Storebæltsbro nær påsejlet af fragtskib

Overvågningscenter lukkede broen for biltrafik af frygt for katastrofe.

Lige efter klokken 8 i morges var Storebæltsbroen tæt på at blive påsejlet af et fragtskib på 27.000 tons dødvægt. Slagelse politi lukkede broen for al trafik i ti minutter, mens man forsøgte at få kontakt med skibet, der havde kurs direkte mod en af Østbroens ankerblokke ved Sprogø.

Jørgen Brandt, chef for overvågningscenteret på Storebælt, beskriver situationen som farlig.

»Ellers havde vi ikke stoppet trafikken,« siger han.

Situationen opstod, da fragtskibet ikke som påkrævet meldte sig over radioen til VTS-centret (Vessel-Traffic-Service), der er placeret på taget af Flådestation Korsør, og som overvåger trafikken i Storebælt.

Skibet overskred den sydlige meldegrænse ved Hov, og derfor sendte flådestationen straks det afviserfartøj ud mod skibet, som stationen råder over.

Afviserfartøjet er en stor motorbåd bemandet af flåden, som er udstyret med blandt andet kraftige blinklys beregnet til at opnå kontakt med skibe, der ikke melder sig på radioen.

»De får så kontakt med skibet over radioen, og i første omgang sejler han efter os, men da vi kommer op til trafiksepareringen, da gør han det ikke. Han sejler uden for og kommer på den forkerte side og kan gøre skade på broen. Så vi alarmerer derfor trafikken klokken ti minutter over otte."

Risiko for at finde nåleøje

Beslutningen om at lukke broen blev taget, selv om der er lavet kunstige øer, som er beregnet til at vildfarne skibe går på grund, før de rammer broen.

»Men der er en risiko for, at han finder et nåleøje, så han sejler ind i broen. Den chance tager vi ikke, for der ligger en procedure for, at vi skal lukke broen, hvis der er fare for påsejling,« siger Jørgen Brandt.

Mest kritisk er to brostrækninger på Østbroen over tilslutningsfagene til ankerblokkene. Her er broen sårbar, og der er ikke etableret kunstige øer. Men disse zoner ligger ifølge Jørgen Brandt, hvor der er mindre end ti meter vand. Og da Bella har en dybgang på ti meter skulle det være umuligt for skibet at ramme broen. Men en sådan sikkerhed fungerer kun teoretisk.

»En ti-meter kurve kan godt svinge lidt. Det kan vi aldrig være helt sikre på, og derfor er der en fare for, at han kan gå ind og rave nogle brofag ned,« siger Jørgen Brandt.

Storebæltsbroen er dimensioneret, så de store pyloner kan klare en påsejling, men den sikkerhed gælder ikke for de almindelige bropiller, oplyser Jørgen Brandt.

Fragtskibets kaptajn har efterfølgende oplyst, at skibet havde problemer med styremaskinen og derfor havde svært ved at manøvrere. Det er ifølge Jørgen Brandt første gang, at Storebæltsbroen har været så tæt på at blive påsejlet.

 

Kommentarer (0)