19. nov 2009 kl 22:56

Carsten Wagner

Fladskærme er dårlige !

I disse MPEG4-tider går jeg som mange andre og overvejer, om jeg skulle anskaffe et nyt fjernsyn (sorry: "Fladskærm"). Jeg har været i mange forretninger og sammenlignet dyre og billige. Men hvad enten de koster 4.000 kr eller det mangedobbelte, har de alle en ting til fælles: billedet virker syntetisk og uægte. Farven på f.eks. et ansigt er som malet med en farvestift fra øre til øre; uden nyancer; ligesom vi skolebørn malede i første klasse. Konturerne er groft skårne. Ubevægelige flader (f.eks. en stillestående baggrund) er påfaldende grumset. Hver gang, jeg er kommet hjem til mit eget TV med katoderør (årgang 1999), har det været en ren afslappelse for øjnene at se på det. Er jeg virkelig den eneste, der synes det ? Er er det ren blasfemi ? Er det historien om rør- kontra transistorforstærkere, der gentager sig ?

19. nov 2009 kl 23:16

Tine Andersen

Re: Fladskærme er dårlige !

Måske.
Jeg synes nu vores lille TWIN- godt kan konkurrere med B&O.
Tekst-tv er (som jeg bruger meget) er ikke afhængig af andet end softwaren.
Twin blev anskaffet (brugt) i stedet for en oldgammel Commodore skærm, da vores Phillips døde. Altså- så fik vi støvet Commodore af! Den kunne også tage digisignaler.

Vi har haft B&O før.

Jeg synes også fladskærme har et elendigt billede.

Mvh
Tine

19. nov 2009 kl 23:49

Lars Ole Pontoppidan

Hver gang, jeg er kommet hjem til mit eget TV med katoderør (årgang 1999), har det været en ren afslappelse for øjnene at se på det

Hvis du har det sådan, skulle du prøve at se et godt plasma tv, det er helt billedrørsagtigt :) Med plasma kommer lyset også fra exciteret phosphor, og på en eller anden måde fornemmer jeg at teknologien medfører en mere kornet og fotografisk kvalitet, hvor LCD virker syntetisk og plastikagtig. Det kan godt være, at det er de pågældende tv'ers billedbehandling der er årsagen, og ikke plasma vs. LCD. Men prøv at se læse om plasmaer på f.eks. flatpanels.dk

Plasmateknologien har dog sine egne ulemper: potentiale for flimmer, billedet kan brænde fast, bevægelse er (heller) ikke perfekt, strømforbrug.

20. nov 2009 kl 10:25

Steen Jensen

Elektronrør/LCD

Mange, der har anskaffet fladskærm og til høje priser, har været en del utilfreds med billedkvaliteten.
Når man læser forskellige indlæg på nettet, så siger mange, at de vil have deres gamle billedrørsappa. tilbage, fordi det var mere klart i farverne+kontrasten var meget bedre.
Man skal huske på, at katodestrålerøret er over hundrede år gammelt og de bedste rør til farve var perfekte omkring 1973-75 (inline-røret fra Mullard/Philips). I diverse måleudstyr såsom oscilloskoper, analysatorer og andre appa., så sværger mange teknikere stadig til de gamle rør, fordi de reagerer meget hurtigt (lysstærkt og klart i focus). Dengang fiskefartøjerne gik fra analoge radarskærme og over til TFT/LCD typer, var der flere som udtalte, at de gamle var nu alligevel meget bedre veldefineret og man kunne bedre stole på det man så på skærmen.
Fladskærmene kom alt for hurtigt ud på markedet og var dårligt udviklet (Panasonic havde hele tiden nye og nåede op på 8-9 udviklingstrin over nogle år). Dette måtte den stakkels forbruger bare døje med, sagde man.

20. nov 2009 kl 11:00

Mads Ravn Pedersen

Re: Elektronrør/LCD

I skal lade være med at kigge på TV i Bilka og Elgiganten. Dels er det for dyrt, og dels er det næsten udelukkende LCD tv man ser alle steder. Plasma er EN VERDEN til forskel bedre, og ser du en af Panasonics gode plasma modeller, så lover jeg at det lammetæver alle LCD og også jeres gamle CRT skærme. Må jeg foreslå Panasonic TX-P42G10E til cirka 7000 kr. Eller hvis det skal være lidt billigere, og man kan undvære Full HD, så TX-P42X10Y til cirka 4800 kr. Begge er med MPEG4 tuner.

Plasma har de samme dybe farver og høje kontrast som en gammeldags CRT skærm.

20. nov 2009 kl 11:03

Frithiof Andreas Jensen

Farven på f.eks. et ansigt er som malet med en farvestift fra øre til øre;

Når TV'et står i butikken er billedgengivelsen tit sat til noget producenten kalder "Dynamic" eller "Vivid" - en indstilling der øger kontrast, lysstyrke og farver med +30% for at tiltrække kundernes opmærksomhed mest muligt i de 5 minutters "attention-span" sælgeren har til at få dem til at vælge en skærm.

