende eller bevægende - men aldrig begge dele samtidigt. At gå fra hvile til bevægelse (eller omvendt), forudsætter en tilstandsændring.

Jeg skal ikke kommentere omkring rummet, det kræver vist en artikel - den må vi skrive når tidsartiklen er færdig; i 3 mdr. har jeg koncentreret skrevet på den (halvdelen er færdig), så hen over sommeren engelskoversættes den, og sendes til offentliggørelse.

05. apr 2010 kl 00:32

Holger Rene' Jørgensen

Fysik

I virkeligheden er det Vi kender som 'tyngdekraften' bevægelsens inderste kildeudspring, og 'stof-binder',
derfor er al stof fortættet 'tyngdekraft' og al stof er bevægelse, det eneste der ikke er bevægelse, er Tomrummet, det evige faste punkt.

05. apr 2010 kl 01:56

Stig Johansen

Re: Re: Forandring

Steen,

Da vognene mødes springer gnisten over krydset, og fra dette punkt vil lyset udbrede sig med centrum i dette punkt uanset, at vognene kører videre.

Her implemeterer du igen referencesystem C, hvorfra lyset udbreder sig, og A/B er i bevægese i forhold til dette.

* Note om tilstandsændring.
Kim snakker om 'øjeblikkelige' tilstandsændringer.

Lad os betragte en curling situation - jag det kunne også være billard/golf.

Der ligger en sten uden for cirklen - denne er i hvile.

Næste person 'skyder' en sten mod denne sten, og når de rammer hinanden overgår den fra hvile til bevægelse.

Da der er en friktion, stopper stenen, og overgår fra bevægelse til hvile.

Ifølge Kims påstand sker overgangen fra bevægelse til hvile øjeblikkelligt (diskontinuert), og jeg ser gerne en redegørelse for hvornår, og hvordan, overgangen fra bevægelse til hvile foregår.

(Svaret skal naturligvis bruges til at underbygge din påstand om, at et skift af elektronskal sker 'øjeblikkeligt', og ikke med c).

05. apr 2010 kl 14:32

Kim Sahl

05. apr 2010 kl 14:40

Kim Sahl

Prøver igen

Hej Stig
Netop når curlingstenen sættes på isen sker en nedbremsning, der modsvarer spillerens accelerationspåvirkning af den.
Når stenen opnår den mindste hastighed v (der er forskellig fra 0), stopper den ved en sidste tilstandsændring, og hastigheden går fra v til 0, kvantisk. Undervejs er forholdene komplicerede da der sker et stort antal små tilstandsændringer, mange af dem er usamtidige, og usamtidighed er tilknyttet tidsudstrækning.

05. apr 2010 kl 17:00

steen ørsted

Re: Re: Re: Forandring

Til Stig : Ja det er rigtigt, at jeg indfører et tredje referencepunkt - nemlig krydset på jorden. Men jeg håbede jo at kunne overflødiggøre det igen ved at henvise til noget "helt" ubevægeligt - nemlig lysudbrtedelsens centrum, men det er ikke sikkert, den holder. Du har også ret i, at spørgsmålet om, hvorvidt et atoms overgang fra en energitilstand til en anden sker momentant (uden tid) eller bare med lysets hastighed, er helt afgørende i dette tilfælde.
Til Kim : Ja man skulle jo tro, at der er en helt afgørende forskel på selv den allermindste hastighed og så hvile (i forhold til et eller andet). Ellers synes jeg, man løber ind i noget, der ligner Zenons problemer (man kan blive ved at halvere hastigheden uendeligt uden, at den nogensinde bliver nul. Så man skulle jo tro, der skete et eller andet uden udstrækning, når man går fra bevægelse til hvile og omvendt. Men måske går det jævnt og kontinuerligt. Måske er det bare fordi vores hjerne ikke er gearet til at forstå uendeligheden.
Til Holger : Tak for dine indputs. Da jeg først så hjemmesiden med artiklen om lyset, synes jeg siden så temmelig "alternativ" ud, men efter at have læst lidt om Walter Russel rundt på nættet, må jeg da nok sige, at han virker som en umådelig interessant person med turboevner på mange felter. Jeg kan ikke rigtig vurdere, det han skriver, men det lyder da interessant, når han hævder, at de partikler, der bruner vores hud om sommeren aldrig har været på solen, men at det hele er bølger.
Om rummet i sig selv (hvis vi fjerner al "partikelforureningen") står stille er nok et filosofisk mere end et videnskabeligt spørgsmål, for hvordan undersøger man lige det, og hvad er rummet i det hele taget for en størrelse ? Hvis du er interesseret i alternative verdensforklaringer tror jeg, du kunne have fornøjelse af at læse den danske mystiker Martinus´ værk Livets Bog. Hans tese er (i modsætning til W.Russel), at alt er udtryk for liv - selv det mindste atom. Jeg har ikke selv læst den, men det siges, at hans visioner er kompatible med både relativitetsteori og kvantemekanik. Men alt det ligger langt uden for denne hjemmesides rammer. Mvh Steen

06. apr 2010 kl 01:56

Kim Sahl

Reference

Hej Steen
Jo, punktet hvorfra lyset udgår er fysisk - da det kan refereres til materie (iagttagerens system).

06. apr 2010 kl 02:13

Kim Sahl

Citat

Til alle
Efter de mange indlæg, hvor fysiske tilstande/tilstandsændringer har været et emne til forståelse af elektromagnetismen, vil jeg for mit vedkommende slutte tråden med at citere fra min tidsartikel:
"Idet absorption og emission aldrig forekommer i forbindelse med en fysisk tilstand, men alene ved dets tilstandsændring, får vi:
Ved en absorptionsbegivenhed, hvor en tilstand (T*) ændres (T'), vil T*1+T'1 = T*2.
Ved en emmisionsbegivenhed, hvor en tilstand (T*) ændres (T'), vil T*1-T'1 = T*2."

Venlige hilsner Kim sahl

Ny i debatten? Opret en brugerkonto