Affugter eller varme i kælder
Hej.
Jeg håber, at der er en der kan hjælpe mig med et par svar omkring kælderfugt...
Min kone og jeg har købt et hus fra midten af 40'erne med fuld kælder.
Nogle af kældervæggene har tidligere været beklædt med nogle masonitagtige plader (og tynd flamingoisolering). Disse har vi naturligvis fjernet, så væggene kan få luft igen.
Vi vil bruge kælderen til opbevaring af diverse inventar og flyttekasser, så fugten í kælderen må nok ikke være for høj.
- Hvor høj må fugten maksimalt være, når vi opbevarer ting i kælderen (ikke op ad vægge)?
En oplagt løsning er naturligvis omfangsdræn, men her rækker vores økonomi ikke lige nu.
Vi benytter brændeovn til primær opvarmning i huset (ikke i kælderen, der er uopvarmet) og har derfor ikke normalt varme på radiatorerne (naturgasfyr). Vi har ikke problemer med at holde varmen i opholdsrummene, og det gør os ikke noget, at der er koldt i kælderen.
Vi har købt en affugter (WASCO AFFUGTER 2000 fra Harald Nyborg), men hvad er bedst (og billigst) i længden?:
- Affugter
- Moderat varme på radiatorer
- Såvel affugter som moderat varme
(og hvad er moderat varme egentlig)
Jeg har købt en fugtmåler (Fennel FHT 60 fra Carl Ras.). I vores stue viser måleren typisk mellem 50-60 %. I kælderen viser den 60-70, men hvis jeg lader den ligge dernede en times tid og herefter tænder for måleren, viser den helt op til 85%.
- Hvordan benytter jeg fugtmåleren, så jeg får det mest korrekte resultat? Umiddelbart virker den meget følsom (når jeg f.eks. ånder på den fra ca. 50 cm afstand, går den helt amok).
:-) Rasmus T.