Vi er stolte - vi er glade - vi gir aldrig op...

Jeg er lige kommet hjem fra Bornholm. Jeg har det som om jeg har været der en lille måneds tid, men faktisk kun siden i onsdags.. Jeg har susen for ørerne, men føler ro i maven..

Jeg kan mest beskrive det hele som - WOW. Når jeg nu kigger tilbage på missionen på Bornholm, og måneden derop til, så må jeg erkende at det er det vildeste, mest ekstreme og mest intense jeg nogensinde har deltaget i. Jeg er utrolig stolt over hele Copenhagen Suborbitals, Hjortø 903, Njorts besætning, Floras besætning, Weibel, Thrane og alle de utrolig mange andre spillere som deltog i den store mission.

Alle jeg har snakket med som deltog i dette, og som fulgte opsendelsen, har beskrevet det som een af de beste oplevelser, og alle er klar til at deltage igen, trods en raket der aldrig forlod havets overflade. Alle er på at gøre det igen, for vi sejrede på mange måder, blev uendelig mange gange klogere og vi har alle oprejst pande..

Tiden på Bornholm var vanvittig på alle måde.. Vanvittig stressende, spændende, neurotisk, søvnløs, limboagtig og euforiserende. Det viste sig hurtig at vi blev bestormet med presse, som jeg endnu ikke har kigget nøjere på, men peters og min telefon ringede ca hver andet minut og visse dage måtte vi slukke telefonen for at overskue projektet..

Lørdag aften inden vi skulle ud og skyde af havde vi de sidste planlægningsmøder, hvor koordineringen af ca 40 mennesker og 7 skibe skulle indgå. Jeg led selv af lettere RAM overload og den sidste og kritiske maritime planlægning under den 18 timer operation på søen, blev uden bøvl og med sikker hånd ført at de hårde flådedrenge fx, Andre Christensen, Ramon og Tom (skibet Flora). Alle disse mange søfolk har mine 100% fulde respekt, for uden deres benhårde håndtering på vandet, var jeg ikke sikker på at vi kunne gennemføre det.

Kl 1 udgik Sputnik/Nautilus, Flora, Njort fra Nexø. De efterfølgerne fra det hårde vejr dagen før, og måtte gennemgår en ekstreme rejse på 7 timer, hvor trodser sprang, kølen på Nautilus gang på gang viste sig med stævnen 4 meter over overfladen og søsygen slog for alvor ind hos en del af holdet..

Mission control skibet Hjortø 903, hvor jeg selv befandt mig med Thomas Scherrer, Flemming Nyboe, Gert Nielsen og Weibel, stak ud kl 6 og vi mødte Sputnik holdet ude på positionen. Lettere søsyge slog ind hos nogle folk, men ellers var det en mere rolig tur.

Så begyndte det!.. På broen gjorde jeg mit bedste for at styre slagets gang, vel vidende om at Foldager på Sputnik og alle sømændene på slæbe og følgeskibe gang på gang kørte deres egne operationen til UG. Sammen med Hjortøs Skipper, radiofolk og andre befalingsmænd, turede vi rundt og servicerede folk og slaget. Det var et smukt samarbejde. Jeg følte aldrig at overblikket var mistet, selvom der skulle dirigeres rundt op alle skibe, folk, tages stilling radarpositioner, åbnes og lukkes for luftrummet, alt sammen godt blandet med en minut for minut plan for raket-tests, optankning og afvikling.

Som alle ved, fløj raketten ikke. Vi ved kun een ting med sikkerhed. At ventilen ikke åbnede sig. Det er faktisk alt.. Men, et godt gæt er at den frøs fast, fordi den maritime operation udsatte de sidste trin nogle ekstra minutter. Men der kan være mange andre årsager. Det ved vi (måske) mere om senere hen, når vi har tænkt og gennemset det hele..

Jeg har fået sludret lidt med Peter om "hvad nu"... Een ting er sikkert. Vi når ikke at sende noget op i dette vindue frem til den 17. sep.

Mit forslag er at vi nu har en raket, som i princippet er klar og som kan falde ind i næste vindue, der er planlagt at ligge i juni 2011. Vi skal skyde i juni fremover, for eller er den ingen som får sommerferie mere, og procentsatsen for skilsmisser og tvangsindlæggelser vil stige noget i DK.

