11. feb 2009 kl 12:04

Mikael Rasmussen

Elektrolyt optankning istedet for opladning??

Hej,

Jeg har en sjov ide jeg gerne vil prøve af på jer eksperter..

Alle snakker om at oplade elbiler på 10 minutter.. Det giver nogle tykke kabler for at kunne levere ampere nok på kort tid uden at bruge 30K volt.

Hvad hvis man flytter opladet elektrolyt i stedet for at oplade den i bilen.?

Jeg kunne godt tænke mig nogle kommentarer til flg. ide:
1) En tankstation oplader en elektrolyt.
2) En bil har to tanke en til afladet elektrolyt(tank a) og en til opladet(tank b)
3) En bil har en bank af bly batterier, der når de er afladet opfyldes med ny opladet elektrolyt fra tank a og den brugte ledes over i tank b
4) En optankning foregår ved at tank b tømmes til tankstationen og tank a fyldes med opladet elektrolyt.
5) Tank stationen oplader 24-7(eller om natten) på den afladede elektrolyt den modtager fra bilerne så den altid har opladet elektrolyt.

Det vil give hurtig optankning, mindre batterier i bilen.(fordi samme batteri kan opfyldes med frisk elektrolyt flere gange under kørsel) samt mulighed for at opmagasinere energi i tankstationer når 'vinden blæser' om natten.

Problemer for mig er kemien, sker der en deponering at stoffer i batteriet når en elektrolyt aflades eller oplades?

Der er også nogle sikkerheds problemer ved f.eks kollisioner.
Den simple løsning her ville være noget ala. glasrør med bagepulver som man kender fra andre sikkerheds systemer med syre.
En anden mulighed er simpelthen at designe en farlig elektrolyt.

Er det helt gak??

Mvh.
Mikael.

11. feb 2009 kl 12:15

Claus Madsen

Re: Elektrolyt optankning istedet for opladning??

Det kaldes vist en brændselscelle og er bestemt en teknologi der er spil til biler.

11. feb 2009 kl 12:33

John Larsson

Hej,

Jeg har en sjov ide jeg gerne vil prøve af på jer eksperter..

Alle snakker om at oplade elbiler på 10 minutter.. Det giver nogle tykke kabler for at kunne levere ampere nok på kort tid uden at bruge 30K volt.

Hvad hvis man flytter opladet elektrolyt i stedet for at oplade den i bilen.?

Jeg kunne godt tænke mig nogle kommentarer til flg. ide:
1) En tankstation oplader en elektrolyt.
2) En bil har to tanke en til afladet elektrolyt(tank a) og en til opladet(tank b)
3) En bil har en bank af bly batterier, der når de er afladet opfyldes med ny opladet elektrolyt fra tank a og den brugte ledes over i tank b
4) En optankning foregår ved at tank b tømmes til tankstationen og tank a fyldes med opladet elektrolyt.
5) Tank stationen oplader 24-7(eller om natten) på den afladede elektrolyt den modtager fra bilerne så den altid har opladet elektrolyt.

Det vil give hurtig optankning, mindre batterier i bilen.(fordi samme batteri kan opfyldes med frisk elektrolyt flere gange under kørsel) samt mulighed for at opmagasinere energi i tankstationer når 'vinden blæser' om natten.

Problemer for mig er kemien, sker der en deponering at stoffer i batteriet når en elektrolyt aflades eller oplades?
....
Er det helt gak??

Mvh.
Mikael.

Den går i hvert fald ikke. I kemiske elektriske akkumulatorer ("secondary batteries") opstår den elektromotoriske kraft ved en forandring af anode og katode. I alkaliske akkumulatorer er elektrolytten uforandret lade-/afladeprocessen igennem, mens den i planté-akkumulatorer (bly/syre) deltager i processen.

Hvis du skal give bly/syre-akkumulatoren, kan du derfor ikke nøjes med at skifte elektrolytten; anode og katode må også skiftes til nogle "friske" nogen. Så er det vist nemmere at skifte hele batteriet!

Til Claus Madsen:
En brændselscelle har uforanderlig anode og katode, men du har ret i at Mikaels idé snærper der henad!

11. feb 2009 kl 12:45

Mikael Rasmussen

Re: Re: Elektrolyt optankning istedet for opladning??

Tak, Jeg tænkte nok det ikke var så nemt. :-)

Det jeg syntes var sjovt er at jeg ikke har set nogle systemer hvor man flytter elektrolytten i stedet for at oplade den hvis optankning/opladning skal gå hurtigt. Hvis man f.eks kunne designe anoder/katoder der kunne holde til mange 'optankninger' så er det måske interessant?

Jeg har også kigget på brændselsceller og kan kan se de ligner, men som jeg forstår det har de også en uforanderlig elektrolyt?

Mvh.
Mikael

11. feb 2009 kl 12:59

Jørgen Henningsen

Bestemt en mulighed

Jeg har set de samme tanker andre steder fra.

Som John påpeger det duer det ikke med et alm. blybatteri, men der findes da andre batterityper.

Problemet er klart at finde en kemi som:

1) Indeholder energi nok.
2) Ikke er voldsomt giftigt.
3) Kan fremskaffes i tilstrækkelige mængder.

Jeg gik på et tidspunkt og puslede med en ide om at opbevare energien i metallisk Natrium.

11. feb 2009 kl 13:07

John Larsson

Hvis man f.eks kunne designe anoder/katoder der kunne holde til mange 'optankninger' så er det måske interessant?
Det er primært anode og katode der udgør vægten, men i teorien kan man jo godt gøre dem unødvendigt store og skifte elektroden ud et antal gange i lade-afladecyklussen, men hvem tror du gider det bøvl. Det sker nu alligevel en gang imellem at batterifolk "booster" bly/syreakkumulatoren med en sjat koncentreret svovlsyre. Det sker typisk når pladerne "sulfaterer" og ikke mere deltager så aktivt i processen. Det kan hjælpe lidt, men det er ikke den "rigtige" medicin"! Sullfateringen skal fjernes ved at fortynde elektrolytten med destilleret vand!

Jeg har også kigget på brændselsceller og kan kan se de ligner, men som jeg forstår det har de også en uforanderlig elektrolyt?

Jo den forandres da, og hvis du får den til at virke uden at tilføre ny, har du opfundet en evighedsmaskine! ;-)

11. feb 2009 kl 13:30

Mikael Rasmussen

Re: Re: Elektrolyt optankning istedet for opladning??

Jo den forandres da, og hvis du får den til at virke uden at tilføre ny, har du opfundet en evighedsmaskine! ;-)
Hehe, må man ikke det?

Jeg bruger sikkert begreberne forkert, det jeg mente var at elektrolytten imellem anode og katode er fast og der så tilføres 'brændstof' der får elektroner til at vandre igennem den faste(uforanderlige) elektrolyt.

Jeg kan så ikke gennemskue om 'brændstoffet' er en elektrolyt i en brændselscelle, men jeg er klar over det er nødvendigt og forandres. :-)

Mvh.
Mikael

11. feb 2009 kl 14:36

John Larsson

Hehe, må man ikke det?

Jo jo, folk ELSKER nørdede Krummefar-typer, så gør du bare det. Du skal bare have hård hud til al den spot og spe, som du vil opleve, FØR du endelig er færdig med din opfindelse! ;-)

Jeg bruger sikkert begreberne forkert, det jeg mente var at elektrolytten imellem anode og katode er fast og der så tilføres 'brændstof' der får elektroner til at vandre igennem den faste(uforanderlige) elektrolyt.

Nej, det er jeg ikke helt sikker på at du gør, så brug du bare den terminologi du har lært. Jeg har kigget lidt i "Howstuffworks" og her det min terminologi der er forkert. Jeg har nemlig været vant til at betragte det som du (og fx "Howstuffworks") kalder elektrolyt for separator, fordi det er i mine øjne den vigtigste funktion, men jeg må nok tilstå at det er lidt svært at overføre terminologien fra en akkumulator til en brændselscelle!

Hvis man ikke lærer noget nyt, så kan man jo altid lære en ny måde at sige det på! ;-)

11. feb 2009 kl 18:29

Henning Sørensen

Vanadiumbatteri

Hej Mikael

Der er vist nok sådan noget i denne retnig du har i tankerne http://ing.dk/artikel/87349 Energitætheden er dog ringe, og det betyder jo en del i en bil. I et stationært lager betyder det mindre.

11. feb 2009 kl 20:06

Mikael Rasmussen

Re: Vanadiumbatteri

Hej Mikael

Der er vist nok sådan noget i denne retnig du har i tankerne http://ing.dk/artikel/87349 Energitætheden er dog ringe, og det betyder jo en del i en bil. I et stationært lager betyder det mindre.

Jo det er det da..

Tak, Via dit link fandt jeg ud af at det hedder et flow batteri.

F.eks http://www.mpoweruk.com/flow.h....htm

Så mangler jeg bare at finde et eksempel på et flow batteri hvor man udskifter elektrolyt tanken for at oplade hurtigt(Og helst med kun 1 elektrolyt), så er min nysgerrighed stillet. :-)

Mvh.
Mikael.

11. feb 2009 kl 20:56

John Larsson

Flow batteries

Tak, Via dit link fandt jeg ud af at det hedder et flow batteri.

F.eks http://www.mpoweruk.com/flow.h....htm

Så mangler jeg bare at finde et eksempel på et flow batteri hvor man udskifter elektrolyt tanken for at oplade hurtigt(Og helst med kun 1 elektrolyt), så er min nysgerrighed stillet. :-)

Mvh.
Mikael.

Et "flow battery" er ikke sammenligneligt med en bly/syreakkumulator i det elektroderne ikke forandres. elektrolytterne forandres ved ved grundstoffernes valensskift, lidt som ved almindelige alkaliske elementer. De to dele af elektrolytparret er lige så uadskillelige som + og - på en AA-celle; man kan ikke bare "fylde på" med kun positiv eller negativ strøm!

11. feb 2009 kl 21:56

Lars Buhrkall

Er det helt gak??

Ja det er det.

MVH Lars

Ny i debatten? Opret en brugerkonto