Sidste motorcykel fra dansk imperium

MZ lukker og slukker, skriver Berlingske. Æv!

Nostalgi I: Æv fordi det gamle MZ var dygtige til at lave motorcykler, som til en billig penge bød på rimelig transport og tilmed kunne både styre og bremse. Til prisen var de langt bedre end dagens kinesiske billigbras.

Nostalgi II: Tilmed er MZ stort set de sidste rester af et danskbygget fabriksimperium. Nemlig Jørgen Skafte Rasmussens DKW, som blev til Auto Union, som gav Audi de fire ringe, som Berlingeren korrekt skriver.

Men detaljerne har avisen ikke for godt fat i. En nyere dansk bog, som vi her i Ingeniøren har anmeldt, er mere retvisende, for eksempel våset omkring DKW = Dampf Kraft Wagen og fabrikkens og fabrikantens knapt så lyse historie i 1930'ernes Tyskland (host!).

Nostalgi III: Min første motorcykel var en fem år gammel MZ ES150 (model lyse-ligeud) købt for 400,- kr inkl. nyere dæk. Derpå synet uden bemærkninger, indregistreret og fuldt kørende mange, mange kilometer. Selv om vinteren kørte den - bare der var strøm på batteriet.

Æv.

Kommentarer (8)

Lys lige ud modellen hed ES, har stadig sådan en gammel fætter, selv om den ikke har været ude at køre en rum tid.

I disse dage med en benzin prisen der nærmest eksplodere, at sådan en gammel svend køre over 25 km/l selv når den bliver kørt meget sportsligt. Normalen er 33 og kan fåes op over 40 km/l.

mvh Rasmus

  • 0
  • 0

Det måtte jo komme. Fabrikken har haft lidt problemer i en årrække.

Men det er faktisk flere år siden, at Motorradwerke Zschopau byggede deres sidste 2-takter. De satsede i stedet på en 1000 cm3 V2-motor.

For nostalgikerne eller retro-folket er der så vidt vides fortsat muligheder: 2-takteren hedder nu Kanuni MZ, fremstilles på licens i Tyrkiet og er set som ny for ca. 27.000 kroner i Danmark.

mvh Claus

  • 0
  • 0

Hvorfor mener du, at DKW = Dampf Kraft Wagen er vås. Jørgen Skafte Rasmussen købte en damp amaturfabrik og forsøgte med dampbil, men den blev meget hurtigt skrottet.
DKW har været udlagt flere gange, men en endegyldig sandhed er ikke fundet.
J.S.R junior, barnebarn af grundlæggeren, siger med et skævt smil: vælg selv, det er ikke vigtigt.
Jeg har to DKW efterkrigsmodel, altså vesttysk og glæder mig hver gang, den bliver sparket i gang. Den starter altid villige, selv efter års stilstand.
I øvrigt har jeg en 125, 1954 til en interesseret
mvh Eggert

  • 0
  • 0

.. mange navne

DKW
Dampf Kraft Wagen
Das kleine Wunder
Des Knabens Wunsch

Jeg byttede min MZ med en Fiat 500, da min kone nægtede at sidde bag på en motorcykel.

  • 0
  • 0

mz pris i datidens penge var mega dyrere end prisen på nutidens kinesere.
plus kineserne er lysår bedre i kvalitet.
Har du kørt kineser?
Jeg har stadig mine 2 gl Mz (150 -251)men de når ikke min 150cc Geely og min 250cc Lifan til sokkeholderne-så gentag ikke løgnen om at Kinesiske motorcykler ikke dur.Det blir det ikke til en sanhed af!

  • 0
  • 0

Men MZ er stamfader til alle moderne totaktere.
Først da Suzuki overtalte Walter Kaaden til at "hoppe af" fra DDR kunne Japanerne lave anvendelige totaktere

The MZ two strokes, developed by engineer Walter Kaaden have influenced motorcycle racing for decades. His revolutionary two stroke system was copied widely in the sixties by Japanese manufacturers. Yamaha and Suzuki two-stroke engines became competitive in motor sport only after they gained possession of MZ design secrets.

Det er nu 50 år siden at MZ sad som nr. et på alle podierne verden over.

Winner of International Six Day Trial (a form of off-road motorcycle Olympics): 1963, 1964, 1965, 1966, 1967, 1969, 1987.

MZ´var den næstbilligste motorcykel på det danske marked kun Jawa var billigere(1800 kr.).

Min MZ 150 kostede 3200 som ny (1972)

Hvis kineserne af idag, ikke skulle kunne lave noget mekanik idag, der er ligeså godt som det Østtyskerne fremstillede for halvtreds år side,n så ville de sandeligt være nogle tåber.

Men MZ af dengang, var absolut den mest driftsikre totakter og skal sammenlignes med sin samtid

Jeg kender ikke kvaliteten af kineserne, men de skal vel også måles mod deres samtid.

Men korrekt de er billige, meget billige. Sammenligner man dem så prismæssigt med andre motorcykler så får man sikkert meget for pengene.

  • 0
  • 0