25. okt 2008 kl 17:54

Ole Stig nissen

Mærsk udraderet under finanskrisen

Igår modtog jeg RANK 2008.
I RANK 2007 optrådte Mærsk som Danmarks største ingniørvirksomhed.
I RANK 2008 eksistrede Mærsk ikke længere blandt Danmarks 792 største ingeniørvirksomheder.
Til min overraskelse er Danske Bank nu Danmarks største ingeniørvirksomhed.
Utroligt hvordan denne finanskrise kan vende op og ned på tingene.

NB. Heldigt at ingeniøren fik Mærsk til at indrykke to helsidesannoncer i RANK 2008 inden de blev udraderet.

25. okt 2008 kl 18:14

Tommy Andersen

Re: Mærsk udraderet under finanskrisen

Stærkt gået.

Det viser, hvor latterligt mange af disse institutioner er og deres indlysende pseudovidenskabelighed.

Tommy

26. okt 2008 kl 08:10

Troels Halken

Re: Mærsk udraderet under finanskrisen

I RANK 2008 eksistrede Mærsk ikke længere blandt Danmarks 792 største ingeniørvirksomheder.

Da de nok ikke har fyret alle ingeniørerne hos Mærsk, så er der nok tale om en fejl i undersøgelsen, eller en ændring i undersøgelsesmetoden.

Iøvrigt ejer Mærsk 25% af DDB.

Vh Troels

27. okt 2008 kl 11:29

Thomas Lemke

Begrundelse for at Mærsk udgår

Kære læsere

Grunden til, at Mærsk Olie og Gas ikke er med, er, at dette selskab kun dækker over Mærsk-koncernens udenlandske aktiviteter på området.

Dette er i strid med vore nye, mere præcise udvælgelseskriterier til RANK-magasinerne, som kan findes på side 68 lige inden listen under rubrikken "Sådan har vi gjort", der lyder:

"Dansk registrede virksomheder med danske ingeniører ansat i Danmark, som udvikler og/eller leverer højteknologiske produkter eller services, eller som på afgørende vis anvender teknologi i de handlinger, opgaver, transaktioner osv., virksomheden udfører for at opfylde sine mål."

Mærsks danske aktiviteter på området ligger delvist under DUC og i resten af Mærsk-koncernen, hvor de ikke er udsegmenteret og dermed kan adskilles fra shippingvirksomhed, supermarked m.m.. Derfor har vi ikke kunnet udarbejde et regnskab, som vi gerne ville have det, og som går gennem Erhvervs- & Selskabstyrelsen.

Mvh

Thomas Lemke, redaktør

31. okt 2008 kl 00:00

Ole Stig nissen

Re: Begrundelse for at Mærsk udgår

Kære Thomas

Jeg læser hvad du skriver men jeg forstår ikke hvor du og bladet vil hen med alt det indpakkede sludder.

Mærsk er mig bekendt en dansk koncern registreret i Danmark.

Jeg har ikke en oversigt over antallet af ingeniører ansat i Mærsk koncernen, men jeg tror næppe at der er tale om mindre end 500 af ingeniørforeningens medlemmer - eller ingeniører som kunne og/eller burde være medlemmer af ingeniørforeningen - Mærsk ejer og driver mig bekendt bla. også Lindøværket.

Hvis man undlader en så stor virksomhed som Mærsk i RANK 2008 – i hvilken de i øvrigt var størst i 2007 – kunne man i det mindste give et par linjer specifikt om Mærsk og hvorfor de ikke er med i år – a la det du anfører ovenfor.

At anføre Danske Bank som Danmarks største ingeniørvirksomhed finder jeg også bemærkelsesværdigt – de har måske en IT afdeling med nogle ingeniører – burde det så ikke være den afdeling som var medtaget og ikke hele Danske Bank?

Hvad med alle medarbejderne i bank filialerne? – kasseekspedienter og personale i lokalafdelinger - på hvilken måde adskiller de sig i en ingeniørmæssig sammenhæng fra kassedamer og personale i Dansk supermarked? – indgår de filialansatte i antallet af medtalte medarbejdere i bankerne?

Som redaktør for Ingeniøren håber jeg du personligt har afstemt den manglende inkludering af Mærsk i RANK 2008 med rette vedkommende i Mærsk.

De har trods alt indrykket 2 helsidesannoncer i bladet.

Hvis ikke håber jeg at du giver dem en personlig undskyldning – og har deres forventning været ”same procedure last year” – da også en kreditnota for annoncerne.

Som mangeårigt medlem af ingeniøren undrer jeg mig fortsat over RANK 2008, og hvad ingeniøren mener den egentlig fortæller om danske ingeniørvirksomheder og deres indbyrdes placering efter størrelse - fordi:
- Når Mærsk ikke indgår hvor mange andre større og mindre betydende dansk ingeniørvirksomheder er da udeladt?
- Når Danske Bank og andre banker er medtaget hvor mange andre ikke ingeniørvirksomheder indgår da?

Ole

Ny i debatten? Opret en brugerkonto