Raketbyggerne har kun penge til huslejen resten af året

De danske raketbyggere har kun råd til husleje frem til nytår og står allerede med en masse regninger og en lang ønskeliste før et nyt affyringsforsøg. Helt afgørende er indtægt fra Ingeniørens arrangementer, men spørgsmålet er om interessen fordufter.

Pengekassen bugner ikke ligefrem hos de danske rumpionerer, der ellers blev landskendte i forbindelse med det fejlslagne opsendelsesforsøg ud for Bornholm i begyndelsen af september.

»Når de sidste regninger fra HEAT 1X-forsøget er betalt, har vi meget tæt på 50.000 kr. at rutte med. Huslejen for HAB på Refshaleøen er 15.000 pr måned,« fortæller Peter Madsen fra Copenhagen Suborbitals og fortsætter:

»Så vi har pt. råd til husleje frem til nytår. Og vi har en del ting, vi skal bruge penge på - for eksempel motorer i Sputnik. Vi planlægger også en serie ekstra rakettest i mindre skala og produktionen af en HATV med aktiv styring. Men der kommer nok noget ind hen ad vejen.«

Læs også: Se den danske rumraket blive søsat

Han mener dog ikke, at projektet er i store økonomiske problemer.

»Så længe CS fortsat kan interessere folk har vi ikke nogen store problemer - men det er meget vigtigt for os at få HEAT 1X i luften næste gang. Vi kan ikke tage det næste skridt uden at have gennemført en nogenlunde fornuftig opsendelse af 1X.«

Det beløb, der blev 'tabt' ved opsendelsesforsøget var dog ikke stort. Der gik 26.000 kr. plus moms til LOX og helium og ca. 6.000 kr. til leje af tankene. Og så faldt der et highspeed kamera til 4.500 kr. i vandet.

'Et billigt rumprogram', som det lyder fra Peter Madsen.

200.000 kr. fra læserarrangementer

Det, der har battet økonomisk, for Copenhagen Suborbitals har været læserarrangementerne, der er blevet stablet på benene i samarbejde med Ing.dk. De ca. 200.000 kr., der samlet er kommet ind ved de tre arrangementer, har faktisk udgjort over halvdelen af CS materialebudget.

»Støtten fra Ing´s læsere har været stor og vigtig for CS. Primært har de tre læserarrangementer med statiske tests og søsætningen af Sputnik betydet, at vi har kunnet betale husleje og indkøbe materialer til projektet,« fortæller Peter Madsen.

Han erkender, at det sidste arrangement inden opsendelsesforsøget var meget vigtigt.

»Nogle uger før opsendelsen var vi meget tæt på at nå bunden i pengekassen - men søsætningsarrangementet reddede os på stregen. Var der kommet færre til det, kunne vi godt have fået et alvorligt problem.«

Der deltog ca. 200 læsere ved arrangementet, hvor Sputnik med raketten blev søsat. Ved de foregående motortest kom der ca. 500 og 250 deltagere.

Men nej tak til Red Bull

I det hele taget har Ing.dk's læsere været afgørende for projektet.

»Vi må erkende, at vi har finansieret opbygningen af alle de tunge, dyre dele af vores opsendelsessystem gennem interessen fra Ing.dk-læsere.«

Individuelle sponsorer fra hele verden og virksomhedssponsorater i form af ting betyder også en vigtig del, påpeger Peter Madsen dog og understreger, at den helt specielle ting ved CS er, at byrderne er fordelt på rigtigt mange sponsorer. Det betyder, at projektet faktisk har venner fra Lem i Vestjylland til Nexø på Bornholm.

Han er dog ikke interesseret i at have en stor sponsor som eksempelvis Red Bull, for hvad nu hvis de vil ændre på eller have indflydelse på CS's måde at fungere på.

»Nogen kroner koster mange kroner pr. krone. Hellere folkeeje end 'copyrigth big mulitinational corporation',« som han formulerer det.

Ikke flere oplagte arrangementer

Der er dog udfordringer i at skaffe penge til resten af arbejdet.

»Mulighederne for arrangementer, som de meget velbesøgte statiske tests, bliver få i fremtiden, hvor det allermeste foregår langt ud på vandet og derfor ikke er publikumsvenligt. Vi skal derfor tænke grundigt over, hvordan vi i fremtiden kan inddrage vores venner - og samtidig gøre det på en måde der tilfredsstiller både sikkerhedsmæssige og praktiske krav,« forklarer Peter Madsen.

Kunne man for eksempel give mulighed for at følge en opsendelse på første parket ville det være oplagt at gøre det på samme måde som med de statiske test. Problemet er basalt det, at vejret styrer - og det derfor er ret svært at sige nøjagtigt, hvornår en opsendelse sker, påpeger han.

»Jeg lægger meget vægt på at det at støtte CS skal være et 'give and take' - som for eksempel at tage ud og se en statisk rakettest - og få en oplevelse og en indlevelse - og så belønne projektet med 200 kr. til brændstof. Det kan vi godt være bekendt,« siger Peter Madsen og fortsætter:

»Interessen for særligt den første opsendelse har overrasket mig - men som et 'offentligt' projekt uden skattekroner er det afgørende vigtigt at give igen til alle de, der har givet en hånd. Så det gør vi fortsat.«

Gode råd gør også en forskel

Ing.dk's læsere hjælper langt fra kun ved at sætte penge ind på projektets konto, understreger Peter Madsen.

»Den tekniske ping - pong på debatten betyder altså mere end man måske lige skulle have troet. Pt. overvejes designændringer på Sputnik - og det påvirkes både af katamaransejlere på ing.dk og af skibsteknikere fra Lindø. Selvom det ikke er alt, der er guld, så kommer der altså nu og da en øjenåbner den vej. Det er en meget positiv oplevelse,« fortæller Peter Madsen og slutter:

»Copenhagen Suborbitals er i høj grad et fænomen der lever af, på og med danske ingeniører på Ing.dk.«

Læs debatten om Sputniks design her.

