Trafikforsker: Jysk motorvej er en fantasiløs udkantsgave

Der er ingen trængselsproblemer overhovedet på strækningen mellem Herning og Holstebro, så en motorvej er en fantasiløs gave til udkantsdanmark, lyder kritikken fra trafikforsker.

Vestjyderne ser ud til at få den motorvej, politikerne på Christiansborg længe har ønsket at give dem.

Herning-Holstebro motorvejen er blevet vedtaget på årets finanslov, men trafikpolitisk er det en fejldisponering af dimensioner. Der er nemlig ingen trængselsproblemer overhovedet på den strækning.

Sådan lyder det fra trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

Han peger på, at beslutningen er politisk og ikke fagligt begrundet; Herning-Holstebro motorvejen handler om at give Udkantsdanmark en håndsrækning - ikke om at løse trafikale udfordringer:

»Tager man trafikøkonomiske briller på, så kommer Herning-Holstebro motorvejen langt nede på listen af vigtige investeringer. Man har ønsket at give dem noget ude i Vestjylland,« siger han.

Han vil ikke sige, at motorvejen er »penge ud ad vinduet,« men han peger på, at man kunne få meget mere for pengene andre steder; fx ved at udbygge motorvejen henover Fyn.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Vejdirektoratet, der endnu ikke har sat sig ind i aftalens indhold, men ing.dk har tidligere skrevet, at årsdøgntrafikken på strækningen Herning-Holstebro i 2008 var på 10.000-13.500 biler.

Med Harry Lahrmanns ord betyder det, at der overhovedet ingen trængselsproblemer er på strækningen i dag.

»Der er ikke noget, der tyder på, at motorvejen kommer til at hjælpe vestjyderne. Der er ikke det, der ligner trængsel på vejen mellem Herning og Holstebro, så den øgede fremkommelighed er minimal,« siger han.

Han sammenligner beslutningen med dengang, den famøse Trafikmafia - bestående af venstres Svend Heiselberg, den konservative Kaj Ikast og Jens Risgaard Knudsen fra Socialdemokratiet - på Christiansborg fik vedtaget en række jyske motorveje som 'kompensation' for Storebæltsbroen.

»De trafikøkonomiske metoder og modeller bruges lidt i flæng og sådan lidt, som det passer ind i det kram, man har gang i,« siger trafikforsker Harry Lahrmann, og nævner Metrobyggeriet i København som en af alle tiders værste trafikøkonomiske beslutninger.

Han erkender, at Udkantsdanmark har nogle udfordringer, men en motorvej vil ikke løse de problemer, lyder det.

»Man er fantasiløs, når det kommer til at hjælpe udkantsområder. Alle tror, at hvis bare man får en motorvej, så kommer udviklingen til en. Men folk glemmer, at man kan køre to veje på en motorvej. Kan man komme hurtigt til Herning, kan man nedlægge afdelingen i Holstebro,« siger han, og nævner Langelandsbroen som et eksempel.

Da den broen kom, blev slagteriet på øen lukket og rykket til Svendborg. Broen der gav hurtigere transporttider betød, at flere funktioner nu kunne centraliseres - væk fra øen.

Kommentarer (92)

Er det ikke beskæmende overhoved at tale om Udkants Danmark i dette lille land, hvor stort set ingen har mere end 30 minutters kørsel til nærmeste købstad / større provinsby ?-)

Nu er Udkanten altså rykket ind til Herning og Holstebro, ja man må undre sig.

Er det ikke en idé at få fjernet broafgiften over storbælt NU ellers bliver hele vest Danmark vel snart også til Udkants Danmark ......

Det må jo handle om at binde vores land sammen, skabe infrastruktur og vækst i alle egne således at den såkaldte "udkant" bare er de omgivende ca. 7000 km kystline vi har.

  • 0
  • 0

Er du da fuldstændig vanvittig????
Prøv at køre strækningen morgen, middag og aften, så vil du indse, at dine evne udi trafikforskning bør tages op til overvejelse, samt overveje om du evner at tage ved lære indenfor anden fag.
Jeg skylder normalt ikke folk for at være sindsyg, men her har du trådt mig for meget over tæerne.
Skal vi have en chance for at beholde virksomheder i Vestjylland, så er hurtigere forbindelser en del af pakken, samt chancer for at kunne overleve transport til sygehus.

  • 0
  • 0

Det viser blot endnu engang at det er helt urimeligt at kræve og vanvittigt at lave en motorvej der, når store dele af østdanmark samt andre storbyområder holder i lange køer hver morgen og eftermiddag.
Trods politiske studehandler burde man kunne forlange en vis ansvarsbevidsthed fra en regerings side.

  • 0
  • 0

Det viser jo bare endnu engang, hvor vigtigt det er at få erhvervslivet og uddannelsessteder ud af storbyerne. Og at få udbygget den kollektive trafik - næsten alle biler i køerne er jo kun befolket af føreren selv. Trods
at mange arbejdspladser har fælles mødetid........

  • 0
  • 0

Prøv at tage turen ind om morgenen ad indfaldsvejen til København. Så tror jeg de fleste ville foretrække de par småkøer som findes i det Vestjyske.
Men lad os få sat landsdelsmærkater på bilerne. Alle bilister som enten fortsat bor i Jylland eller er 1.generationsjyder tilflyttet til Sjælland må vente med at køre til efter kl 9 eller før kl 6 om morgenen. SÅ har vi sikkert plads nok på indfaldsvejen til København.
Der skal bygges nye veje der hvor behovet er størst - ikke hvor man råber højest!

  • 0
  • 0

når trafiktællinger viser der kun kører 10.000-13.500 på strækningen i døgnet. Der er adskillige strækninger i Danmark hvor man dårligt har to spor (et i hver retning) som kan vise meget højere tal, f.eks. Slagelse-Næstved. Der overvejer man overhovedet ikke at udbygge strækningen.
Jeg har tit kørt strækningen Herning-Holstebro, også i myldretiden, og der er ikke trafik af nævneværdig betydning i forhold til mange andre steder, Sjælland og Fyn f.eks.
Generelt set så er infrastrukturen i Jylland ganske fin, set i forhold til behov.

Men lav dog for guds skyld den motorvej, fjern så til gengæld toldmuren ved Storebæltsbroen og indfør motorvejsmærkater så vi allesammen betaler for hele infrastrukturen i Danmark til gavn for fællesskabet.

  • 0
  • 0

det handler overhovedet ikke at opfylde et trafikalt behov, fot er der ikke.
det handler udelukkende om vælgerbestikkelse.

  • 0
  • 0

Det eneste vi kan blive enige om er, at der mest behov for en motorvej, der hvor netop VI kører ;o)

Derfor ville det også være smart, hvis man traf den slags beslutninger baseret på faktuelle forhold (så som trafiktællinger) og ikke overlod dem til inkompetente politikere - og deres studehandler.

Hvis 10.000 - 13.000 biler i døgnet skulle berettige en 4 sporet motorvej der, burde Helsingørmotorvejen have 24 spor og Køge bugt 40 - - -

mvh Flemming

der ofte kører Herning - Holstebro, men bor et sted, hvor der er RIGTIG trafik ;o)

  • 0
  • 0

Med Harry Lahrmanns ord betyder det, at der overhovedet ingen trængselsproblemer er på strækningen i dag

Jeg tror jeg vil være trafikforsker i mit næste liv - Harry Lahrmanns indlæg er et langt "hvorfor er der ingen der hører på mig" og måske er baggrunden, at man tillader sig, at bruge ord, som ovennævnte - og hvad hans dagsorden er ud over at gøre opmærksom på sig selv ved vist kun - han selv.

Stå dog tidligt op en dag og kom til Vestjylland eller et af de andre steder du kritiserer og oplev virkeligheden.

  • 0
  • 0

Motorvejen bliver jo også en del af udrykningsstrækningen....

Dels vil en motorvej skabe vækst, i et område, der har mistet meget industri i finanskrisen.

  • 0
  • 0

Det eneste vi kan blive enige om er, at der mest behov for en motorvej, der hvor netop VI kører ;o)

Derfor ville det også være smart, hvis man traf den slags beslutninger baseret på faktuelle forhold (så som trafiktællinger) og ikke overlod dem til inkompetente politikere - og deres studehandler.

Hvis 10.000 - 13.000 biler i døgnet skulle berettige en 4 sporet motorvej der, burde Helsingørmotorvejen have 24 spor og Køge bugt 40 - - -

mvh Flemming

der ofte kører Herning - Holstebro, men bor et sted, hvor der er RIGTIG trafik ;o)

Der er også andre aspekter end trafiktællinger. Kommer man over en vis trafikmængde burde der måske også være grundlag for god kollektiv trafik...

Så motorvej hvor der ikke er andre alternativer til bilen og kollektiv trafik hvor der er grundlag for det...

  • 0
  • 0

Det drejer sig vel om mere end at Danmark, som i sig selv er et meget lille land, som vi virkelig behøver at gør mindre…

Selvfølge er der strækninger i Danmark hvor der køre flere biler pr døgn, men hvis vi kun udbygger hvor der pt. er brug aflastning af trafikken, og ikke prøver binde Danmark sammen samtidig, hvor ender vi så?

Er vi ude i at 100km byen og region Ørestad skal udbygges så alle bliver nød til at søge der hen, hvis de vil noget i dette land? Hvis vi så samtidig fjerner alle ikke statsveje, samt jernbaner i resten af Danmark vil der hermed være rigelig af penge til et ”fornuftig” infrastruktur i og mellem disse to områder, samt store naturparker til turisterne, for vi har vel dybest set ikke brug for hverken landbruget eller havneområderne. Samt det gør vel ingen forskel om, produktionsvirksomhederne bliver tvunget til at vælge mellem, at flytte væk fra Danmark eller til den centrale del, vi er jo alligevel for dyre i lønninger for dem…

Eller også kan man jo klynger sig til liberale holdninger som: alle skal have ret til at bosætte sig hvor som helst i Danmark, da vi pt. kan komme fra den ene side til den anden på under 3 timer. Men dette kræver jo at infrastruktur bliver udbygget, så folk også kan komme rundt. Herved gør det vel ikke den store forskel om ens arbejdskraft boer lige om hjørnet, i storbyens luksus, eller rundt omkring i landets primitive natur områder.

