21. aug 2009 kl 07:54

jens mose pedersen

Bevægelsesfølere og sparepærer

Er der nogen som kan forklare mig hvorfor man ikke så godt kan bruge sparepærer (af lysstofrørstypen) sammen med en bevægelsesføler?
For mig at se er det bare et relæ, som tænder for lampen på samme måde som en almindelig kontakt. Hvad er forskellen?
Er det også problematisk at bruge en sparepære af diodetypen sammen med en bevægelsesføler?

21. aug 2009 kl 08:20

Bo Jensen

Re: Bevægelsesfølere og sparepærer

Det kan i hvert fald lade sig gøre :) Her er et par links:

Op til 200w lysstofrør...

http://www.tilboligen.dk/jo-el....htm

og fra en aldireklame...

http://74.125.77.132/search?q=...l=dk

følg linket i toppen af siden

21. aug 2009 kl 08:31

Henrik Eriksen

Det hænger vist kun sammen med, at en sparepære ikke tænder øjeblikkeligt, i modsætning til en glødelampe.

Bevægelsesfølere bruges jo netop, hvor man har brug for lys når man ankommer - ude ved skraldebøtten, eller i garagen. Og så er det jo lidt upraktisk at man raver rundt i mørke de første par sekunder, inden lyset tænder.

Der er ikke noget i virkemåden, som forhindrer en sparepære at virke sammen med en bevægelsesføler.

Diodepærer tænder mig bekendt lige så hurtigt som en konventionel pære, så der skulle slet ikke være noget problem.

21. aug 2009 kl 08:36

jens mose pedersen

Re: Re: Bevægelsesfølere og sparepærer

Den føler som jeg bruger er en JO-EL Bevægelsessensor 150gr

Hvis jeg ikke har noget problem med at der går 3 sec inden pæren lyser skulle der ikke være noget problem?
Min kone (også ingeniør) hævder vedholdende at det er der!

21. aug 2009 kl 08:58

Flemming Rasmussen

Re: Re: Re: Bevægelsesfølere og sparepærer

Og så er der det jo nok - ikke ? ;o)

21. aug 2009 kl 09:16

jens mose pedersen

Re: Re: Re: Re: Bevægelsesfølere og sparepærer

Jeg har stadig svært ved at forstå forskellen mellem forbruget fra en sparepære og en almindelig pære.
Hvorfor angiver fabrikanten
"Belastning: Glødelampe 1000W. lysstofrør 200W. energisparepære 100W"
Er der en større start strøm for en sparepære eller hvad er problemet?

21. aug 2009 kl 09:17

Simon Kongsted Hansen

Jeg får også _altid_ det sidste ord derhjemme: JAVEL!

//Simon

21. aug 2009 kl 10:24

Peter Andersen

Det hænger vist kun sammen med, at en sparepære ikke tænder øjeblikkeligt, i modsætning til en glødelampe.
.

Det er nu ikke helt rigtigt,jeg har elsparepære i min emhætte,på badeværelse og i kælder,de tænder alle omgående.De gamle umoderne elsparepære,generation 1,var nogen tid om at tænde,men de nye tænder omgående

21. aug 2009 kl 11:15

Henrik Eriksen

Hvis en ingeniør siger det skulle man vel tro der er noget om snakken.

Men jeg ville gerne vide hvorfor??

21. aug 2009 kl 11:26

Casper Madsen

Er det også problematisk at bruge en sparepære af diodetypen sammen med en bevægelsesføler?

Jeg bruger bevægelsessensor sammen med 2 LED pære ude i køkkenet(det skyldes at visse individer i husstanden ikke husker at slukke lyset efter sig!), og jeg har ikke haft noget problem i 1½ år den har været der.

21. aug 2009 kl 11:47

Michael Coene

Strømforbrug?

Hvor meget forbruger en bevægelsesføler? Jeg tænker på at installere en lille LED lampe ved hoveddøren men jeg er bange at føleren bruger lige så meget strøm som lampen! Så kan jeg droppe investeringen og lade lampen være tændt hele tiden!

21. aug 2009 kl 11:48

Anders M. Petersen

Bemærk lige at en bevægelsessensor også bruger strøm - typisk 3-6 watt så vidt jeg er informeret. Så selv om det virker helt forkert, så kan det altså nogle gange bedre betale sig at have en lille LED/sparepære kørende tændt i døgndrift end at sætte en sensor på...

Vi har haft 5 x 9w sparepærer i indkørslen kørende på 2 bevægelsessensorer de sidste 5 år. Det virker fint, selvom der kun er 60% blus på i de første 30 sekunder - men det er også nok til at finde skraldespanden! Vi oplevede til gengæld en kort levetid på de billigste sparepærer, men efter at vi er skiftet til de lidt dyrere modeller har de holdt tilfredsstillende.

Undrer mig iøvrigt over at der ikke findes lavenergi bevægelsessensorer? I vores tilfælde har vi ca. 10w kørende i døgndrift for at styre 45w som kun er tændt lejlighedsvis - det burde faktisk kunne svare sig at tænde lamperne når mørket falder på og så slukke ved sengetid, hvis bare man så kunne undvære sensorerne.

21. aug 2009 kl 12:03

John Johansen

Er der nogen som kan forklare mig hvorfor man ikke så godt kan bruge sparepærer (af lysstofrørstypen) sammen med en bevægelsesføler?
Mon ikke det primært er fordi, lys som er tilsluttet en bevægelsesføler, (oftest) tænder og slukke ofte, og med korte intervaller?!

Sparepærer slides af tænd/sluk, det gør glødepærer ikke.

21. aug 2009 kl 13:25

nIcolai Madsen

Mon ikke det primært er fordi, lys som er tilsluttet en bevægelsesføler, (oftest) tænder og slukke ofte, og med korte intervaller?!

helt rigtigt.

21. aug 2009 kl 13:54

Nikolai Beier

belastninger

Alt er jo relativt, og der løber jo meget mere strøm igennem en helt kold glødetråd, indtil den er varmet op og lyser. Det er vel også grunden til at glødetrådene har det med at knække/brænde over idet man tænder dem.
Startstrømme, den øjeblikkelige, afhænger af hvornår på sinuskurven at man tænder/slutter kredsløbet/sætter spænding over pæren.
Men statistisk slider det nok meget lidt at tænde en glødepære ift. dens korte liv.

lysrør med elektronisk forkobling kan jo lave en blød start, der slider meget lidt på røret, så det afhænger af konstruktionen, og det kan man jo ikke umiddelbart se udenpå.

Nogle lysrør har en stor spole som forkobling (strømbegrænser), og dermed er det en induktiv belastning, og det er ikke alle elektroniske afbrydere (modsat mekanisk relæ), der kan tåle det (lige så godt), måske har det fået nogle producenter af elektroniske afbrydere til at opgive forskellige maks-effekter for forskellige lampetyper.

Noget slides meget, noget slides lidt og noget så lidt at det knap kan måles. Men den største variation er nok inden for lavtryks-kviksølv-lysstofrør og de forskellige forkoblinger de kan kombineres med.

Ved LED-lys er dioderne lette at lave med høj holdbarhed, så der er det typisk elektronikken foran der bestemmer en lyskildes levetid (som jo er mange år), især hvis der er elektrolykondensatorer i.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto