Elektrolyt optankning istedet for opladning??
Hej,
Jeg har en sjov ide jeg gerne vil prøve af på jer eksperter..
Alle snakker om at oplade elbiler på 10 minutter.. Det giver nogle tykke kabler for at kunne levere ampere nok på kort tid uden at bruge 30K volt.
Hvad hvis man flytter opladet elektrolyt i stedet for at oplade den i bilen.?
Jeg kunne godt tænke mig nogle kommentarer til flg. ide:
1) En tankstation oplader en elektrolyt.
2) En bil har to tanke en til afladet elektrolyt(tank a) og en til opladet(tank b)
3) En bil har en bank af bly batterier, der når de er afladet opfyldes med ny opladet elektrolyt fra tank a og den brugte ledes over i tank b
4) En optankning foregår ved at tank b tømmes til tankstationen og tank a fyldes med opladet elektrolyt.
5) Tank stationen oplader 24-7(eller om natten) på den afladede elektrolyt den modtager fra bilerne så den altid har opladet elektrolyt.
Det vil give hurtig optankning, mindre batterier i bilen.(fordi samme batteri kan opfyldes med frisk elektrolyt flere gange under kørsel) samt mulighed for at opmagasinere energi i tankstationer når 'vinden blæser' om natten.
Problemer for mig er kemien, sker der en deponering at stoffer i batteriet når en elektrolyt aflades eller oplades?
Der er også nogle sikkerheds problemer ved f.eks kollisioner.
Den simple løsning her ville være noget ala. glasrør med bagepulver som man kender fra andre sikkerheds systemer med syre.
En anden mulighed er simpelthen at designe en farlig elektrolyt.
Er det helt gak??
Mvh.
Mikael.