02. feb 2009 kl 20:04

Michael Nielsen

Skattekommisionen vil have fingre i SU'en

Hejsa

Skattekommisionen fremlagde idag følgende efter et års betænkningstid:

"SU'en skal finansere dele af skatte-
lettelserne på arbejdet.

Det mener Skattekommissio­nen, der netop
har fremlagt sine forslag til, hvordan
man kan finansere skattelettelser på
arbejdet.

Det betyder, at den tid, hvor du kan få
SU, skæres ned med to år, så der nu kun
er 48 klip i stedet for 72. Det giver
kun SU i fire år."

Det skal så være muligt at låne penge fra staten det sidste år. Forslaget skal kunne hente 950 mio. kr. til staten og er en del af hele skattepakken på 35 mia.

Som studerende synes jeg det er en kæmpe fejltagelse og ligefrem en provokation mod os. Som andre også har skrevet i medierne, er det generations-tyveri af folk som modtog SU mens den var mere generøs, og boliger var til at betale selv med en SU-indkomst.

Hvis dette forslag kommer igennem, betyder det er større skæld mellem de sociale klasser, hvor kun overklassens unge vil føle sig draget til de videregående uddannelser, og vi vil få flere unge til at tage erhvervsuddannelse som vil gå stridt mod regeringens andre mål. Som studerende selv har jeg allerede SU-lån samt 2 forskellige jobs... Det har jeg det fint med, men hvis sådan et forslag kom igennem vil jeg være nødsaget til at sætte mit sidste års uddannelse i bero for at tage fuldtidsarbejde.... Dette vil jo højest sandsynlig være som diplomingenør, og så er jeg bange for at jeg nok ikke ville vende tilbage de første par år. Dette resulterer jo igen til færre civilingeniører samt et typisk spildt studieår for skatteydernes penge.

Hvorfor er det lige man vil tage fra de fattigste af de fattigste i Danmark - især i en tid hvor unge mennesker ikke har råd til at købe bolig medmindre de allerede har penge siddende i en anden bolig. Nu vil man simpelthen tvinge unge mennesker ud fra studiet med en stor gæld, medmindre deres forældre har kassen.

Kan det virkelig passe at vores velfærdssamfund nu ikke længere har råd til at sponsorere de 4.500 kr om måneden i alle fem år det tager at få en civilingeniør-uddannelse?

Og mon ikke de sølle 950 millioner hurtigt er tabt hvis det blot betyder færre langtidsuddannede samt en forringelse af et videnssamfund som vi ellers er....?

Hvad synes i?

02. feb 2009 kl 20:31

Frithiof Andreas Jensen

Re: Skattekommisionen vil have fingre i SU'en

Hvad synes i?

Det ved jeg ikke endnu, der er den gode og den onde forklaring:

1) Når man først foreslår noget er det en normal taktik / afledningsmanøvre at inkludere et par overflødige ting som "modstanderen" kan slette igen.

2) Hvis man skal anvende en Machiavelli'sk model, ja så er dybt forgældede unge mennesker bestemt egnede som fremtidens mønsterarbejdere!

Hvis "1" er jeg ligeglad,
Hvis "2" er jeg forarget (men ikke overrasket).

PS:
Men man forstår "systemet" fristes - at lave gældsslaver ud af unge mennesker er jo nemmere end at stjæle slik fra børn:

Jeg så lige et par studerende på TV der plonkede 2.4 millioner ned på en projektlejlighed i Ørestaden - programmet var noget med at renten var steget så de skulle betale 300,000 mere OG ***** de gjorde det, i stedet for bare at tage tabet på de 10% depositum med det samme, gå væk derfra og slippe for at arbejde 40 år på at betale RKI for en bolig som de aldrig havde råd til alligevel!!

02. feb 2009 kl 20:41

Ulrik S.

Re: Re: Skattekommisionen vil have fingre i SU'en

Mange Tak, jeg er meget glad for dit oplæg!

Hvorfor vil de tage penge fra studerende?
Det er ultimativt den svageste gruppe som ikke er stærke og er lette at tage penge fra. Det er jo ikke 68 generationens størrelser af mennesker som de kæmper imod.

Jeg tror manden har drukket af nat potten, for hvis man følger tanken til dørs… Så argumentere han for en 100% fjernelse af SU’en ville medføre en større sænkelse af skatten efter endt uddannelse og derved ville flere vælge de lange uddannelser… det må virkeligt have smagt bittert. Kan man faktisk få penge for at skrive sådan noget?

Hvad bliver det næste? Send alle børn som går i børnehave ud med aviser så kan de komme i arbejde og skatten kan sænkes da der ikke skal bruges resurser på at passe dem?

Eller hvad med at vi hæver pensionsalderen for en lille årgang så de kan arbejde endnu mere til den større årgang pensionister med god formue pension. Nej hov der sket.. undskyld…

Men nej jeg er enig med F.A. Jensen, som mener det er et røgslør. Hvis det blev indført ville folk jo tage overbygning/master i udlandet og arbejde der bagefter, men jeg håber det er ment som en spøg.

02. feb 2009 kl 21:19

Peter Jensen

Re: Skattekommisionen vil have fingre i SU'en

Argumentet om at "man kommer til at tjene rigeligt senere" hvis man tager en lang uddannelse, mangler der dokumentation for.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto