Svenske jernbaner i ny højhastigheds-satsning

De svenske jernbaner (SJ) bruger knap halvanden mia. kr. på 20 nye Regina-tog med en tophastighed på 200 km/t. Samtidig moderniserer svenskerne deres intercitytog for flere hundrede mio. kr. og sender togpersonalet en tur på "serviceuniversitetet".

Sveriges jernbaner (SJ) satser benhårdt på fornyet togmateriel og serviceforbedringer som modsvar til den kommende bølge af flere liberaliseringer af Sveriges jernbanenet.

»Vi vil nu modernisere vores flåde og forbedre kapaciteten for at stå bedst rustet til den øgende konkurrence,« siger SJ's direktør, Jan Forsberg i en officel erklæring i kølvandet på offentliggørelsen af virksomhedens årsregnskab. Det viser et overskud på 320 mio. kr.

Jan Forsberg understreger samtidig selskabets ønske om at forenkle billetkøbet til togrejsen, hvilket blandt andet skal ske ved, at billetter til intercitytog i fremtiden skal kunne købes via mobilen.

De svenske jernbaner glæder sig derudover, at antallet af togrejsende kun faldt »marginalt« i 2009, trods den allestedsnærværende økonomiske krise.

Selskabet vil nu bruge knap halvanden mia. kr. på 20 nye Regina-tog med en tophastighed på 200 km/t. Samtidig moderniserer svenskerne deres intercitytog for flere hundrede mio. kr. og sender togpersonalet en tur på "serviceuniversitetet".

De 20 nye hurtigtog er af modellen Regina Intercity fra producenten Bombardier, og skal indsættes som en erstatning for de ældste generationer af svenskernes X2000-tog. Max.-hastigheden er den samme som på X2000, men energiforbruget er reduceret med 20 pct., blandt andet som følge af, at toget regenererer bremseenergien. Samtidig er Regina et motorvognstog, hvor X2000 er et mere traditionelt lokomotivtog. Effekten er 12 x 265 kW.

Og hvor X2000 er et såkaldt krængetog, beregnet på at minimere centrifugalkraften i kurver, er Reginatoget ikke udstyret med denne teknologi, som gennem mange år er blevet beskyldt for at gøre mange passagerer køresyge.

Togsættene skal indsættes på ruter mellem Stockholm, Värmland og Dalarna.

Hvert togsæt kan transportere 240 passagerer, og toget er som sådan en videreudvikling af de Reginatog som ruller på flere regionale strækninger i Sverige. Samtidig er Reginatoget en forløber for det, som mange forventer bliver det første deciderede højhastighedstog på svenske skinner, Gröna Toget, som i øjeblikket kører som prototype og tidligere satte hastighedsrokord på svenske skinner med lidt over 300 km/t.

De X2000 togsæt som bliver frigjort via de nyindkøbte Reginatog skal moderniseres for et trecifret millionbeløb og herefter bruges til at etablere længere togsæt på de mest passagerintensive ruter, Stockholm-Göteborg samt Stockholm-Malmö.

Bombardier skal levere de 20 togsæt mellem april og august 2010.

Kommentarer (15)

13.25 kW for at flytte et sæde med 200 kmh om sommeren er ikke ret meget dårligere end en bil.
Om vinteren hvor toget bruger extra strøm til opvarmning ser det knapt så godt ud.

  • 0
  • 0

13.25 kW for at flytte et sæde med 200 kmh om sommeren er ikke ret meget dårligere end en bil.

De 12 x 265 kW er togets mærkeeffekt, som ikke siger noget som helst om energiforbruget.
I øvrigt har min bil ca. 100 kW topeffekt og kan ikke køre 200 km/t. Selv hvis den kunne, ville det stadigvæk være 25 kW/sæde. Der findes vist ikke ret mange 4-sædede biler med 53 kW motoreffekt som kan køre 200 km/t på betryggende vis, så også denne din kommentar er noget uforståelig.

MVH Lars

  • 0
  • 0

Hvorfor dog så negativ. Vi har IC4, der kan køre 200 km/t. De er godt nok ikke godkendt til det endnu, men mon ikke de bliver det før København-Ringsted er klar med en 200 km/t strækning.
Timemodellen for jernbanen er baseret på 200km/t.

