21. dec 2009 kl 17:49

Axel Hammerschmidt

Lydtrick i tv-reklamer

Det må da være højst irriterende - jeg har ikke TV:

http://politiken.dk/kultur/tvo....ece

Var det ikke en ide til en ny "feature" for TV-fabrikanterne, at sætte et filter ind mellem tuneren og højtalerne, så et konstant højt "lydbillede" som i rekvalmer genmoduleres over i et mer' normalt "lydbillede"?

Kan det lade sig gøre?

21. dec 2009 kl 18:32

Steen Jensen

Re: Lydtrick i tv-reklamer

Det er lavet for længe siden på alm. CRT tv-appa. (omkring år 2000) og bliver benævnt
: automatisk lydstyrke (udjævning af styrkevariationer)
I USA går man mere drastisk til værks, fordi her kan købes mask.,som kan udelade reklameprogrammmer totalt under optagelse af f.eks en spillefilm.

22. dec 2009 kl 10:32

Claus Nielsen

Det som beskrives i artiklen er lige så meget et semantisk trick som det er et lydtrick.

Helt konkret er der tale om det ældgamle lyd"trick" kompression.

Matematisk kan dette beskrives som at signalet ganges med en ulineær funktion således at små udsving fra nul bliver større mens maksimum udsving ikke ændres.

Det er dette at maksimumamplituden ikke ændres der refereres til når stationerne forsvarer sig og hævder at lyden ikke er højere.

En lydtryksmåler vil dog måle et højere niveau, da den samlede energi i lyden er hævet.

Så lyden ER reelt højere i reklamerne.

En del lokalradioer gjorde det samme med deres generelle signal i gamle dage (hører ikke radio mere, så kan ikke garantere at det stadig gælder).

Ringetoner til mobiltelefoner kommer oftest igennem samme behandling for at gøre dem så kraftige som muligt.

Kompression kan detekteres ret enkelt ved analyse af lyden, så stationerne kan sagtens sætte en stopper for dette, hvis de reelt ville.

22. dec 2009 kl 10:43

Poul-Henning Kamp

Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Ringetoner til mobiltelefoner kommer oftest igennem samme behandling for at gøre dem så kraftige som muligt.

For ikke at nævne stort set al R&B, Rap og Rock musik der udgives af pladeselskaber nu om dage...

Poul-Henning

22. dec 2009 kl 12:21

Torben Frandsen

Matematisk kan dette beskrives som at signalet ganges med en ulineær funktion således at små udsving fra nul bliver større mens maksimum udsving ikke ændres.

Godt du skrev "matematisk", for i praksis sker det stik modsatte. Kompressoren skruer forholdsmæssigt mere ned jo kraftigere signalet er. Men efterfølgende skruer man så op for det resulterende signal.

En del lokalradioer gjorde det samme med deres generelle signal i gamle dage (hører ikke radio mere, så kan ikke garantere at det stadig gælder).

Det gør de stadig. Men det er ikke kun lokalradiostationer. Alle gør det både på radio og tv. Og du ville da heller ikke undvære kompression hvis ellers du stadig hørte radio. Det er ikke et spørgsmål om enten eller, men om hvor hårdt man komprimerer. (Og om hvor god man er til at skrue på de andre parametre på kompressoren (threshold/attack/release).)

Kompression kan detekteres ret enkelt ved analyse af lyden, så stationerne kan sagtens sætte en stopper for dette, hvis de reelt ville.

Virkelig? Kan du sige noget om hvordan man gør det uden at have den oprindelige lydkilde til rådighed?

22. dec 2009 kl 14:48

Claus Nielsen

Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Ja

Reklamer indeholder som udgangspunkt altid tale.
Kompression i en reklame kan detekteres ved at sammenligne et histogram over amplitudefordelingen med et histogram over den normalt forekommende fordeling af samme amplituder i en mande/kvindestemme.

En passende margin kan selvfølgelig indlægges.

Alternativt kunne man lægge en begrænsning på RMS lydniveauerne i stedet for at begrænse max-amplituden.

mvh.
Claus

22. dec 2009 kl 15:28

Rud Wacherhausen Wichmann

Alle gør det både på radio og tv. Og du

Hallo og Højsa - er det ikke det vi andre kalder "Mylle-effekt" - opkaldt efter en stadig aktiv radio vært ?

Philipip's har også haft en knap, de kaldt "DNL" men den var vist mere rettet mod "knas & støj" på linien.

DNL = Dynamit Nojse Limiter - eller sådan noget !

22. dec 2009 kl 21:14

Torben Frandsen

Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Kompression i en reklame kan detekteres ved at sammenligne et histogram over amplitudefordelingen med et histogram over den normalt forekommende fordeling af samme amplituder i en mande/kvindestemme.

Det lyder noget, der skal have så meget data samlet op for at kunne regne, at det ikke kan gøres real time?

Findes det i kommercielle produkter?

22. dec 2009 kl 21:24

Torben Frandsen

Re: Alle gør det både på radio og tv. Og du

er det ikke det vi andre kalder "Mylle-effekt" - opkaldt efter en stadig aktiv radio vært ?

Mon ikke du tænker på "ducking" effekten, hvor musikkens niveau hopper op og ned når pladevenderen taler ind over musikken? I så fald er du ikke helt uden for emnet kompression.

Normal kompression foregår ved at lade det signal, der skal komprimeres, kontrollere fx en VCA (en spændingsstyret forstærker.) Ducking effekten opnås derimod ved at lade speakerens mikrofonsignal kontrollere den VCA, som musikken passerer igennem. Se efter "side chaining" næste gang, du skal ud at købe dig en kompressor :-)

22. dec 2009 kl 22:55

Carsten Scherrebeck Møller

Re: Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Det lyder noget, der skal have så meget data samlet op for at kunne regne, at det ikke kan gøres real time?

En grafisk brugerflade til et lydkort, indeholder ofte et søjlediamgram i realtid, der viser lydniveauerne i fx otte frekvensområder. Man kan øjeblikkelig se, hvis der er ændret på det dynamiske område i en lydoptagelse. Almindelig typisk lyd og musik er altid ødelagt af kompression, fx fra Danmarks Radio. I reklamer er det blot endnu værre.

Nedenstående radiokanal (Internet) leverer for tiden verdens bedste lydkvalitet (bortset fra få atypiske lydoptagelser), naturligvis fra Barcelona, kunstens videnskabelige højborg i Europa:

mms://catmusica.directe-wm.emi...6524

23. dec 2009 kl 00:34

Torben Frandsen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

En grafisk brugerflade til et lydkort, indeholder ofte et søjlediamgram i realtid, der viser lydniveauerne i fx otte frekvensområder.

Jo, men der er immerdog et stykke vej fra en spektralanalyse til automatisk skelnen mellem musik og tale. Og opgaven bliver ikke nemmere af at talen er voldkomprimeret.

Og alt andet lige: Skulle nogen begynde at sælge fjernsyn der kunne det, ville det være kortlivet. Der skulle formodentlig ikke andet end noget underlægningsmusik og/eller en frekvensafhængig kompression til for at forvirre algoritmen. Og med de penge der er i spil, vil det vinde hurtig udbredelse.

Det er en krig, og fjernbetjeningen er dit stærkeste våben.

Almindelig typisk lyd og musik er altid ødelagt af kompression, fx fra Danmarks Radio.

Mjarh, for passende definitioner af "ødelagt" måske. :-)

23. dec 2009 kl 00:46

Michael Eriksen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Almindelig typisk lyd og musik er altid ødelagt af kompression, fx fra Danmarks Radio.

Mjarh, for passende definitioner af "ødelagt" måske. :-)

Netop - hurra for kompression, ellers var det slut med at spille klassisk musik i de små hjem. Her er dynamikområdet rask væk ~70 dB og med en baggrundsstøj på 30-40 dB kommer man op på et ret nabofjendtligt lydtryk.

Det gør nu ikke reklamernes lydtryk mere acceptable. Jeg plejer at zappe over på DR1 eller DR2 under reklamer og ofte bliver jeg hængende der.

23. dec 2009 kl 00:50

Peter Blazejewicz

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Jeg plejer at zappe over på DR1 eller DR2 under reklamer og ofte bliver jeg hængende der.