Ser man så på at Thyborøn havn i samarbejde med Århus havn udbygger voldsomt, samt letter persontransporten til og fra hele Nordvestjylland, hvor pendlerkulturen jo i forvejen trives, er det måske slet ikke nogen dårlig investering på sigt, hvis de forskellige kommuner ellers kan stille med resten af den infrastruktur nye og gamle virksomheder efterlyser, for hvorfor ligge op af konkurrenten, hvis man kan få det hele lidt billiger samt åben vider, bare ved at placere sig lidt væk…

Det kunne jo være at på sigt, at dette bedre kan betale sig, end at udbygge de eksisterende belastede motorveje med 1 spor mere i hver retning, for hvor mange mere giver et ekstra spor entligt, i forhold til prisen…

  • 0
  • 0

Det eneste vi kan blive enige om er, at der mest behov for en motorvej, der hvor netop VI kører ;o)

Ja. Desværre.

Derfor ville det også være smart, hvis man traf den slags beslutninger baseret på faktuelle forhold (så som trafiktællinger) og ikke overlod dem til inkompetente politikere - og deres studehandler.

Det er vel egentlig et udmærket eksempel på dansk middelmådighed, når den er værst: Vi har ikke så mange ressourcer, så lad os bruge dem vi har de steder, de IKKE gør mest nytte. Helt i lighedens ... - rettet: Landspolitisk småligheds navn.

Jeg GRÆMMES!!

  • 0
  • 0

Eksemplet med denne motorvej sætter i relief, at man er ret magtesløse i virkeligheden overfor udkantsDanmarks problemer. Bevilge en motorvej ! så skal folk jo bare køre. Det er ligesom med Kattegat-broen: hvilke problemer løser den ? ud over at den ødelægger udsigten fra sommerhusene på Fyns Hoved ? En motorvej kan også klemme den sidste livsvilje ud af den lille lokale købmand, og den lille lokale skole. De må lukke. Er det den vej vi skal ?

  • 0
  • 0

Kære alle, problemet med demokratiet og vores folkevalgte er, at de folkevalgte plejer deres egne interesser. De tænker kun på en ting og det er; Hvordan kan jeg undgå at miste min magt og ryge ud af folketinget? Vores regering og den måske kommende socialdemokratiske regering er som to hovedløse høner. De har ingen visioner og tænker kun på sig selv.

  • 0
  • 0

Eksemplet med denne motorvej sætter i relief, at man er ret magtesløse i virkeligheden overfor udkantsDanmarks problemer. Bevilge en motorvej ! så skal folk jo bare køre. Det er ligesom med Kattegat-broen: hvilke problemer løser den ? ud over at den ødelægger udsigten fra sommerhusene på Fyns Hoved ? En motorvej kan også klemme den sidste livsvilje ud af den lille lokale købmand, og den lille lokale skole. De må lukke. Er det den vej vi skal ?

Nu besluttes vejanlæg i Danmark jo ikke ud fra saglig begrundelser men udelukkende ud fra æstetiske overvejelser.
Det virkelige sørgelige i denne historie er at politikkerne stadig klamre sig til den fejlslutning at infrastruktur giver lokal udvikling. Det kan være det var sandt for 100 år siden, men det er direkte modsat i dag. Og det har det været siden 70'erne.
Nordmændene forsøgte i 80'erne at skabe udvikling i Nordnorge ved at rulle asfaltmaskinen ud. Resultatet var en katastrofe, folk brugte de nye veje til at forlade bygderen og søge ind til byerne, og bygderne blev forvandlet til sommerhusområder. Det kan godt være at det var sket alligevel, men de ny veje forstærkede effekten.
På Færøerne har vejbyggerene haft en lignede effekt.

  • 0
  • 0

Nu besluttes vejanlæg i Danmark jo ikke ud fra saglig begrundelser men udelukkende ud fra æstetiske overvejelser.
Det virkelige sørgelige i denne historie er at politikkerne stadig klamre sig til den fejlslutning at infrastruktur giver lokal udvikling. Det kan være det var sandt for 100 år siden, men det er direkte modsat i dag. Og det har det været siden 70'erne.

Hele een-times-byen fra Kolding til Århus er opstået pga. de gode motorvejsforbindelser langs den jyske østkyst. Jeg vil medgive at strækningen ikke er særlig pæn, med alle de virksomheder og reklameflag, der ligger helt tæt på motorvejen, men den var/er essentiel for udviklingen i området.

  • 0
  • 0

Prøv at tage turen ind om morgenen ad indfaldsvejen til København. Så tror jeg de fleste ville foretrække de par småkøer som findes i det Vestjyske.

Men lad os få sat landsdelsmærkater på bilerne. Alle bilister som enten fortsat bor i Jylland eller er 1.generationsjyder tilflyttet til Sjælland må vente med at køre til efter kl 9 eller før kl 6 om morgenen. SÅ har vi sikkert plads nok på indfaldsvejen til København.

Der skal bygges nye veje der hvor behovet er størst - ikke hvor man råber højest!

Der er jo ingen der forbyder Københavns Kommune selv at bygge indfaldsveje, det behøver jo ikke pinedød være Staten der betaler alle Jeres veje. :)

  • 0
  • 0

Det ville have været mere fremtid, hvis man ikke havde lavet en masse rundkørseler, men der er politiks korrekt, men ikke altid gennemtænkt.
Tiltider vilde være bedere hvis der var større visioner vet andlæggelsen, vejen mellen Herning - Holstedbeo er lige renoveret med en det rundkørsler, det kunne være bedere gennemtænkt.

  • 0
  • 0

Prøv at tage turen ind om morgenen ad indfaldsvejen til København. Så tror jeg de fleste ville foretrække de par småkøer som findes i det Vestjyske.

Men lad os få sat landsdelsmærkater på bilerne. Alle bilister som enten fortsat bor i Jylland eller er 1.generationsjyder tilflyttet til Sjælland må vente med at køre til efter kl 9 eller før kl 6 om morgenen. SÅ har vi sikkert plads nok på indfaldsvejen til København.

Der skal bygges nye veje der hvor behovet er størst - ikke hvor man råber højest!

  • Eller også skulle der etableres store parkeringspladser/opsamlingssteder udenfor de store byer, hvorfra der kunne indsættes busser ind til de større arbejdspladser. Det burde give mere plads på vejene. - Hvis ellers det kan lade sig gøre at hive folk ud af deres biler...
  • 0
  • 0

Det ville have været mere fremtid, hvis man ikke havde lavet en masse rundkørseler, men der er politiks korrekt, men ikke altid gennemtænkt.
Tiltider vilde være bedere hvis der var større visioner vet andlæggelsen, vejen mellen Herning - Holstedbeo er lige renoveret med en det rundkørsler, det kunne være bedere gennemtænkt.

Det er evighedsmaskinen der er på spil: Man tager en hovedvej og degraderer den til bivej ved at plante en rundkørsel pr. løbende kilometer, hvorved såvel gennemsnitshastighed som brændstoføkonomi forringes voldsomt.
Derefter bygges en motorvej til et par milliarder.
Turen til og fra arbejde tager samme tid, for den tid der vindes på motorvejen sættes til så snart man forlader den.

Da trafik er som vand, der løber den letteste vej, oplever småbyerne en voldsom stigning i trafikken, da alle andre veje end motorveje har samme lave gennemsnitshastighed, hvorfor den korteste vej også er den hurtigste.
De steder hvor bilerne fra de små genveje skal ud på de store veje sker der ulykker, og den eneste løsning der bruges er den salomoniske - en rundkørsel - der belønner dem der kører gennem småbyerne og straffer dem der tager den store vej.

Hvis man nu i stedet kunne lukke udkørslen fra disse småveje i myldretiden, ville sivetrafikken mindskes og trafikafviklingen på de store veje forbedres.

  • 0
  • 0

Jeg siger ikke at DSB er super-effektive og ikke ville kunne højde deres produktivitet. Men for mig virker det som at sparke på nogen der ligger ned (selvom et IC4 tog nu kan køre i myldretiden - hurraaaahhhh!).

Det er ikke fordi jeg ikke under 'udkantsdanmark' en ordentlig infrastruktur. Men er en motorvej ikke overkill? Den koster altså mange penge, sådan en sag. Måske kunne en 3-sporet motortrafikvej løse den samme opgave - at få pendlere og ambulancer hurtigt fra A til B.

Og så skal vi have flere tilkørsler med tilløb på de større landeveje og færre kryds, hvor hastighedsgrænsen sættes ned til 60, men folk kører 110 alligevel.

  • 0
  • 0

I København og Østjylland efterspørger de bredere veje. I Udkantsdanmark vil de have hurtigere forbindelser til og fra elendigheden.

Begge dele vil føre til periodevist ubenyttede sporkilometer. Kører du af Køgebugtmotorvejen på de rigtige tidspunkter, så er der mere spild af motorvejsspor end i Hjørring.

  • 0
  • 0

[quote]Prøv at tage turen ind om morgenen ad indfaldsvejen til København. Så tror jeg de fleste ville foretrække de par småkøer som findes i det Vestjyske.

Men lad os få sat landsdelsmærkater på bilerne. Alle bilister som enten fortsat bor i Jylland eller er 1.generationsjyder tilflyttet til Sjælland må vente med at køre til efter kl 9 eller før kl 6 om morgenen. SÅ har vi sikkert plads nok på indfaldsvejen til København.

Der skal bygges nye veje der hvor behovet er størst - ikke hvor man råber højest!

