29. apr 2008 kl 19:10

Charlie Rasmussen

Komprimering af Brint

Hej
Jeg har et lille "garage projekt" kørende, hvor jeg skal komprimere brint.
Jeg har købt mig en lille Kompressor, uden tryktank, og planen var så at jeg skulle svejse en tank sammen selv, men jeg droppede ideen da jeg ikke har resurser til at teste en sådan hjemmelavet tank.

Nu er planen så at jeg køber en kompressor som har indbygget tryktank, men jeg kom til at tænke på noget?

Hvis jeg komprimerer brint i en kompressor, og der kommer en enkelt gnist, eller temperaturen i stempelkompressoren overstiger 600 grader, så brinten selvantænder, så ser det sort ud for mig, ikke?
Kan man sikre en sådan kompressor?

Håber der er nogle der kan hjælpe, ved godt det er et kringlet spørgsmål, men lidt hjælp er bedre end ingen hjælp :-)

29. apr 2008 kl 19:16

Ove Andersen

Brints størrelse

Er det ikke også noget med, at brint atomer er så små, at man skal tænke sig lidt om med pakninger, slanger osv, for at det ikke blot siver igennem? Eller er det kun i tyndere materialer, såsom ballone?

Men ja, brint under tryk samt gnister kan give ganske uhensigtsmæssige følger :)

29. apr 2008 kl 19:18

Charlie Rasmussen

..

Jo, det er ganske rigtigt, der skal være sat større krav til pakninger osv, men hvis man skulle se på faren ved selvtæning?
Eller en gnist?

En stempel kompressor laver da ikke gnister, vel?

29. apr 2008 kl 19:30

Jens Pedersen

29. apr 2008 kl 20:09

Bjarke Mønnike

Hvorfor komprimere brint????

Man kan da købe det på trykflasker

29. apr 2008 kl 20:14

Charlie Rasmussen

..

Jeg har set på siden på wikipedia, og der står så at brint kan "vandre" gennem stål atomer, og dermed ødelægge, eller sænke styrken i stål, er det rigtigt?

Og jeg vil komprimere brint i en holder der kan genfyldes igen og igen, da jeg er igang med at lave et tank system :)

29. apr 2008 kl 20:30

Bjarke Mønnike

Brintskørhed

se link

http://www.besma.dk/new/index....d=96

Ja brint kan penetrere de fleste materialer på grund af atomet er det midste kendte.

Brint eksploderer ikke ved en gnist, med mindre der er ilt til stede, i de rigtige blandingsforhold(knaldgas = 2 dele brint og en del Ilt). Brint forbrænder som alle andre gasarter. Hvis en gaslighter var fyldt med brint og du tændte den ville den levere en flamme magen til den der kommer ud af en normal gaslighter

Så når og hvis det lykkes dig at få dit udstyr igang så sørg for at der ikke kommer atmosfærisk luft i dil beholder og sørg for at der er en reduktionsventil med en flammespærrer og tilbageslagspærring.

29. apr 2008 kl 20:38

Bjarke Mønnike

Og HUSK!

At komprimering af brændbare gasser ikke er for amatører.

Manden bag den svenske virksomhed AGA( nu en del af Linde) ingeniøren Gustaf Dalén mistede synet ved et ekspreiment og en ulykke med komprimeret acetylen!

29. apr 2008 kl 21:29

Claus Madsen

Hvorfor?

Tør man spørge hvorfor du vil komprimere brint selv og hvor brinten kommer fra?
Er du sikker på at det er så rent det ikke kan brænde, der skal nemlig noget mindre en del ilt til. En del ilt er optimum, ikke minimum.
Du står potentielt med en bombe...

30. apr 2008 kl 03:56

John Larsson

Re: Hvorfor?

Tør man spørge hvorfor du vil komprimere brint selv og hvor brinten kommer fra?
Er du sikker på at det er så rent det ikke kan brænde, der skal nemlig noget mindre en del ilt til. En del ilt er optimum, ikke minimum.
Du står potentielt med en bombe...

Ja, brinten kan antændes ved næsten alle koncentrationer, fra ca 4 til ca 97 %, svjh. I 100 % ren form har gassen dog vist været brugt som kølemedium i store kraftværksgeneratorer pga den lave friktion!

30. apr 2008 kl 07:40

John Larsson

Re: Re: Hvorfor?

I 100 % ren form har gassen dog vist været brugt som kølemedium i store kraftværksgeneratorer pga den lave friktion!

Sådan er det vist stadig væk. Se fx http://www.hitech-inst.co.uk/p....php !

30. apr 2008 kl 07:50

Morten Jørgensen

Forskel på atomer og molekyler

I taler alle sammen om brint-atomer, men det er molekyler H2 der er tale om.

Og H2 kan opbevares i årevis i ståltrykflasker (ved 200 bar) uden at der tabes tryk (= H2).

H2 kan vandre gennem palladium og nikkelplader.

30. apr 2008 kl 07:57

Morten Andersen

Re: Brintskørhed

Brint eksploderer ikke ved en gnist, med mindre der er ilt til stede, i de rigtige blandingsforhold(knaldgas = 2 dele brint og en del Ilt).

Det her er ikke sandt. se hellere på posten med LEL og UEL angivet (4-97%). Du får ikke en fuld forbrænding men det behøves vel ikke for at give problemer.

MvH Morten

30. apr 2008 kl 16:06

Charlie Rasmussen

..

"Tør man spørge hvorfor du vil komprimere brint selv og hvor brinten kommer fra?"

Ja, jeg får det fra en elektrolyse af Vand, med NaOH som elektrolyt, og blandingsforholdet er noget der ligner 1 del NaOH (perler) og 3 dele vand
Dvs, det er lige før der løber en kortslutningsstrøm igennem, da jeg anvender batterier..

En gammel metode jeg havde var NaOH (flydende) og så aluminium blandet sammen, det udvikler brint, under kæmpe tryk, nok en 10-15 bar?

Og så vil jeg give morten jørgensen ret, brint atomer og molekyler er to forskellige ting, et brint molekyle er dobbelt så stort end et brint atom, og ved almindelig elektrolyse deles vand i O2 og H2?

Så der burde vel egentlig ikke være fare for noget vel?

30. apr 2008 kl 16:23

Søren Rosendal Jensen

Re: ..

Og så vil jeg give morten jørgensen ret, brint atomer og molekyler er to forskellige ting, et brint molekyle er dobbelt så stort end et brint atom, og ved almindelig elektrolyse deles vand i O2 og H2?

Så der burde vel egentlig ikke være fare for noget vel?

Diskussionen om eksplosionsfare ovenfor gælder for den H2 du laver. Brintatomer er ikke noget man har, det er kun noget man snakker om. Der skal helt andre betingelser til for at have brintatomer, for hvis 2 af dem ser hinanden, så vil de reagere og danne H2.

- Søren

30. apr 2008 kl 16:27

Charlie Rasmussen

..

Jeg har læst om "browns" gas, som kan fremstilles med en såkaldt "joe Cell", hvor man danner frie H+ molekyler?

Kan det så passe?

30. apr 2008 kl 21:18

Johannes Poulsen

Re: ..

Hej Charlie.
Jeg synes det lyder halvfarligt:
En opløsning af koncentreret NaOH, det bliver sikkert varmt og sprøjter når du koger det med jævnstrøm. Der skal ikke meget på hornhinden før du kan se frem til en transplantation.
Så vil du samle gas op og sætte det under tryk i en hjemmelavet kompressor. Hvis du bare ender med en blanding af ilt og 95 % hydrogen, som du måske har ved 20 bar tryk.....i en stålbeholder! Tror mange selvmordsbombere ville give meget for en sådan tank !
Problemet er nok at du ikke kan tømme din tank for luft før du fylder den og du ikke har udstyret til at kontrollere din brint produktion for eventuel til-blanding af ilt eller atm. luft.
Alt i alt en farlig cocktail. Gem du hellere strømmen i batteriet og brinten i vandet, det er der det hører hjemme !

01. maj 2008 kl 17:17

Charlie Rasmussen

...

Jaeh, det bliver jeg sgu nok også nødt til..

Har snakket med et firma som laver kompressorer, og de siger at jeg skal have fat i specielle kompressorer, og stål tanke, og de er sikkert ikke billige, og på SU kommer man ikke langt med sådan et projekt ;)

Ideen var at lave en "tankstation", som kunne stå i fx garagen, eller lign. og som kørte på solceller, og eventuelt nogle vindmøller, og disse lavede så strøm til elektrolyse og kompressor, og hermed kunne man gå ud og fylde sine stål tanke op med brint, og få bilen til at køre på dette.

Jeg har ved hjælp af NaOH og alu frembragt nok brint til at få både min scooter motor, og en 4 takts plæneklipper til at starte og køre et stykke tid på det, check eventuelt min HP: www.bricksite.dk/haagendrupdes...igns, inde under designs, energy designs, og så brint motor..!

Ny i debatten? Opret en brugerkonto