Plugin hybrid: Please do the math
Jeg tror at batteribiler er fremtiden, men også at de hører fremtiden til.
Hvis man kigger på hvad man kan fremstille her og nu, som kan køre billigt men også langt, så tror jeg på hybridbilen. Især i den udgave hvor ELmotoren er eneste fremdrift og den fossile motor alene bidrager med strøm til denne når batterierne er tilpas afladet.
Men hvordan ser økonomien ud i sådan et foretagende? Jeg har prøvet at stille et udgangspunkt op nedenfor. Jeg ved at der er et kæmpe springende punkt omkring registreringsafgift, men lad os prøve at se bort fra det.
Er der nogen med lidt indsigt der har lyst til at jonglere lidt med nogle tal?
Baseret på Toyota Avensis 1,6 benzin.
132 hk, 169 Nm
15,4 km/l EU
Pris 316.322 kr
Eksl 180% afgift 112.972 kr (inkl moms).
Man kunne vælge mange andre modeller som udgangspunkt, men jeg har valgt denne fordi det er en større mellemklassebil, som de fleste kan forholde sig til at køre i som familiens bil nr 1.
Hvor meget værdi repræsenterer moter, gearkasse mv som fjernes?
Hvor meget koster det at udstyre bilen med de nødvendige dele:
Batteri til 40 km? til 80 km ?
Bly-syre/LION/xx?
EL motor 100 hestekræfter/ 75 kW (Med det højere moment, forventer jeg at den er sjov nok at køre i selvom den har færre hk)
Forbrændingsmotor: 20 kW skulle efter hvad jeg har googlet mig til være tilstrækkeligt. Plus generator og et simpelt gear
Elektronik
Oliefyr/varmepumpe?
Hvad koster det i vedligehold?
Blybatteriers levetid er, så vidt jeg kan forstå, så begrænset at det koster ca 1 kr pr kilometer i slid/udskiftning. Hvad med dyrere batteriteknologier?
Konstruktionen er vel en del mere enkel end en traditionel bil, men motoren skal trods alt stadig passes.
Hvor stort effekttab er der ved at bruge forbrændingsmotoren til strøm fremfor primær drift?
Hvad koster den i drift på natteopladet batteri? I drift når batteriet er "tømt" og benzinmotoreren (og regen. bremser) sørger for al strøm?
Jeg har sikkert glemt nogle af de vigtige spørgsmål og forudsætninger, men håber at nogen alligevel gider sætte sig ned og sjusse/regne lidt på det.
Jeg har ikke nogen kommerciel interesse i det, men er blot en nysgerrig sjæl.
Til slut vil jeg håbe at der kommer en interessant tråd ud af dette med fokus på ovenstående løsningsmodel og ikke en debat for og imod batteribyttemaskiner hvordan strømmen i stikkontakten fremstilles osv.
Mvh Mogens