Rasende entreprenør: Bilisterne bliver taget som gidsler

Forbindelsesanlæg mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen ender med at blive endnu dyrere, efter at Vejdirektoratet har kasseret de to eneste bud på ordren og forsinket åbningen med et år. Det advarer den ene af de dumpede entreprenører, Pihl.

Det er ikke hver dag, at en bygherre lader licitationen gå om, fordi han er utilfreds med prisen på tilbudene. Faktisk har direktøren for entreprenøren Pihl & Søns danske forretning, Haldór Ragnarsson, aldrig været udsat for det før.

Men Pihls tilbud på at bygge den stump motorvej, der skal forbinde Motorring 3 rundt om København med Frederikssundsmotorvejen, er havnet i Vejdirektoratets skraldespand.

Direktoratet brød sig ikke om tilbudene fra Pihl og MT Højgaard på henholdsvis 786 millioner og 810 millioner kroner. Nu skal licitationen splittes op i fem-seks mindre entrepriser, hvilket kan få prisen ned, mener Vejdirektoratet.

Udvidelsen af Motorringvej 3 til tre spor i begge retninger bliver forsinket et år, efter Vejdirektoratet har forkastet de to tilbud på en ny forbindelsesvej. Foto: Steen Brogaard/brogaard.com

Det undrer Haldór Ragnarsson.

»Det er en meget mærkelig beslutning,« siger direktøren.

Han er sikker på, at det tværtimod ender med at blive dyrere for staten at bygge den nye motorvej i Glostrup vest for København.

»Nu skal projektet styres af rådgivere, så alene i rådgiverydelser bliver det meget dyrere. Det er helt sikkert, at det ikke bliver billigere, når det hele er lagt sammen om fem år,« siger Pihl-direktøren.

»Vi har regnet meget nøje og er kommet frem til en pris, som er lidt lavere end MT Højgaards. Når Vejdirektoratet vurderer, at vores pris er for høj, er det udtryk for manglende realitetssans,« synes Halldór Ragnarsson.

Han afviser fuldstændig, at prisen er udtryk for, at Pihl skal hente ind på gyngerne, hvad entreprenøren har tabt på karusellerne i form af økonomiske krav mod Vejdirektoratet for andre entrepriser:

»Hvis prisen ikke var reel, ville vi ikke holde længe i branchen,« siger han.

Eftersom forbindelsesanlægget indgår som en integreret del af udbygningen af Motorring 3 på en cirka 3 km lang strækning mellem Slotsherrensvej og Roskildevej, er konsekvensen, at åbningen af den del af Motorring 3 i tre spor i hver retning bliver udskudt i et år - fra 2010 til 2011. Også åbningen af selve Frederikssundmotorvejens 1. etape bliver udskudt i et år, fra 2012 til 2013.

»Vejdirektoratet stikker hovedet i busken. Og de tager bilisterne som gidsler, fordi beslutningen om at annullere licitationen medfører, at begge vejprojekter bliver forsinket,« konkluderer Halldór Ragnarsson.

Kommentarer (8)

Jeg kender ikke meget til dette område - men forekommer det ikke påfaldende, at der kun indkommer TO tilbud på et sådant projekt (som vel er omfattet af bestemmelserne vedr. 'EU-udbud'?)?

  • 0
  • 0

Jeg kender ikke meget til dette område - men forekommer det ikke påfaldende, at der kun indkommer TO tilbud på et sådant projekt (som vel er omfattet af bestemmelserne vedr. 'EU-udbud'?)?

Ikke fordi jeg ved mere, men umiddelbart er det da tankevækkende at de 2 bud ligger så tæt prismæssigt.

De umiddelbart mulige konklusioner er vel at VD har et urealistisk forventningsniveau eller at VD "har bedt om det forkerte".

Bjørn

  • 0
  • 0

Det ses at de store svenske entrepenør-firmaer tilsyneladende ikke vil deltage i at sponsere dansk byggeri.

Det er tydeligvis ikke kun lidt asfalt på overfladen, når de to nævnte tilbydsgivere er E. Pihl & Søn A/S samt H&S/M&T. Det er de store danske anlægsfirmaer, der kan støbe avancerede betonkonstruktioner i den kvalitet som forlanges i Danmark.

Jeg har selv haft den store glæde at være ansat i begge firmaer og de mener begge, at selv om det er sjovt at være med til at bygge foreftertiden, så kan det vel ikke være meningen at man selv skal betale for det....

  • 0
  • 0

Det er logisk set noget sludder at hævde, at "bilisterne er gidsler".

De fleste bilister i Danmark har slet ikke brug for netop det vejstykke, det drejer sig om, så man kan højst sige at nogle bilister i Københavns omegn bliver gidsler. Og selvfølgelig går det ud over de bilister, der kunne få nytte af det pågældende vejstykke, men det er jo vejdirektoratets opgave at bruge skatteydernes penge bedst muligt. Så hvis direkoratet skønner, at et bestemt vejstykke bliver urimeligt dyrt på grund af udbudsformen, så ser vi andre (både andre bilister og skatteydere) da gerne, at direktoratet forsøger sig med en anden udbudsform. Så vil der enten blive sparet nogle skattemidler eller måske blive råd til et andet projekt, som nogle andre bilister kan have nytte af.

  • 0
  • 0

Ikke som jeg læser det - og oplever det når jeg kører forbi:

Eftersom forbindelsesanlægget indgår som en integreret del af udbygningen af Motorring 3 på en cirka 3 km lang strækning mellem Slotsherrensvej og Roskildevej, er konsekvensen, at åbningen af den del af Motorring 3 i tre spor i hver retning bliver udskudt i et år - fra 2010 til 2011

Hvis et stykke af motorring 3 kun er 2 sporet, får man jo ikke nytteværdien af den samlede udvidelse af motorring 3 - det vejstykke bliver jo så en flaskehals for hele motorring 3.

Og motorring 3 benyttes af temmelig mange mennesker ...

Bjørn

  • 0
  • 0

...
De fleste bilister i Danmark har slet ikke brug for netop det vejstykke, det drejer sig om, så man kan højst sige at nogle bilister i Københavns omegn bliver gidsler....

Så er det at jeg tænker; Gad vide hvor mange der har brug for Øresundsforbindelsen?

I tilfælde af at der er nogle der ikke kender til trafiksituationen fra Jægerpris og ind mod KBH, så kan jeg da oplyse at der rent faktisk kører flere biler over broen mellem Jægerpris og Frederikssund, end der kører over Øresundsbroen.

Broen har et spor i hver retning, og så kan i jo selv tænke jer til forholdene:_/

De skal nok ikke alle helt til KBH, men trafiksituationen fra Frederikssund/Frederikssværk, mod KBH(Ballerup/Farum) er presset.

Dette burde da om muligt få nogle til at prioritere anderledes i forhold til nuværende situation.

I forhold til en fremtidig situation, hvor vi inkluderer de planer som både Hillerød/Egedal/Frederikssund kommune har, så tør jeg slet ikke tænke hvad det vil medføre af trafik.

Jeg havde derfor gerne set at der var kommet en løsning

  • 0
  • 0