Rygter får bilkunder til at hamstre CO2-forurenere

CO2-forureningen fra tunge firehjulstrækkere risikerer at stige, for hver dag politikerne venter med at tage en beslutning om at ændre bilafgifterne. Rygterne om højere afgifter på tunge firehjulstrækkere her nemlig sat gang i salget.

Svirrende rygter om nye bilafgifter har foreløbig den stik modsatte effekt af, hvad politikerne har tænkt sig med omlægningen.

De vil have folk til at droppe de tunge og CO2-forurenende firehjulstrækkere ved at lægge højere afgifter på indregistreringen på gule plader. Samtidig skal miljøvenlige biler slippe billigere gennem den danske bilbeskatning.

Men rygterne har så småt fået bilkunderne til at hamstre tunge og forurenende firehjulstrækkere.

»Vi mærker en øget efterspørgsel på især firehjulstrækkere i M-klassen,« siger salgsdirektør Jens Hougaard fra Danmarks største bilforhandler, Ejner Hessel. Han henviser til Mercedes' firehjulstrækker, M-klasse.

Siden rygterne om nye bilafgifter begyndte for en måned siden, har Ejner Hessel solgt 20 flere af de tunge firehjulstrækkere.

Kommentarer (0)

Langt de fleste 4x4 er dieseldrevene - kun Porsche Cayenne fås udelukkende med benzinmotor.Og en stor tung diesel-4x4 bruger jo også mere brændstof end en mindre og lettere dieselbil.Bortset fra det kan man forvente, at de (måske) kommende ændringer ikke vil få nogen særlig virkning ud over at reducere salget af de tunge 4x4-modeller kraftigt. Så der bliver næppe nogen merindtægt til at "betale" for en afgiftsnedsættelse for små biler.

  • 0
  • 0

Er det nu også sundt! Det er efter min mening ikke kun vægten der skal favorisere. Se blot den udvikling der sker i vindmøller, mobiltelefonerne, computer af både stationær og laptop samt ip-telefon og dertil vi tager fladskærme og internettets forbindelse.

Altså jeg mener, dem som producer biler, busser og lastbiler (b, b & l) ikke er fuldt med tiden, på ligefod med resten af udviklingen. Hvor (b, b & l) køre stadig det samme på liter som hvad min første bil gjorde, det er nu 12 år siden. Det var en Nissan Kingcap 2.0 4X4 årgang 1985 den kunne køre som max. 12,7 km/L. Efter den jeg havde en WV golf 1.8L årgang 1988 den kunne køre ved råden Brian kørsel 15 km/L. og den gang skulle du være glad med computer som havde 512MB og 1.28GH. Og hvad koste sådan dan en djævel ikke dengang og en bil?

Desværre er der nogen som må ha sovet, ledt for maget siden en standard computer i dag har som min. 1.5GH og min. 512MB mens mine forælders bil LandRovor Discoveri kun kan komme op på 12,5 km/L.

Jeg mener derimod, der skal laves en regl og hvor maget en (b, b & l) bør køre som et min. og kan den ej overholde det, skal den ha en dejlighed at føle af SKAT, mens dem som kan køre over eks. 45 km/L. benzin almindeligt bil og er den en 4X4 25,5 km/L. for den kan beholde de nuværende regler m.m.
Og så kan man godt, igen om ca. 5 - 10 år skærbe reglen mere med eks. tillæg på 8,7 km/L.

Samtidet med skal hvor Finansminister og hans stab finde ud af noget sammen med SKAT ministeriet og med miljø og energiministeriet ang. alternativ energi for bl.a. (b, b & l). Det vil sige de ved de skal ha fundet en holdbart løsning inden for 8 år med alternativt energi og fremtidens beskatninger m.m. Og sammen tidet ved producenterne at der vil komme en stramning mere snart, som kan koste dem dyrt hvis de ej er foran tiden. Fra nu af. Det skal gælde alle.

Sitat: Kong Harald sagde ved åbningshøjtideligheden for Olympiaden i Lillehammer, "Her vi har noget som hedder ferplay".

  • 0
  • 0