15. apr 2009 kl 10:43

Victor Kristensen

Motions Cykel der Inducere strøm

Hey Ingeniører

Så er tiden kommet til mit sidste eksamens projekt i Teknologi, på andet år HTX i København. Vi har fået emnet CO2. Der er nogle mindre del emner, men hoved pointen er at nedsætte emissionen af CO2. Alt kan stor set drejes i den rigtige retning.

Jeg er stadig i Brainstormfasen, men jeg vil alligevel gerne lige lufte en idé. Ideen er at benytte det samme princip som de nye cykellygter, 2 roterende i magneter så man inducere noget strøm. Vi skal bare overføre princippet til en motionscykel, og strømmen skal ikke gå til lys, men opladning af diverse elektroniske gadgets.

Måske ikke banebrydende, men et overkommeligt projekt. Jeg er åben over for noget feedback, gode henvisninger og gode ideer.

Tak på forhånd

-Victor

15. apr 2009 kl 10:55

Christian Clausen

Re: Motions Cykel der Inducere strøm

Grundideen i induktions cykellygterne er, i hovedtræk at man har taget en dynamo og skildt den ad så den kun giver ganske lidt modstand, og tilgengæld også kun laver ganske lidt strøm.

Hvis du skal bruge strøm nok til at oplade gadgets, bliver du nok nødt til at bruge en rigtig dynamo.

Held og lykke med projektet.

15. apr 2009 kl 11:34

Jesper Pedersen

Re: Re: Motions Cykel der Inducere strøm

Da pointen med en motionscykel er at skabe modstand, ville det nok være smartest med en rigtig dynamo.

15. apr 2009 kl 12:49

Victor Kristensen

En Dynamo... Fair nok

Hmm det er rigtig nok, ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte over det...

Men anyways lad os sige at vi bruger en Dynamo, tror i at ideen ville fungere. Det kan godt være at man skal omformulere formålet en lille småle. Lad os sige at vi bare skal lave noget strøm.

Ville der være mulighed for at ideen kunne fungere.

15. apr 2009 kl 13:37

nIcolai Madsen

15. apr 2009 kl 14:33

Sten Basbøll

Nettet er fyldt med projekter ...

Man må yde før man kan nyde.

Og bedst hvis man kan få konen og ungerne med på ideen.

Her er en galning :-)) mere, http://www.los-gatos.ca.us/dav...html

Bemærk dokumentation og anvendelser. ...

Og batteritypen der er valgt. Min søn mener at det lige er noget der kan passe i forsyningen til hans bilanlæg.

16. apr 2009 kl 10:26

Victor Kristensen

Re: Nettet er fyldt med projekter ...

Tak for svarene, jeg tror sagtens de kan bruges... men når det nu er lavet kan det være jeg skal fokusere min energi et andet sted.

Jeg tænker et hvidt tag frem for et sort tag.
10 kr. på at en af jer kan linke til 1.000 steder med denne idé og mindst en i det her forum <3

16. apr 2009 kl 10:45

Lau Raffnsøe

Re: Re: Nettet er fyldt med projekter ...

Her er et meget relevant link, hvor PHloggen tager whidt tag under behandling

http://ing.dk/artikel/91248-ta...+tag

Lau

16. apr 2009 kl 10:55

Troels Halken

Re: Re: Re: Nettet er fyldt med projekter ...

Man skal jo ikke have et hvidt tag hele året, hvis man bor i et område hvor der er koldt om vinteren.

Hvad der ville være ret smart ville vel være en tagmaling, som skiftede farve omkring 15 grader (eller noget i den stil), sådan at den var sort under denne temp og hvid over.

???

Shit, der røg patentmulighederne for den ide... ;-)

Vh Troels

16. apr 2009 kl 11:20

Michael Coene

Re: Re: Nettet er fyldt med projekter ...

Google "glassphalt albedo". Med at blande glas i din tagpap kan du fordoble reflektionen. Det bliver også mere slidtfast.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto