S-tog-information
28.04.08
14:25
Jeg kommer op ad perrontrappen til Værløse station samtidigt med, at et tog mod byen løber ind på perronen. Jeg tænker, der er nok 14:19-toget, som er forsinket. Jeg regner med at tage 14:29.
Jeg når ikke det tog, der lige løb ind, fordi det holder i den fjerne ende af perronen. Efter at det er kørt, siger perronskiltet: næste A-tog om 11 minutter. Nå, jeg når nok min aftale kl. 16 i nærheden af Nørreport med det forsinkede tog. Jeg var kommet i god tid til stationen, fordi jeg også havde nogle ærinder i Centrum.
Antal minutter til mit tog tæller langsomt ned. En højttalermelding siger, at der er signaluorden ved Hovedbanegården, og togene kører uregelmæssigt. Linie A, B og E kører med 20-minutters drift, at togene kører i kø fra Svanemøllen til Hovedbanegården, og at alle tog er 30-35 minutter forsinket. Hvis alle gør det, så er der jo alligevel 20-minutters drift, tænker jeg. Meddelelsen gentages ca. hver 5. minut.
14:36
Nedtælling af minuttallet standser ved 3 minutter til afgang i de følgende ca. 10 minutter. Så vises en ny perrontavle: Bx-tog kommer om 13 minutter. Ifølge højttalermeldingen skulle der slet ikke kører nogen Bx-tog. Jeg glæder mig, for Bx-togene springer nogle stationer over på vej til byen og vinder derved normalt 5 minutter i forhold til linie A.
Minuttallet på perrontavlen bliver mindre, indtil det standser ved 3 minutter. Og der bliver det stående i mindst 12 minutter.
14:58
Nu står der på perrontavlen linie A om 17 minutter.
Jeg opgiver, fordi jeg nu ikke længere kan regne med af nå min aftale kl. 16. Jeg cykler hjem og kører bilen ud af garagen. Turen til Nørreport tager nøjagtigt 25 minutter.
Kære DSB S-tog:
Selvom det er kedeligt nok, at S-togene tit lider under ’signaluorden’, må brugerne endnu i nogle år opleve denne situation, indtil der bliver de nødvendige bevillinger til at modernisere sikkerhedssystemet, og det er Folketinget, der må sørge for det. Min anke mod jer, er at I ikke i sådanne situationer kan give ordentlig og fyldestgørende information til jeres kunder. Det er helt uforståeligt, at der i den skildrede situation bebudes afgang af tre forskellige tog om et givet antal minutter, hvoraf de 2 tog i hvert fald ikke er dukket op i de 35 minutter, mens jeg stod på perronen. Værløse er kun 1 station fra endestationen Farum, og I bør da vide, hvor mange tog der står parat i Farum, og hvornår de kommer til Værløse.
De forskellige meldinger vakte hver gang et nyt håb hos de efterhånden ganske mange ventende personer på perronen i Værløse. Hvorfor ikke bare sige: Vi ved ikke hvornår vi kan sende et tog ind til byen. Og hvis det varer mere end fx en halv time, så bør der sørges fora alternativ transport. Det er langt fra alle, der som jeg bare kan tage bilen. Og det var i øvrigt mig inderligt imod, fordi jeg forsøger så vidt muligt ikke at bruge bilen ind til Københavns Centrum.
Med venlig hilsen,
Wulf D. Wätjen
Klosterbakken 37
3500 Værløse