  • 0
  • 0

De 12 x 265 kW er togets mærkeeffekt, som ikke siger noget som helst om energiforbruget.
I øvrigt har min bil ca. 100 kW topeffekt og kan ikke køre 200 km/t. Selv hvis den kunne, ville det stadigvæk være 25 kW/sæde. Der findes vist ikke ret mange 4-sædede biler med 53 kW motoreffekt som kan køre 200 km/t på betryggende vis, så også denne din kommentar er noget uforståelig.

MVH Lars

Bilen behøver heller ikke køre så hurtigt som toget for at løse samme transportopgave.
Er der ingen sammenhæng mellem mærkeeffekt, hastighed og energiforbrug?
Om vinteren hvor svenskerne importerer dansk kulkraft vil toget derfor CO2se mere end en Volvo.

  • 0
  • 0

Synes da det er en skam at X2000 bliver skiftet ud. Det er et dejligt tog at køre i. Fantastiske stole, man bliver slet ikke søsyg, også føles det bare som om man ankommer med stil.

Alle TGV tog, undtaget seneste version er vel også lokomotiv-form, så det er da bare med at spænde nogle flere heste på :-)

Men næste gang I skal til Göteborg fra kbh, så giv lige X2000 en chance - det er en fornøjelse.

  • 0
  • 0

Alle TGV tog, undtaget seneste version er vel også lokomotiv-form,

Jeg mener at også seneste TGV har motorvogne/lokomotiver, én i hver ende.

Men, den nye prototype, AGV, har motorer i hver bogie, under hver vognende.

  • 0
  • 0

Er der ingen sammenhæng mellem mærkeeffekt, hastighed og energiforbrug?

Nej, det handler nok primært om togets vægt og hvor stor kraft det kræver at accelere op i hastighed.

Modsat bilen, så har et tog et frontareal der er uafhængig af længde og antal passagerer.

Om vinteren hvor svenskerne importerer dansk kulkraft vil toget derfor CO2se mere end en Volvo.

Det har du ikke argumenteret for. Så det er bare en meget tvivlsom påstand du slynger ud.

  • 0
  • 0

[quote]Er der ingen sammenhæng mellem mærkeeffekt, hastighed og energiforbrug?

Nej, det handler nok primært om togets vægt og hvor stor kraft det kræver at accelere op i hastighed.
Modsat bilen, så har et tog et frontareal der er uafhængig af længde og antal passagerer.

[/quote]

Ønsketænkning for (model)jernbaneenthusiaster.
Det er billigere og bedre for alle hvis der jernbanes i skala H0 og ikke i fuld størrelse.

  • 0
  • 0

som bilist ville jeg nu blivere meget gladere hvis de tunge lastbiler blev forvist til jernbanen ligesom i Svejts.
Så kunne forvogne få lov til, at køre 50 km i radius fra nærmeste gods station.
Hvad angår København og Århus kunne det hjælpe meget med et udbygget metro og s-togssystem så man kan komme på tværs flere steder. Kan virkelig ikke se hvorfor udviklingen af s-tog og metro er gået i stå, da systemet virker langt bedre en bilerne langt det meste af tiden.

  • 0
  • 0

Af biler person og lastbiler er det eneste rigtige og det mest miljørigtige som en skribent påstår, forøvrigt samme der påstår at Svend Auken var at side stille med nogle af verdens værste diktatorer taler mere om skribentens evner end om de emner der debatteres.
Den Svenske jernbane infrastruktur er på mange linier bedre end i Danmark hvorfor der også er en hastig udvikling i gang der betyder mere el.drift samt udbygning af både gods og persontrafikken.

Danmark er præget af over 80 års fejlslagen jernbane infrastruktur udvikling. El.driften, nu med generativ bremsning, startede omkring 1930 i det meste af Europa også i Sverige.

  • 0
  • 0

Ønsketænkning for (model)jernbaneenthusiaster.
Det er billigere og bedre for alle hvis der jernbanes i skala H0 og ikke i fuld størrelse.

"Ønsketænkning"? "Alle"? - Og hvilke er så de tekniske og økonomiske beregninger og analyser som støtter dig i disse floskuløse opstød?

MVH Lars

  • 0
  • 0

Titel eller link, please?

Bare et råd: spild ikke tid på Abildgaard. Han lader sig nødigt distrahere af fakta og viden om jernbaner, energi, mm.. Et klik på hans navn og læsning af nogle få indlæg vil hurtigt afsløre den røde tråd.

  • 0
  • 0