Der er jo ingen der forbyder Københavns Kommune selv at bygge indfaldsveje, det behøver jo ikke pinedød være Staten der betaler alle Jeres veje. :)[/quote]
Hvis man vil bevare forståelsen hos (især) Østdanskere for at en pæn del af skatteprovenuet fortsat tilfalder "udkantsdanmark" via bloktilskud mv, nytter det ikke at pege fingre af hinanden. Staten bygger statsveje. Og staten betaler statsveje. Selv om vi alle gerne vil nogenlunde lige - eller i det mindste have lige muligheder - behøver det ikke automatisk betyde samme 4-sporede motorvej på strækninger med lav trafikintensitet, blot fordi lighedslogikken mellem øst og vest tilsiger det.

  • 0
  • 0

Dit indlæg må følgelig betyde at du mener Herning & Holstebro kommuner selv skal betale. Fin ide. Især hvis de så lavede betaling for alle andre end kommunernes borgere. Tilbagebetalingstiden vil nok være 300-400 år.

  • 0
  • 0

Tiltider vilde være bedere hvis der var større visioner vet andlæggelsen, vejen mellen Herning - Holstedbeo er lige renoveret med en det rundkørsler, det kunne være bedere gennemtænkt.

Nååh, gennemtænke, så er det derfor at alle broerne på omfartsvejen omkring Herning ikke er forberedt til en motorvej? :-)
Jeg tror ikke ligefrem det er gennemtænke der præger trafikplanlægningen.

For så ville den sorte plet på vejen ved aulum være opdaget for længst inden der blev slået så mange ihjel der. Rundkørslen løste problemet, fair nok, men problemet var ene og alene at autoværnet i det gamle kryds ikke levnede folk en chance for at se noget inden de var ude over hajtænderne.

Nu er det så gået amok i rundkørsler som alle kører ud ad 2. vej på og 60-skilte, så nu er hastigheden i hvert fald lav nok, og med tiden opdager keglerne nok hvad det gør ved fremkommeligheden.

Og som daglig trafikant på de alternative biveje kan det helt klart mærkes at hovedvejen er blevet "kvalt" i alle disse tilfældige påhit, og folk finder alternative veje.

Folk som ikke tror på at dette princip gælder, kan passende tage en tur på den uofficielle "ring3" i Århus bagom McDonalds og om forbi Gasa. Den er pakket med biler fordi ring2 er for bøvlet. Sådan går det sjovt nok hver gang planlæggerne "gennemtænker" noget.

  • 0
  • 0

Facts:

  • Der kører pt. mellem 10-15.000 biler pr. døgn på strækningen afhængig af årstiden.
  • Da sygehuset bliver flyttet fra Holstebro til Herning i 2018, vil trafikbelastningen på strækningen stige til det dobbelte.

Trafikmængden i 2018 forventes at ligge mellem 20-25.000 biler pr. døgn, hvilket vil være markante flere end der f.eks. motorvejen til Sønderborg eller Rødby.

så jo der er brug for den motorvej. Ja, der er også andre steder i landet, som godt kunne bruge en motorvej, men de fleste af disse steder har også mulighed for offentlig transport med afgang hver 15. minut.
I det mørke jylland er vi heldige, hvis der er en busafgang hver 2 time.

  • 0
  • 0

Vi jyder får hele tide stukket i næsen, at der er mere brug for flere motorvej i hovedstadsområdet(/Sjælland) end alle mulige andre stederi landet, fordi alle holder i een stor kø i myldretiden derovre.

I glemmer bare een ting : Der er ingen hjælp at hente ved at bygge bredere eller flere motorveje i hovedstadsområdet, da problemet jo ikke er trafikken PÅ motorvejen, men derimod at det øvrige vejnet i hele hovedstadsområdet IKKE KAN "AFVANDE" DE MOTORVEJE, der allerede er der i forvejen.

Og hvorfor kan de ikke det.????... Fordi der er samlet en (alt for) høj koncentration af studie- & arbejds-pladser på et ret beskedent areal, og det er der bl.a. fordi hovedstadsområdet er overforsynet med kultur- og fritids-aktiviteter - ofte for skatteyderbetalte midler - OG, som allerede nævnt i de ovenstående kommentarer, hver bil ofte kun befordrer 1 (een) person, på trods af et særdeles tætmasket net af off.transportmidler på det lille område (en jyde ville jo ikke engang overveje at tage bilen for at komme fra den ene ende af dét område til den anden :·D ).

Om en motorvej så flytter arbejdet væk fra eller til området, må markedskræfterne så afgøre. Hovedsagen er at indbyggerne - qua de store afstande - har mulighed for at få et job / ordne nødvendige ærinder indenfor en rimelig REJSETID, fuldstændig som københavnerne kan, og vil.

Og til Hr. Proffessor Trafikforsker - Hvad er samfundsøkonomisk mest hensigtsmæssigt : En motorvej med 100.000 biler pr. døgn der kører 2 km/t., eller en motorvej med 15.000 biler pr. døgn der kører 110 km/t.???

  • 0
  • 0

Det er korrekt at der findes for mange såvel statslige som private arbejdspladser i hovedstaden. Men det hjælper ikke meget at flytte disse til f.eks. Århus. Her er der jo også kapacitetsproblemer. Men droppede man nu motorvejsbyggeri i udkantsdanmark til fordel for offentlige transportformer primært omkring København & Århus - så ville vi alle blive vindere.

  • 0
  • 0

Facts:

  • Der kører pt. mellem 10-15.000 biler pr. døgn på strækningen afhængig af årstiden.
  • Da sygehuset bliver flyttet fra Holstebro til Herning i 2018, vil trafikbelastningen på strækningen stige til det dobbelte.

Trafikmængden i 2018 forventes at ligge mellem 20-25.000 biler pr. døgn, hvilket vil være markante flere end der f.eks. motorvejen til Sønderborg eller Rødby.

så jo der er brug for den motorvej. Ja, der er også andre steder i landet, som godt kunne bruge en motorvej, men de fleste af disse steder har også mulighed for offentlig transport med afgang hver 15. minut.
I det mørke jylland er vi heldige, hvis der er en busafgang hver 2 time.

Ja hold da op man for helt sved på panden. For øvrigt kører der 14.000 biler i TIMEN på Ring 4.

  • 0
  • 0

Ja hold da op man for helt sved på panden. For øvrigt kører der 14.000 biler i TIMEN på Ring 4

  • men hvis vi nu køber præmissen, at sygehuset ved Aulum 'trækker' motorvejen, må det vel være [b]spids[/b]belastningen, der tæller!: Det var jo 'trist', hvis ambulancen med en patient med blodprop for ofte sad fast i en trafik-d.o., ikke sandt? ;)
  • 0
  • 0

Facts:

  • Der kører pt. mellem 10-15.000 biler pr. døgn på strækningen afhængig af årstiden.

  • Da sygehuset bliver flyttet fra Holstebro til Herning i 2018, vil trafikbelastningen på strækningen stige til det dobbelte.

Det er tal som vores lokalpolitikere jo gerne disker op med, og naturligvis vil det store Midtjyske sygehus i Gødstrup give traffik, men de opgivne tal forudsætter vist at også, at dem der bor syd for Gødstrup starter bilen og kører til Holstebro for derefter at tage motorvejen tilbage til Herning. Den holder næppe i virkeligheden. Motorvejen er Lars Løkkes forsøg på at få de stemmer tilbage som Venstre har mistet pga. nedlæggelse af alle sygehuse i Vestjylland. Altså valgkamp for skatteydernes regning. Der er ikke mere traffik mellem Holstebro og Herning end et par omlægninger og tilretninger af den eksisterende vej vil kunne tage.

  • 0
  • 0

...naturligvis vil det store Midtjyske sygehus i Gødstrup give traffik

  • ups ja: Jeg kom vist til at skrive [b]Aulum[/b], sorry! :)
  • 0
  • 0

Hej vi er klar over at der ikke kører så mange biler som omkring hovedstad området.

Jeg vil gerne pointere, at landevejen også er benyttet af mange landbrugs maskiner. Det går altså ikke særlig hurtigt når den forankørende har 25 ton gylle med sig. Ligeledes er det heller ikke nemt at overhale sådan en stor gyllevogn som er lang og bred.

  • 0
  • 0

Det er tal som vores lokalpolitikere jo gerne disker op med, og naturligvis vil det store Midtjyske sygehus i Gødstrup give traffik, men de opgivne tal forudsætter vist at også, at dem der bor syd for Gødstrup starter bilen og kører til Holstebro for derefter at tage motorvejen tilbage til Herning. Den holder næppe i virkeligheden.

Nej, tallet kommer såmænd bare af at kigge på den almindelig trafikudvikling, som stiger med et par procent hvert år, sammenholdt med at en motorvej automatisk fjerner en del biler fra områdets andre hovedveje, den ekstra trafik fra de virksomheder som vil ligge sig op af hovedvejen, samt det faktum, at et sygehus placeret i Gdstrup vil give et par tusinde biler mere om dagen (ambulancer, pårørende, ansatte på sygehuset osv.).

Man kunne også sagtens have droppet motorvejen til Holstebro og i stedet for lavet en dobbeltsporet motortrafikvej. Det er såmænd ikke fordi alle vestjyderne absolut kræver en motorvej, men en et sporet vej eller en 2+1 vej er bare ikke løsningen, hvis der skal køre ambulancer på strækningen.

Jeg har tidligere pendlet på strækningen, og det er mig et under at ingen ambulancer er kørt galt i myldretiden - personligt har jeg mere end én gang overset en ambulance under udrykning og det er IKKE sjovt.

Og løsningen med at ambulancerne bare kan køre en anden vej til Herning, den holder heller ikke. Den kære Bent Hansen var på et tidspunkt fremme og promovere at ambulancerne bare kunne køre den korte vej over Ulfborg, Grønbjerg og Vildbjerg for at komme fra ydre områderne til Hospitalet i Herning. Enhver men bare lidt fornuft i behold ved at den slags veje skal man under ingen omstændigheder benytte om aften (rådyr - rigtig rigtig mange rådyr) eller under vinterforhold (nej, de rydder ikke vejene ude på bøhlandet).

Derfor kører alle ambulancer fra hele det nordvestlige område over Holstebro og med hovedvejen til Herning. Og når man først er kommet frem til den konklusion at ambulancerne bliver nød til at køre denne vej, så er næste logiske skridt at udvide vejen. Valgflæsk eller ej, så er en udvidelse af vejen nødvendig.

Den er ikke nødvendig, fordi vestjyderne ikke kan klare at sidde i 6 minutters kø hver dag, den er nødvendig fordi rigtig mange vestjyder risikere at dø i ambulancen pga. lang transporttid.

Men jeg er da helt sikker på at alle Københavnere gladelig vil have samme transporttid til nærmeste hospital? Hvad siger indbyggerne i København til at deres "lokale" sygehus skulle ligge i Slagelse? Der er faktisk ikke længere fra Rådhuspladsen til Slagelse (92,5 km - 1 time og 12 min.), end der er fra Thyborøn til Gødstrup (83,9 km - 1 time og 16 minutter). Hvis vi får sygehuset flyttet fra Herning til Holstebro, så får Københavnerne lov til at få et super sygehus i Slagelse som skal servicere alle på Sjælland, og så får Københavnerne de 2,5 mia. kroner som de kan bruge til trafikinvesteringer.

  • 0
  • 0

Lyngbymotorvejen kunne passende udbygges til Birkerød, trafikken er omkring 25-30000 allerede i dag.

"Hillerød"-motorvejen når ikke engang op til Hillerød. Hvis statsministeren havde bare lidt mandsmod til at give sine lokale vælgere, hvad de har behov for, så blev den udbygget til Helsinge, igen trafikken er højere end Holstebro/Herning.

Disse 2 strækninger bliver igen og igen nedprioriteret.

På Fyn mangler der en motorvejsringvej rundt om Odense.

Slagelse/Næstved/Sydmotorvejen d.v.s. primærrute 22/54 er en lang trafikchikane, lige så stor trafik som Holstebro/Herning, med langt højere trafikspringspotentiale.

Djurslandmotorvejen når end ikke ud til Aarhus Airport (det skal helst være engelsk)..

Alt sammen anlæg, hvor forrentningen ville være højere end ved forlængelsen af motorvejen til Holstebro.

Derudover mener jeg, at motortrafikveje altid bør anlægges, så de uden besvær kan udvides til firsporede motorveje med asfalterede rabatter.

Projekterede nye firsporede motorveje bør altid anlægges så de uden besvær kan udvides til seks- eller ottesporede motorveje med asfalterede rabatter.

Det er ikke svært, det kræver blot lidt forudseenhed blandt anlæggerne, samt at trafikkorridorer friholdes for bebyggelse klods op ad vore motorveje, så der ikke kan udvides eller bygges traceer til højhastighedstog.

  • 0
  • 0

Det viser blot endnu engang at det er helt urimeligt at kræve og vanvittigt at lave en motorvej der, når store dele af østdanmark samt andre storbyområder holder i lange køer hver morgen og eftermiddag.
Trods politiske studehandler burde man kunne forlange en vis ansvarsbevidsthed fra en regerings side.

Københavenere skulle forbydes at have bil, når der nu engang går tog og bus, så ville der blive bedre plads på indfaldsvejene ved storkøbenhavn.

Herover vestpå, går der hverken tog eller bus, og vi er tvunget til at tage bilen. jer i storkøbenhavn gør det vel kun fordi I nyder at sidde i bilkøen, for der kører jo tog og bus lige til jeres dør...

  • 0
  • 0

Med fare for at bringe lidt fakta ind i debatten, så lad os se på trængslen:
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob/im...

Side 7 viser tydeligt, at:
1) Det er ikke en ny motorvej til Holstebro der er behov for, men en ny ringvej uden om Holstebro
2) Andre strækninger i Jylland, fx Skanderborg til Århus og Taulovmotorvejen til Kolding syd trænger mere til en udbygning en vejen fra herning til Holstebro.

En ting der undrer mig: Hvorfor ikke satse på en opgradering/udbygning/nybygning af jernbanen Århus - Silkeborg - Herning - Holstebro - Struer? Det ville for alvor binde byerne sammen og gøre det muligt, at bo i den ene ende og pendle til den anden.

  • 0
  • 0

Helt enig.

Hvis 10.000 - 13.000 biler i døgnet skulle berettige en 4 sporet motorvej der, burde Helsingørmotorvejen have 24 spor og Køge bugt 40 - - -

Der er på en stor del af strækningen "motor trafikvej".
Men der er også nogle tåbelige rundkørsler som totalt ødelægger rytmen i morgen trafikken.
Lige så geniale som rundkørsler er til at afvikle trafik ved lave hastigheder, lige så tåbelige er de udenfor "by skiltene".
En motorvej afskaffer per definition disse rundkørsler, men man kunne jo forsøge med en mellemløsning først. Sådan nogle broer har da vist også en noget hurtigere levering end 30-40 km motorvej
/Henrik

  • 0
  • 0

Med fare for at bringe lidt fakta ind i debatten, så lad os se på trængslen:
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob/im...

Side 7 viser tydeligt, at:
1) Det er ikke en ny motorvej til Holstebro der er behov for, men en ny ringvej uden om Holstebro

@Anders Christensen: Hvilke fakta er det forsøger at få inddraget i debatten? Rapporten tager ikke højde for hverken trafikstigninger på strækningen eller det nye sygehus i Gødstrup? Der er heller ikke indberegnet de lokale gener som traktorer/høstmaskiner osv. på vejen - der er ikke kigget på gennemsnitshastigheden i rapporten. Der er heller ikke taget højde for det trafiksikkerhedsmæssige aspekt - ambulancer i høj fart som kører slalom mellem traktorer og lastbiler på en vej med flere farlige stykker pga. begrænset udsyn.

Ja, det er brug for en ny ringvej i Holstebro, så langt kan vi blive enige.

  • 0
  • 0

En halv time efter at billedet er taget, er der lige så få biler i venstre vejbane, som i højre.

Det varer ved i små 2 timer med svingende intensitet med max omkring kl. 7.30 og kl. 8.30.

Hvis vejen var bredere, ville folk bare vente 10 min, før de tager hjemmefra, og så ville myldretrafikken blive yderligere intens i lidt kortere tid.

  • 0
  • 0

Hvis de har, gælder der helt åbenbart andre mål i Jylland.

Kongevejen ind mod Helsingør bærer 27.000 biler pr. standard døgn, og det er efter der er udflettet en del biler (10.000 - 15.000) til andre indfaldsveje. Denne vej er [E47] & [E55] og trafikstøjen belaster mindst 25.000 Helsingoranere.

Jeg har kørt [E55] fra Helsingør til Prag, og ikke noget sted på vejen dertil var trafikken mere begrænset af kapaciteten end ved Helsingør.

Denne vej er smallere, dårligere, og på alle andre punkter mere egnet til udvidelse end Herning - Hostebro, og de leger lidt med trafiksanering :-)

Glemte jeg at sige, at Helsingørmotorvejen ender i Espergærde.

Helt ærligt, køb et glas varm mælk og en tudekiks, og vær glad for I jyder ikke får selvstyre (OG selvfinansiering).

Mvh Perhc.

  • 0
  • 0

Det er jo sjovt som en sag kan udvikle sig til en "kamp" mellem jyder og Københavnere!!!!!

Det er hver gang jyderne gerne vil have lidt, så er københavnerne så s.... misundelige og har det meget værre.
Man skal i den forbindelse huske at vi alle er danskere, selvom det ser ud som andet og vi har alle brug for rimelige gode forbindelser landet over.
Jeg har også siddet i kø på Køgebugt motorvejen og det er træls, ja men hvad så???
Det sker også på landevejene. Kør dog hjemmefra noget før og tag det roligt.
Jeg er jyde og det er jeg stolt af, for jeg har det godt med mig selv og de fleste andre.
Selvstyre??? Det har vi da, I har bare ikke opdaget det endnu.
Selvfinansering? Det søger Bent Hansen for. Mest til sig selv
mvh
Paul

  • 0
  • 0

Det er hver gang jyderne gerne vil have lidt, så er københavnerne så s.... misundelige og har det meget værre.

Det er der en grund til: Nemlig de meget store udligninger der qua bloktilskud mv går fra øst til vest. Det kan godt mærkes, når en region skal aflevere ekstra 200 mio. kr. blot fordi principperne i udligningen er ændret en smule.

Jeg er tilhænger af et ensartet serviceniveau landet rundt - men det betyder ikke, at der skal være en motorvej tilrådighed for alle! Her er der tale om så store bindinger af skattemidler, så princippet om "efter behov" burde stå først.

Jeg er jyde og det er jeg stolt af, for jeg har det godt med mig selv og de fleste andre.
Selvstyre??? Det har vi da, I har bare ikke opdaget det endnu.
Selvfinansering? Det søger Bent Hansen for. Mest til sig selv
mvh
Paul

Ja, jeg er gift med en indvandrer, så kender alt til jysk stolthed ;-)
Husk dog, at Bent Hansen efter kommunalreformen kom på overførselsindkomst.

  • 0
  • 0

Er ikke jyde - men har lige lidt svært ved at forstå hvorfor supersygehusets placering betyder noget i denne debat. Uanset hvor det sygehus bliver placeret, skal der køre ambulancer til og fra sygehuset. Om det ligger i Holstebro / Herning eller midt imellem er vel lige fedt. Antal ambulancekørsler er vel det samme. Og skal en hjertepatient alligevel ud og køre så er det ligegyldigt om det tager 5 min længere i forhold til at overleve. Det afgøres indenfor de første 5 min.
Men som så meget andet er denne debat mere båret af følelser end facts.
Bare vi i Østdanmark gider betale så jyder kan holde en lav skatteprocent.

  • 0
  • 0

Er ikke jyde - men har lige lidt svært ved at forstå hvorfor supersygehusets placering betyder noget i denne debat. Uanset hvor det sygehus bliver placeret, skal der køre ambulancer til og fra sygehuset. Om det ligger i Holstebro / Herning eller midt imellem er vel lige fedt. Antal ambulancekørsler er vel det samme. Og skal en hjertepatient alligevel ud og køre så er det ligegyldigt om det tager 5 min længere i forhold til at overleve. Det afgøres indenfor de første 5 min.
Men som så meget andet er denne debat mere båret af følelser end facts.
Bare vi i Østdanmark gider betale så jyder kan holde en lav skatteprocent.

@Torben Bauer: Nej, det er nemlig ikke lige meget hvor hospitalet er placeret. Havde man placeret hospitalet i Holstebro, så ville flere vestjyder overleve selvom der skulle køre nogle ambulancer mellem Herning og Holstebro. Bemærk: Det er ikke indbyggerne i Holstebro/Herning, som kommer til at mærke fejlplaceringen - det er alle indbyggerne i Struer, Lemvig, og længere mod nordvest. Disse indbyggere får markant længere til et hospital, og de kommer til at dø i ambulancerne. Regionens svar er flere akutambulancer, men hvad hjælper flere akutambulancer hvis de:
1. Sidder fast i trafikken
2. Kører galt pga. trafik
3. Ikke er disponible pga. anden kørsel (hvilket allerede har kostet utallige liv)

Og til alle jer der kommer med "misundelses argument"... NEJ vestjyderne er ikke misundelige. Vi vil bare gerne nå frem til hospitalet i stedet for at dø på landevejen. Vi kan godt leve uden en motorvej, men vi kan ikke leve med at vores kære dør i ambulancen på vej til hospitalet (hvis der altså er en disponibel akutambulance), som det allerede sker i dag. I stedet for at fokusere på "min motorvej er vigtigere end din" så prøv lige engang at fokuser på menneskeliv.

Jeg er sådan set ligeglad - personlig så skal jeg bare undgå at have brug for en ambulance mellem kl. 08:00-16:00 på hver dage - resten af tiden befinder jeg mig i Holstebro og ved at jeg kan komme til hospitalet i Gødstrup på under en time. Mellem kl 08:00-16:00 på hverdage er jeg ligesom resten af nordvestjyderne stemplet som "død ved ankomst".

  • 0
  • 0

men har lige lidt svært ved at forstå hvorfor supersygehusets placering betyder noget i denne debat. Uanset hvor det sygehus bliver placeret, skal der køre ambulancer til og fra sygehuset.

For nærværende er din forvirring forståelig. Når ambulancerne engang bliver skiftet ud med helikoptere, vil sygehusenes placering være endnu mere ligegyldig i denne her sammenhæng.

  • 0
  • 0

personlig så skal jeg bare undgå at have brug for en ambulance mellem kl. 08:00-16:00 på hver dage - resten af tiden befinder jeg mig i Holstebro og ved at jeg kan komme til hospitalet i Gødstrup på under en time.

Med mindre expertisen for netop dit problem findes på Odense Universitets Hospital eller i Ålborg.

  • 0
  • 0

Til Johnny Olesen. Nu var det argumenterne for motorvejen i relation til ambulancekørsel. Og her kan jeg ikke se at du bidrager med nyt.
Ingen kommer til at dø i ambulancerne. Hjertepatienterne er for længst døde og behandles patienter med blødninger korrekt - ja så vinder de ved at komme til et større sted.
Så skal vi diskutere sygehusplacering er det ikke et sådant argument I skal fremføre. Her gælder det snarere betydning for lokalområdet, antal transporter (patienter/pårørende/ambulante) i relation til miljøet.
Tro mig - på djævleøen har man valgt at placere sygehusene i region Sjælland så dem fra sydsjælland og Lolland Falster får ligeså langt som I på vestkysten. VI har bare ikke udsigt til motorveje i samme omfang som I har og er der endelig en motorvej - ja så er den overfyldt.

  • 0
  • 0

Hvorfor er jeg ikke overrasket over at blive kaldt københavner?

Der er 45 km mellem Helsingør og København. Det er 10 mere end mellem Herning og Holstebro.

Nej, det er ikke en kamp mellem Københavnere og Jyder, det er en kamp mod Jyder, der altid vil have særbehandling.

Det nye superhospital der skal dække Helsingør bliver pladseret syd for Hillerød, det giver rundt 30 km i ambulance, og der er ingen planer om motorveje!

MvH Perhc.

  • 0
  • 0

For nærværende er din forvirring forståelig. Når ambulancerne engang bliver skiftet ud med helikoptere, vil sygehusenes placering være endnu mere ligegyldig i denne her sammenhæng.

Det gør der heller aldrig. For at have et 24 timers beredskab på én ambulance helikopter skal man have 6 besætninger. Det der evt. kommer er noget der kan flyve i dagtimerne, når den ikke er på værksted, til service eller pilotens tante har fødselsdag.

Og i øvrigt har politikerne fastslået at afstanden til sygehuset ikke spiller nogen rolle, så i virkeligheden kunne man måske bare bygge et kæmpe sygehus på Samsø der kunne betjene hele landet.

  • 0
  • 0

[Og i øvrigt har politikerne fastslået at afstanden til sygehuset ikke spiller nogen rolle, så i virkeligheden kunne man måske bare bygge et kæmpe sygehus på Samsø der kunne betjene hele landet.]

Med udgangspunkt i at vi er 5 mio borgere burde vi kun have 10 -12 sygehuse.
Men som med motorveje sådan er det også med sygehuse - der er stemmer i skidtet. Så pyt med de faglige / økonomiske argumenter.

  • 0
  • 0

Her gælder det snarere betydning for lokalområdet, antal transporter (patienter/pårørende/ambulante) i relation til miljøet.
Tro mig - på djævleøen har man valgt at placere sygehusene i region Sjælland så dem fra sydsjælland og Lolland Falster får ligeså langt som I på vestkysten. VI har bare ikke udsigt til motorveje i samme omfang som I har og er der endelig en motorvej - ja så er den overfyldt.

@Torben Bauer:
Men I har allerede en motorvej - I Vestjylland har vi en hovedvej med landbrugsmaskiner og tung trafik.

Blev sygehuset placeret i Holstebro, så ville det give længere transporttid fra beboerne i den sydlige del af området, mens menneskeliv i det nordvestjyske ikke vil gå tabt. Sygehus placeringen er forkert, hvilket igen så automatisk betyder en motorvej, som visse personer så også mener er en fejl...

  • 0
  • 0

Hvorfor er jeg ikke overrasket over at blive kaldt københavner?

Der er 45 km mellem Helsingør og København. Det er 10 mere end mellem Herning og Holstebro.

Nej, det er ikke en kamp mellem Københavnere og Jyder, det er en kamp mod Jyder, der altid vil have særbehandling.

Det nye superhospital der skal dække Helsingør bliver pladseret syd for Hillerød, det giver rundt 30 km i ambulance, og der er ingen planer om motorveje!

MvH Perhc.

@Per Helvig Christensen
Det er hverken beboerne i Holstebro eller Herning det kommer til at gå ud over uanset sygehusets placering. Derfor er afstanden mellem Herning og Holstebro underordnet - og det er afstanden mellem Hillerød og Helsingør sådan set også.

Det er beboerne nord og vest for Holstebro som kommer til at bøde for fejlplaceringen af sygehuset i Gødstrup.

Vi jyder ønsker ikke særbehandling. Vi ønsker bare samme adgang til samme sundhedsvæsen, som man får andre steder i landet og gerne uden at skulle transporteres 90+ km.

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen
Har du læst Paul Paulsen ovenfor? Sikkert ikke, men han har fået den ide (meget udbredt blandt Jyder), at ALT øst for storebælt er København, og ALLE der bor der københavnere. Derfor er det relevant at fortælle ham at jeg er helsingoraner. For at understrege de geografiske forhold bruger jeg en målestok, som han må formodes at forstå.

Ligeledes forsøger jeg at forklare til Jyderne, at forholdene her på Sjælland omkring pladseringen af hospitaler mm. ikke adskiller sig fra Jylland.

Hvis du ikke ønsker 90+km til hospitalet, så skal du bruge flere hospitaler, IKKE flere motorveje!

Den motorvej er lige så meget hul i hovedet, som det nørrejydske Y, og det er bare det, jeg prøver at sige.

MvH Perhc.

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen
Nu bor jeg i Næstved. Sygehuset her er ved at blive lukket ned. Vi har 35 km 2-sporet vej til Slagelse med landbrugsmaskiner, lastbiler og rundkørsler samt hastighedsbegrænsninger. Og flere biler i døgnet end der er mellem Herning & Holstebro. Mod øst har vi 22 km 2-sporet vej hvoraf halvdelen er 60 km/h og adskillige trafiklys. Først herefter når vi Sydmotorvejen og skal vi til Køge sygehus - vort kommende mini supersygehus - ja så støder vi ind i myldretrafikken med kødannelse ALLEREDE 10 km syd for Køge.
Så stik lige den!

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen
Nu bor jeg i Næstved. Sygehuset her er ved at blive lukket ned. Vi har 35 km 2-sporet vej til Slagelse med landbrugsmaskiner, lastbiler og rundkørsler samt hastighedsbegrænsninger. Og flere biler i døgnet end der er mellem Herning & Holstebro. Mod øst har vi 22 km 2-sporet vej hvoraf halvdelen er 60 km/h og adskillige trafiklys. Først herefter når vi Sydmotorvejen og skal vi til Køge sygehus - vort kommende mini supersygehus - ja så støder vi ind i myldretrafikken med kødannelse ALLEREDE 10 km syd for Køge.
Så stik lige den!

@Torben Bauer: Så er i jo heldige - med lidt held kan I altså nå jeres hospital indenfor en time.

@Perhc: Vi har ikke brug for hverken en motorvej eller flere sygehus. Vi harbrug for en mere fornuftig placering af det planlagte super sygehus. Lå sygehuset i Holstebro så var der ikke brug for en motorvej.

  • 0
  • 0

Nu er det jo sådan at sjællændere og københavnere til skæres over samme kam.
Det er muligvis en fejl, men i alle tilfælde er det sådan, at københavneri er det samme uanset om det kommer fra sjællændere eller københavnere.

Kødannelse ved Køge, ja og hvad så??? Det oplever vi som jyder ret ofte, når vi arbejder på Sjælland (København), men det er jo det samme hver gang, så det er vi vandt til.
Jeg er bare så træt af, at hver gang Jylland har mulighed for at få samme "goder" som i østdanmark, så hyler I op om at det er uretfærdigt og andre hundekunster.
Hvornår er jyder blevet mindreværdige i forhold til sjællændere????
Det er trods alt os I henvender jer til når I har problemer.
Ha´en go´dag

  • 0
  • 0

Jeg er bare så træt af, at hver gang Jylland har mulighed for at få samme "goder" som i østdanmark, så hyler I op om at det er uretfærdigt og andre hundekunster.
Hvornår er jyder blevet mindreværdige i forhold til sjællændere????
Det er trods alt os I henvender jer til når I har problemer.
Ha´en go´dag

Må vi få sagligheden tilbage, tak?

Ingen taler om at jyder skulle være mindre værd. Men du gøder jo selv jorden med dit udsagn citeret ovenfor!

I får jo også lov til at betale samme porto, selv om der er længere mellem husene, ikke ;-)

Set fra min side er problemet, at mange andre projekter (også i Jylland!) bør komme før bemeldte stykke motorvej (eller projektet vurderes ift. mange andre mulige). At jeg så er fræk nok til at minde om, at en forholdsvis stor del af finansieringen kommer fra den østlige del af landet (også den østlige del af "hovedlandet!), står helt og aldeles for min egen regning!
Men givet jeg må bruge 50min på at køre 22 km hver dag hver vej, kan jeg godt blive vred. Heldigvis har jeg toget, som tager samme tid men giver mulighed for at læse!

  • 0
  • 0

Kæreste Kære Paul Paulsen

Jeg er ikke helt sikker på, hvordan din verden ser ud. Men en ting er jeg absolut sikker på, dit mindreværd skaber du selv. Der er ikke i hovedstadsregionen nogen form for bedreværdsfølelse overfor jyder (eller fynboer), det må stå helt, aldeles og udelukkende for din regning.

Og så er der de der GODER! Tror du det er et stort slaraffenland øst for Storebælt? Med gratis ta' selv barer, og guld på gaden ...

Jeg vil gerne tilbyde en guided tur gennem Nordsjællands morgentrafik til dig (og andre jyder) så I kan forstå, hvilket Slaraffenland I lever i.

Næh, det er bare sådan, at Helsingoranere, Københavnere og andre Sjællændere gerne vil have et stykke af den kage som de er stort set alene om at betale.

MvH Perhc.

  • 0
  • 0

@Paul Paulsen
Jeg tænkte først, at ovenstående måtte være nok, men alligevel:

  1. Jeg vil gerne have en detaljeret forklaring på, hvor jeg gør mig skyldig i Københavneri. Evt. også en beskrivelse af, hvad Københavneri er?

  2. Har du kendskab til historien om "at rette bager for smed"?

  3. Køer ved Køge, jaja det er i orden, der kører du jo ikke hver dag. Hvordan harmonerer det med et ønske om at løse et mindre trafikalt problem, der hvor du kører hver dag. Hvor er den solidaritet fra dig til Køge, som du mener vi skal yde til dig.

  4. Så I er vandt til, at der er trafikproblemer når i kommer til Sjælland, men kan leve med det, hvad er det lige, der sker indeni dit hovede? Det er lige præcis derfor, at sjællændere mener, at asfalten skal lande på Sjælland. Specielt fordi de skal betale gildet.

Nej til mere vestjydsk motorvej. Læs rapporten fra trafikkommissionen.

/Perhc.

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen
Hvis du vil have flyttet sygehuset, er det et andet sted du skal debatere:-)
/Perhc.

Tja, i min optik (og mange andre vestjyders) så hænger de to ting sammen. Hvis sygehuset ikke var blevet placeret i Herning, så havde der ikke lydt et lige så højlydt krav om en motorvej.

Man kan ikke diskutere motorvejen uden at diskutere placeringen af sygehuset i Gødstrup, da det er et af hovedargumenterne for en ny motorvej.

Men kig en tur forbi landsbyhospitalet Gødstrups hjemmeside, hvis du søger mere misinformation: http://www.landsbyhospitalet.dk husk at ringe til hospitalets telefonsvarer...

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen
Klynk om hospitaler hører ikke til i en tråd om overflødige moterveje!

Hvis det gør, så kan Helsingør bidrage med så meget klynk, at I alle drukner. Og vi må nok have asfalteret hele Nordsjælland, før det er løst.

Klynk et andet sted! Tak.

/Perhc.

  • 0
  • 0

Ligesom ham der druknede i en å hvor der kun var gennemsnitligt 1/2 meter dyb.

Tilsvarende betragtninger over forventet motorvejstrafik siger ikke noget om spidsbelastningerne.

Undtagelsen må vel nærmest være i Københavns-området hvor man tror meget på den slags statistik. Især vel nok hvis man jan rage noget til sig på det øvrige Danmarks bekostning.

Havde Folketinget haft sæde i Tønder så havde der været både motorvej Nord-Syd og fra Tønder til lufthavnen i Sønderborg. Og så ligger Tønder endda ikke så yderligt som København gør.

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen
Klynk om hospitaler hører ikke til i en tråd om overflødige moterveje!

Hvis det gør, så kan Helsingør bidrage med så meget klynk, at I alle drukner. Og vi må nok have asfalteret hele Nordsjælland, før det er løst.

Klynk et andet sted! Tak.

/Perhc.

@Perhc: Tja, jeg har svært ved at se at motorvejen er overflødig, set i lyset af det formål vejen skal bruges til.
Men hvis man ikke kan argumentere for sig sag, så er det selvfølgelig lettere at kalde gud og hvermand en klynker...

Jeg er helt enig i, at det findes vigtigere trafikprojekter i Danmark, hvis man udelukkende ser på trængselsproblemerne. Men hvis man kigger på andre faktorer end udelukkende antal biler på en given strækning, så giver projektet mening.

Jeg kan da også komme med et par eksempler:
Metroen er også overflødig i København - man kunne lige så godt have indsat flere busser og udvidet vejene med specielle busbaner. Men alligevel har man valgt at lave en metro.
Der var heller ikke brug for en motorvej fra København til Rødby, men man valgte alligevel at lave den - og der kører færre biler omkring Rødby end der gør på strækningen Herning-Holstebro.
Der er heller ikke seriøst brug for en letbane i Aarhus, men alligevel vil man lave sådan én.
Og nu vi er ved det - der er heller ikke brug for en bro over Femernbæltet, men alligevel bygger vi nu snart en bro eller en tunnel.

  • 0
  • 0

Tilsvarende betragtninger over forventet motorvejstrafik siger ikke noget om spidsbelastningerne.

Undtagelsen må vel nærmest være i Københavns-området hvor man tror meget på den slags statistik. Især vel nok hvis man jan rage noget til sig på det øvrige Danmarks bekostning.

Tja - og hvis tallene viser noget andet, så er det tallene som er forkerte, ikke?

  • 0
  • 0

@Johnny: Det er dygtig spin af beslutningstagerne bag både hospital og finanslov, når motorvejen sælges på et behov afstedkommet af placeringen af hospitalet.

Er der overhovedet nogen, der tør komme med et overslag på, hvad motorvejen skulle kunne redde af liv og reducerede lemlæstede - alene som avanceret ambulancevej?

En rigtig god del ligger i den præhospitale indsats.

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen

Hvis du vil have flyttet sygehuset, er det et andet sted du skal debatere:-)

/Perhc.

Det må være fordi du ikke kender forhistorien.

Motorvejen kommer kun fordi Venstre blev chokeret over hvor mange stemmer og medlemmer de mistede, ved at nedlægge alle sygehuse i Vestjylland og lave et stort sygehus i Gødstrup som ligger i Midtjylland.

Da motorvejen kom til Herning fortsatte den et godt stykke mod Holstebro som motortrafikvej. De broer der blev bygget blev ikke forberedt på at der med tiden kunne komme en motorvej, så de skal rives og genopbygges alle sammen. Motorvejen var simpelthen ikke en sag før Gødstrup skandalen. Nu, for at fiske stemmer til det kommende valg, kan beslutningen ikke engang afvente de kommisioner man nedsatte for et års tid siden, for at undersøge om man kunne opfinde et behov

  • 0
  • 0

@Johnny: Det er dygtig spin af beslutningstagerne bag både hospital og finanslov, når motorvejen sælges på et behov afstedkommet af placeringen af hospitalet.

Er der overhovedet nogen, der tør komme med et overslag på, hvad motorvejen skulle kunne redde af liv og reducerede lemlæstede - alene som avanceret ambulancevej?

En rigtig god del ligger i den præhospitale indsats.

Tja... den var meget svær, og det er jeg ikke kvalificeret til at svare på og jeg er heller ikke meget for at sætte en kontant pris på et menneskeliv, som går tabt pga. et fejlplaceret sygehus.

Men jeg kan da fortælle en lille historie, sådan frit fra leveret, da jeg ikke kan huske detaljerne 100% nøjagtig, så bær over med mig:

En grim ulykke skete i Klinkby vest for Lemvig i starten af september.
Tre unge mennesker blev alvorligt kvæstet og en ældre dame døde.

Begge akutambulancer i Lemvig (som ligger nærmest) kom ikke til ulykken, da den ene var ude til et hjertetilfælde øst for Lemvig, og den anden kørte en ikke akut patientkørsel fra Herning til Holstebro. Der måtte derfor rekvireres en akutambulance fra Ringkøbing til Klinkby - det er en tur på 59 km. Fra Klinkyby til Herning er der næsten 60 km. Så nærmeste akutambulance var altså 59 km. væk og nærmeste sysgehus med akutmodtagelse var altså 60 km væk.

De kloge kan selv udregne hvor lang tid de tilskadekommende brugte på at komme fra ulykkesstedet til akutmodtagelsen i Herning. Klinkby er ikke engang så langt væk - det er lige uden for Lemvig. Man kan sagtens komme endnu længere mod nordvest. Det er ikke uden grund at nordvestjyderne frygter for deres liv, lemmer og fremfor alt deres kære, som risikerer at vente 45 minutter på en ambulance, og derefter skulle transporteres i over 1 time til nærmeste akutmodtagelse.

http://folkebladetlemvig.dk/article/201009...

Ovenstående "historie" er ikke en enkelt stående sag - de er flere horrible historier fra nordvest jylland.

  • 0
  • 0

Mener du i fulde alvor, at ovenstående ulykke skulle være argument for at bruge 2,5mia på en motorvej på den pågældende strækning?

Jeg bliver ENORMT træt.

  • 0
  • 0

Fin lille og sørgelig historie du kan komme med om trafikuheld. Problemet er bare at den motorvej vi her på siden diskuterer ikke løser problemet med hverken akutbiler/ambulance etc.
Ulykken skete kl 20.46. Medmindre du kan overbevise alle os andre om at jyderne elsker at køre bil på dette tidspunkt, har der næppe være særlig meget trafik på de involverede strækninger.
Løsningen ville snare være at man overholdt hastighedsbegrænsninger i Jylland. Indrømmer de meget lange lige strækninger indbyder til høje hastigheder. Så måske vi hellere skulle bruge 2.5 mia kr på en masse rundkørsler. Dem har vi fået så rigeligt af på Sjælland. I må gerne få nogle af dem.
Og lad os så holde fokus på emnet. Er pågældende motorvej nødvendig - og i givet fald skal den bygges FØR en masse andre steder som tilsyneladende har større behov.

  • 0
  • 0

meget nem.De inderligt underbeskæftigede jernbanestrækninger i området asfalteres og reseveres til nødkørsel med høj hastighed.
Så kan vi nøjes med et sygehus i Viborg hvor ham Hansen kommer fra og banen går lige forbi.

  • 0
  • 0

Kære hr. Per Helvig Christensen

Det er som sædvanligt ikke muligt at argumentere med den side af landet.
Jeg "forlanger" bestemt ikke samme "goder" som I har derovre, ellers tak.
Men debatten er som alle andre debatter her, løbet af sporet og her stopper jeg!
En guidet tur på Sjælland? Ellers tak, jeg kører selv og ser de ting jeg har behov for og affinder mig med kø mm, som også er i Jylland.
Goder i Jylland? Ja der er jyder og ikke mange københavnere, haha.
Ha´en gó dag og tak for indsatsen :-)
Paul

  • 0
  • 0

Skal der endelig bygges motorvej i det hjørne af landet - hvorfor så ikke bygge motorvej med brugerbetaling. Det er jo tanken med Femernforbindelsen.
Da jyder jo ofte er et kreativt folkefærd så må man jo nok afbryde de eksisterende veje så man tvinges til at bruge den inderlig overflødelige motorvej. Prisen for brug - antal biler i døgnet taget i betragtning - bliver nok også høj. Men så kan ambulancerne komme hurtigt frem.

  • 0
  • 0

@Torben Bauer: Nej, motorvejen løser intet i sig selv, men de sørger for hurtigere og sikre transport af akutte patienter til et fejlplaceret sygehus. Men jeg skal være den første til at indrømme, at vi sagtens kunne leve med en to-sportet motortrafikvej. En motorvej er overkill, men når man har valgt at placere sygehuset så pokkers langt væk, så bliver man nød til at sørge for transporten. At regeringen har pisset godt og grundigt i bukserne ved at ignore deres bagland er en helt anden historie.

@Jens Haugaard: Ja, jeg mener seriøst at det er 2,5 mia kr. værd at redde liv og at en del af pengene faktisk tjener sig ind igen, ved at færre folk bliver invalideret for livet. Men du kan måske fortælle mig hvor meget et liv er værd? Jeg kunne også lave en sammenligning: Vores redningshelikotpere og redningsbåde redder kun en håndfuld danskere hvert år, alligevel bruger vi flere hundrede millioner kroner om året på denne redningstjeneste - vi betaler gladeligt for denne service...

Men jeg kan godt høre på hele diskussionen at jeg må ud med videokameraet end dag og filme hele strækningen, så vi kan få en kvalificeret diskussion om afstande i det nordvestjyske.

  • 0
  • 0

Skal der endelig bygges motorvej i det hjørne af landet - hvorfor så ikke bygge motorvej med brugerbetaling. Det er jo tanken med Femernforbindelsen.
Da jyder jo ofte er et kreativt folkefærd så må man jo nok afbryde de eksisterende veje så man tvinges til at bruge den inderlig overflødelige motorvej. Prisen for brug - antal biler i døgnet taget i betragtning - bliver nok også høj. Men så kan ambulancerne komme hurtigt frem.

Fremragende ide - vi skal have brugerbetaling på ALLE motorveje.

Så vil alle trængsels problemer omkring København forsvinde, som dug fra solen i løbet af et par måneder, og så vil al diskussion om ekstra vejprojekter i stor København blive lagt i graven.

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen
Om jeg husker rigtig så er det famøse sygehus kommet 16 km længere mod Øst end befolkningen vest for Holstebro ønskede. Jeg - og sikkert næsten alle andre på denne side - har nok mere end svært ved at tro at en motorvej vil redde et eneste liv på en 16 km strækning.

Når du alligevel skal ud med videokameraet - så tag lige en strimmel billeder af vejene mellem Næstved og Rønnede mellem 7 og 8 om morgenen. Et klip på 1-1½ time af sammenfletningen ved Køge af Vest & sydmotorvejen enten morgen eller eftermiddag og endelig lidt af Holbækmotorvejen / motorring 3 og Helsingørmotorvejen.
Tror du får flest biler som nærmest holder stille på optagelserne fra Sjælland.
Men vil I ikke gerne betale for en motorvej?

  • 0
  • 0

@Johnny Olesen
Om jeg husker rigtig så er det famøse sygehus kommet 16 km længere mod Øst end befolkningen vest for Holstebro ønskede. Jeg - og sikkert næsten alle andre på denne side - har nok mere end svært ved at tro at en motorvej vil redde et eneste liv på en 16 km strækning.

Når du alligevel skal ud med videokameraet - så tag lige en strimmel billeder af vejene mellem Næstved og Rønnede mellem 7 og 8 om morgenen. Et klip på 1-1½ time af sammenfletningen ved Køge af Vest & sydmotorvejen enten morgen eller eftermiddag og endelig lidt af Holbækmotorvejen / motorring 3 og Helsingørmotorvejen.
Tror du får flest biler som nærmest holder stille på optagelserne fra Sjælland.
Men vil I ikke gerne betale for en motorvej?

@Torben Bauer: Det er ikke helt korrekt. Der var 3 placeringer i spil, hvoraf Holstebro var den mest oplagte, hvis man ville kunne "servicere" flest muligt inden for 1 times ambulancekøresel. Alternativet var Aulum mellem Holstebro og Herning og endelig Gødstrup vest for Herning.

Problemet med at vælge et sygehus i Holstebro er at Viborg sygehus, så næsten automatisk ville blive lukket - hvilket den kære regionsformand Bent Hansen nok ikke ville være blevet glad for. Derfor "snød" han regionsrådet og fik valgt Herning. Og når jeg siger snød, så var det virkelig snyd og bedrag - afstemningen i regionsrådet var nok det mest udemokratiske der er set, siden Danmark gik ind i Irak krigen på falsk grundlag.

Personlig så betaler jeg gerne roadpricing for en motorvej, hvis roadpricing bliver indfør overalt i landet...

  • 0
  • 0

@Jens Haugaard: Ja, jeg mener seriøst at det er 2,5 mia kr. værd at redde liv og at en del af pengene faktisk tjener sig ind igen, ved at færre folk bliver invalideret for livet. Men du kan måske fortælle mig hvor meget et liv er værd? Jeg kunne også lave en sammenligning: Vores redningshelikotpere og redningsbåde redder kun en håndfuld danskere hvert år, alligevel bruger vi flere hundrede millioner kroner om året på denne redningstjeneste - vi betaler gladeligt for denne service...

Men jeg kan godt høre på hele diskussionen at jeg må ud med videokameraet end dag og filme hele strækningen, så vi kan få en kvalificeret diskussion om afstande i det nordvestjyske.

Hvad et liv er værd? Tja - det afhænger vel af om det er et jysk eller et sjællandsk - fynboerne sejler vi jo uden om ;-)

HVIS dit ærinde er at redde liv, kan du nok få flere reddede liv for de 2,5mia ved at bruge dem andre steder, end på den omtalte motorvej (som i parentes i sig selv jo reder liv på selve motorvejen, men koster flere på de tilstødende veje - det glemmer man ofte at tælle med!)

Det er jo sådan set artiklens oprindelige ankepunkt: Ikke at motorvejen er en dårlig investering, men at der ikke er regnet på at den måske er ... en dårlig investering!

Sagen om kabelautoværn for nu en del år siden gav faktisk et godt fingerpeg på, hvad man fra politisk side var parat til at redde liv for, men kan ikke huske "taksten". Tror det var halvanden mio. kr/liv; ekskl. dem, der er rigtig dyre: Grøntsagerne!

Gevinsten ved at have redningshelikoptere kan du nok høste et helt andet sted: Nemlig i at samfundet har en interesse i, at der stadigvæk er fiskere, der for en rimelig pris gider sejle ud for at fiske (osv).

  • 0
  • 0

[
Gevinsten ved at have redningshelikoptere kan du nok høste et helt andet sted: Nemlig i at samfundet har en interesse i, at der stadigvæk er fiskere, der for en rimelig pris gider sejle ud for at fiske (osv).

@Jens Haugaard: Kort sagt et et tusinde fiskers liv mere værd end titusinder af nordvestjyders liv.

Hvorfor så i det hele taget have sygehuse og læger uden for de 6 største byer i Danmark? Vi ved jo alle sammen at langt den største værdiskabelse sker i disse 6 byer. Hvorfor overhovedet have skoler og børnepasning til "bønderne" i byer med under 70.000 indbyggere?

  • 0
  • 0

Det er ikke fiskernes liv, der med mine ord skulle være mere værd: Det er samfundsøkonomien, der (måske) har god nytte af konstruktionen.

Ang. det med at have sygehuse uden for de 6 største byer osv: Tja. Skal det sættes lidt på spidsen, er det vel en del af den udvikling, der rammer de såkaldte udkantsområder - ikke (endnu?) med dårligere adgang til hospitaler, men så med så mange andre ting, der lukker ned.

Jeg siger ikke dermed, at det er en ønsket udvikling.

Men uanset disse forhold, mener jeg det afsporer diskussionen, der rettelig bør handle om bedst muligt at prioritere de begrænsede ressourcer, vi har tilrådighed. Det mangler der i det konkrete tilfælde argumenter for er sket.

Nok herfra, god weekend!

  • 0
  • 0

[quote]@Johnny: Det er dygtig spin af beslutningstagerne bag både hospital og finanslov, når motorvejen sælges på et behov afstedkommet af placeringen af hospitalet.

Er der overhovedet nogen, der tør komme med et overslag på, hvad motorvejen skulle kunne redde af liv og reducerede lemlæstede - alene som avanceret ambulancevej?

En rigtig god del ligger i den præhospitale indsats.

Tja... den var meget svær, og det er jeg ikke kvalificeret til at svare på og jeg er heller ikke meget for at sætte en kontant pris på et menneskeliv, som går tabt pga. et fejlplaceret sygehus.

Men jeg kan da fortælle en lille historie, sådan frit fra leveret, da jeg ikke kan huske detaljerne 100% nøjagtig, så bær over med mig:

En grim ulykke skete i Klinkby vest for Lemvig i starten af september.

Tre unge mennesker blev alvorligt kvæstet og en ældre dame døde.

Begge akutambulancer i Lemvig (som ligger nærmest) kom ikke til ulykken, da den ene var ude til et hjertetilfælde øst for Lemvig, og den anden kørte en ikke akut patientkørsel fra Herning til Holstebro. Der måtte derfor rekvireres en akutambulance fra Ringkøbing til Klinkby - det er en tur på 59 km. Fra Klinkyby til Herning er der næsten 60 km. Så nærmeste akutambulance var altså 59 km. væk og nærmeste sysgehus med akutmodtagelse var altså 60 km væk.

De kloge kan selv udregne hvor lang tid de tilskadekommende brugte på at komme fra ulykkesstedet til akutmodtagelsen i Herning. Klinkby er ikke engang så langt væk - det er lige uden for Lemvig. Man kan sagtens komme endnu længere mod nordvest. Det er ikke uden grund at nordvestjyderne frygter for deres liv, lemmer og fremfor alt deres kære, som risikerer at vente 45 minutter på en ambulance, og derefter skulle transporteres i over 1 time til nærmeste akutmodtagelse.

http://folkebladetlemvig.dk/article/201009...

Ovenstående "historie" er ikke en enkelt stående sag - de er flere horrible historier fra nordvest jylland.[/quote]

Det er tragisk ja. Men hvis vi så reelt siger at sygehuset kom til at ligge i Holstebro, så kunne samme situation jo opstå i Skjern-Tarm området, hvor man først skulle have rekvireret en ambulance i Herning (eller i værste fald endnu længere væk), som så skal køre de 50-60 km alt efter hvilken del af området der bliver kaldt til, og efterfølgende køre til enten Holstebro (55km), eller Esbjerg (50km) (hvilket jo koster region midtjylland, i ekstre-udgifter til region syd).

Man kunne måske overveje, nu hvor sygehusets placering ER fastlagt, at overveje hvilke muligheder der ellers er for borgerne i det nordvestlige hjørne.

En mulighed var at bygge en bro mellem, Thyborøn, og Agger Tange, hvorved borgerne i det yderste udkantsområde, kunne køres til Thisted Sygehus, og dermed forkorte deres transportvej væsentligt. Det løser imidlertid ikke Lemvigs problem, men her kunne man begynde at overveje hvor meget en ambulancehelikopter koster per år, kontra udgifterne ifbm. pleje af en multihandicappet ("grønsag"), der ikke fik den rigtige behandling hurtigt nok.

Men sandt at sige så er det et problem, som ikke er blevet løst særlig "delikat". Vi er dog et samfund med begrænsede ressourcer, og hvis vi vil have den bedste behandling, som vil kunne tilbydes på det nye hospital i Gødstrup, så må man affinde sig med øgede distancer, da det er et meget tyndt befolket område.

  • 0
  • 0

@Martin Nielsen

Det er tragisk ja. Men hvis vi så reelt siger at sygehuset kom til at ligge i Holstebro, så kunne samme situation jo opstå i Skjern-Tarm området, hvor man først skulle have rekvireret en ambulance i Herning (eller i værste fald endnu længere væk), som så skal køre de 50-60 km alt efter hvilken del af området der bliver kaldt til, og efterfølgende køre til enten Holstebro (55km), eller Esbjerg (50km) (hvilket jo koster region midtjylland, i ekstre-udgifter til region syd).

Ja, det er ikke utænkeligt, men der er lægeambulancer i både Ringkøbing (31 km fra Tarm) og Herning (48 km fra Tarm). Jeg er faktisk ikke bekendt med om der er en fast lægeambulance i Skjern, men det går jeg faktisk udfra.

Under alle omstændigheder så er det hurtigere at køre fra Tarm til Holstebro (Ruten køres på Danmarks hurtigste hovedvej), end fra Klinky til Gødstrup/Herning.

Man kunne måske overveje, nu hvor sygehusets placering ER fastlagt, at overveje hvilke muligheder der ellers er for borgerne i det nordvestlige hjørne.

En mulighed var at bygge en bro mellem, Thyborøn, og Agger Tange, hvorved borgerne i det yderste udkantsområde, kunne køres til Thisted Sygehus, og dermed forkorte deres transportvej væsentligt. Det løser imidlertid ikke Lemvigs problem, men her kunne man begynde at overveje hvor meget en ambulancehelikopter koster per år, kontra udgifterne ifbm. pleje af en multihandicappet ("grønsag"), der ikke fik den rigtige behandling hurtigt nok.

En helikopter kan bare ikke flyve halvdelen af året. Der flyver ikke i dårlig vejr såsom hård blæst(som Nordvestjylland er kendt for), og der flyves ikke i mørke.
Derved skal man stadigvæk opretholde fuldt lægeambulance beredskab OG samtidig have en læge helikopter. En bro fra Thyborøn til Agger tange, lyder ikke som en helt dårlig (men sindsyg dyr) ide.

Men sandt at sige så er det et problem, som ikke er blevet løst særlig "delikat". Vi er dog et samfund med begrænsede ressourcer, og hvis vi vil have den bedste behandling, som vil kunne tilbydes på det nye hospital i Gødstrup, så må man affinde sig med øgede distancer, da det er et meget tyndt befolket område.

Tja, mange nordvestjyder har det nok på den måde, at selv den bedste behandling ikke hjælper, hvis man er død ved ankomsten til hospitalet... Ja tak til god behandling, nej tak til at dø i ambulancen.

  • 0
  • 0

En helikopter kan bare ikke flyve halvdelen af året. Der flyver ikke i dårlig vejr såsom hård blæst(som Nordvestjylland er kendt for), og der flyves ikke i mørke.

Mørke generer dem ikke på Rigshospitalet, de lander både om natten og om dagen med en larm, der hindrer normal samtale og blæsten skal være temmelig kraftig, før de indstiller flyvningen.

  • 0
  • 0

[quote]En helikopter kan bare ikke flyve halvdelen af året. Der flyver ikke i dårlig vejr såsom hård blæst(som Nordvestjylland er kendt for), og der flyves ikke i mørke.

Mørke generer dem ikke på Rigshospitalet, de lander både om natten og om dagen med en larm, der hindrer normal samtale og blæsten skal være temmelig kraftig, før de indstiller flyvningen.
[/quote]

Ja, det er let at lande på en millondyr special indrettet og total oplyst helikopter landingplads... Tak til Hr. Mærsk for den. Læs mere her: http://jp.dk/indland/article1153459.ece

Det er straks svære at lande på en mørk landevej i et skovområde kl. 03:00 om natten mens regnen står ned i stænger...

  • 0
  • 0

hurtigt på hospitalet, kunne man jo også - MEN med omvendt fortegn - vælge den tilgang, som ofte lyder fra (især jyske) bidragydere på disse sider, når Sjællændere (i.e. "Køvenhavnere") harcelerer over huspriser, motorvejsforstoppelse, nedfaldne køreledninger (vælg selv):

SÅ flyt dog til Kjøbenhavn!

Ok - jeg tager et strafpoint ;-)

Ikke desto mindre lader det til at flere af jer ovenfor totalt tilsidesætter det, der burde være faktuel viden og er udgangspunktet for forskerens udtalelser: At et motorvejsprojekt på den omtalte strækning er en fejldisposition af de større.

I min opfattelse er det igen et eksempel på, at man her hellere diskutere på holdninger og i stor udstrækning holder sig fra de gamle ingeniørmæssige dyder: energieffektivitet, virkningsgrad og miljøpåvirkning (som det også blev efterlyst af Ole Graabæk i kommentaren d. 8.nov.2010).

Dét ville forhåbentlig sætte et lidt mere blivende indtryk!

  • 0
  • 0