Verdens længste vindmøllevinge på tur til Esbjerg

Sydfynske SSP Technology er ved at fragte tre enorme vindmøllevinger til Skotland, og de vakte opsigt på vej til Esbjerg.

Samsung Heavy Industries er ved at få leveret tre store vindmøllevinger til en 7 MW testturbine i Skotland.

Vingerne er 83,5 meter lange, så det har vakt opsigt på vej til Esbjerg, da den første - tirsdag aften - blev fragtet af sted på en speciel lastbil, hvor den lige nøjagtigt kunne snige sig under motorvejsbroerne.

Det er sydfynske SSP Technology, der har produceret de enorme vinger, som hver især vejer mere end 30 ton og dermed skulle være verdens største.

Vingerne på vejen fra Sydfyn mod Esbjerg. Foto: SSP Technology

Vingerne bliver placeret 110 meter over havoverfladen ud for den skotske kyst, når de når frem med skibet fra Esbjerg.

Ifølge SSP Technology vil den færdige testmølle kunne producere energi, der svarer til en almindelig dansk families årsforbrug på blot en halv time.

Klar til afgang fra fabrikken. Foto: SSP Technology

Ud over disse første vinger skal SSP Technology snart på besøg hos Samsung i Korea for at hjælpe dem med at producere først vingeforme og siden vinger.

På længere sigt vil Samsung Heavy Industries nemlig opføre Koreas første havvindmøllepark, hvor 12 møller til sammen får en effekt på 84 MW.

Kommentarer (21)

Hvor længe vil der gå før man finder ud af at producere så store vinger i nærheden af en havn og så sejle dem frem til den endelige destination.

  • 15
  • 2

Siemens fik aldrig bygget fabrikken i England, da en nyere Engelsk regering ikke ville smide penge i de oprindelige planer. Så Esbjerg er stadig en option, dog skal man nok op i de helt store møllevinger og naceller, der ikke kan gå under motorvejsbroerne i DK, før der sker noget.

Havnen i Esbjerg, er ihvertfald klar, man udvider netop nu med 1 million kvadratmeter, første halvdel netop indviet.

;)

  • 1
  • 0

Hvorfor begynder man ikke, at eksperimentere med moderne luftskibe til den slags transporter, umiddelbart så vil en transport via luften være både hurtige og mere fleksibelt.


Sikkert pga. prisen... Det kan også være man ikke lige kan få forsikret en 83,5 meter lang stang, der vejer 30 tons og fastgøren under et luftskib og løftes godt op i luften... Altså ikke før vi begynder at se så mange af de transporter så det bliver normen og forsikringsselskabet indser at det ikke er farligt...

Men jeg gætter på at det er prisen der i første omgang er den afgørende faktor...

  • 2
  • 0

...så går der ikke længe før Vestas og Siemens og dansk følgeindustri og havne kan se langt efter ordre. Korea og Samsung mangler ikke billig og kvalificeret arbejdskraft (masser af flittige og billige kinesere arbejder også der) - og de er enormt dygtige til at eksportere og til at undgå, at udenlandske virksomheder blot placerer deres produktionfabrik i Korea. Mærsk (triple-E) ved det, Statoil (platforme) ved det, og særligt Samsung ved det.
Hvornår bliver det klart, at vi smadrer dansk industri ved at eksportere unik know-how? Naturligvis bliver koreanerne principielt rigere, og så kan de købe mere dansk svinekød... nå nej det er nok nærmere Parmaskinke de køber...
Hvor er styringen af landets og EU's videnskapital?
Uanset at mølleparken opsættes i Koreansk farvand, bliver forme og know-how nok ikke leveret tilbage til Danmark.

  • 2
  • 2

Den lastbil de bruger der ser nu ret standart ud, så transportomkostningerne er nok til at overse.

  • 2
  • 1

Uanset det umiddelbart uoverskuelige i det forslag, er ideen spændende. Tænk hvad det kan medføre af arbejdspladser i DK og verdensomrejsende danske "cirkus" der dermed kan beholde sin viden for sig selv og ikke sælge ud af den, som det netop er tilfældet her (ref. artiklen).

  • 1
  • 0

Jeg tror, at de samlede transportomkostninger per produceret kWh er mindre for et KK end for en stor mølle.

mvh Flemming


Til gengæld er jeg ret sikker på at de samlede livscyklusomkostninger pr produceret kWh er betydeligt mindre for en stor mølle end for et KK-værk. ;-)

Hvor stor andel af disse omkostninger der så udgøres af transport, er jeg mindre sikker på, men når du medregner alle transporterne af både nyt og brugt brændsel, fra udvinding til endelig deponering, tror jeg ikke du skal undervurdere transportningerne heller.

  • 4
  • 0

Løn betyder "noget". Men det er vist ikke i mølleindustrien, det er den største udfordring. Siemens chef udtalte at lønandelen i en mølle var i den lave 1 cifrede ende.

Det er da genialt at SSP udvikler vingen. Det viser, at DK har en kernekompetence herinden for.

Hvis sådanne vinger virkelig skal produceres i Korea og sejles til Europa, så er det altså ingenlunde gratis. Jeg vover påstanden, at det er billkigere at producer dem i Europa istedet. Men det kræver selvfølgelig en vis mængde af møller. før det kan betale sig at nybygge produktions facilliteter.

Lidt udviddelse ved LM skulle kunne gøre det. Kort transport tid til Esbjerg også over kanalen.

Karsten Juhler. Du har fuldstændig ret. Og der er før transporteret både nav og naceller i den størrelse fra Brande til Esbjerg. Det er ikke så svært, som det kunne lyde

Kurt Christensen. Du kan være helt sikker på at omkostninger er til at overse.

  • 1
  • 0