09. dec 2009 kl 14:54

Ole Martin Alm

Hvor parkerer vi og oplader vores elbil?

Der er ved at komme ladestandere op på offentlige parkeringspladser til elbiler i kbh og andre byer - men er der brug for dem?

Den største del af tiden vil der blive parkeret derhjemme, og dernæst på arbejdet eller ved stationen, for at pendle på arbejdet.

En opladning de steder vil kunne dække langt de fleste elbilers behov, især på længere sigt, hvor batterierne vil have større kapacitet.

Ovenstående er min påstand, men er der nogle, som kender til data omkring parkering, hvor vi parkerer og hvor længe vi parkerer hvert sted?!

Der er mange, der har et ønske om, at staten, energiselskaberne eller andre, som man har en ide om har mange penge, at de skal støtte en infrastruktur med masser af ladestandere i byen - men måske skal de hellere stå ved arbejdspladserne?!

09. dec 2009 kl 15:02

Claus Madsen

Re: Hvor parkerer vi og oplader vores elbil?

men måske skal de hellere stå ved arbejdspladserne?!

Eller ved boligerne... For os der ikke lige bor i parcelhus er det jo ikke noget man bare selv kan installere.
Jeg køber ingen el-bil så længe jeg skal køre de 40 km til københavn for at lade den op...

09. dec 2009 kl 15:27

Bjarke Mønnike

Re: Re: Hvor parkerer vi og oplader vores elbil?

Hvad kan man ikke.

Hvis man har råd til at anskaffe sig en bil, så er udgiften for at få sat et udvendigt ladestik op, mindre end at få sat en jydekrog på dyret....

Et ladestik er jo som bekendt ikke fremstillet i platin!

09. dec 2009 kl 15:36

Ole Martin Alm

Re: Re: Re: Hvor parkerer vi og oplader vores elbil?

Opsætning af en ladestander kan let koste det samme som en mindre elbil, hvis der er langt til måleren. Og man kan jo ikke altid parkere tæt op af væggen.

Og jeg vil give dig ret, Claus, der skal stå ladestandere ved lejlighederne - og vil ejerforeningen eller udlejningsselskaberne betale dem?!

09. dec 2009 kl 15:38

Jan Broch Nielsen

Også hvis man bor på tredje sal i en beboelsesejendom uden parkeringsplads, Bjarke? Hvor vil du sætte ladestikket, hvis du fx bor på Christianshavn, hvor man som regel finder en plads til sin bil et eller andet sted inden for et par hundrede meter fra indgangsdøren?

09. dec 2009 kl 15:47

Claus Overgaard

Re: Re: Re: Re: Hvor parkerer vi og oplader vores elbil?

Opsætning af en ladestander kan let koste det samme som en mindre elbil, hvis der er langt til måleren. Og man kan jo ikke altid parkere tæt op af væggen.

Og jeg vil give dig ret, Claus, der skal stå ladestandere ved lejlighederne - og vil ejerforeningen eller udlejningsselskaberne betale dem?!

Hvad er der galt i at du selv betaler den?
Og når du siger at ejerforeningen eller udlejningsselskabet skal betale, så er der vel i den sidste ende kun én til at betale det gilde.......beboerne i feks udlejningsejendommen.

09. dec 2009 kl 16:41

Carsten Scherrebeck Møller

Hvor vil du sætte ladestikket, hvis du fx bor på Christianshavn, hvor man som regel finder en plads til sin bil et eller andet sted inden for et par hundrede meter fra indgangsdøren?

Nemlig, et mareridt af forældet indretning af et boligområde, disse gamle gader og gamle renoverede bygninger. Man kan let tilføje kabler og opsætte ladestandere, men bygningerne er ikke designet til at afgive sådan elektricitet i sådan retning, og gaderne er ikke designet til at tillade parkering, alligevel er gaderne tilstoppet af parkerede biler, og ladestandere vil med tvang blive anvendt af mennesker der ikke lever i bygningerne der ligger allernærmest, fordi, ganske rigtigt, at man hver gang behøver at parkere hvor der tilfældigvis er en ledigt plads, som kan være hundrede meter fra hvor man bor, i en helt anden gade, som tilhører en helt anden ejerforening.

