Skattekommisionen vil have fingre i SU'en
Hejsa
Skattekommisionen fremlagde idag følgende efter et års betænkningstid:
"SU'en skal finansere dele af skatte-
lettelserne på arbejdet.
Det mener Skattekommissionen, der netop
har fremlagt sine forslag til, hvordan
man kan finansere skattelettelser på
arbejdet.
Det betyder, at den tid, hvor du kan få
SU, skæres ned med to år, så der nu kun
er 48 klip i stedet for 72. Det giver
kun SU i fire år."
Det skal så være muligt at låne penge fra staten det sidste år. Forslaget skal kunne hente 950 mio. kr. til staten og er en del af hele skattepakken på 35 mia.
Som studerende synes jeg det er en kæmpe fejltagelse og ligefrem en provokation mod os. Som andre også har skrevet i medierne, er det generations-tyveri af folk som modtog SU mens den var mere generøs, og boliger var til at betale selv med en SU-indkomst.
Hvis dette forslag kommer igennem, betyder det er større skæld mellem de sociale klasser, hvor kun overklassens unge vil føle sig draget til de videregående uddannelser, og vi vil få flere unge til at tage erhvervsuddannelse som vil gå stridt mod regeringens andre mål. Som studerende selv har jeg allerede SU-lån samt 2 forskellige jobs... Det har jeg det fint med, men hvis sådan et forslag kom igennem vil jeg være nødsaget til at sætte mit sidste års uddannelse i bero for at tage fuldtidsarbejde.... Dette vil jo højest sandsynlig være som diplomingenør, og så er jeg bange for at jeg nok ikke ville vende tilbage de første par år. Dette resulterer jo igen til færre civilingeniører samt et typisk spildt studieår for skatteydernes penge.
Hvorfor er det lige man vil tage fra de fattigste af de fattigste i Danmark - især i en tid hvor unge mennesker ikke har råd til at købe bolig medmindre de allerede har penge siddende i en anden bolig. Nu vil man simpelthen tvinge unge mennesker ud fra studiet med en stor gæld, medmindre deres forældre har kassen.
Kan det virkelig passe at vores velfærdssamfund nu ikke længere har råd til at sponsorere de 4.500 kr om måneden i alle fem år det tager at få en civilingeniør-uddannelse?
Og mon ikke de sølle 950 millioner hurtigt er tabt hvis det blot betyder færre langtidsuddannede samt en forringelse af et videnssamfund som vi ellers er....?
Hvad synes i?