03. jan 2008 kl 15:11

Johnny Kristensen

Lille varmeveksler

I min fritid maler jeg billeder, og det foregår inde i stuen. Her er nemlig nogle store vinduer (= fedt lys) og masser af plads.

Men men, oliemalingen lugter jo lidt, og hvis man maler meget lugter det en del, nogen i husstanden mener det hænger i møblerne :-)

Så jeg har kikket lidt efter udluftning, en lille varmeveksler, så ikke alt varmen suser lige ud i naturen.
Men jeg kan kun finde store anlæg, til 130-150m2 ikke til enkelte lokaler på 40-60m2, og heller ikke til 20000kr :-(

Kan det virkeligt passe at der ikke findes noget til mindre arealer, der er til at betale?

Mvh Johnny

03. jan 2008 kl 15:36

robert medin

re lille varmeveksler

Hej johnny
Er det ikke at skyde gråspurve med kanoner.
Mit forslag er, brug en emhættemotor og en flexslange.
Det er jo ikke hele tiden du står og maler.
Du kan lave det, så du kan afmontere slangen når det ikke bliver brugt(så nogen i hustanden ikke synes det er grimt).
Den energi der bliver brugt er jo ikke mere end når der bliver lavet mad.mvh Robert

03. jan 2008 kl 15:46

Johnny Kristensen

Re: re lille varmeveksler

Hej Robert

Stuen er på 50m3, og helt til kip (4-5m?)

Når jeg maler, er det gerne på en 2-3 stykker af gangen, og jeg tror ikke en emhætte kan fange lugten før den kommer ud i stuen, så skal den væk skal alt luften i stuen skiftes.

Der skal lige tilføjes at vi har en del katte, og deraf kattebakker, også i stuen. Så for at slå 2 fluer med 1 smæk, skulle udsugningen også hjælpe på dette :-)

Med hensyn til udseendet, så tænkte jeg på enten at sætte boksen uden for og beklæde den med træ (vi bor i bindingsværk, så pænt træværk er ok) eller sætte den ind i et skab/skænk inde i stuen.

Hvis den er støjsvag kan den jo køre lidt hele tiden.

Mvh Johnny

03. jan 2008 kl 16:45

Michael Deichmann

Re: Re: re lille varmeveksler

Stuen er på 50m3, og helt til kip (4-5m?)

Svarer det ikke stort set til en stue på 90 - 100 m2 med normal loftshøjde? Det er jo m3 det drejer sig om og ikke m2 når du snakker luftskifte, og så må nogen af de mindste anlæg kunne bruges. Kombineres det med en varmeveksler kan den formentlig klare hele opvarmningen af rummet - måske lige med undtagelse af når det fryser 20 grader udenfor :-)

03. jan 2008 kl 19:49

Carsten Wagner

Lille varmeveksler

Se på www.conrad.de og søg efter "wärmerückgewinnung". Der finder du et par smarte apparater.

04. jan 2008 kl 10:36

Johnny Kristensen

Re: Lille varmeveksler

Michael: det er rigtigt at rumfanget af stuen er ret stort, så måske er kapaciteten på de små anlæg ikke så meget for stor, men prisen.
Man kan få en varmepumpe med kompressor og det hele for 2500 og op, men en varmeveksler der kun indeholder en blæser og nogle kobberflader koster 16000-20000, lidt underligt.
Kan de mon findes brugte?

Carsten: tak for det link til conrad, interessant, dem vil jeg kikke nærmere på.

Mvh Johnny

07. jan 2008 kl 13:45

Sune Skousen

Re: Re: Lille varmeveksler

Johnny: Lav din egen aktive varmeveksler med en varmepumpe !
1) Lad varmepumpens fordamper (ude-modul) suge luft fra dit rum, og blæse det udenfor, når det er nedkølet.
2) Tillad frisk (kold) luft at komme ind i tilsvarende mængde
3) Lad varmepumpens inde-modul varme luften/rummet op !

MEN vid at du skal betale ca. 1/3-del af el-prisen for den mængde energi du genvinder. I et ventilationsanlæg med passiv varmegenvinding skal du kun betale for ventilatordriften, svarende til ca. max 100 watt, og du vil genvinde op til 90%.

- Sune

10. jan 2008 kl 09:28

robert medin

RE:RE:LILLE VARMEVEKSLER

Hej johnny
vvs-grossisten.dk har en veksler til lige under 10000 ex moms.
mvh robert

Ny i debatten? Opret en brugerkonto