Vi har begge slags politik...

Helt ærligt.

Hvis Ulf Pilgaard eller Flemming Jensen i et revynummer havde fremført forslaget om at man skulle betale skat når man bruger firmaets parkeringspladser, var der så nogen der havde tænkt "Hvorfor er det morsomt, det ville da være meget rimeligt ?"

Nej vel ?

Nu er det NOAH der stiller forslaget og en eller anden trafikforsker der synes at det lyder som "en meget interessant ide" og vi andre kan side og tage os til hovedet.

Slag på tasken: Det kræver omkring 20 siders lovtekst at gennemføre forslaget, for der skal naturligvis findes en eller anden "objektiv" regel således at det kun kommer til at gælde for "byer hvor miljøministeriet dokumenterer problemer med trængsel og luftkvalitet.". Dernæst skal der skrives vandtætte definitioner af "firma", "bil", "parkeringsplads" og "til rådighed" osv. osv. osv.

Hvad koster det at håndhæve en sådan lov ? Skal der rende skattefolk rundt og tælle belægningen i alle baggårdene i København ? Gør det nogen forskel om det er heltids eller deltids medarbejdere ? Hvad hvis konen kommer i bilen og vente fem minutter på at manden bliver færdig med arbejdet ?

Ok, det kommer til at nedbringe arbejdsløsheden blandt papirnussere en smule, men ellers har jeg svært ved at se nogen fordele.

Når lovforslaget er vedtaget kan erhvervslivets kreative sjæle tage fat:

Gælder loven også hvis man ikke selv parkerer bilen ?

Man kunne f.eks sagtens forestiller sig en "valletservice" hvor medarbejderen stiger ud af sin bil foran hoveddøren og giver nøglerne til firmaets mand, der sørger for at opbevare bilen til medarbejderen skal bruge den igen. Nu er det firmaet der parkerer bilen på sin egen parkeringsplads så er vi ude over det problem.

Kald det bare et frynsegode.

Forestil jer at forslaget i stedet lød på at beskatte firmaet af indtægten fra parkeringspladsen: At betale: 30.000 kr per bås per år.

Simpelt, nemt at administrere og meget svært at snyde med.

Selvom det er præcist samme skattebeløb vi taler om, ville det kun tage ganske få gange 125µs før "erhvervslivet" ville råbe og skrige op om hvor uretfærdigt det var og hvor meget det ødelægger deres konkurrenceevne osv. osv. osv. I kender hele smøren til hudløshed.

Det er en om'er NOAH og ham fyren fra ålborg burde komme noget mere ude i erhvervslivet.

phk

Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Kommentarer (28)

Man kunne jo forestille sig at virksomhederne opkrævede betaling hos deres medarbejdere - udlejede parkeringspladser, med P-tilladelser nøjagtig som europark og de andre. De kunne opkræve den pris virksomhederne synes det skulle koste - f.eks. 1 krone om året.

Så ville europark komme og sige at det var konkurrenceforvridende, og alt muligt, men vi har vel stadig fri prisdannelse i DK, og vi har vel også en hel generel politik om at alt der er billigst automatisk også er bedst. (man købte f.eks. for år tilbage nogle tog hos den leverandør der tilbød dem billigst...)

Ergo en klar win-win - lad os straks få betalig på virksomhedernes p-pladser.

Dit alternative forslag:

Virksomhederne betaler i forvejen ejendomsskat, også for for deres åbne pladser, så blot fordi der holder biler på dem skal de vel ikke betale mere?

Hvad med en beskatning af 'parkeringsværdi af egen græsplæne' - helt i tråd med lejeværdi af egen bolig? Lad os da endelig få asfalteret resten af byen.

Uanset om det er virksomhederne eller medarbejderne der skal betale /beskattes af at holde med deres nødvendige transportmidler nær deres arbejdsplads, så vil regningen alligevel havne ved virksomhedens kunder - og medføre dårligere konkurrenceevne, så vi heller ikke får den næste ordre på tog placeret her i DK.

  • 0
  • 0

Hvis man beskatter firmaer efter hvor mange parkeringspladser de har, tror jeg at samme parkeringspladser meget hurtigt ville blive nedlagt - og firmaet ville nok begynde at se sig om efter mere lukrative græsgange i udlandet.

