30. jun 2009 kl 21:31

Molo Poulsen

Bauknecht opvaskemaskine slår HFI Relæ fra

Hejsa.
Midt i et program slog min opvaskemaskine HFI relæet fra. Det er en Bauknecht GSFH 1546
Hvis jeg prøver at tænde den, slår den fra og der kan ses et kort glimt af lys i venstre side af det øvre panel, der hvor der sidder en plade med en masse ledninger inden i panelet.
Jeg har prøvet at skille panelet ad, men der er ikke umiddelbart noget at se. Hverken noget der er svedet, eller ledninger der er er beskadiget. Der er ikke løbet noget vand ud i overløbet under maskinen, og der er ikke noget fugt at spore umiddelbart.
Er der nogen der vil give et bud på hvad der er galt, eller hvordan jeg kan finde fejlen?
På forhånd mange tak.

30. jun 2009 kl 21:40

John Reyes

Re: Bauknecht opvaskemaskine slår HFI Relæ fra

er der jord i stikproppen til maskinen?

"støder" den hvis du rører vandhane eller jernrør og maskinen samtidigt?

fugt i sådan en maskine kan nemt give en lille smule krybespænding, eller fejlstrøm, som resulterer iat dit hpfi slår ud

30. jun 2009 kl 21:42

Claus Overgaard

Jeg havde det samme problem med en bauknecht for nogen år siden, og det holdt op da pumpen gik i stykker.
Efter at jeg fik den skiftet var problemet væk.
Hvad problemet helt specifikt var fandt jeg aldrig ud af.

30. jun 2009 kl 22:06

Steen Jensen

Du skal måle på varmelegemet om, der er kommet overgang på dette.
Man tager nul og fase-ledningen fra spadeterminalerne og måler med et ohm-meter på x 100 Kohm eller x 1 Mega i forhold til stel på legemet.
Hvis du har under 200 Kohm "lækage", så kan du roligt skifte legemet ud.
Nogle maskiner kan få problemer med en støj-filterkondensator, der sidder lige der hvor selve netkablet kommer ind i bagpladen.
HFI-relæer kan være alt for følsomme og afbryde, selvom der rent faktisk ikke er noget galt med maskinen !
Nede i bunden sidder en overflow-switch (micro-switch) monteret oven på en lille rund flamingo-flyder og denne kontakt-enhed skal nogen gange ud og vaskes ren for salte og tørres før, at man sætter den på plads igen.

Hilsen
Steen

01. jul 2009 kl 11:08

Molo Poulsen

Re: Re: Bauknecht opvaskemaskine slår HFI Relæ fra

Mange tak for de mange svar. Der er ikke noget overgang i maskinen, og den er installeret af proffessionelle, så der skulle ikke gerne mangle noget.
Claus du siger at du fik skiftet pumpen. Hvad kostede det? En fagmand vil have 700 kr for blot at kigge på maskinen, og jeg prøver at finde ud af om det kan betale sig. Maskinen er kun 2 ½ år gammel, så jeg skulle mene det burde kunne betale sig at reparere den, men det kommer jo an på hvad der er galt. Jeg vil prøve at se om jeg kan lokalisere deb overflow-switch som Steen snakker om.
Mange venlige hilsner
Molo

01. jul 2009 kl 11:32

Frithiof Andreas Jensen

Re: Re: Re: Bauknecht opvaskemaskine slår HFI Relæ fra

En fagmand vil have 700 kr for blot at kigge på maskinen, og jeg prøver at finde ud af om det kan betale sig

Hvis ikke man ved nøjagtig hvad der er i vejen med den kan man ligesågodt bare bløde de 700,-- med det samme!

Det tager jo mindst en dag selv at splitte maskinen ad, køre ud til re-part efter dele som man TROR er defekte, finde ud af man fik det forkerte og køre igen!

01. jul 2009 kl 11:44

Flemming Rasmussen

Hejsa.
kan ses et kort glimt af lys i venstre side af det øvre panel

Hvis du ikke selv er handymand, så må der en fagmand til

At måle afledning med et ohm-meter som foreslået ovenfor holder ikke - man skal bruge en rigtig "megger", der måler afledning ved høj spænding.

Afhængig af maskinens alder og hvor højt du sætter din egen timeløn, kan det sjældent betale sig at reparare på vaskemaskiner - selv om reservedele kan fåes meget billig, tager det ofte meget lang tid at skifte dem (når man først har fundet ud af, hvad der egentlig var galt)

01. jul 2009 kl 12:23

Jens Dalsgaard Nielsen

hm

At den er installeret af professionelle er ikke nogen garanti i sig selv :-) Du kan ikke engang stole på om jordledning ender i et jordstik - kun en måde for amatøren: manuel inspektion (har selv prøevt det !)

Hvis du ikke er handy man ja så pas på dig selv.

Du siger der ikke er overgang i maskinen - men så burde hfi'en ikke slå ud.

Den hurtige: ryk ledninger af varmelegeme(r) og tænd igen

Hvis det ikke er dem så prøve dte samme med pumpen

At skifte pumpe er efterhånden ret nemt. På min Miele sidder den i en bajonetfatning: intet værktøj !
Varmelegemer er lidt mere bøvlet.

Og husk det er ikke alle vaskemaskiner der kan lide at blive lagt ned. Noget med niveaumålere osv

01. jul 2009 kl 13:39

Steen Jensen

Re: Re: Bauknecht opvaskemaskine slår HFI Relæ fra

Til Flemming

Metoden med ohm-meter er god nok ved varmelegemer, fordi hvis der trængt vand ind i dette, så ses det med det samme !
Jeg har selv konstateret dette mange gange på både tøj-vaskemaskiner og som sagt op-vaskemaskiner.

