Selvlysende væske
jeg er i gang med at lave et teknologi eksame projekt. jeg skal lave en selvlysende væske, som skal blive selvlysende ved at belyse det med fx en pærer.
er der nogle der ved hvordan man kan lave den væske?
jeg er i gang med at lave et teknologi eksame projekt. jeg skal lave en selvlysende væske, som skal blive selvlysende ved at belyse det med fx en pærer.
er der nogle der ved hvordan man kan lave den væske?
24. apr 2009 kl 10:25
Går opgaven ikke ud på, at det er det, du selv skal kunne, når du ser det "grønne bord".
ved du hvad teknologi er??
24. apr 2009 kl 11:05
Hej Niels
Jeg tror ikke du sådan umiddelbart kan "lave en selvlysende væske".
HVIS du f.eks. kan lave små nano størrelsesorden guld-skaller og suspenderer dem i en væske, vil du have en fin og ikke mindst holdbar selvlysende væske. Alternativt må du købe f.eks. Luminol eller Fluourescein!
24. apr 2009 kl 11:09
prøv at søge efter de informationer du har brug for
- på biblioteket
- på nettet (fx. google - fx. "phosphorescent liquid")
- i opslagsværker
osv. osv.
mvh
Jesper
24. apr 2009 kl 11:29
http://studiedata.dk/shop/nano...html
Men jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan det fremstilles - men det frarådes at indtage det...
24. apr 2009 kl 15:53
Man kan købe f.ex. noget Rhodamin 6G og opløse det i vand for en heftig Orange fluoroscens. For Grøn kan man købe Fluorescein.
Eller vente til efteråret, finde en masse kastanier og udtrække Esculin (Aesculin) af barken - det fluoroscerer blåt.
tak for rådet Frithior Andreas Jensen, men er Rhodamin 6G ikke bare in væske som hjælper med at bestemme tempo og retning af strømning og transport. Eller er den også selvlysende når man lyser på væske?
27. apr 2009 kl 11:48
Nej, Rhodamin er en flourescerende væske d.v.s. den lyser i en farve, når den belyses med lys med en anden farve, f.eks ved udsendelse af gult lys når den belyses med grønt lys. Alle disse dyes er typisk meget dyre, meget svære at skaffe samt giftige og/eller kræftfremkaldende