26. feb 2008 kl 18:49

Kristoffer stangerup

Hjælp til kraftberegning i kran.

hej
jeg er igang med et projekt på min skole (HTX), hvor jeg er igang med at lære noget om krafter i en kran, altså traftfordeling.

Desværre kan man ikke linke en illustration til spørgsmålet, så jeg må forklare det med ord i stedet.

Hvis du forestiller dig en bjælke, der er sat fast til en mur med et hengsel, så den kan bevæge sig op og ned i 180 grader. ude i den modsatte ende af bjælken henger et lod på 50 kg. vi ved at hvis jeg placerer mit hydraulikstempel helt ude ved loddet, vil mit hydraulikstempel skulle trykke med 50 kg. men jo længer ind mod hengslet vi bevæger os med hydraulikstemplet, jo mere skal hydraulikstemplet præsse for at løfte bjælken med de 50 kg.

man kan vel på en måde kalde det det "omvendte" vægtstangsprincip hvis i forstår?

er der en formel / en metode hvorpå jeg kan regne krafterne ud i dette eksempel.? eller hvad hedder dette princip og hvor kan jeg finde hjælp?

på forhånd tak. :)

26. feb 2008 kl 21:10

Ole Haahr Andersen

Re: Hjælp til kraftberegning i kran.

Formlen er: Moment = Kraft * Arm

Hvis du placerer dit stempel halvt inde på på bjælken, skal du trykke med 100 Kg.

Det er faktisk dette princip som bruges i en gammeldags bismervægt.

Håber at dette hjælper dig videre.

Mvh Ole

26. feb 2008 kl 21:10

Ole Haahr Andersen

Re: Hjælp til kraftberegning i kran.

Formlen er: Moment = Kraft * Arm

Hvis du placerer dit stempel halvt inde på på bjælken, skal du trykke med 100 Kg.

Det er faktisk dette princip som bruges i en gammeldags bismervægt.

Håber at dette hjælper dig videre.

Mvh Ole

26. feb 2008 kl 23:24

Kristoffer stangerup

21. aug 2008 kl 21:07

Ahmad Hamid

Re: Re: Re: Hjælp til kraftberegning i kran.

Hej Kristoffer
Jeg er faktisk også igang med at konstruere en kran i forbindelse med mit afgangsprojekt. Hvad siger du til at vi veksler email, og så kan vi hjælpe hinanden med vores projekter. Du kan sende mig dine beregninger, resultater osv. og jeg sender dig mine. På denne måde kan vi begge få gavn af hinandens projekter.

21. aug 2008 kl 21:13

Stig Per Andersen

Re: Re: Hjælp til kraftberegning i kran.

Sq da skønt at se en uselvisk ingeniør.

Samt at unge mennesker lytter til de gamle / søger viden inden de når porten for næste semester !

At din censor kan se spørgsmålet glemmer vi alt om !

Er klar til noget landmåling og det meste om vandløb.

Mvh
Stig Per

21. aug 2008 kl 22:25

Kristoffer stangerup

Re: Re: Re: Re: Hjælp til kraftberegning i kran.

hey Ahmad Hamid

det er ved at være noget tid siden jeg lavede den og jeg har også afleveret... jeg gik i 2.g og det var mit afgangsprojekt på fysik B niveau.

hvis det er kan du få min rapport.. jeg fik 12 , men igen det er på fysik B niveau, ved jo ikke hvor du ligger henne?

men skriv din mail her så sender jeg den gerne... :)

kris

21. aug 2008 kl 23:16

Ahmad Hamid

Re: Re: Re: Hjælp til kraftberegning i kran.

Hej Kristoffer
Tak for dit hurtige svar.
Jeg vil være meget taknemlig hvis du sendte mig projektet. I øvrigt går jeg på HTX i Ålborg.
Min e-mail: mektabe@hotmail.com
på forhånd tak

23. aug 2008 kl 18:14

Bjarke Mønnike

Hej Kristoffer og Amed

Her er et link til et fysikforum der er let læst og når man har gjort det så vil man næppe mere få problemer med den klassiske mekanik på HTX plan

http://www.svendaage.dk/mekani....pdf

Ny i debatten? Opret en brugerkonto