06. mar 2009 kl 17:35

Christian Lundstrøm

Lavede klamphuggerne ny klamp?

Den 5/3 viste TV2 et afsnit af udsendelsen ”Klamphuggerne”, hvor en stakkels familie havde været udsat for massivt håndværkersvigt. Bl.a. var PEX rørene til det nye badeværelse ført uisoleret over loft og lå her hulter til bulter.

Men så kommer TV2, en arkitekt og ”the good guys” og skal udbedre fejl og mangler og dermed lave en ny vandinstallation på loftet. Men så var det også at aftenkaffen nær kom galt i halsen.
De nye vandrør blev udført som kobberrør med samlinger (samlingstypen blev ikke vist), lagt i rørkasse under 20 cm isolering på loftet.

Er den ikke på kant med vandnormen, selvom rørene godt nok er udskiftelige?
Og huset lå i Greve, så hvordan er det lige med kobberrør til brugsvand her?

06. mar 2009 kl 18:03

Henning Sørensen

Re: Lavede klamphuggerne ny klamp?

Jeg undrede mig også over, at de brugte kobberrør. Mest fordi at når der ikke er brugt brugsvand i længere tid, er temperaturen i rørene lige som omgivelserne. Når så man åbner for det varme vand, skal kobberet først varmes op, og så går der lidt tid, før vandet har opnået brugstemperatur. Det skal plastrør selvfølgelig også, men pga. den lave varmeledning i plast, sker det over længere tid. Jeg kender dog ikke varmefylden for plast og kobber, samt vægtykkelsen, så det kan godt være at problemet er ikke eksisterende. I jernrør er effekten mærkbar stor, selv ved forholdsvis korte rørlængder, hvilket ofte giver vandspild, da brugeren ofte lader vandet løbe, ind til det er varmt nok.

23. apr 2009 kl 22:28

Lars Bøtker

Klamphuggerne

Jeg har netop set dagen program 23.04 af Klamhuggerne. Et program der tydeligvis skal sælge tv-tid. Det er helt fint at programværten og hendes altvidende arkitekt jagter klamphuggerne, finder fejl i det udførte arbejde og så hjælper familien med at få opført et nyt hus. Men hvad er det lige de gør. Ny klamp. Man stiller da ikke et træhus i niveau med terræn med bundremmen og træbeklædningen helt nede ved jorden. Der skal min være 150mm fra terræn til underside at træ. Som Finn Zueten ville have sagt. Det skal rives ned!

23. apr 2009 kl 22:59

Tomas Ussing

Kønt!

Jeg har fuld forståelse for at TV2 ikke lige kan springe den +1Mill som færdiggørelse af det oprindeligt projekterede mindst ville koste, men de sku' nok have haft en eller anden Køvenhavner arkitekt på sagen så den hårdt prøvede familie havde fået et lidt kønnere anneks. Den høje rejsning afstedkom, sammen med det lille bebyggede areal, en noget uharmonisk "høj-smal formfaktor". De burde - for de samme midler - have konstrueret et anneks uden hems, men med et lidt større grundareal og med f.eks. een-sidigt tag, men en hældning der stod i forhold til husets.

23. apr 2009 kl 23:33

Karsten Lund Henneberg

Re: Kønt!

+ man havde installeret el-radiatorer :-(

Ny i debatten? Opret en brugerkonto