Store investeringer i en presset industri

Markedet er hårdt, og overskuddene er tætbarberede i embalageindustrien. Men de danske virksomheder investerer ufortrødent.

Bedre produkter til lavere salgspriser. Det er udfordringen for dansk emballageindustri. I dag er det ikke ualmindeligt, at kunderne forlanger flerårige kontrakter, hvor emballagen skal falde i pris år for år. Der er simpelthen indregnet, at produktiviteten stiger konstant.

"Der er stor priskonkurrence for hver eneste ordre," beretter adm. direktør Torben Therkelsen, SCA Packaging Denmark, der har 17 fabrikker i Danmark med i alt 1.400 medarbejdere.

Virksomheden omsatte i 2004 for 1.820 mio. kroner, men opnåede kun et overskud på 25 mio. kroner, hvilket Torben Therkelsen ikke er tilfreds med.

"Det er en branche under pres. Der er ingen tvivl om, at prismarginalerne er langt nede, og overskuddene er barberede," siger Peter Hontley, der er direktør for brancheorganisationen Emballageindustrien. Men han mener alligevel, at de danske virksomheder er klar til konkurrencen. Ser man hen over branchens resultater, opnår de fleste virksomheder et overskud, men oftest kun små overskud. En lang række af emballagevirksomhederne foretager aggressive investeringer i ny maskinpark for at forbedre produktiviteten. Det gælder også SCA Packaging, som har investeret omkring 225 mio. kroner i maskinparken over tre-fire år.

"Efter de investeringer skulle vi gerne forbedre konkurrenceevnen, men det bliver svært at skabe et overskud i 2005," forklarer Torben Therkelsen.

Det tidligere Dansk Kraftemballage, som i dag er en del af den internationale Kappa-koncern, investerede i foråret i en avanceret bølgepapmaskine til 100 millioner kroner. Maskinen kan producere 400 meter bølgepap i minuttet mod tidligere 200 meter.

"Ny teknologi og færre medarbejdere er den eneste chance vi har," siger adm. direktør Ole Møller Hansen.

"Vi satser på en høj forædling af produkterne og forsøger at tilføje dem en højere værdi", siger Ole Møller Hansen.

Som flere andre danske virksomheder har Kappa formået at eksportere til Østeuropa på trods af de langt lavere lønninger der. Det beror på, at de danske virksomheder har kunnet levere en højere kvalitet. Ole Møller Hansen taler om emballagen som "den tavse sælger". En lækker emballage kan gøre hele forskellen for kunden.

Store investeringer er nødvendige

En anden virksomhed i industrien, der har haft den store tegnebog fremme, er plastemballagevirksomheden Superfos.

"Vi investerer, hvad der svarer til 8-10 procent af omsætningen i maskiner. Det er nødvendigt, for at vi kan tjene penge," siger adm. direktør Kim Andersen.

Superfos producerer sprøjtestøbte plastikemballager på fire fabrikker i Danmark og 10 fabrikker i udlandet. Der er knap 400 ansatte i Danmark og 1.900 ialt.

Virksomheden kom ud af 2004 med et overskud på 187 mio. kroner ud af en omsætning på 2.596 mio. kroner.

"Det er vi ikke utilfredse med, men vi skal holde os minimum på det niveau for at kunne investere rentabelt," siger Kim Andersen. 2005 har hidtil givet et lidt dårligere resultat, ikke mindst på grund af stigende råvarepriser.

Opkøb og fusioner

Også en mindre virksomhed som familieejede Mammen Emballage i Århus satser stort med en investering på 25 mio. kroner i nye stanse- og trykmaskiner. Mammen opkøbte i starten af 2005 virksomheden Alpap i Nyborg. Produktionen i Nyborg er lukket og flyttet til Århus. Blot endnu et af mange eksempler på opkøb, lukninger og fusioner i branchen. Et større køb skete 1. august i år, da Schur Pack overtog det nødlidende Danapak. Begge virksomheder sad før fusionen på omkring 20 procent af markedet for kartonemballage. Schur er nu i gang med at lukke Danapaks to danske fabrikker i Korsør og Herning med 155 ansatte.

Betegnende for udviklingen i branchen kan fabrikken i Horsens ved hjælp af nye højeffektive maskiner klare hele den produktion, der før var fordelt på tre fabrikker.

I Horsens bliver der nyansat 60 medarbejdere. Alt i alt mister industrien altså knap 100 arbejdspladser ved fusionen.

Rystelser i 90'erne

Emballagebranchen kom for alvor under pres, da flere store fødevarevirksomheder som Kelloggs og Frisko Is flyttede ud af Danmark. Det gik hårdt ud over kartonproducenterne.

"På få år var 20 procent af vores kunder flaget ud," husker adm. direktør Ib Kongsmark, Schur Pack i Horsens.

Stigende konkurrence fra tyske virksomheder har også de senere år presset priserne. I princippet er emballagebranchen meget stedbundet, for det kan ikke betale sig at transportere papkasser eller kartonemballage tværs over et kontinent. Så stort set er det danske emballagevirksomheder, som forsyner danske virksomheder. Men konkurrencen er taget til de senere år. Tyske virksomheder har i stigende grad budt på danske opgaver. I dag skønner Emballageindustrien, at omkring 20 procent af den forbrugte emballage i Danmark er importeret, mens en tilsvarende del af den danske produktion bliver eksporteret.
Danske virksomheder er for eksempel førende, når det gælder kartonemballage til fiskeindustrien. Det bliver eksporteret så langt som til Canada.

Fremtiden

Direktør Peter Hontley, Emballageindustrien, forventer, at industrien også fremover vil være præget af opkøb og fusioner. Virksomhederne er ofte klemt imellem store leverandører af papir og plast og store kunder i dagligvarebranchen.

"Det er klart, at der kommer til at ske yderligere konsolidering," siger han.

Han mener, at industrien må satse på kvalitet.

"Vi har ikke nogen chance i en priskonkurrence om at lave en almindelig brun papkasse. Så vi forsøger at flytte os fra commodity til speciality," siger han.

Kommentarer (0)