Forleden blev en skandale kendt, at nogen har renoveret en bygning med andelslejligheder, for en pris der blev det femdobbelte af hvad en nedrivning og nyopførsel af en kopi ville koste. Samtidig, for den femdobbelte pris, har man beholdt ukendte mængder af gammelt træ i etageadskillelser, meget af det formodentlig ramt af råd, og mit gæt er at kælderen er fugtig, samt, at alle rumligheder i en sådan gammel bygning er omtrent ubrugelige, alt for små i forhold til moderne levevis. En beskrivelse der dækker de fleste boligejendomme på fx Christianshavn: moderniserede, renoverede, beboelige, temmelig ubrugelige, og katastrofalt dyre i fremtidig vedligeholdelse.

Og nu: El-bilers opladning oven i alt. Vi bør lave en lov, således at vi ophører med at parkere biler på gader, biler bør kun være parkeret i garager, og kun direkte under eller over hvor ejerne bor, for at spare maksimalt megen tid i det daglige, fordi rigdom udspringer fra tidseffektivitet og beskyttelse imod tyveri og overfald. Sådanne parkeringssteder, hvis de samles i store garager, vil være livsfarlige, hvis der bryder brand i en bil, altså skal dette gennemtænkes nøje. Det idelle er at bringe sin bil indendørs, lade noget automatik bringe bilen ind i en brandcelle, hvor automatik vil sørge for at oplade bilen og opkræve betaling derfor på fuldautomatisk måde via Internet. Selv skal man, fra hvor man står, når man har forladt sin bil, evne at række sin hånd ud og åbne for en elevator og køre direkte op til sin bolig, fra et sted, og undervejs, hvor ingen må kunne overfalde. De meget store blandede parkeringskældre, hvor tusinder af vildfremmede mennesker frit kan komme, er dødens pølse, vejen til slum, fordi ingen føler sig i sikkerhed. I det billede, er de elendige gader på Christianshavn bedre, i den forstand at man er i syne og beskyttet af vidner når man vandrer til og fra biler, normalt en forholdsvis fuld sikkerhed. De gamle bygninger, i de gamle gader, er dog efterhånden så krydsforbundet indvendigt med kabler og rør som bygningerne aldrig var tiltænkte at indeholde, at de økonomisk set er blevet håbløse efterhånden, alt for dyre at leve i.

09. dec 2009 kl 16:41

Claus Madsen

Hvad kan man ikke.

Hvis man har råd til at anskaffe sig en bil, så er udgiften for at få sat et udvendigt ladestik op, mindre end at få sat en jydekrog på dyret....

Det var ikke så meget udgiften, som det rent praktiske.
Hvis jeg kender min vicevært ret, vil han protestere hvis jeg begynder at bore hul i ydermuren og trække kabel forbi underboen, under gangstien, uden om blokken foran hen til p-pladsen.

09. dec 2009 kl 17:08

Claus Overgaard

Hvad kan man ikke.

Det var ikke så meget udgiften, som det rent praktiske.
Hvis jeg kender min vicevært ret, vil han protestere hvis jeg begynder at bore hul i ydermuren og trække kabel forbi underboen, under gangstien, uden om blokken foran hen til p-pladsen.

Hvis standeren skal kobles til elmåleren kræver det en elektriker, så helt billigt kan det ikke blive.
Og jeg tror heller ikke at viceværten vil se med milde øjne på at du begynder at lege entreprenør.
Og hvad nu hvis feks andre beborere også begynder at opsætte deres egne standere, som ikke nødvendigvis har samme udseende osv.........jeg kan levende forstille mig hvordan det vil se ud.