Ser ikke meget fjernsyn, men skal jeg endeligt se en udsendelse fra en reklame-kanal, gør jeg det helst tidsforskudt. Så kan reklamerne by-passes på få sekunder - thi dét lo*t er mit liv for kort til!

23. dec 2009 kl 01:52

Carsten Scherrebeck Møller

Netop - hurra for kompression, ellers var det slut med at spille klassisk musik i de små hjem. Her er dynamikområdet rask væk ~70 dB og med en baggrundsstøj på 30-40 dB kommer man op på et ret nabofjendtligt lydtryk.

Nej, nej! :-)) Det kan sagtens være, at de små hjem ikke kan høre et stort dynamikområde i musik, men det er ingen klog undskyldning for at komprimere musikken. Musik bør udsendes i total hi-fi altid, og så kan små hjem anvende billige radioer der indeholder en kompressor, så lyden passer til de små hjem. Det er dødens pølse, at fordi vi har mange små hjem, at så skal al lyd ødelægges af sådan årsag. Der er desuden mange skadevirkninger på grund af denne dødens pølse af dårlig lydkvalitet: Det forhindrer konkurrence imellem producenter af lydudstyr. Hvis lydkilderne til fjernsyn og radio altid var af meget høj kvalitet, da ville kunderne i butikkerne kunne høre forskel imellem produkterne, og kyle de dårlige leverandører på lossepladsen. I dag er det omtrent ligegyldigt hvad man køber, fordi langt de fleste lydkilder er af kun middelmådig kvalitet.

I øvrigt: Når man lytter til musik med et meget stort dynamikområde, da behøver man at gøre det i en stue som er lyddæmpet, for da kan man nøjes med at spille kun ganske lavt. Dette betyder, at der skal være tæpper på gulvet og på vægge, og tykke gardiner foran rudeglas, og så mange bløde møbler som muligt, hvad som helst, der lyddæmper.

23. dec 2009 kl 05:09

Jens Madsen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Da man sendte AM, var det såvidt jeg ved spændingsamplituden der blev moduleret, og ikke effekten. Ved stor amplitude, sendte man således stor effekt (proportional med spænding i anden), medens ved svage signaler, var der støj. Tilmed, er øret mere følsom overfor støj, ved svage signaler, end ved kraftige, da støjen udgør mere i procent. Specielt ved DSB og SSB uden bærebølge - eller med kraftig undertrykket bærebølge, vil jeg mene det må have været en stor fordel.

Dengang må det derfor have givet stor bonus, at manipulere lidt med lyden matematisk.

Men blev det gjort? Ved nogen det?

23. dec 2009 kl 10:23

Claus Nielsen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Hej Jens

En mindre korrektion. Når man i AM modulerer spændingsamplituden følger effekten skam pænt med.

Kompresssion kan så bruges til at forøge effekten yderligere uden at forøge maksamplituden - op til et vist maksimum (så vidt jeg lige hurtigt kan regne ud er maks forhold mellem effekt og amplitude opnået med et firkantsignal)

Men du har ret i at kompression er en fordel i forhold til det gennemsnitlige signal/støj-forhold for AM.

I FM modulerer man frekvensen af et signal med fast amplitude

mvh.
Claus

23. dec 2009 kl 10:31

Claus Nielsen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Jo, men der er immerdog et stykke vej fra en spektralanalyse til automatisk skelnen mellem musik og tale. Og opgaven bliver ikke nemmere af at talen er voldkomprimeret.

Min kommentar, om at det er muligt at skelne mellem komprimeret lyd og ikke komprimeret lyd i reklamer, var nu også mest rettet imod at radio- og TV-stationerne sagtens kunne skride ind overfor dette, hvis de havde viljen. De burde være i stand til at tjekke reklamen inden de sender den - hvilket de vel også gør i forhold til andre former for kvalitetskontrol (kan den i det hele taget afspilles? Indeholder den ting der er generelt forbudt eller bare ikke tilladt på dette tidspunkt osv).