Hvis vi vælger at skyde i juni 2011, så skal vi blot passe på raketten og foretage nogle justeringer. Vi agter aldrig at springe denne første mission over og gå videre til noget vildere. Men hvad skal der så ske i 9 måneder? Jo, der kan vi gå i gang med alle de nye ting, vi tripper for at få tid til, som aktiv styring, RCS-kontrol osv. Det kan vi udvikle på og når raketten måske løfter sig i juni 2011, tager vi den erfaring til de næste 12 måneder og kommer med næste version af raketten, til opsendelse i juni 2012...

Men kors hvor har vi lært meget. Vi har en liste på flere meter med punkter som skal implementeres.. Og listen vokser. Operationen på søen kunne ikke være testet bedre, end med sådan en netop afsluttet all-up-test.. Det har været værdifuldt og vi er kommet stærkede ud på den anden side.

Organisationen Copenhagen Suborbitals har fået så meget momentum at den ikke kan stoppes. Der er fuld fart på og vi kan ikke lade være. Det her er simpelthen for spændende og for nærende til livet.

At raketter ikke flyver er jo helt ok. Og for hjemmebyggede raketter er det jo ikke anderledes. Kan man ikke klare det faktum skal man ikke rode med den slags. Derfor siger jeg altid "nej, jeg er glad og stolt", når pressen eller venner spørger mig om jeg er ked af det og skuffet..

Imorgen vil jeg sludre mere med Peter og så finde ud af om raketten skal tilbage til København nu..

Jeg vil gerne takke alle derude som følger os, og som stadig tror på projektet og mener at det er vigtigt.. Og jeg vil gerne takke alle i Copenhagen Suborbitals og alle andre fra de mange skibe. I er skønne. Og til sidst en tak til Bornholmerne og Nexø for at tage godt i mod os. Det har været skønt at møde jer.

For vi kommer igen Det er et faktum. Raketten skal op om jeg så skal trykke på den røde knap som 80-årig med en stok fra en kørestol...

AD ASTRA! Flight director Kristian von Bengtson

Peter Madsens billede
Peter Madsen
er kunstingeniør og fortæller i denne blog om sine projekter inden for raketvidenskab, astronautik, luftskibe, undervandsbåde og talrige andre emner, han beskæftiger sig med.

Kommentarer (36)

Må tilstå at jeg, efter at have siddet med tilbageholdt åndedræt i ca. syv timer i søndags (måske jeg skulle skifte job og blive fridykker?) også slap et "ååh, neeejjjj", da røgen fra tændsatserne langsomt spredtes med vinden, og der skete.....ingenting!
Men det tog jo kun fem minutter at indse, at dette alligevel måtte være noget nær succes. Som en udenlandsk kommentator sagde til Ingeniøren; bare at nå til T-0 i første forsøg er fantastisk!
Den påstand har jeg gentaget ca. hundrede gange i dag, når jeg på min færden rundt på værftet er blevet mødt med et "Nå, det gik nok ikke så godt med deres raket i går, hva?".
Positive tanker og gode ønsker herfra.

Med venlig hilsen
Peter Blazejewicz

  • 0
  • 0

Hej CSO
I kan da ikke udsætte launch 1 år for hvert lille problem der må opstå fremover............

  • 0
  • 0

Dan von Donner:

I kan da ikke udsætte launch 1 år for hvert lille problem der må opstå fremover............

--
Meget gerne! Det er langt bedre end at udsætte 1 år pga. mange store problemer.

Du må da kunne forstå, at hele dette logistiske apparat inkl. havoperationer ikke er noget, man lige sætter igang mhp. næste weekend.

Tror du, at fordi HEAT-1X udsættes måske 1/2 år (det var dig, der sagde 1 år), så sidder vi med hænderne i skødet og venter?

Vi vil naturligvis implementere videre fra, hvor vi nåede på vores ønskeliste til både HEAT-1X og MLPen. Naturligvis med tilføjelser baseret på den seneste tids erfaringer.

Der er heller ikke nogen, der siger, at vi ikke kan arbejde på næste raket, bare fordi HEAT-1X ikke har fløjet; - hvis du læser artiklen ovenfor.

