16. sep 2008 kl 07:55

Jesper Skjærbæk

Tab dig imens du ser TV

Her sidder jeg og leder efter en motionscykel, som man kan bruge imens man sidder på sin sofa.

Jeg fandt denne og andre:
http://images.buzzillions.com/....jpg

Problem:
Børn vil hellere spille computer eller se TV end dyrke motion.
Hvad hvis man kunne "tvinge" dem til at dyrke motion, for at de kunne se TV.

Her er så min ide:
En mini motions cykel ala den på billedt, forbundet til en afbryder. Så hvis omdrejningerne falder under X/min, så sender den et signal til afbryderen som slukker for strømmen.
Afbryderen er "bare" en Han/hun stikdåse, som kan stikkes i væggen, imens den anden del har stikket fra fjernsynet. Evt. med en lås, så stikket til fjernsynet ikke kan fjernes fra afbryderen.

Så hvis barnet vil spille computer/se TV, så skal han/hun konstant holde deres ben i omdrejning.

Det behøver ikke være en høj hastighed eller meget modstand, så længe barnet bliver nødtil at sidde og bruge benene hele tiden, så får de motion.
Og så taber de sig.... (måske ikke hvis de hælder cola og chips ned, men det er stadig bedre end ingen motion.)
Bare tænkt på de børn som spiller 3-4-5 timer, de vil så få motion i 3-4-5 timer.

16. sep 2008 kl 10:46

Mike Justesen

God idé ... og dog

Jeg kan godt se hvor du vil hen med din idé. Men det virker lidt umenneskeligt at børnene skal holdes i gang i 3-4 timer i træk, bare for at de kan se deres favoritfilm eller spille et videospil.

Så skulle der være mulighed for at en forældre kan kontrollere eventuelle pauser hvor TV billedet stadig kører.

Men bestemt en god måde at holde børnene i gang.

18. sep 2008 kl 09:42

Jesper Skjærbæk

Computerspil = motion

Ja Mike... Du har nok ret. Der er få overvægtige, som kan dyrke 3-4 timers motion i træk.

Måske skulle man så lave det noget ala: Hvis de kører 10 min på "cyklen", så kan de spille computer en time.
Så kunne man langsomt trappe det op, så det måske på et tidspunkt vil hedde 15 min cykel for 30 min spil. Og så efter 3 måneder, så ville ungerne havde energi nok til 1 times motion.

Forstil dig forskellen mellem en unge som dyrker 10 min motion/time, i forholden til den som bare sidder ubevægelig foran Skærmen.
De som motionere ville opdage at de blev bedre til spil og til at koncentrere sig, fordi deres blod ville pumpe hele vejen rundt, lidt mere effektivt end de stille siddende.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto