Tyveri skæbnensvangert for raketaffyring

Det var en mekanisk fejl i hovedventilen, der hindrede dansk raketaffyring i dag. Ventilen har aldrig været afprøvet før. Den tidligere ventil forsvandt efter indbrud hos raketbyggerne tidligere på året.

Raketbyggerne ude i Østersøen bekræfter nu, at det var en mekanisk fejl i hovedventilen på LOX-tanken, der betød af dagens opsendelse af dansk raket fejlede.

Netop ventilen er en af de få dele, der ikke har været afprøvet før. LOX-tanken er en ny tank, der har erstattet den tank, raketbyggerne tidligere har benyttet. Den tidligere tank forsvandt under et tyveri i raketbyggernes værksted på Amager i juni i år. Dette tyveri viser sig nu at være skæbensvangert for de to amatørraketbyggere.

Læs også: LOX tank til HEAT 1X stjålet !

Ventilen er groft fortalt en lille kugle, der går ned og lukker for oxygenen.

Her ses Peter Madsen sammen med lox-tanken inden en trykprøve i februar.

En ting er ventilen. Noget andet er tændsatserne, som raketholdet ikke har nye af ved hånden. Ingeniørens journalist Thomas Djursing, der har været om bord med Kristian von Bengtson hele dagen på skibet Hjortø, oplyser, at ingen af deltagerne lige nu kan sige, hvad det betyder for mulighederne for at få raketten i vejret inden for nærmeste fremtid.

Lige nu er elektronikekspert Thomas Scherrer ved at lukke elektronikken ned og trykket er ved at blive taget fra raketten. Siden skal rampen sejles ind til Neksø Havn igen, hvorfra vi afventer nærmere besked.

Ifølge vores Thomas Djursing er stemningen naturligvis skuffet men fattet. At det ville være en ventil, der fejlede, kom meget bag på raketfolkene.

Læs Peter Madsens blogindlæg på Ing.dk om tyveriet her og her.

Kommentarer (17)

Så vidt jeg husker, var der også tidligere problemer med samme ventil type af ventil. Hvad siger dokumentations materialet om det, og løsningen af det.?

Tankevækkende, at den ene komponent, som ikke er testet svigter - men så er læren vel at alt skal være testet inden affyringsforsøg.

  • 0
  • 0

Tankevækkende, at den ene komponent, som ikke er testet svigter - men så er læren vel at alt skal være testet inden affyringsforsøg.

Også det jeg tænkte.

  • 0
  • 0

Ja det er meget skuffende at de langfingrede tyve fik lov til at blive skæbnesvangert for opsendelsen i dag.
Håber at det kan nå's i september ellers bliver det for ærgeligt…

  • 0
  • 0

Vejret var helt i top og flere små fartøjer var mødt op til den helt store affyring.
Vi havde en flaske Rotkäppchen (læs: Rødhætte) champagne med på turen. Det er godtnok en billig af slagsen, men det er udseendet og navnet der tæller (raketten har jo en rød topsektion ligesom flasken). :-)
Nå, men vi tog afsted Kl. halv ni og stævnede ud fra Nexø rumhavn og vi lagde os i position nogle sømil fra launch-centret og lyttede og spejdede intenst og meget tålmodigt, men håb og fortvivlelse afløste hinanden hele tiden.
Da vi så omsider hørte, at nu var der T-3 minutter til launch, så var nerverne + pulsen helt oppe og køre, men det gik alligevel helt i "fisk". :-(
Der blev ikke skudt nogen prop af Rødhætte i dag, men humøret var trods alt alligevel godt på vej tilbage til havnen igen.

  • 0
  • 0

Det er godt at vide at der er nogen hos raketten.
Det må også være svært for den.
Den er sikkert tynget af skyldfølelse overfor sine mennesker, ovenpå dagens svigt.

  • 0
  • 0

Måske var det held i uheld i dag. Der var tilsyneladende en dobbeltfejl - batteri og LOX ventil. Hvis ventilen havde åbnet, og batteriet svigtet efterfølgende, var der, så vidt jeg kan se, mulighed for en raket uden kontrol. LOX ventilen ville ikke kunne lukkes pga. det defekte batteri..

Set i det lys vil det være meget klogt for Madsen og von B at udsætte launch til der er en gennemtænkt løsning.

Ingen skader på personalet, materiellet er intakt og der er lært en masse. Det er en god dag for vores rumpioneerer!

  • 0
  • 0

Jeg tror, at holdet næste gang vil kunne fyre raketten af tidligere på dagen som det oprindeligt var planlagt. Nautilus vil nok ikke blive indraget på samme vis som i dag. Dagslyset vil kunne blive udnyttet fuldt ud til opsamlingen af Heat 1X og Tycho Brahe.

Hvis det stadig giver mening med et forsøg til om 4-5 dage - hvor meget LOX kan så genanvenes - eller kræver det mon helt nye forsyninger?

  • 0
  • 0

Hvor længe var der forbrug på batterierne kontra hvad var de testet til?
Jeg tænker på de mange udskydelser af launch tidspunkt.
Havde batterierne en beregnet levetid som var testet i forhold til den faktiske tid?
Var der en spændings måling da i afsejlede med helt opladet batterier kontra da i var fremme?
Køre varmeblæseren på sin egen kreds?
Virkede varmeblæseren?

  • 0
  • 0