13. sep 2008 kl 11:13

anders pleth

Sort hul. Er det muligt?

Denne seneste tids snak og debat om, hvorvidt der er en risiko for dannelse af sorte huller, der potentielt skulle kunne "opsluge" jorden. Har fået mig til at tænke over, hvorvidt det overhovedet er muligt at danne sorte huller her på jorden, som kan være farlige, med den teknologi vi kender idag?

Mvh Anders

13. sep 2008 kl 13:18

John Johansen

14. sep 2008 kl 23:29

Iver Sørensen

Sorte huller er kun partikeltomme huller.

De såkaldte sorte huller er set fra jorden sorte finde de overhovedet ikke indeholder nogen for form partikelstoffer der kan reflektere lys , eller frekvensbølger af nogen art .
Sorte huller mener jeg opstår på grund af den centrifugerende kraft der findes i spinnende partikel-,eller gasskyer , selv et meget langsomt spin vil i universet slynge alle partikler i spiralskyen ud fra midten og efterlade denne fuldstændig tom .
Då disse partikeltomme huller ikke kan reflektere nogen form for fotoner, eller frekvensbølger vil de syne som ---sorte huller .
Det er en form for universernes tornadoer.
En anden mulighed er en eksplosion der udslynger partikelmasser fra centrum og efterlader et partikeltomt - sort hul.

14. sep 2008 kl 23:50

John Johansen

Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

De såkaldte sorte huller er set fra jorden sorte finde de overhovedet ikke indeholder nogen for form partikelstoffer der kan reflektere lys , eller frekvensbølger af nogen art .
Sorte huller mener jeg opstår på grund af den centrifugerende kraft der findes i spinnende partikel-,eller gasskyer , selv et meget langsomt spin vil i universet slynge alle partikler i spiralskyen ud fra midten og efterlade denne fuldstændig tom .
Då disse partikeltomme huller ikke kan reflektere nogen form for fotoner, eller frekvensbølger vil de syne som ---sorte huller .
En anden mulighed er en eksplosion der udslynger partikelmasser fra centrum og efterlader et partikeltomt - sort hul.

Iver!
Hvilke observationelle/teoretiske data har du, til at bakke dine teser op?

15. sep 2008 kl 08:22

Berndt Barkholz

Re: Sort hul. Er det muligt?

Det er ikke muligt at lave sorte huller i køkkenet eller hos CERN og selve ideen om sorte huller er stadig intet andet end en ide. Påstanden at sorte huller ER observeret har været frem, men det er en mistolkning af de observerede fænomener.

mvh Berndt

15. sep 2008 kl 09:46

Jacob Christensen

Re: Re: Sort hul. Er det muligt?

Påstanden at sorte huller ER observeret har været frem, men det er en mistolkning af de observerede fænomener.

Hvad bygger du dette på ?
og hvad er dit bud på en fortolkning ?

15. sep 2008 kl 14:21

Berndt Barkholz

Re: Re: Re: Sort hul. Er det muligt?

Jeg bygger på samme grund som ideen om sorte huller, tro, på grund af visse tegn i den matematiske virkelighed...

ALLE observerede sorte huller skinner i et kraftigt hvidt lys, fordi der falder masse ned i det siges der, jaja... mig bekendt er der ikke nogen steder i universet der er så tæt at et sort hul altid har noget "at spise", men disse formodede steder for sorte huller i centrum af galakserne har lyst i milliarder af år. Det billede man tegner af en galakse ligner dermed afløbet i badeværelsernes gulv. Når alt er løbet ned i hullet er "universet" tom igen, varmedøden har slået sin klo i vor univers og al masse i det, så det fremtidige univers vil være livløs... (jeg ved godt at Steven Hawking koger sorte huller så de fordamper igen, men han har også talt om at tiden vil gå baglæns med alle mulige tænkelige (?) og absurde konsekvenser...)

Så mit spørgsmål til dig er nu : hvad bygger du din tro på ? Reel viden eller bare reel tro ? ;o)

mvh Berndt

15. sep 2008 kl 16:21

John Fredsted

Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

Det er ikke korrekt.

Sorte huller er specifikke løsninger til Einsteins generelle relativitetsteori.

Sorte huller er ikke tomme: I deres center befinder sig en masse-singularitet. Eksistensen af sådanne singulariteter er naturligvis i sig selv problematiske, men det fjerner ikke det faktum, at et sort hul skam indeholder noget.

Sorte huller har en begivenhedshorisont: En flade i rummet hvorfra lys, der krydser denne flade, ikke længere kan undslippe til en iagttager langt borte fra det sorte hul. Derfor er sorte huller sorte.

Se langt mere på http://en.wikipedia.org/wiki/B...ole.