  • 0
  • 0

Jeg fik også en spændende søndag! Jeg var tidligt oppe søndag og fulgte med på ing.dk og TV2news. Famillien fik ikke meget opmærksomhed før efter T-0 ;-)
Man mærkede virkelig spændingen hele vejen og har stadig svært ved at få armene ned!
Jeg overførte straks lidt mere til CS, for jeg er helt sikker på at I ikke kommer til at sidde stille og kigge på HEAT-1X i ni måneder ;-)
NB! Næste gang virker T&T udstyret, som det altid gør ;-)

MVH Christian Mørup

  • 0
  • 0

Nemlig, tillykke med at være nået så langt. Man plejer at sige at raketter flyver på både brændstof og pengebevillinger - i jeres tilfælde skal der så også bevilges fritid.

En hurdle er overvundet, en ny fase er sat igang, og næste gang lærer man noget nyt på godt og ondt.

Fortsæt på jeres egen måde - dét i sig selv er noget værd for resten af verden.

  • 0
  • 0

Jeg var helt oppe at køre, da jeg så røgen tændsatserne. De næste 6 sekunder føltes meget lange.. For lange desværre. Jeg følte mig meget sikker i, at det var et problem med ventilen (troede dog først, at det var problemer med forbindelsen).

Det er nu lidt trist, at vi må vente et helt år på at se endnu et forsøg. Men har i overvejet muligheden, om at smide Tycho ud fra en helikopter, lidt grundigere?
Jeg kunne forestille mig, at det ville give rigtig mange brugbare informationer om landingen.

  • 0
  • 0

Jeg tror det er en god ide at CS tager en pause og sætter tempoet lidt ned.

Der er ingen tvivl om at det har været en intens oplevelse for CS og alle os andre, selvom vi andre kun har været med som publikum.

Måske hele holdet skulle tage nogle uger ind imellem, hvor i ikke laver noget som helst med raketter.

Jeg er helt sikker på at det har været mentalt godt for CS og publikum at se raketten i sin helhed. Og klar til opsendelse.

Og hvis i har penge til det, så burde i lave en raket, som kan stå ude ved HAB til inspiration.

  • 0
  • 0

desværre kunne vi ikke se røgen fra dysen fra vores onboard live feed, så jeg må indrømme at jeg blev meget bekymret og ked af det, da jeg så først trode at det var min link til start af motoren der ikke virkede, kæmpe lettelse fra min side da jeg hørte fra rampen at fortændingen rent faktisk var blevet udført, en anden gang ville der være FEDT at høre fra helicopteren og andre vinkler hvad de ser og oplever, men desværre er helicoptere IKKE istand til at sende eller modtage på skibs VHF kanaler, og vi har ikke adgang til deres UHF kanaler direkte, men kun via deres TV2 mand på stedet, han var ikke informeret om at vi kunne have glæde af en sådan info.
Jeg har i øvrigt en lille film og billeder optaget fra de 2 live feeds, hvor man kan se direkte op og ned af raketten, WOW.. desværre ved jeg ikke hvordan man smider billeder ind her.

  • 0
  • 0

Det er rigtig dejligt at kunne følge jeres projekt lidt på afstand. Fedt at se at man kan gøre noget så stort bare fordi man VIL.

Tilykke!

I er gode til at skrive blog's her på ing.dk, projektet bliver meget mere nærværende. Det er fantastisk at se det drive og commitment som i har.

Glæder mig til at høre mere når i har fået sovet, og analyseret den viden i har fået i løbet af de sidste par uger.

Venter spændt på hvad der skal ske, med alt jeres gode energi, kan det kun blive et spænende efterår.

  • 0
  • 0

Det blev direkte testet, at raketten har en solid sikkerhed. Den launcher ikke med mindre der samtidig åbnes for LOX-ventilen, selv om tændsatserne ved et uheld skulle gå af. Dvs. to meget uafhængige systemer skal aktiveres samtidig før der sker noget af betydning. Dette må være en af hybridrakettens store fordele.

  • 0
  • 0

ALORS det var en great happening ¨at følge med i opsendelses forsøget , og meget lig mange her fra EUROPEAN SPACE PORT i KOUROU Sydamerika - hvor jeg har været vidne til flere end hundrede ARIANE opsendelser - deraf mange forsinkelser - mest p.gr af indikatorer - et halv dusin mislykkede p gr af vibrationer - manglende tænding - m.m , og en glemt klud ! - så hold ud

bent lorenzen - guyamec - mecanique generale incl : dippedutter til ariane - vega - soyuz

  • 0
  • 0

Jeg melder mig i koret der sad troligt foran skærmen hele søndagen og tysede på ungerne. Super spændende. Men ligegyldigt hvor meget i har lært og hvor godt alting er gået - så var det bare super ærgeligt at den forpulede ventil ikke åbnede! Og nu at skulle vente til juni næste år, er godt nok også surt.
Var det ikke en ide at teste lidt mere, nu hvor der er et års tid til næste launch? F.eks., som i selv er inde på, drop test af rumskib. Hvad med en motortest mere? Der var jo nogle ret voldsomme oscilationer man kunne tæmme i mellemtiden.
Selvfølgeligt sikkert også et spørgsmål om økonomi...

  • 0
  • 0

Per Bøwalt Møller helt enig. Er en af dem der kan tilslutte sig tanken om flere tests.

Mon ikke der kan komme de nødvendige tilskud til økonomien?

  • 0
  • 0

Når man roder med raketter, så skal man helst være ung mand på valsen, med en tyrekalv om halsen.
Ellers, så går det hele i vasken. :-)

Vi håber, at det forløber glat og fint næste år.
Det var under alle omstændigheder meget spændende, at overvære.

  • 0
  • 0

Det er fint at høre i er godt kørende og at i fortsætter med projektet til næste år og selvom det var lidt ærgerligt raketten ikke kom op er det vigtigste at i ikke har mistet modet.

En DK begivenhed blev det dog til i søndags med direkte på TV2 New, videnskabsminister, internationale medier var der og manglede vel bare Dronningens velsignelse for at det hele blev et dansk eventyr.

Det var jo også bare et forsøg og derfor kan vi se frem til dette næste forsøg i juni og tiden går jo stærkt.

  • 0
  • 0

Faktisk skrev ing-læserne straks, at tændsatserne tydeligevis var blevet affyret, hvilket kunne ses på en røg, der adskilte sig fra afdampningen fra den flydende ilt. Det oplyste jeg også meget forsigtigt til Thomas Scherre, da der var lidt forvirring på skibet, om der ikke var givet signal til tænding. Men Thomas afviste lidt skyndsomt dette og sagde, at der nok bare var tale om skyen af afdampet ilt. Stemningen var hektisk i de få minutter og min rolle var at holde mig mest muligt i baggrunden og rapportere, så ville selvfølgelig ikke prøve at argumentere med Thomas, der havde rigeligt at lave. Men til næste affyring skal jeg nok give en klar melding om dette, hvis jeg får en klar melding fra vores læsere, der stirrede meget stift på området med raketten, hvor pyroerne var (via tv2-s optagelser).
Mvh Thomas Djursing, journalist ombord på Hjortø.
P.s tak for en kanon dag

  • 0
  • 0

Kan huske der blev snakket om at prøve at bruge H2O2 i stedet for ren O2, som drivmiddel.

Det var godt nok primært som stage 2-4 drivmiddel, men kan det være relevant at benytte til HEAT også, eller er det for tungt til at være nyttigt, eller bare for dyrt?

  • 0
  • 0

Noget som jeg lagde mærke til, og som flere bemærkede, så så det ud til at raketten svajede ret kraftigt i takt med platformen, som følge af bølgerne.

Kan i virkeligt sende raketten forsvarligt op når den svajer så meget?

  • 0
  • 0

Melder mig frivilligt i flokken (på ca 30.000 såvidt jeg forstod!!!) der spændt fulgte forsøget herfra. Og et kæmpe skulderklap til holdet bag raketten OG ing.dk! der gjorde sig til den mest citerede nyhedskilde i de timer (efter min vurdering). Det er et kvantespring for ing.dk's journalistik.

Men nu til emnet: Jeg er imponeret over hvor meget den store omverden har interesseret sig for denne lille flueklat på verdenskortet. Den PRmæssige værdi kan næppe overvurderes. (Husk at søge diverse turistfonde om midler).

Derfor kunne det være relevant enten at køre bloggingen på internationalsk (engelsk) eller have en sideløbende oversættelse, så I kan bevare omverdenens interesse.

MVH
Jan

  • 0
  • 0

Derfor kunne det være relevant enten at køre bloggingen på internationalsk (engelsk) eller have en sideløbende oversættelse, så I kan bevare omverdenens interesse.

Det blev faktisk diskuteret tidligt i forløbet - bl.a. fordi vi ret hurtigt fandt ud af at vi havde nogle kompetente udlandske gutter ombord på chatten.
Gotolive har en translate funktion som vi henviste de udlandske "lyttere" til og de rapporterede at den faktisk fungerede ret godt.
Da vi også havde drenge inde ind i mellem - med helt relevante spørgsmål - er det rimeligt at man kan skrive på det sprog man vil og alle så kan få det i det sprog de vil.
Det virkede faktisk.

  • 0
  • 0

Det er fantastisk at følge med i projektet!

Jeg er enig med Jan ovenfor - få nogen til at oversætte det til engelsk, så resten af verden også kan følge med.

  • 0
  • 0

Som man vil kunne se under Peters indlæg var det rart endelig at høre livstegn fra jer.
Fuld forståelse for at I har trængt til at sove på det.
Og nu er det jeres skyld jeg ikke fik lavet dyname på min Ford T (jeg har også strømproblemer :-)

  • 0
  • 0

Dansk er ikke et problem mere nu da vi har google translate. Der bliver linket lystigt til ing.dk og til bloggen her flere steder på nettet. Bare emnet er interessant nok vil man gerne desciffrere googles sprogblomster. Jeg stemmer for at vi fortsætter på dansk, måske med info et eller andet sted at engelske kommentarer er velkomne.

  • 0
  • 0

Som vi så, så var hele verdens øjne var rettet på det danske rumfartsprojekt. Flere af verdens mest kompetente rumfartsteknikkere deltog i den danske debat, og de fik ad den vej lært sig en hel del danske ord.

Så bare vent og se, før eller siden kommer al international rumfart til at foregå på dansk...;-)

  • 0
  • 0

.... Jeg stemmer for at vi fortsætter på dansk, måske med info et eller andet sted at engelske kommentarer er velkomne.

Fin ide med at indbyde de udenlandsktalende til at skrive på engelsk her.

Jeg forstår på kommentarerne til mit indlæg, at teknologien har klaret sprogproblemet den anden vej, så jeg stemmer også for at debatten hovedsageligt foregår på danish ;-)

Som vi så, så var hele verdens øjne var rettet på det danske rumfartsprojekt. Flere af verdens mest kompetente rumfartsteknikkere deltog i den danske debat, og de fik ad den vej lært sig en hel del danske ord.

Så bare vent og se, før eller siden kommer al international rumfart til at foregå på dansk...;-)

Hehe, den var god! :-)

Men bortset fra det bliver Danmark for tiden eksponeret voldsomt, på den fede måde, af dette projekt og af Wozzie (tennisspilleren Caroline Wozniacki. o.a.)

Så nu gælder det i dén grad om at følge op på den positive stemning, de har skabt for os. Jeg tror ikke vi har haft så godt ry siden længe før Muhammedkrisen.

Alle der har med udenrigshandel eller turisme at gøre: kom op på mærkerne lige nu. (VisitDenmark- uden at eksponeres os som dumme blondiner, tak.)

MVH
Jan - der gerne er turist i mit eget land. Med eller uden raket og ketcher

  • 0
  • 0

Hej

Er helt enig i Jan's vinkel, det er med at få omsat alt den positive hype omkring projektet på bedst mulig vis, lad os håbe at en masse der fulgte med på Ing, eller andre medier, har kendskab til den open source udvikling der foregår her på bloggen "rumfart på den anden måde" ligeledes at de har kendskab til CS-hjemmeside, ligeledes at folk ved at det er på frivillig basis projektet kører, og derfor at donationer er vigtige for videre udvikling. Selv kunne vi, som har fulgt projektet fra sidelinjen, og som har en vis kendskab til det, være en slags ambassadører i at forklare arbejdskollegaer etc. Om projektet, det gør jeg i hvert fald på min arbejdsplads, som er fyldt med ingeniører. Min kaffekop som jeg har købt i CS shoppen, bliver tit brugt som en engangsvinkel på at fortælle om projektet.

Diskussionen på arbejdspladsen har blandt andet gået på den med hårtøren, og den er heldigvis manet til jorden, og den mest naturlige forklaring på problemet har vundet indpas - her har Peter Blazejewicz fat i noget med det første indlæg i debatten, altså med at virke som en slags ambassadør på arbejdspladsen etc.

Mvh.

Bill Selmer

  • 0
  • 0

Dan von Donner:

I kan da ikke udsætte launch 1 år for hvert lille problem der må opstå fremover

Du må forstå, at man ikke kan sætte hele dette kæmpe apparat igang bare mhp. den følgende weekend.

Vi sætter os ikke bare ned og venter 1/2 år (det var dig, der sagde 1 år). Vi benytter naturligvis tiden til at opfylde yderligere ønsker fra vores ønskeliste, som er lang. Naturligvis med tillæg baseret på de erfaringer, vi fik høstet nu.

Der er heller ingen, der siger, at vi ikke kan arbejde på systemer til næste HEAT, bare fordi HEAT-1X ikke er startet endnu.

  • 0
  • 0

Jeg fulgte opsendelsen "live" over indtil flere skærme hele søndagen og var også med i "after-partiet" på chatten. Her var der flere udenlandske gæster der var ivrige efter at donere (også enkelte pænt store beløb). Nu ved jeg ikke om det bare var pral, men det ville da være interessant at høre hvor meget der er kommet ind på kontoen i denne uge?

Og så må I nok forberede jer på at der kan komme en pause i donationerne frem til den næste affyring - man kunne forestille sig at en hvis "vente og se" indstilling indfinder sig i det brede publikum :-( Vi der følger jer tæt skal nok fortsætte med at støtte!

Og så er det dejligt at høre om jeres fortsatte vilje til at gennemføre dette (her på Ing.dk), men for de internationale "fans" er der faktisk meget lidt nyt fra jer. Jeg synes I skal skynde jer at opdatere jeres egen hjemmeside med en post-T0 status og et statement om next steps, så de internationale fans fastholder interessen.

Bare mine 5 cents...

  • 0
  • 0

Det var jo ikke et ukendt problem som opstod, jeg håbede derfor det kunne blive løst hurtigt.
Meget ærgerligt der ikke kan affyres fra land, så fokus kunne bevares på raketten.
Ser meget frem til jeres nye løsninger :-)

  • 0
  • 0

Det skal tilføjes at Facebook gruppen har modtaget rigtigt mange nye medlemmer og der har været en stor interesse og mængde af spørgsmål, som jeg efter bedste evne.

Det hele forgår på engelsk og jeg har også lavet en Facebook side for Copenhagen Suborbitals. Tanken er at det skal være et talerør ud af til for CS, hvor Kristian og Peter kan skrive nogle artikler en gang i mellem.

Facebook siden:
http://www.facebook.com/#!/pages/Copenhage...

Det er om at få kontakt til udlandet nu - jeg har sågår fået henvendelse fra Israel om et interview for at forbedre de Dansk/Mellemøstlige forhold :)

Jonathan

  • 0
  • 0

Platformen var det mest stabile af alle fartøjerne der drog ud kl. 1:00 søndag morgen.

Der var en del dønninger, som dog lagde sig langsomt i løbet af dagen.

Denne kedelige video giver et lille indblik i hvor lidt raketten svingede da den efter affyringsforsøget blev slæbt ind til Nexø.
http://www.youtube.com/watch?v=wpZiahyqIIA

  • 0
  • 0

Ja, det er kun en boreplatform, som er mere stabil !
Das Boot (læs: U-båden) kunne f.eks have kørt langsomt ned for vejret lige i affyringsfasen, hvis der skulle forekomme en smule "skvalp" (læs: gamle dønninger), ved næste prøveafskydning.
Dette er et gammelt trick, som mange fiskere og andre søfolk har benyttet sig af talrige gange.

  • 0
  • 0