Hvis der absolut skal udstyr på dit TV eller radio, vil jeg foreslå et eller andet der løbende måler energien i signalet og så skruer ned for signalet, hvis det kommer over en vis grænse - og returnerer til et passende referenceniveau når energien i signalet går ned igen.

mvh.
Claus

23. dec 2009 kl 10:40

Frithiof Andreas Jensen

Virkelig? Kan du sige noget om hvordan man gør det uden at have den oprindelige lydkilde til rådighed?

Ved at Sammenligne Peak-Peak og RMS -værdien af signalet, når RMS kommer "tæt på" Peak-Peak pauser man sin optagelse.

I vore dage bruger man en digital optager, der kan afkode den tidskode der er indbygget i signalet før en reklameblok (så man kan indsætte regionale reklame-blokke), og reklamerne er fortid.

Det sjove er at når man har optaget noget, så er det ligesom om at man har set det og man ender med at optage over det ;-)=

23. dec 2009 kl 10:51

Frithiof Andreas Jensen

at radio- og TV-stationerne sagtens kunne skride ind overfor dette, hvis de havde viljen.

Woot?

Man kan ved selvsyn konstatere 95% af alt TV bliver produceret alene som "bærebølge" for reklamer - udsendelse af reklamer er primært det som TV-stationerne lever af.

Det er da derfor man skal tvinges til at købe en pakke med 30 kanaler - hvoraf de 25 er bras - for at få fem kanaler man gider at se!

PS:
Hvis man "unbundler" de fem gode kanaler bliver prisen præcis den samme som for "pakken" - fordi TV-stationerne stadigvæk skal forrente købet af deres licens og forsørge deres organisation.

28. dec 2009 kl 22:03

Axel Hammerschmidt

http://politiken.dk/kultur/tvo....ece

Var det ikke en ide til en ny "feature" ...

for høreapparatfabrikanterne?

28. dec 2009 kl 23:00

Søren Lund

Forslag til ny måleenhed: dBs (Decibel per second)

- hvis den da ikke allerede eksisterer.

Det burde jo ikke noget problem at måle summen af det oscilerende lydniveau pr tidsenhed, og slet ikke da det ligger som digitale eller analoge audiosignaler.

Udover det maksimale niveau, der ikke må overskrides i lydpeaks, kunne man også sætte en grænse for det samlede lydniveau pr tidsenhed, som så skal svare til det normale for TV-programmer. Så skulle det hul vel være lukket.

Endelig, så burde et moderne TV-apparat da selv kunne regulere lydstyrken ud fra dette, som andre også har nævnt - Steen Jensen skriver at det har været almindeligt længe (siden år 2000) - men jeg kan ikke se at mit TV kan (Samsung årg. 2007).

- måske én kan fortælle mig hvis jeg har overset en funktion på apparatet, for jeg er også dødtræt af støjende reklamer.

30. dec 2009 kl 12:23

Steen Jensen

Hej Søren

Det var i starten, at Philips og Grundig havde de første modeller med automatisk lydstyrke-funktion.
Mange af Philips 28" og 32" havde dette system og jeg ved f.eks, at model: 50PF7320 ligeledes har dette.
Grundig Elegance model: MW82-150/8 Dolby + andre modeller i denne serie var også udstyret med dette (fantastisk godt fjernsyn).

Der findes nogle billige Lumatron TV-appa., som har en funktion der er benævnt "AVL", som står for Automatisk Volume Limiter, men om det er det samme som ovenstående - ved jeg intet om.

Mvh.
Steen

30. dec 2009 kl 12:56

Steen Jensen

Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

Efter en nærmere søgning på Philips Plasma tv'et, så benævnes det også her med AVL.

30. dec 2009 kl 13:33

Leif Neland

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lydtrick i tv-reklamer

. Almindelig typisk lyd og musik er altid ødelagt af kompression, fx fra Danmarks Radio. I reklamer er det blot endnu værre.

Danmarks Radio er bestemt ikke de værste.

Selv en "pop-kanal" som P3 komprimerer mindre end f.ex. radio100fm og Nova, der lyder "to hakker" højere på bilradioen.

En ting, der gør komprimering trættende skulle være at øret selv komprimerer, når lydniveauet er meget højt.
Er der ikke den store forskel imellem "højt" og "meget højt" tror hjernen at lydniveauet er "meget højt".

Ny i debatten? Opret en brugerkonto