15. sep 2008 kl 18:48

Berndt Barkholz

Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

Kære John !

Siden masse defineres som et volumen multipliceret med en tæthed kunne jeg tænke mig at høre fra dig hvordan du nu får nul kubikmeter volumen multipliceret med uendelig tæthed til at blive noget rationelt, altså et kendt antal kilogram...som et sort hul jo vejer efter dit udsagn.

mvh Berndt

15. sep 2008 kl 19:38

John Fredsted

Re: Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

Siden masse defineres som et volumen multipliceret med en tæthed kunne jeg tænke mig at høre fra dig hvordan du nu får nul kubikmeter volumen multipliceret med uendelig tæthed til at blive noget rationelt, altså et kendt antal kilogram...som et sort hul jo vejer efter dit udsagn.

Jeg opfatter normalt tætheden som værende den afledte størrelse, som forholdet mellem massen og volumenet. Da massen er endelig og volumenet i en singularitet (et punkt) er nul, ja, så er tætheden uendelig stor.

Men her følger svaret på det, som du spørger om: Matematisk set er der intet problem i at et produkt af to størrelser, hvor den ene (i dit tilfælde volumenet) går mod nul og den anden (i dit tilfælde tætheden) går mod uendelig, kan gå mod hvad som helst. For eksempel vil (m*x) * (1/x) = m trivielt gå mod m for x gående mod 0.

15. sep 2008 kl 20:19

Berndt Barkholz

Re: Re: Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

..med andre ord, du forsvarer hvad som helst..., tak John...

16. sep 2008 kl 09:39

John Fredsted

Re: Re: Re: Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

..med andre ord, du forsvarer hvad som helst...

Det håber jeg da bestemt ikke, at jeg har givet udtryk for.

Jeg forsvarer ikke nødvendigvis den fysiske eksistens af sorte huller, jeg forsvarer alene eksistensen af sorte huller som specifikke løsninger til Einsteins generelle relativitetsteori.

For som jeg skrev i et tidligere indlæg, så er tilstedeværelsen af singulariteterne i sig selv problematiske. Generelt håber fysikere, at disse singulariteter vil forsvinde i en eventuel kvanteteori for gravitation.

16. sep 2008 kl 10:19

Berndt Barkholz

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

Ja John, dette spørgsmål kunne jeg godt tænke mig at diskutere nærmere med dig, bare ikke i dette forum. Jeg har store problemer med teorier der åbner for det irrationale og kan ikke acceptere at tæthed er en lineær variable parameter før man opnår en grænse og denne grænse blev fundet af Chandrasekhar. Graver man nu videre i disse forhold finder man noget som synes godt gemt og Newton bliver pludseligt noget af en held.

Generelt håber fysikere, at disse singulariteter vil forsvinde i en eventuel kvanteteori for gravitation.

Ja, det gør de... (singulariteterne)

16. sep 2008 kl 10:25

Iver Sørensen

Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

Iver!
Hvilke observationelle/teoretiske data har du, til at bakke dine teser op?

John.
De samme som Einstein havde om relativitetsteorien.
Tanker.
Iver

16. sep 2008 kl 16:34

John Fredsted

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

... bare ikke i dette forum.

Hvor skulle det ellers være?
Jeg har store problemer med teorier der åbner for det irrationale.

Hvad lægger du af betydning i ordet "irrational"?
... kan ikke acceptere at tæthed er en lineær variable parameter før man opnår en grænse og denne grænse blev fundet af Chandrasekhar. Graver man nu videre i disse forhold finder man noget som synes godt gemt og Newton bliver pludseligt noget af en held.

Jeg er ikke med. Du bliver nødt til at uddybe - hvis du altså vil i dette forum. Eventuelt kunne du starte en ny tråd, så vi undgår at grave os ned i én i praksis ubegrænset række af Re:'s til Re:'s.

16. sep 2008 kl 17:25

Berndt Barkholz

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

Ja, RE: RE:... ;o)

Uanset hvad for en tråd vi åbner så vil den blive "overfaldet" af andres (berettigede) kommentarer, og så er vi igen i en RE: RE: RE: (jeg tillod mig at "google" din mailadresse ???)

Sidste kommentar til sagen her...

mvh Berndt

16. sep 2008 kl 19:17

John Fredsted

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sorte huller er kun partikeltomme huller.

... jeg tillod mig at "google" din mailadresse ...

Jeg foretrækker, at dialogen forbliver her i dette forum.

16. sep 2008 kl 19:58

Mike Justesen

Re

Det er en spændende debat i har kørende, så jeg synes at i enten skal fortsætte i denne tråd eller oprette en ny.

- Mike

Ny i debatten? Opret en brugerkonto