Hilsen
Steen

03. jul 2009 kl 12:19

Molo Poulsen

Mange tak alle sammen.
Jeg bed i det sure æble og fik en proffessionel herud. Panelet med alle ledningerne i var brændt af, og flere af stikkene. Det var ikke varmelegmet, men formodentligt motoren, det kunne han ikke sige med sikkerhed. Nye reservedele (motor og panel) ville koste ca. 2000 kr, plus arbejdstid. Da vi gav 3500kr for maskinen, og undersøgelsen kostede 700kr, besluttede vi at skrotte maskinen.
Teknikeren gav os dog et tip. Køb hellere en billigere maskine med en ekstra forsikring, så man har længere garanti. Så er man reelt bedre stillet. Havde vi købt en ekstra forsikring ville vi have fået en ny maskine.
Med venlig hilsen
Molo Poulsen

04. jul 2009 kl 07:26

Peter Kamp Nielsen

Økonomi Re: Re: Re: Re: Bauknecht opvaskemaskine slår HFI Relæ fra

Tja....

En maskine til 3000, der holder i 6 år er 500 kr om året. ( i store tal), en maskine til 8000 holder måske 10 år, det er så 800 kr/år.

Men da garantien er 2 år, og forsikringerne er 3 år (?) ikke er meget mere, skal man overveje det ret meget nøje. Specielt da min opfattelse er at fejlene er dels start besvær (burn in): maskinen er ikke samlet ordentligt, og dels nedslidning (burn out): komponenterne holder ikke meget længere.

Ellers ville forsikringerne ikke være så billige - det er jo ikke velgørenhed.....

Forældelsen er ikke kun nedslidning men også udviklingen på markedet. Jeg mener at der bør ske en del med vaskemaskiner, de skal for eksempel kunne tage både varmt og koldt vand ind, mit stoker fyr uden energi afgift opvarmer vand billigere end et elektrisk varmelegeme og folk med solceller er endnu bedre stillet.....

De bedste hilsner
Peter Kamp

04. jul 2009 kl 15:30

Peder Stoholm

Re: Økonomi Re: Re: Re: Re: Bauknecht opvaskemaskine slår HFI Relæ fra

Min erfaring kort fortalt:

En AEG og en Miele vaskemaskine holdt tilsammen i godt 20 år, inkl. den hårdeste periode mht. børnetøj. Der var vist nok brug for en midre rep. på begge, men ikke noget, jeg husker som dyrt i forhold til brugstid og omfang.

En efterfølgende Bauknecht (slagtilbudspris = ca 5000 kr og altså ikke billigste model) skulle have ny motor efter lige godt 2 år (i alt godt kr 2500, så vidt jeg husker) og der blev ikke "givet ved dørene", selvom jeg forsøgte.

Efter yderligere ca. 6 mdr. var den gal igen og fra service-organisationen var der igen ikke andre muligheder end at starte med at betale de ca. 700 kr for en diagnose.

I stedet åbnede jeg maskinen og kunne se, at det elektronikpanel, der skulle side øverst bag betjeningspanelet delvist var faldet ned og havde været i kontakt med tromlen. Panelets fixering lignede noget fra billigt plastlegetøj.

Ved at insistere hos service-organisationen fik jeg en mail-addresse, hvorpå jeg kunne klage, men fik ikke noget svar, og for nogle mdr. siden blev maskinen så genforenet med nogle af dens søskende i en container på genbrugsstationen.

Vi nåede også at anskaffe en Bauknecht opvaskemaskine, som også viser et par svaghedstegn, men dog fungerer endnu. F.eks. frigives sæben kun, fordi jeg har filet aftrækkeren på sæbeholderens platstlåg :-(
Dens forgænger ud i embedet - en Bosch - tjente os vel i 10-15 år.

04. jul 2009 kl 16:05

Michel Berggren

Bauknecht er nu ikke så ringe endda

Jeg købte en WA1000 tilbage i 86 for 5000,- og den kører stadigvæk - har kun skullet have en ny pumpe efter 15 år.

M

04. jul 2009 kl 16:19

Steen Jensen

Maskiner

Bauknecht har aldrig været regnet for, at være noget driftsikkert appa.
De gode mærker må være Miele,Vølund, Bosch og Electrolux.
Selv for mange år siden hørte man ofte om Bauknecht maskin., der havde dårlige motorer + lænsepumper (25-30 år siden).

04. jul 2009 kl 19:51

Claus Overgaard

Mange tak for de mange svar. Der er ikke noget overgang i maskinen, og den er installeret af proffessionelle, så der skulle ikke gerne mangle noget.
Claus du siger at du fik skiftet pumpen. Hvad kostede det? En fagmand vil have 700 kr for blot at kigge på maskinen, og jeg prøver at finde ud af om det kan betale sig. Maskinen er kun 2 ½ år gammel, så jeg skulle mene det burde kunne betale sig at reparere den, men det kommer jo an på hvad der er galt. Jeg vil prøve at se om jeg kan lokalisere deb overflow-switch som Steen snakker om.
Mange venlige hilsner
Molo

Hej Molo

Jeg mener at den kostede ca 500 kr.
Jeg skiftede selv pumpen, så montøreren sparede jeg.
Det er ikke svært hvis man har lidt teknisk snilde.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto