Køreplan (næsten) til stjernerne !

Kære læsere,

Mens jeg skriver dette, kommer vi tættere og tættere på et tal: CSS-medlemometerets store nål står og vipper lige ved de 1000. Nu gør det ikke meget forskel, om det er 999 eller 1001; men det er stadig et mærke, et punkt, som vil betyde noget særligt at passere.

Det er mere end seks gange flere medlemmer, end CSS’ første formand, Jens Woeste, turde drømme om, da han sammen med en lille, men dedikeret skare stiftede det langsigtede, solide, økonomiske grundlag for CS. Håbet var dengang 150 medlemmer, så man lige kunne klare huslejen i HAB.

Passerer CSS 1000 medlemmer, er det bare et mærke; men det er alligevel signifikant og har for mig altid være et punkt, hvor CS på en eller anden måde måtte gå hypersonisk. Det kan jeg mærke sker med nu ti meter til loftet i CS’ Hangar 2. Kom og se selv på mandag den 30. december kl. 13.

Mennesker kan gøre de mest utrolige ting, hvis de bare kan samarbejde. Vi kan - helt bogstaveligt - lande på Månen og splitte atomet. Jeg er stensikker på, at hvis vi bare kan samarbejde, kan vi også forlade fossilalderen og med tiden lande menneskeheden dér, hvor vi igen kommer i steady state med vores omgivelser. Ikke bare for at overleve, men for at fortsætte med at udvikle vores viden, vores kultur.

Hvorfor skal der være mennesker på denne jord? Ikke for at syv eller ni eller tretten milliarder munde kan mættes og overleve hængende ved neglene med blodskudte øjne. Vores eneste eksistensberettigelse er, at vi ikke kun forsøger at overleve, men faktisk bruger en masse energi på at forstå, hvorfor vi er her, og hvad vi kan bruge vores eksistens til ud over den nøgne overlevelse. Når vi har overskud, laver vi kultur. Det kan være kunst, poesi, musik, skulptur, videnskab, teknik, udforskning - ikke bare for at overleve til dagen efter. Når vi har overskud til at tænke, skabe og udforske, gør vi det. Det er vores virkelige eksistensberettigelse.

Hvis det ikke var for dette måtte folkene fra http://www.sos-skadedyr.dk med det samme starte med at gasse dem selv - og mig - og dig. For vi er om nogen art skadelige for biosfæren, for selve livet på jorden. Skadedyr - det er os selv. Kun fordi vi har dette, som de andre dyr ikke har: kultur, kan vi tillade os at ødelægge det for alle de andre. Lidt endnu, indtil vi finder måder at leve i harmoni med planeten på.

Jeg elsker mange af de andre dyr; fra brumbassen over egernet til tigeren. Men uanset, hvor lækker, blød og varm en pelsdragt man har, må jeg erkende, at de bare ikke har kultur og videnskab, end ikke religion på helt samme måde, som mennesker har. Jeg tror aldrig hankatten Fessor på hans natlige vandringer har skuet op mod fuldmånen og overvejet, om der var mus deroppe. Han kan sikkert med sit skarpe syn skelne Månens have, måske endda ane Mare Tranquillitatis; vores første base væk fra Jorden. Men jeg tror ikke, han ved, at han selv lever på en kugle, eller overvejer, om han kan komme op på den anden kugle og se, om der er mus dér. Det der, hvis noget, giver os en mening med livet, er, at vi overvejer, hvordan vi kommer op på den anden kugle og alle de andre lysende, små verdener på stjernehimmelen. Det og alle de andre nytteløse ting vi gør, fordi vi er bevidste om vores plads i Universet.

"Earthrise". Jorden set fra kredsløb om Månen. Foto: William Anders, lunar module pilot, Apollo 8.

Jeg er sikker på, at stjernehimmelen har været af vital betydning for udviklingen af kultur, videnskab og matematik. Når vi en klar nat lægger hovedet tilbage og drømmer om fjerne verdener, pirres den trang til at udforske og forstå verden bevidst, som gør os forskellige fra brumbassen og Fessor. Det som i sidste ende er vores eneste eksistensberettigelse - vores kultur - alt det nytteløse.

Copenhagen Suborbitals nytteløse, non-profit, open-source-tilgang til verden skal ses i dette lys. Vi gør det ikke, fordi vi død og pine skal for at overleve; men fordi vi har overskud til at prøve at komme op og udforske. Det er ikke bare maskinerne vi bygger, vi udforsker. Det er lige så meget menneskene inde i dem. Hvor langt kan vores nysgerrighed drive os ud? Hvor langt vil vi gå, når det ikke handler om overlevelse, men kun om driften til at eksperimentere og lære nyt?

At få 1000 mennesker til at spilde en 100- eller en 200-krone om måneden på dette nytteløse noget er en vældig milepæl. Så mange vil altså bruge så meget på at se, om vi kan slippe af sted med det. På at se om vi kan overvinde tyngdekraften og janteloven - og os selv. Den dag vi kan få mange mennesker til at være lige så spændte på en raketopsendelse ude på Østersøen, som de er på udfaldet af sportslørdag, er vi nået langt.

Jeg er både klar og helt bevidst om, at man nok selv skal kravle op i raketten for at få folk til at identificere sig med det at udforske og gøre noget nytteløst. Derfor bygger von B et rumskib. Derfor bygger Cameron en rumdragt.

Selv er jeg også opsat på at bruge spin-off af CS’ teknologi til at skyde bare en lille sonde ud mellem de lysprikker, jeg kan se på stjernehimmelen. Nogle af dem er jo tættere på end andre.

Derved kan vi måske også have en eksistensberettigelse efter det første og mest åbenbare mål - bemandet rumflyvning – er kommet inden for rækkevidde.

Nøglen til det hele er HEAT 1600. Den kan vi nu bygge, fordi vi ligger tæt på de 1000 CSSere; HEAT 1600 og alle dens vitale støttefunktioner. Det var aldrig kommet dertil uden von Bs utrættelige arbejde med rumkapselen, for når man selv sætter sig oven på eksperimentet og tænder lunten, kan alle forstå, at man mener det der med at udforske seriøst. Vi var ikke kommet dér uden det bemandede aspekt i CS.

I Hangar 2 samles i disse dage de meget store sektioner af den allerførste HEAT 1600. Ved siden af knejser lillesøster 2X, og alt det, vi sender efter 1600 nu, kan siges at være overskydende byggekapacitet, når vigtige jobs er udført på 2X. HEAT 1600s LOX-tank er nu næsten færdig. Kun mangler de to meget store, 4-tommers pipelines, der skal føre op til 75 kg oxygen i sekundet ned til Den store Motor.

Det bliver et umådeligt rakettrin. Intet, der tåler sammenligning, er nogen sinde bygget af amatører. Af én grund alene: Ingen har før haft held til at finde så meget støtte, som CS har i lille Danmark. Den support kommer endda ikke kun fra Danmark. Der er folk på mange kontinenter, der sender midler til Refshaleøens lille, nytteløse rumprogram. Mange af dem kommer via von Bs Wired-blog og PayPal-knap. Her på ing.dk står jeg så for hjemmefronten. Det er en vigtig krumtap i CS-maskinen, så vi bliver, så længe ing.dk vil have os.

Der findes en dreng, der hedder Lorentz. Han går vist nok i første klasse. Hver måned får han vist 50 kr i lommepenge af sin mor og far. De 40 kr sender han til CS! Ved I hvad? Her mens jeg skriver, giver det tårer i øjnene at tænke på. Der er mennesker derude, som støtter det vi laver med de store eller små midler, de nu har. Jeg kender jo kun få af dem personligt; men netop derfor er det så helt utroligt, at det sker. Vi i den anden ende må huske dette. Huske, at vi kun kan alt dette her, fordi der er nogen derude, der som drengen Lorentz drømmer og tror på os. Hvis jeg bare glemmer at slukke lyset en nat, har jeg formøblet hele Lorentz’ enorme investering. Så tænker man sig lidt mere om, og derved bliver effekten af Lorentz’ bidrag forstørret.

Køreplanen til stjernerne er krystalklar: Den førstkommende, større milepæl på rejsen er HEAT 2X i prøvestanden. VTC-3 bliver i denne tid klargjort til at stå sin første prøve, og 2X venter på det store øjeblik med alle sine rør, ventiler og sensorer venter på det store øjeblik.

Flammerne vil knapt være slukket, før 2X bliver ført tilbage til Hangar 2; denne gang for at blive udrustet til opsendelse. Den skal forenes med den store startrampe fra Sputnik, og alle de forskellige umbilicals, serviceplatforme og udtag af ditten og datten skal tilpasses til vores nye funklende, hypersoniske sølvfugl.

Mens dette sker, gøres HEAT 1600 SM001 klar til sin store prøve: første, statiske affyring af en turbinepumpemotor. T-stoff-fabrikken vil syde og boble for at lave tilstrækkeligt højt beriget, spaltbart hydrogenperoxid til at drive hendes to hvirvlende højtryksdampturbiner, som er selve hjertet i denne utrolige maskine.

Af sted til VTC-3 med den første HEAT 1600.

Jeg glæder mig til, at vi illuminerer denne utrolige stack. I alt bliver VTC 3 med det kridhvide, blanke og sorte HEAT 1600 rakettrin på næsten 20 meter højt. Adgangen til diverse servicepunkter oppe på den store raket bliver per lift. Fri af det meste i et 3D-rum vil vi kunne flyve rundt og se dette nytteløse projekts mest visuelle udtryk: en enorm, rygende og dampende raket her ude i vildnisset tæt ved den store gamle tørdok. Projektører vil oplyse stjerneskibet, mens højenergetisk, dybblå kryptonit tankes ombord; - eller hvad det nu hedder.

I ved godt, hvor jeg ligesom vil hen, ikk’ ? Apollo 6. Den første af alle tiders kraftigste, nytteløse maskine tankes natten før opsendelsen. Foto: NASA.

Med den ”lille” motor alias TM65 hidset op med Svanehøj brandpumper kan vi køre vandpumpe ”cold runs” i minutter, og vi kan lave hot burns på 50 - 70 sekunders varighed. Vi vil krydse fingre og klemme alle de kalorier ud af den maskine, vi kan. For hver tolv - fjorten Newton trykkraft, vi kan presse ud af gode, gamle Tordenskjold, kan vi medtage et ekstra kg drivmiddel, og det relaterer direkte til den højde HEAT 1600 vil kunne slynge von Bs boilerplate-kapsel op i.

Sputnik bliver opgraderet. Projektet er allerede startet i det små og vil accelerere i 2014. Hun bliver til en sand Imperial Star Destroyer med sit nye, 20 meter lange centerskrog med hangarskibsprofil. Ingen flådestyrke i historien har nogen sinde rådet over et tungere ”bevæbnet” slagskib. Men hun skal kun åbne ild mod én fjende: Tyngdekraften. (Og det mest den udgave, man oplever i bagdelen ved synet af en sofa.)

Først flyver 2X. Så flyver HEAT 1600 med den lille motor. Så flyver en HEAT 1600 med Den store Motor.

Rygterne om Den store Motor går i hangaren. Gutterne i motorafdelingen spørger mig en gang imellem, hvornår vi skal til at bygge den. Kraftigere end en V2 og helt vores egen. Svaret er, at vi tager et skridt af gangen. Vi skal lære af TM65 Tordenskjold i alle dens versioner, før vi kaster alt ind i bygningen af Den virkeligt Slemme. Vi kan ikke sprænge ret mange af de store særligt meget i luften. Så det skal være et bundsolidt design, der bygger allermest på en serie af tests med Den lille Motor, altså TM65 med Svanehøj pumpe.

Med Den store Motor bliver HEAT 1600 i stand til at lette med fulde tanke. Det vil vi aldrig kunne prøve ude ved dokken. Vi vil kun få kortvarige tests, som de vi kender med TM65. Men altså med 280.000 Newton trykkraft. Vi bruger da godt 130 kg drivmiddel. I sekundet.

HEAT 1600 kan blive interplanetarisk, hvis vi får mulighed for at toppe den med et eller flere små rakettrin. Der tegnes allerede på kugletanke for ultrahøjkoncenteret hydrogenperoxid. Og jeg håber, jeg kan have de to øvre trin stående ovre i et hjørne af Hangar 2 og folde dem ud en dag, hvor vi er i stand til at flyve en ekstra HEAT 1600. Da målet med dem ikke er en tung nyttelast, men ultrahøj hastighed, vil de to øvre rakettrin være så små, at de kan gemmes inde i en payload fairing - altså inde i HEAT 1600s spids.

Måske vi til den tid kan få et samarbejde med nogle af landets dygtige cubesat-byggere. Jeg tror, de vil være med på at bikse en cube deep space sonde sammen. Særligt når den må fylde en 1,6 meters payload fairing ud med antenner og dingenoter. Meget mere end fem - ti kg skal man ikke regne med; men det er luksus, når man er vant til cubesat-formatet. De skulle gerne fungere godt og vel i de 8 milliarder år, rejsen varer. Så printbanerne skal være lavet ordentligt. Det er sådan noget, vi kan i Danmark :O)

Tegningen af den første rummotor, som hedder Spectra II og tænkes at køre på 90 % hydrogenperoxid og jetfuel, findes allerede på tavlen i HAB. Med sin lange bell dyse vil den kunne nærme sig en ISP på 300; hvis altså vi får det hele til at spille. Wauw !

Med lidt held vil tredje trin kunne nå et stykke over planetens undvigelseshastighed og dermed kunne begynde sin rejse i uendeligheden. Med sig vil den kunne tage et lille minde om noget over 1000 menneskers trang til at forstå deres plads i Universet. Måske med en lille hilsen fra Lorentz, eller andre, som ved at støtte drømmen gør det hele muligt. Formålet med dette nytteløse er nok mere filosofisk eller ren overlevelse - tør jeg godt sige.

Hankatten Fessor har også ydet sit: hans kattegrus, som bærer katalysatoren til den dampdannelse, der driver Den store Motors turbiner.

Her er han så; blød og lækker, synes han selv :o) Foto: Sirid Laursen

Men Fessor vil aldrig forstå vores trang til kultur, videnskab og matematik - til at udforske, drømme og filosofere under en kulsort, funklende stjernehimmel.

Vi har en køreplan for rejsen til det uendelige - og mange skubber bag på. Så kan man næsten alt.

Kom ud og spark dæk i Hangar 2 den 30. december kl. 13. Vi fortæller historier fra meget dybt nede og meget højt oppe og giver ture rundt i CS’ univers.

Vel mødt,

Peter Madsen.

Peter Madsens billede
Peter Madsen
er kunstingeniør og fortæller i denne blog om sine projekter inden for raketvidenskab, astronautik, luftskibe, undervandsbåde og talrige andre emner, han beskæftiger sig med.

Kommentarer (23)

Kære Peter,
Hér overgår du dig selv i medrivende blog- forfatning. Kursen er i den grad sat!
Vil I, for at fuldende drømmene + PR historiefortællingen, montere en mock-up kapsel/LES på HEAT 1600 når den står i VTC3? Så er vi tæt på billedet af Apollo 6 og på Gåsehud Styrke 12......

Ses imorgen,
Jonas

  • 7
  • 0

Med lidt held vil tredje trin kunne nå et stykke over planetens undvigelseshastighed - og dermed kunne begynde sin rejse i uendeligheden.

Den skal vel ud over solens undvigelseshastighed - 617.5 km/s - hvis den ikke bare skal regnes som lokaltraffik.

Som payload vil jeg foreslaa en laserkanon, ellers er det ikke et rigtigt rumskib.

  • 3
  • 0

Jonas Linell:

Vil I, for at fuldende drømmene + PR historiefortællingen, montere en mock-up kapsel/LES på HEAT 1600 når den står i VTC3?

Det vil vi ikke.

Når man ser CS-hardware, kan det godt være, at det er low budget; men til gengæld er det altid ægte varer.

  • 7
  • 0

Felix Krull:

Den skal vel ud over solens undvigelseshastighed - 617.5 km/s - hvis den ikke bare skal regnes som lokaltraffik.

Ja. Undvigelseshastigheden fra Solen (efter man har forladt Jorden) er dog "kun" 42 km/s.

  • 5
  • 0

Hvis vi med tre trin, kan nå lidt over 11 km/sek væk fra ESD 139 - stort set uanset retningen...så ender tredje trin i kredsløb om solen.

Første trin er en HEAT 1600 med Den store Motor. Dette kan måske landes igen med en af vores 30 meters faldskærme.

Andet trin er en kugle tank med godt 500 kg drivmiddel, ca 1 meter i diameter. Kugletanken har en "devider" så det er en "common bulkhead" arkitektur lige som Saturn V´s S II og S-IVB trin.

Tredje trin er en kugle tank med godt 70 kg drivmiddel, ca. 0,65 meter i diameter.

På begge findes en Spectra II motor, en stor og en lille, som giver styring og delta V. Brændtider over 200 sek.

Drivmidlet er jetfuel / H2O2 90 % som i vakuum giver ISP 280 - 300 sec og en densitets impuls på over 350 - 400 sek. Det vil sige godt masseforhold.

Begge raketrin findes inden i næsekeglen som afkastes tidligt i banen, for booster MECO, når atmosfæren er passeret.

Det er selvfølgelig bare far out afdelingens fantasier, men sådan er det jo med alting på et tidspunkt. Det er plausibelt og kan gøres i et hjørne af Hangar 2.

Det er - sjovt nok - meget nemmere at opnå exit banen end LEO, fordi kredsløb om jorden kræver at man har en ret nøjagtig hastighed i en ret nøjagtig retning og højde.

Det andet her kræver bare at man holder de plus 11 km/sek i en retning der går fri af atmosfæren - altså er stort set alle himmelbuens 180 grader ok, bare man har fart nok på når tredje trin slukker for altid et par hundrede kilometer fra jorden.

Tredie trin og dets payload vil ikke forlade solsystemet - men det vil kunne eksistere i meget lang tid, fordi sandsynligheden for a crashe på månen, en af planeterne eller med en asteroide er mindre end forsvindende. Solsystemet er mere end noget andet jo uendelig tomhed - med et sandskorn eller to af stof.

Guidance udfordringen er ikke så meget anderledes end Sapphire, opad, tak. Intet andet. Booster afdelingen skal bare levere maksimum delta V, og intet andet.

Boosteren vil lande igen i ESD 139, og det samme vil de to øvre trin hvis de ikke fyrer som de skal. Gør de som de skal, opnår de hastigheder hvor de vil brænde op hvis de genindtræder i atmosfæren.

Modsat satelit igen har vi derfor i dette uendeligheds skud et projekt som kan lette fra Space Port Nexoe, uden fare for nedfald af raketdele i beboende egne.

Vi afleverer heller ikke noget rumskrot i skadelige kredsløb om jorden - 2. trinnet vil komme ned igen fordi det kun har en lodret fart, så det vil brænde op et sted over Østersøen.

Ja, jeg synes det er det mega hot.

Mit håb ville være at sonden kunne tage en stribe høj definitions billeder af planeten - som kunne downlinkes og siden kan stykkes sammen til en timelapse film - hvor man ser jorden forsvinde. Det vil kun tage få dage at passere månens bane ( men i et andet baneplan ) og så vil jeg tro vi mister kontakten. Det gør ikke noget - for vi vi vores lille rejsende er på vej.

Skulle vi ved et uheld alligevel ramme Månen får vi bare dannet et ekstra krater ved navn "Impactum suborbitalis" - og det er de så vant til deroppe.

Simpel vertical ballistik taget ud i det ekstreme.

Peter Madsen

  • 15
  • 0

Den dag vi kan få mange mennesker til at være lige så spændte på en raketopsendelse ude på Østersøen, som de er på udfaldet af sportslørdag, er vi nået langt.

Du har fuldstændigt ret, Peter. Det handler om at begejstre. Og at have visioner.
Din kommunikation her er ved at nå Niel deGrasse Tyson'ske dimmentioner. Godt gået!

Må jeg be' om en opsendelse, tak. Any day :-)

  • 5
  • 0

Godt at se et billede af den mytiske Fessor. Min hunkat Nala siger i øvrigt at Fessor på kattenettet siger at hans "far" skal prøve at købe kattegrus til den næste katalysator i Føtex eller Bilka. Mærket "Budget kattegrus" (kr. 15,- for otte liter, en orange/hvid pose) har nogle katalysatoregnede partikler på 4-5 mm og de er hårde, dvs. mekanisk stabile.

God fornøjelse i morgen, ønsker feriebarnet i Jylland alle deltagere.

  • 5
  • 0

Mht: kapsel mock-up; Kun at arbejde med "ægte varer" er et fint princip - og der skal vel heller ikke bruges resurser på for mange svinkeærinder. Men I har jo bygget "boilerplate" kapsler før, så jeg tænkte at sådan én i Ø 1600 måske var fornuftigt.

Glæder mig til at se på de ægte varer imorgen:-)
VH
Jonas

  • 0
  • 0

Jeg tror bare det er PR ordet der trigger nogen. Var det at sætte kapsel på motiveret af noget teknisk, ville
det se anderledes ud.

Man kunne f.eks. få en die om støjniveauet i kapslen hvis den var med i en test, det giver teknisk mening.

Når vi kører test på flightware isdete for en egentligt teststand ( ala VTC-1) er det jo ikke for at det skal ligne noget mere, men fordi nu mere det vi tester ligner det vi skal flyve med, nu bedre.

Jeg er 100 % enig med Folager i at vi ikke skal have kapsel på for PR, men kunne måske godt se en teknisk begrundelse for det. Det ville dog under alle omstændigheder først komme sent i test forløbet - selv en boilerplate kapsel koster meget arbejde.

I virkeligheden er det bedre at få det hele ud på vandet hurtigts muligt, for det lærer vi maget mere af en tests 350 meter fra HAB.

Peter Madsen

  • 2
  • 0

Peter, interesting to hear that you are now looking at peroxide kerosene. It is an attractive combination in many ways, and you have the manpower to be in the business of chemical production.

I have forgotten the timeline: of the engine that is in this next scaled space rocket: has it been static fired? Are you doing a full-up static firing of the stage?

  • 1
  • 0

I have forgotten the timeline: of the engine that is in this next scaled space rocket: has it been static fired? Are you doing a full-up static firing of the stage?

I am sure someone will come up with a more convincing explanation of the timeline but as I have understood it the engine in the HEAT2X is an improved and slightly scaled down version of the Tordenskjold 65k engine that was tested to destruction last winter. The test series then was increasing the pressure in subsecuent tests to see what would fail and when. The inner part of the nozzle collapsed when pressurized at I think 150% nominal.

Presumably the new design added support of the inner dome in the nozzle so it can better cope with the high pressure when the main valve opens.

In case of a failure I guess we have to hope for as benign a failure as the one last winter so the engine can be replaced and not the entire stage/test stand. Well, I guess that is why it is called a test ;-).

  • 4
  • 0

Selvom det måske er teknisk mere enkelt, vil "propaganda-værdien" af en satellit som forlader jorden være langt større end hvis samme satellit bliver sat i kredsløb. Jeg kan rigtig godt lide den ide. Især hvis man samtidig får skudt en danskbygget satellit af sted. Jeg kan simpelthen ikke få hænderne ned! Det bliver svært at sove i den stilling i nat :-)

For at opnå den rette stemningen ved fremtidige motortest, bør man efterlyse nogle af de store kulbuelamper som NASA brugte :-) Det kunne se rigtig godt ud.