Problemet er vel, at en hulens masse mennesker er nødt til at tage bilen til arbejdet, og at disse arbejdspladser ligger i københavn.

Problemet kunne løses meget mere enkelt: Sløjf samtlige parkeringspladser i København. Nej, sløjf dem i hele landet, ellers finder firmaerne bare ud af at flytte på landet, og så har vi balladen der.

Alternativt kunne man overveje at gøre det helt forbudt at drive privat virksomhed i Danmark. Så kunne man også gøre det ulovligt at eje en privatbil, og SÅ ville problemet være løst.

Nemt og ligetil.

[/sarkasme]

Det er ved at være sådan i Danmark, at man ikke kan slå en prut i sine egne underbukser uden at betale skat af det.

  • 0
  • 0

[/sarkasme]

Det er ved at være sådan i Danmark, at man ikke kan slå en prut i sine egne underbukser uden at betale skat af det.

Egenproducerede brændbare gasser skal der helt klart betales energiafgift af!

  • 0
  • 0

Neiii hvor er det synd at der er nogen der skal være med til at finansierer det samfund de er en del af... Personskatten skal ned, men ingen af de andre skatter og afgifter må sættes op og alle ønsker de samme goder (til dem selv) som der er i dag... Politikkerne må kun skære på det som jeg ikke har brug for... Og helst på tilbud til de fremmede, de syge, de svage eller de ældre og nedslidte... Boligejerne må ikke rammes, på tros af at de i mange år har fået kæmpe fortjenester på at eje en bunke mursten. Billisterne må ikke rammes, heller ikke i områder hvor den offentlige trafik er mere effektiv end privatbilisme nogen sinde bliver... De rige må ikke rammes, for alle ved at de i forvejen er asociale og bare flytter til udlandet med deres millioner... Virksomhederne må ikke rammes, det er jo i forvejen umuligt at tjene penge her i landet, så de flytter også bare til udlandet... Folk i arbejde må ikke rammes, det er dem der tjener alle pengene hjem til virksomhederne, de rige og boligejerne...

Lad os da droppe hele velfærdssystemet så kan folk forsikre sig ved private og dem der ikke har råd til det, kan klare sig selv... Hvorfor skal jeg f.eks. betale til et fælles forsvar hvis jeg gerne vil have at russerne kommer og overtager landet (eller amerikanerne, svenskerne, tyskerne, muslimerne eller ethvert andet fjendebillede). Til sommer er min datter færdig med folkeskolen, hvorfor skal jeg så betale for at andres uopdragende møgunger skal gå i skole? Jeg har aldrig været på kontanthjælp, hvorfor skal andre have den mulighed... Jeg har aldrig været på skadestuen, hvis folk er så dumme at blive syg eller lade sig køre ned, så må de selv spare op til det... Jeg har ikke behov for grænsevagter så hvis nogen vil have nogen der holder øje med hvem og hvad der kommer over grænsen, så må de da selv betale for det... OSV...

Tænk hvis skattesystemet blev indrettet som jeg syntes det skulle være, så ville der helt sikkert være 5.000.000 der ikke var enige. Men hvad så hvis en af dem fik lov til at bestemme, så ville der også være 5.000.000 der ikke var enige... Derfor har vi nu engang valgt at have et demokrati så vi har lige netop den skattelov (og enhver anden lov) som flertallet af os syntes er bedst...Og vi har ytringsfrihed til at sige hvad vi vil, hvis vi syntes noget er en dårlig ide, men faktisk også lov til det modsatte... At syntes noget er godt eller komme med gode/dårlige ideer til ændringer... Vel vidende at 85 % at befolkningen vil syntes det er en dårlig ide, til det er blevet den nye hverdag og de dermed har vænnet sig til den nye normalsituation...

  • 0
  • 0

Det var så forudsigeligt at man kan græde. Vi er allerede nået til trin to af fire.

1) Regeringen stiller forslag om betalingsring for at komme trængselsproblemet til livs:

NEJJJJ. Det er for svært, vi vil ikke og der er masser af langt bedre løsninger som højere parkeringsafgifter, roadpricing og havnetunnel osv.

2) Regeringen stiller forslag om højere parkeringsafgifter og afgift på private parkeringspladser for at komme trængselsproblemet til livs:

NEJJJJ. Det er for bureaukratisk, oldnordisk og overtrædelse af privat ejendomsret. Der er masser af langt bedre løsninger som roadpricing og havnetunnel osv.