09. dec 2009 kl 17:25

Bjarke Mønnike

Svar til
@ Jan Broch Nielsen
Nu svarede jeg på Clauses kommentar på at han ikke gad at køre 40 km ind til københavn for at få ladet sin eventuelle elbil. Men om parkerinsg situationen i København så kan jeg kun give dig ret i at den er katastrofal.....jeg vil undlade at kolportere min mening om hvorfor og hvordandet kunne løses her....Men jeg undrer mig såre over, at man gang på gang som københavner, stemmer de samme fjolser ind på taburetterne, der ikke får løst problemerne.
Men når man så bor på Christianshavn, hvorfor har man så bil? Prisen på en toværelses der, koster vel det samme som et hus fra samme periode, heroppe i Allerød med plads til bil. Hvorfor skal det offentlige have og give plads til en bilpark der ikke benyttes til daglig.
Begge mine børn bor i byen så jeg kender godt problemet , men jeg var forbi, min datter og svigersøns lejlighed i Valby her i dag. De er begge på arbejde på cykel. Det er forøvrigt alle i ejendommen, men her midt på dagen var det alligevel umuligt at opdrive en parkeringsplads inden for en rimelig afstand.
@ Claus Madsen
Når der komme elbiler vil der sikker også være en eller flere politikere der i dere egen interesse kan formåes at rejse sager om dine og lignende problemer med stædige viceværter
@ Carsten Scherrebeck Møller
Jeg er meget enig med dig i dine betragtninger. At komunerne ikke erkender problemt og køber utidsvarende bygninger og river ned , hvoraf der der er rigeligt at tage af i København og laver etagegaragehuse hvor man kan have sit køretøj i fred er fuldstændigt uforståeligt. Byen ville blive fremkommelig og tilgængelig for alle. Jeg kommer der ikke frivilligt idag.

09. dec 2009 kl 19:27

Jan Broch Nielsen

Til min bil koster et anhængertræk med fast krog 5.771 kr. Jeg tror stadig ikke på, at beboere på tredje sal i en etageejendom kan etablere et praktisk anvendeligt udvendigt ladestik på en parkeringsplads eller på gaden for det beløb -endsig sikre sig eneret til stikket. I øvrigt afhænger udgiften vel ikke af, om man har råd til at købe en bil eller ej...

I øvrigt et interessant synspunkt, at københavnerne ikke må kunne parkere en bil på offentlig vej i byen, fordi de jo slet ikke har brug for biler i sådan en storby. Det giver til gengæld god parkeringsplads til alle os, der besøger København i bil.

09. dec 2009 kl 21:17

Kim Merrild

Forslag.

Jeg ved ikke om problemet er så stort som vi går og bilder os selv ind.
Vi må ikke lige glemme at vi har en udfasningsperiode på vores nuværende bilpark på ? 18 år? Vi har altså mindst 25 år til at el-bilen/hybrid bliver hvermandseje!
Hybridbilen er et godt alternativ til de mennesker som har problemer med opladning, selvom man ikke kan bruge batteriet så ofte, så er hybriden stadig bedre rent brændstofmæssigt, set i forhold til dagens standarder.

Og det med at de ældre bygninger ikke har et ordentligt forsyningsnet er noget bawl! Hvis du som kunde har 25 ampere ind i huset, så er det DONG's eller andres værkers pligt at kunne levere de 25 ampere, som du har betalt for det, ellers har de underdimensioneret deres net!
Jeg mener, Hvis du kan tænde for kogezonen i primetime, så er der også energi nok til at din bil kan lade fra kl 20.00 til 0500, udenfor primetime.

Ellers er der offentlige transportmidler, og jeg vil tro at i fremtiden bliver bilen endnu dyrere at have, eller køre i, mens at offentlige transportmidler bliver både bedre og billigere.

Det vil være fuldstændigt tåbeligt ikke at forberede nye parkeringspladser/kældre med mulighed for at tilkoble sig el-nettet. Det kan godt være at nødvendigheden ikke er der idag, men det kommer... Dog ser jeg ingen grund til at grave gader og stræder op for at anlægge nye anlæg, ikke endnu ihvertifald.
MVH Kim.

Jeg bor selv i vestJylland, så problemet ligger fjernt fra mig, så undskyld hvis jeg træder nogle over tærene, men sådan ser verdenen altså ud herovrefra.

09. dec 2009 kl 22:48

Bjarke Mønnike

Re: Forslag.

Nej du træder ingen over tæerne, med mindre du snakker om vindmøller:-)

Det er klart, at du ikke som vestjyde ikke kan se de problemer dagligdagen med biler i KBH forvolder.

Men tag din bil en hverdag herover og gå i Tvoli med familien.

Du vil finde at rejemadderne i Tivoli til 1100 kroner stykket og 2000 kr hvis der skal være rejer på, er en ringe udgift, ved siden af hvad ¨Klaus Bondam mener at en parkering skal koste i hovedstaden :-)

Altså forudsat at du kan finde en parkeringsplads :-)

Ny i debatten? Opret en brugerkonto