Ad astra (eller maske til månen)
Bent Erik Thomsen

  • 3
  • 0

We have always been interested in a storable combination for upper stages. We tried WFNA / furfuryl alcohol two years ago - but the WFNA combination is not competitive over H2O2 because of the toxic fumes.

The booster design is locked to ethyl alcohol / LOX simply because of the size. However as we use H2O2 as a secondery propellant to drive the pumps, so H2O2 80 - 90 % is avalible. Our H2O2 plant is beeing upgraded to 3 tons a year, and that makes it attactive for this use.

So while the booster will always use LOX, but H2O2 / krosine is well suitet for the tiny upper stages.

Analasys shows that this combination exceeds the performance of LOX / RP-1 and is level to LOX / Methane - because of the high density impulse. High density is very desireble for a pressure feed space stage. This is the back side of LOX / CH4 and LOX / LH2. When expanding to near vacuum the chamber pressure can be low without affecting ISP. ( As you know ofcause )

If such are ever build at CS depends on a lot of factors - such as internal support for in in CS and public interest in our community. Cost here is not money directly, but the commitment of one of the very few HEAT 1600 rockets that costs in the order of half a year of CS booster production capasity.

Or, in other words...if I want to do this, I must streamline manufacture, so that we get an extra, or salvage one after a flight. We will attempt this, but chances are small for a full recovery.

The first being build now looks totally mindblowing in the new Hangar 2, but I guess you are not comming to see it in the morning...?

All the best,

Peter

  • 4
  • 0

Der er ikke mange der formår at tryllebinde læserne som du gør her i bloggen om "Rumfart på den anden (sjove) måde" :)

Det er så tydeligt at du er på din helt egen og perfekte hylde i tilværelsen, at du virkeligt laver det du brænder allermest for! Du har altid ja-hatten på, glasset er aldrig halvtomt og dit humør er altid højt.

Det er meget inspirerende at læse med og jeg håber det bedste for CS nu og i fremtiden.

I kan og I vil - Så jeg hepper på jer for at det skal lykkedes for jer at få jeres raketter højt op og dig ud i rummet og sikkert tilbage, og hvad I så ellers kan finde på derefter med opsendelse af cubesats m.m.

Godt nytår :)

  • 6
  • 0

Felix,
Jeg er helt på linie med dig.. På mit forrige rumskib ville jeg have en laserkanon, men det blev heftigt stemt ned i CS. Men, der kommer dælme een på den næste. Hvorfor skulle man flyve i en hjemmelavet rumkapsel hvis man ikke lige havde en laser ved hånden :)
Der er iøvrigt en udvidet historie om Lorentz, som jeg havde på besøg i dag... Og andre der støtter os http://www.wired.com/wiredscience/2013/12/...

Vi ses i morgen!!
VonB

  • 4
  • 0

En kommentar ud af tangenten:

Udfra opbygningen af et katteøje kan man faktisk godt danne sig et billede af det den ser - det findes flere steder, men et eksempel er her:

http://www.mydeals.com/blog/what-do-cats-s...

Så svaret er at en kat ikke tænker på om der er mus på månen, for den kan ikke se flere detaljer på månen end den kan på solen.

Moderne biledbehandling er fantastisk.

  • 2
  • 0

Hej Niels, Peter og Kristian,

Efter at have stået ved siden af både VTC3 (med vandsprøjt!) og HEAT 1600 tanken idag må jeg sige at det bliver et imponerende syn at se dem kombinerede - også uden boilerplate kapsel;-) Det er en stor raket. Det var en fornøjelse at se stedet, menneskene og metallet for første gang.

VH
Jonas

PS: Hvordan skal nød-destruktionsmekanismen på HEAT 2X fungere? Er det noget sprængsnor-agtigt?

  • 2
  • 0