3) Regeringen stiller forslag om GPS roadpricing for bla at komme trængselsproblerne til livs:

NEJJJJJ. Det er overvågning og masser af bureaukrati. Det ender med et Rejsekort i et IC4 tog og jeg sætter i hvert fald sølvpapir på min antenne. Desuden findes der masser af bedre løsninger på Københavnerproblemet, f.eks. en havnetunnel.

4) Regeringen stiller forslag om en privatfinansieret og brugerbetalt havnetunnel, men i modsætning til hvad tilhængerne siger kan lade sig gøre http://www.youtube.com/watch?v=hVXLoI-AsHg kommer det frem at intet privat selskab vil binde an med et så håbløst projekt http://www.havnetunnel.dk/Menu/Resumé/Finansiering og det derfor ikke bliver til noget.

HVAAAAAD? Regeringen løfter ikke en finger for de dårlige forhold for pendlerne. Hold kæft hvor er de uduelige.

  • 0
  • 0

Ja - selvfølgelig skal vi det.

Men vil du lige lave regnestykket for mig:

Jensen er Tømrer. Jensen skal købe en bil til 150.000kr, kontant.
Hansen er kunde ved Jensen - eneste kunde endda.

Hvor mange penge skal Hansen tjene før det er nok til at Jensen kan købe sin bil?

Og hvor mange penge har de hver især afleveret til fællesskabet, inden Jensen kan køre den første kilometer i sin nye bil?

Og så kan du bagefter komme og sige hvor lidt bilejerne bidrager til samfundet...

  • 0
  • 0

....PHK har ramt det rigtige beløb som man skulle betale for en parkeringsplads i københavn .

30000 kr per år er et ganske fornuftigt beløb som alle der parkerere i byen skulle betale..........det skulle selvfølgeligt også gælde for københavnerne, der kun betaler 1000 kr årligt for at heldøgns parkere uden for parkeringspladsene langs alle vejene derinde :o)

  • 0
  • 0

Hansen er kunde ved Jensen - eneste kunde endda.

Måske skulle Jensen finde på noget andet at lave hvis han kun har en kunde... Med mindre at Hansen altså er en så stor kunde at han kan finansierer hele Jensens forretning samt køb af diverse biler... og var det så ikke billigere for Hansen at ansætte sin egen tømre???

Har jeg skrevet noget som helst om at bilejerne betaler for lidt i dag? Eller om de betaler for meget? Jeg skriver at de ikke må komme til at betale mere, lige som boligejerne, virksomhederne, de rige, dem i arbejde... Hvem er det der ikke bidrager med tilstrækkeligt til samfundet? Spøger du V-K-O er det de fremmede, de syge, dem på efterløn, dem på kontanthjælp, de offentlige ansatte... Spøger du S-SF-R-EL er det de multinationale, selskaberne, de rige, dem der forpester vores luft... Spøger du folketinget som helhed, får du alle mulighederne som svar, de "andre" betaler altid for lidt og "jeg" betaler altid for meget... Men hvis der sker noget som "jeg" ikke er skyld i eller som kan forhindre "mig" i at realiserer mig selv, så skal det offentlige stå klar med alle mulige tilbud uden venteliste... Jeg har jo betalt min skat...

  • 0
  • 0

Når det nu blev stillet sådan op var det for at kunne lave et simpelt regnestykke der viser at det i dag dårligt kan betale sig at arbejde for andre.

Det kommer jo an på hvad man måler efter... Jeg arbejder for andre og jeg har penge tilbage hver den første så jeg kan leve og realiserer mig selv samtidig med at jeg lever i et samfund hvor der bliver taget hånd om mig hvis noget går galt... Jeg kom til verden nøgen og når jeg skal her fra får jeg ligklæder på og bliver lagt i en trækasse... Samt jeg vejer en del mere end dengang jeg kom... Mon ikke også der er noget til overs til mine efterladte...

Kunne jeg overleve hvis jeg skulle af med 1000 kr mere om måneden? Ja, kunne jeg bruge 1000 kr mere om måneden... Også et ja... Og der skal da ikke være nogen tvivl om hvad jeg ville foretrække, men svaret kommer til at afhænge af hvad jeg skal "betale" på andre måder...

  • 0
  • 0

...eksempel på at små hjerner og for meget tid er en farlig cocktail.

Det burde koste 30000 kr pr år at køre på cykel i byerne, fordi man er meget dyrere at reparere når man bliver ramt af en bus, end hvis man sad i en stor bil... :o|

  • 0
  • 0

nemlig at droppe tanken om betaling af P-pladser hos arbejdsgiverne. Derefter kan man så gå over til at diskutere væsentlige spørgsmål som fx: Burde man ikke satte de svinebønder i fængsel, som for at spare penge sprøjter penicillin i raske dyr og derved udsætter folk for sygdom (og i visse tilfælde død) pga antibiotika-resistente bakterier? PHK: Jeg ved godt at det er off-topic, men alligevel.

  • 0
  • 0

Det kan vi godt være enige om Per....men alt har en årsag, så de husmødre, der ikke vil betale hvad en glad gris( indtil den skal slagtes) koster, burde så ud på strafarbejde, med at passe grise, på en måde så de små glade grise ikke behøvede antibiotika og så skulle leve af det "overskud" der blev genereret ,af deres medsøstres valg af de billigste tilbud.

Og hvordan vil du få polakkerne,hollænderne og tyskerne til at holde op med trafikken.....de sager der har været i DK fornyligt, er jo om lovlige tyske varer der er købt i Tyskland til grisehelbredsformål, som bare er kommet til en anden egn af EU....hvorved at det er blevet kriminelt.

Vi kan jo ikke forhindre at pennicilinkød fra resten af Europå at komme over grænsen og tilmed ofte få nye datostemplinger(Super Best)

Der er forøvrigt ikke noget som intelligente offtopic indslag Per , PHK er helt vild med dem, så forvent ,at han hvis han kunne, ville parkere os , på bagsiden af månen :o)

Mig har han forlængst placeret i muppetshowbalkonen på grund af min alder :o)

  • 0
  • 0

Men det kunne også være befriende at betale sin skat, velvidende at pengene blev brugt fornuftigt...

I stedet for virker det som om at (nogle af) politikernes fine fornemmelse for skattepenge kan koges ned til: "vi bruger og bruger, og når der ikke er flere, så hæver vi skatterne. Bilejerne og boligejerne står først".

  • 0
  • 0

Efter at P-afgifterne er steget i indre København er den private fællesvej
jeg bor på nu blevet totalt overtaget af bilister som tidlig morgen parkerer deres "Rungsted-traktorer" på vejen og herefter tager medbragt cykel eller S-toget fra den nærliggende station til byen.

Underligt - vi lokale har pligt til at vedligeholde asfalt og kantsten og fortorv men kan stort set ikke mere selv finde en P-plads på egen vej.

Grrrrrr !

  • 0
  • 0

Sæt et fint skilt op og ring til politiet. Der er så vidt jeg husker noget der hedder Mark og vej-fred.
Alternativt så kan alle ejerne af vejen jo vælge at lukke vejen fra fredag kl 12 og først åbne den søndag. Så tror jeg ikke de der rungsted-traktorer holder der igen ;)

  • 0
  • 0

PHK: Forestil jer at forslaget i stedet lød på at beskatte firmaet af indtægten fra parkeringspladsen

Det er faktisk så god en ide at jeg allerede foreslog cirkla dette her på debatten i januar: http://ing.dk/artikel/125669-foerende-traf...

De virksomheder, som ikke vil betale skat af deres parkeringspladser, kan jo blot flytte ud af Københavns kommune. Alle offentlige P-pladser i Københavns kommune skal selvfølgelig omdannes til betalingspladser, så politikere, kommunalarbejdere og lignende også selv skal betale for parkering.

  • 0
  • 0

Mig har han forlængst placeret i muppetshowbalkonen på grund af min alder :o)

Bare rolig. Der skal mere end blot din alder til at placere dig dér.

Hvornår har du sidst været i en moderne svineproduktion, Bjarke?
Men ja: Vi køber mad efter (laveste) pris her i margarine-landet.

Hvad angår PHK's oprindelige indlæg: Ja, her til lands diskuterer vi gerne løsninger i 25 år for derefter mod al bedreviden at vælge den helt indlysende forkerte.

Om ikke andet giver det da stof til en endeløs række af revyer.

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke om produktionen er moderne, men jeg kan se stalde fra min havelåge :o) ......og gylle traktorerne kører i fast rutefart heromkring og det er ikke 4711 der lugter af, når de passerer. Her i området siger de unge LL (Lynge lugter)

Du har da forøvrigt helt ret i dette Jens Haugård:

<<<<<Hvad angår PHK's oprindelige indlæg: Ja, her til lands diskuterer vi gerne løsninger i 25 år for derefter mod al bedreviden at vælge den helt indlysende forkerte.>>>>

Ja som at fravælge Akraft ........forstå det hvem som kan.

Ja og trods denne radikale opførsel, så ser det vist meget værre ud i resten af verden:o)

  • 0
  • 0

det skulle selvfølgeligt også gælde for københavnerne, der kun betaler 1000 kr årligt for at heldøgns parkere uden for parkeringspladsene langs alle vejene derinde :o)

I centrum af København ("middelalderbyen") gælder beboerlicenser ikke hverdage 10-17.

  • 0
  • 0

Erstat befordringsfradraget med fradrag for dokumenterede udgifter til pendlerkort

  • 0
  • 0

Erstat befordringsfradraget med fradrag for dokumenterede udgifter til pendlerkort

Skal man så også støtteopkøbe husene på landet, hvor der ikke findes 'offentligt transport' som pendlerkortet kan bruges til?
Man kunne vel passende kalde det ophugnings støtte, ligesom med fiskerne.

  • 0
  • 0

[quote]Erstat befordringsfradraget med fradrag for dokumenterede udgifter til pendlerkort

Skal man så også støtteopkøbe husene på landet, hvor der ikke findes 'offentligt transport' som pendlerkortet kan bruges til?
Man kunne vel passende kalde det ophugnings støtte, ligesom med fiskerne.[/quote]

Nej da, man lader blot priserne falde til det naturlige niveau (det boligerne er værd uden statsstøtte).

Boligejeren kan så glæde sig over lavere ejendomsskat, der gør at han stadig kan køre i privat bil til arbejdet.
Han vil dog nok få svært ved at låne til en ny Rungsted-traktor med stats støttet ejendomsværdistigning som sikkerhed.

Men i disse svære tider, må vi alle bidrage lidt :o)

  • 0
  • 0

I centrum af København ("middelalderbyen") gælder beboerlicenser ikke hverdage 10-17.

Så gives denne tåbelige og urimelige rabat jo stadig 133 time per uge.

Indfør betalt parkering på minimum 10 kroner i timen 7*24 i hele Københavns kommune. Så bliver der færre biler i byen og mindre trængsel :-)

  • 0
  • 0

[quote]I centrum af København ("middelalderbyen") gælder beboerlicenser ikke hverdage 10-17.

Så gives denne tåbelige og urimelige rabat jo stadig 133 time per uge.

Indfør betalt parkering på minimum 10 kroner i timen 7*24 i hele Københavns kommune. Så bliver der færre biler i byen og mindre trængsel :-)
[/quote]

Helt ærligt - hvor mange beboere i ordets betydning er der i "Middelalderbyen" afgrænset af Vester Voldgade, Stormgade, Vindebro, Bremerholm, Kirsten Bernikows Gade, Gothersgade og Nørre Voldgade, som er beretiget til beboerlicens - hva'ba'.

Er det ikke hvad der også kaldes "Insekt corpulering" - meget af trængslen her er jo Gule Busser og Taxaer.

  • 0
  • 0

.....anden tråd Jens Haugaard: Danske svineavelere er de eneste i Europa der registrerer antibiotikaforbrug ???????

tråden er :
Brugen af antibiotika falder i danske svinestalde

Det har jeg ikke eksagt viden til at udtale mig om - men har med egne øjne set (og fra en nu desværre afdød veninde, der var dyrlæge) fået bekræftet, at et er registreret forbrug af "diverse" medikamenter. Noget HELT andet er det, som importeres i fine brune papkasser (nettet er en herlig ting).

Det med statistik...

Det sagt bør det lige nævnes, at der kun skal få misbrugere af et system til at sværte en række ellers dygtige og lovlydige landmænd.

  • 0
  • 0