30. apr 2008 kl 16:29

john jørgensen

kraftoverføring ved gummirulle eller kilerem eller ?

Jeg skal drive en bilgenerator vha en langsomtgående vindmølle. Udveksling mellem 1:20 og 1:30.
Hvordan er tabene ved de forskellige former for kraftoverføring. Links? Den får ikke sne, vand eller is. Andre ideer?

30. apr 2008 kl 16:42

Marek Andraszek

gummirulle ? Som på Velo ? Hmmm.

Tandrem, MC-kæde ?

30. apr 2008 kl 17:35

John Larsson

Stålrem!

Det er en lidt voldsom udveksling i et trin, men en tynd hårdt spændt stålrem er nok det der giver mindst tab.

30. apr 2008 kl 17:52

john jørgensen

Re: Stålrem!

Lyder spændende, links? dimensioner?

30. apr 2008 kl 19:29

John Johansen

Re: gummirulle ? Som på Velo ? Hmmm.

Velo Solex'ens rulle var ikke af gummi, men metal!

30. apr 2008 kl 19:47

Poul-Henning Kamp

Cykelkæde

Noget af de mest effektive transmissionsudstyr du kan finde er en cykelkæde og hvis ikke effekten kommer over 500-800 W burde den nok kunne holde til det.

Poul-Henning

30. apr 2008 kl 20:12

John Larsson

Re: Cykelkæde

Noget af de mest effektive transmissionsudstyr du kan finde er en cykelkæde og hvis ikke effekten kommer over 500-800 W burde den nok kunne holde til det.

Poul-Henning

En fladrem er nu mere effktiv P-H, men den er bare lidt upraktisk på en cykel. Problemet med en almindelig cykelkæde i en kontinuerlig krafttransmission, er at den må have et spændhjul, da den ikke holder sin længde særlig godt. Hvis man desuden skal have en udveksling 30:1 i et trin, kan det lille tandhjul nemt blive for lille, med hvad det nu betyder for slitagen på dets tænder!

30. apr 2008 kl 20:41

John Larsson

Re: Re: Stålrem!

Lyder spændende, links? dimensioner?

Det er mange år siden jeg gjorde det i gear og transmissioner, så du bliver nok nødt til at google lidt selv, fx med [transmission efficiency belt chain].

Stålremme er nok ikke det billigste alternativ; både kilerem og kæder er billigere. Du skal dog tænke på hvor vedligeholdelseskrævende de forskellige alternativer er, og så skal du nok være indstillet på at skulle have mindst to trin i din løsning!

01. maj 2008 kl 22:02

Robert Medin

Re: Re: Cykelkæde

Jeg må nok give John ret,kæde er ikke så egnet de bruger meget energi og kræver veligeholdelse.
Jeg har en del transmisioner kørende og har læst en del på emnet.
En glat fladrem har den højeste effektivitet og hvis det er muligt bør man ikke gå under 160 mm da man så knækker remmen for hårdt og det koster energi det gælder også for alm kileremme.
Kæde er så til gengæld rigtig gode til at overføre meget store kræfter specielt i svære opstarter.
Hvis man kigger på meget store industrimotorer er de næsten altid trukket af en fladrem.
Mvh Robert

03. maj 2008 kl 10:34

Tyge Vind

De store tab

Hej John J.
Efter Bosch: "Kraftfahrtechnische Taschenbuch"

En ~bilgenerator i dag løber mellem 5000 og 15000 r/min med tab mellem 100% og 200% af den afgivne eleffekt. (1 kW el kræver 3 kW akseleffekt ved 15000 r/min fig. s.813).

En væsentlig funktion af drift med removerføring i biler er at dæmpe stempelmotorens torsionssvingninger, skriver Bosch. Removerføringens tab er ikke indregnede i ovenstående tab.

De laveste tab (<20%) fra vindkraft til bilgenerator får man antagelig ved koncentrisk drift gennem et par trin planetgear, og der findes et utal af (patent)løsninger.

Mvh Tyge

05. maj 2008 kl 12:35

john jørgensen

hjemmebyggerne kan det der.....

Men hvor finder jeg sådan noget (lignende)?
Here in Australia we are fortunate that Fisher & Paykel sell a washing machine that uses a large permanent magnet stepper like motor. These motors ( referred to as a F&P ) are easy to come by and make excellent wind generators. You will notice most of the windmills and projects on this site revolve around the F&P. The F&P do have a problem with startup cog, but we have found a few tricks to eliminate the problem.
http://www.thebackshed.com/win....asp

05. maj 2008 kl 14:13

Re: Re: gummirulle ? Som på Velo ? Hmmm.

Velo Solex'ens rulle var ikke af gummi, men metal!

Den var vist af kaborundum, men svjh havde den en facon som en garntrisse, hvad jeg ikke mener var optimalt!

06. maj 2008 kl 09:54

Bent Andersen

Re: Re: Re: gummirulle ? Som på Velo ? Hmmm.

På Veloen var rullen cylindrisk, med en overflade som meget groft sandpapir.

Bent.

06. maj 2008 kl 10:04

Poul-Henning Kamp

Re: Re: Re: Re: gummirulle ? Som på Velo ? Hmmm.

På Veloen var rullen cylindrisk, med en overflade som meget groft sandpapir.

... og med tiden blev den timeglasformet :-)

Poul-Henning

17. sep 2008 kl 22:07

jayjay jayjay

Er det rigtigt?

Er det rigtigt?

People are using homemade windmills from http://homemadewindmills.info/...nfo/ to produce cheap energy and save hundreds of dollars monthly!

17. sep 2008 kl 22:15

john jørgensen

Re: Er det rigtigt?

jeg kender ikke firmaet, men se evt her:
http://www.fieldlines.com/sect...wind
http://www.folkecenter.net/dk/.../dk/

Det er ikke nemt at lave strøm. Men sjovt.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto