21. jan 2008 kl 20:10

Thomas Callesen

Fra vista til XP

Halløjsa :)

Jeg har i øjeblikket Vista og sikke noget værre lort mand.
Jeg har ihærdigt prøvet at slettet det og i stedet installere XP igen, men desværre uden held.
den siger blandt andet at min bios skal opdateres, eller installationen stopper fordi ellers kan den beskadige harddisken vist.

fortæl mig lige hvordan jeg fikser det her tak :)

23. jan 2008 kl 20:23

Henriette Kringelum

Re: Fra vista til XP

Hej Thomas.
Nedenstående forudsætter som minimum en installations cd til XP (full version), en recovery med Vista (hvis det går i ged) og jeg fralægger mig ethvert ansvar :o)

Smid Xp cden i cd-rom drevet og boot fra den i stedet for harddisken. Sker dette ikke automatisk, skal du rette boot rækkefølgen i biosen. Den kommer du ind i ved at trykke enten del, F1, F10 eller noget tilsvarende (du kan finde det rigtige ved at læse med under booten).

XP cden vil give dig mulighed for at slette eksisterende partitioner på dit drev, og efterfølgende kan du oprette en ny partition til XP. Vælg installer på den partition og du skulle være kørende.

På forhånd er det en god ide at undersøge, om du kan finde drivere til det forskellige hardware i din pc.

Håber ovenstående er svar på dit problem. Ellers spørger du bare igen.

/Henriette (PC'Ing)

24. jan 2008 kl 08:49

Christian Nobel

Re: Fra vista til XP

Simpelt.

Downloader en Ubuntu fra ubuntu.com, brænder en CD og installerer den.

/Christian

24. jan 2008 kl 10:02

Jess Scharling

Ja - det er ikke helt godt med det Vista

Min datter har lige købt en bærbar med dette styresystem. Det går ned konstant. Computeren gar indbygget web-cam, men det kan den heller ikke finde ud af. Det skal konstant afinstalleres og geninstalleres for at virke. Her i huset er vi KUN brugere. Det med Bios skal vi helst hjælpes med!
Når nogen er kommet igennem "nedgraderingen" fra Vista til XP, kunne det så måske lade sig gøre at få en opskrift step-by-step på hvordan det skal gøres?

24. jan 2008 kl 10:13

Bjørn Sørensen

Giv mig win 3.11 tilbage!

Jeg er meget taknemmelig for min arbejdscomputer, men desværre fik jeg den leveret med Vista allerede installeret. De første måneders arbejde med computeren giver mig mindelser om førsteudgaven af Windows 95, dengang i stenalderen, da det kom frem. Jeg husker stadig min skepsis ved at skifte fra win 3.11 til 95, og selv om mange ting var nemmere, var stabiliteten pludselig en saga blot. Det samme gør sig gældende med mit spring fra XP til Vista. XP var, langt om længe med alle serviceopdateringerne, blevet et glimrende styresystem. Nu er jeg tilbage ved nulpunktet. Jeg tror, jeg installerer 3.11 igen. :-)

24. jan 2008 kl 10:16

Jesper Vauvert

Re: Ja - det er ikke helt godt med det Vista

Jeg frasiger mig umiddelbart alt ansvar, da jeg ikke er nogen haj på området. Men tillad mig at spørge: hvis man har en installationsdisk til XP, burde man så ikke bare kunne formattere harrdisken, og så starte op helt forfra med at installere XP fra disk?

Ellers er Ubunto bestemt også interessant, men måske knap så brugervenligt ;-)

mvh
Jesper

24. jan 2008 kl 10:26

Henriette Kringelum

Re: Re: Ja - det er ikke helt godt med det Vista

Jo, lige netop. Hvilket også er det jeg foreslår øverst, men da jeg ikke selv har prøvet det med udbytning af de to konkrete OS'er, så prøver jeg bare at sørge for, Thomas helgarderer sig, inden han springer ud i det.

Noget andet er så, om den licens man eventuelt har til den pågældende XP allerede er i brug.....

Prøv en søgning på MS's hjemmeside. Det er vist også noget med, at man kan få en gratis downgrade, såfremt man har en Vista i en af de store versioner (ikke basic).

Ellers er Ubuntu som foreslået altid et bud :o)

/Henriette

24. jan 2008 kl 10:30

Jess Scharling

Re: Re: Ja - det er ikke helt godt med det Vista

Jeg har en bekendt der prøvede med bare at "overskrive" med en XP indkøbt til formålet. Det kostede en indsendelse af computeren for at få den op at køre igen (desværre stadig på Vista da leverandøren ikke kunne være behjælpelig med "nedgraderingen").

24. jan 2008 kl 11:24

Jess Scharling

Fandt lige dette link

Det ser ud til at vi er mange, så Windows har åbenbart valgt at gøre noget ved det. Se dette link: http://www.erhvervsbladet.dk/a...216/

24. jan 2008 kl 11:35

Torben Ruby

Hvorfor ikke dual boot

En anden mulighed ville jo være ,at lave et dual boot. dvs smide xp og Vista ind samtidigt. Om folk så også vil smide Ubuto eller andre OSere ind er deres egen sag.

En vejledning findes her:
http://apcmag.com/5485/dualboo...d_xp

el
http://apcmag.com/node/5162/

24. jan 2008 kl 11:56

Kasper B.dall

XP på SATA

Et problem med at installere XP på nyere maskiner, kan være, at installationen ikke direkte understøtter SATA-diske. Det er ikke noget problem, hvis man har et floppy-drev i sin maskine. Har man ikke det, skal man til at slipstreame driverne ind i installationen, hvilket godt kan være lidt langhåret...

24. jan 2008 kl 15:38

Henriette Kringelum

Re: XP på SATA

Nu har jeg ikke selv erfaring med ovenstående, men gør en XP (evt. m. SP2) ikke det?

/Henriette

24. jan 2008 kl 16:35

Jess Scharling

Jeg har lige talt med hotline hos Microsoft DK........

..........og fik at vide at jeg godt kunne få hjælp til at downgrade min datters maskine. Jeg skulle bare være i besidelse af en ægte XP med godkendt licens, da de ikke er forpligtet til at levere en sådan uden omkostninger. Herefter skulle jeg først undersøge om der findes drivere til hendes HP der understøtter XP, hvilket jeg nu har forespurgt hos HP. Hvis dette findes skal jeg downloade disse og brænde dem på en CD. Når dette er klaret har jeg fået et nummer til Microsoft her i DK som jeg skal ringe til når jeg er klar til installering. De skulle så efter sigende hjælpe mig med at fjerne nogle nøgler og få nye nøgler indtastet. Lyder enkelt, og håber det er det, så lige nu afventer jeg svar fra HP efter at have indsendt maskinens serienummer så de kan tjekke.

24. jan 2008 kl 21:36

Christian Nobel

Re: Jeg har lige talt med hotline hos Microsoft DK........

Jeg skulle bare være i besidelse af en ægte XP med godkendt licens

Skal det forstås sådan at hvis du får en maskine leveret med Fista og intet vil have med den at gøre så skal du købe en XP licens (da en OEM licens nok næppe tæller)?

Det er da at vride en muggen citron 2 gange.

/Christian

25. jan 2008 kl 12:41

Kasper B.dall

Re: Re: XP på SATA

Nu har jeg ikke selv erfaring med ovenstående, men gør en XP (evt. m. SP2) ikke det?

/Henriette

Det kan siges ret kort: Nej!

25. jan 2008 kl 13:18

lars andersen

fra PC til brugervenlighed

Har lige købt min 4. Macintosh computer, den jeg pensionerer har virket og virker upåklageligt på 6. år

www.apple.dk

25. jan 2008 kl 22:21

Henriette Kringelum

Re: fra PC til brugervenlighed

Og hvad har det med en downgrade fra Vista til XP at gøre?

/Henriette

27. jan 2008 kl 20:49

Niels Dreijer

Re: fra PC til brugervenlighed (nedgradering)

Datatid havde i nummer 12/07 (side 46) en helsides artikel om nedgradering fra Vista til XP efter samme recept som ovenstående link til Erhvervsbladet. Ifølge denne har brugere med OEM-licens til Vista Business og Ultimate hele tiden haft ret til i stedet at installere XP [og derfor] ...har Microsoft i al stilhed... lanceret et mere brugbart nedgraderingsprogram...":

Nogle producenter vedlægger en XP-cd, mens andre (for eksempel Dell) giver mulighed for på deres hjemmeside at konfigurere med enten XP eller Vista.

I øvrigt skal jeg ikke gøre mig klog på emnet, da familiens foreløbigt eneste Vista-licens fungerer omend langsomt, så dog ellers fortrinligt.

Med venlig hilsen
Niels Dreijer

04. feb 2008 kl 10:27

Jess Scharling

HP anbefaler IKKE downgrade:

Jeg d.d. har fået følgende svar fra HP på min forespørgsel om downgrade på deres Vista præ-installerede maskiner:

Vi anbefaler ikke at installere Microsoft Windows XP på vores computere, med præinstalleret Windows Vista. Der kan opstå hardware-konflikter, da der ikke er HP-drivere tilgængelige for Windows XP. Ønsker du fortsat at installere Windows XP på computeren, kan du benytte et program der hedder Everest. Programmet vil analysere hvilken hardware maskinen består af, og derefter kan du søge hos hardwareproducenterne efter drivere til Windows XP. Bemærk at i enkelte tilfælde er hardware lavet specielt til HP og Windows Vista. Mere information om dette finder du på dette link:

http://h10025.www1.hp.com/ewfr...USEN

Ny i debatten? Opret en brugerkonto