Prøv at få sælgeren til at slå billedet på "Normal".

20. nov 2009 kl 11:08

Claus Wøbbe

Jeg har da en positiv oplevelse med mit eget Sony Z4500 LCD-tv. Vi modtager Tv fra fællesantenneanlæg og får både analoge og digitale kanaler. De analoge kanaler vises med blandet kvalitet, men de digitale kanaler står knivskarpt og med rigtig godt billede.

Jeg tror i øvrigt der er meget stor kvalitetsforskel mellem de forskellige modeller - og jeg har selv bl.a. brugt flatpanels.dk som info-kilde ved valg af tv.

Det eneste irriterende element ved mit tv er, at man på fjernbetjeningen skal vælge, om man vil bladre i de analoge eller i de digitale kanaler. Denne bruger-uvenlige begrænsning gælder måske ikke kun Sony-apparater, men det irriterer mig voldsomt, at man ikke kan lave tv-apparatet på en sådan måde, at når jeg vil se kanal x, så finder tv'et selv ud af, om denne kanal vises digitalt eller analogt.

20. nov 2009 kl 11:12

Søren Albrechtsen

Farver på Fladskærme

De fleste fladskærme som står i en forretning er IKKE indstillet til brug i et privat hjem, men indstillet for at fange opmærksomheden i en videowall mellem 20 -40 andre skærme belyst med masser af neonlys. Derfor er specielt kontrasten skruet hysterisk højt op. Også farvetemperaturen er sat meget højt, så alting virker meget blåt. Leverandørene ved godt dette, så nogen fjernsyn har faktisk en indstilling der hedder "Salg" og "Home".
Du skylder dig selv at gå ind i en forretning der ved noget om fjernsyn og som faktisk har taget sig tid til at indstille deres fjernsyn til hjemmebrug og ikke til opstillling i Bilka. Jeg foreslår at du går ned i Hifiklubben, jeg har ingen speciel interesse i deres forretning, men jeg har fået en meget fin betjening i deres Lyngby afdeling. De sælger faktisk også en rigitg god DVD som du kan bruge til at justere din nye fjernsyn.

Jeg er nu stadig glad for min 32" Phillips CRT :-)

20. nov 2009 kl 11:17

Bjarke Mønnike

Re: Elektronrør/LCD

Der er forskelle fra katode til LCD og mellem LCD skærme. Jeg har konstateret forskelle på familiens forskellige skærme når jeg skal redigere billeder
og har valgt den jeg synes bedst om til det formål.

Men da jeg ikke ser ret meget fjernsyn så interessererer budskaberne mig mere end om hvorledes billedets kvalitet er da jeg ikke kan redigere det.

Jeg er også i den heldige situation at jeg har fået et spritny 32 tommers katoderørsTV af mærket Phillips, fordi den tidligere ejer istedet pludseligt ville have fladskærme istedet af pladshensyn.

Forståeligt for apparatet er et kæmpe monster og vejer en bondegaard og kræver en stor stue med plads, hvad jeg også har og hvis der komme indbrud skal de være mindst 2 stærke personer for at slæbe af med det :-)

Vi har også et Sharp 22 tommer der kostede 2300 kroner og jeg har intet negativt at sige om dette apparat, andet at det er længe om at skifte stationer.

Jeg kan som sagt godt se forskel, men jeg vil ikke ofre en bondegård, for at få et fjernsyn i B&O kvalitet, med det behov jeg har.

20. nov 2009 kl 11:33

Poul Pedersen

Er jeg virkelig den eneste, der synes det ? Er er det ren blasfemi ?

Det er ganske enkelt bare et spørgsmål om pris.
Kig ind på flatpanels.dk og du vil kunne se lidt om teknologier, farverum og udfordringerne som alle teknologier slås med.

Indtil videre er det kun nået til computerskærme til billedbehandling, men over tid vil det nok også komme til tv'et. For når vi er kommet os over "det skal bare være billigt"-trenden, så kommer folk til at se lidt mere på deres elendige 6 bit TN-paneler som reelt set ikke duer til at vise ret mange farver.
Dertil kommer så det sidste touch med farvekalibreringen, som entusiaster giver sig af med.

20. nov 2009 kl 13:37

Steen Jensen

Re: Re: Elektronrør/LCD

Til Mads Ravn Pedersen

Der er kun én dårlig ting ved plasmaskærmen - den "brænder" ud og bliver mat i "betrækket" efter ca. 10.000 timers drift (7 til 8 års brug).
Fabrikkerne siger ca. 50.000 timer, men det er løgn og latin, fordi se bare på de gamle displays i videomaskinerne (de holdt ikke ret lang tid).
Der er jo en grund til den lave pris på disse skærme !

20. nov 2009 kl 14:23

Finn Jensen

Re: Elektronrør og LCD

Det er da godt at EL sparefonden og Tænk aldrig har undersøgt varmetabet i skyggemasken, i de gamle Billedrørs Tv.

Måske fosforet hurtigere falmer i et Plasma end i et Billedrør?

Ny i debatten? Opret en brugerkonto