Kommentarer (66)

Den slags åbenhed omkring konkrete udgifter og indtægter giver mig lyst til at spytte lidt mere i kassen.

Har det været overvejet at lave en decideret støtteforening?
Hvis fx 200 mand er villige til at betale 100 kr/md (over PBS for guds skyld), så er huslejen hjemme.. 500 mand er nok til at ansætte en fuldtids projektleder/administrator eller en smed..

  • 0
  • 0

Ja - ved godt det er et fy-ord, men ikke desto mindre så er der jo mange der laver facebook grupper for deres syge kanariefugle der absolut skal opereres på et hospital i USA for at overleve.

Jeg har kun fulgt med via Ing.dk's udemærkede dækning, så jeg ved ikke om der er en donationsknap på hjemmesiden. Mener at PayPal har en sådan som er billig i drift (hvis ikke gratis).

Få det to ovennævnte ting sat på hjemmeside m.v. og fortæl så til dagspressen og DR/TV2 at I mangler lidt penge, så er jeg sikker på at I hurtigt får en god respons.

Altså - skab kanaler til indsamling. Vis derefter vejen til potentielle bidragsydere.

Får I tilstrækkelige midler, kan I evt. gøre nogle arrangementer gratis eller invitere skoleklasser m.v. - alt efter hvad der nu kan indpasses i jeres program.

  • 0
  • 0

God idé med en støtteforening.
CS demonstrerer på fineste vis begejstring, eventyrlyst og seriøsitet, grundlaget for al udvikling.
Klø på, vi skal nok bakke jer op!!

  • 0
  • 0

Findes der et decideret konto-nr., så man kan overføre penge på den nemmeste måde ?

På forhånd tak

Steen

  • 0
  • 0

Hej Derude,

Mht den afstemning på ing.dk om 100kr/måned, så synes jeg det er noget mærkeligt noget at spørge om. Jo mere man antyder tiggeri jo mere trækker folk deres følehorn til sig.. Det er netop derfor at vi ikke ønsker skattekroner (hvis det overhovedet skulle være muligt). Støtten skal falde
som en byttehandlen for inspiration og glæde. Ja, vi kan bedst modtage støtte ved at vise resultater og det kan være svært og de lange kommende perioder pga udvikling, men sådan er betingelserne. Derfor må vi også sætte vores lid til foredrag og andet, som fx virksomheder kan drage direkte nytte af...

Hvis vi vælger at lave sådan et projekt skal man også vide at økonomien kan være svært.. Det ved vi og accepterer fuldt ud. Jeg kunne ikke drømme om at bede folk om penge. Det skal de vælge 100% selv...

Mvh
Kristian von Bengtson

  • 0
  • 0

Man vælger det vel også 100% selv, hvis man melder sig ind i en støtteforening?
Jeg vil i hvert fald gerne være medlem. Det er også lidt federe at hænge et "Jeg støtter Copenhagen Subortials"-agtigt papir på opslagstavlen end et kontoudtog med overførslerne til jer, også selvom det primære for mig er at støtte jeres projekt.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke gøre noget i stil med Jens Christensens forslag:

Et lille banner/klistermærke eller 10x70cm streamer til bilen, kontoret, postkassen eller skoletaske (nogen af os er studerende endnu) til en god støtte pris.
Det vil sige, man køber en vare og støtter med et beløb efter eget ønske i hele hundrede (med et minimum). Det vil sige alle udgifter til mærket betales af støttepersonen, som oveni støtter med et minimum.
Man kunne også sælge kopper/krus, t-shirts, nøgleringe, videooptagelser, billeder ikke taget af medierne, fortællinger om dagene som er gået (indrammet), minibøger eller andet plastiknips, jo billigere jo bedre, men stadig noget man kan vise frem og som ikke går i stykker i morgen.

Til sidst kan man så give muligheden for bare at indbetale et støttebeløb til dem som ikke ønsker noget igen.

Og ja det skal administreres eller man skal betale nogen for det, men når Røde kors og andre kan få nogle til at støtte dem med denne ydelse, så burde der også være nogen der vil støtte jer.

Mange af de ting jeg har nævnt ovenfor kan sikkert blive lavet fremskaffet af ING's læsere, et netværk man kan trække på er ikke at forglemme.

  • 0
  • 0

Der er stablet en Facebook side på benene for CS og vi søger folk der kan sprede dette rygte. Jo flere der er med i den. jo større en skare vil få opdateringer derfra - automatisk.

http://www.facebook.com/CopenhagenSuborbitals

Så, hvis der er nogen her der gerne vil sætte en "Like" knap på en hjemmeside - skriv på ovenstående side og jeg sender jeg koden til det.

/Jonathan

  • 0
  • 0

Flere af ovenstående skribenters ønsker / forslag er faktisk allerede opfyldt.
På Copenhagen Suborbitals er der både mulighed for at overføre penge direkte til en konto i Danske Bank, og for at købe merchandise der viser, at man støtter.
http://www.copenhagensuborbitals.com/donat...

Opfordring til Peter / Kristian:
Trods fuld forståelse for tigger-aversionen, vil jeg alligevel opfordre til, at linket til donation gives en mere fremtrædende plads. Som det er nu, skal man kigge under "Sponsors", og scrolle helt til bund, for at finde et link til siden.
Hvad med at give siden "Donate" sin egen tab i menuen, ved siden af "Shop"? Eller i det mindste lægge et tydeligt link øverst på "Sponsors"-siden, fremfor nederst.

Med venlig hilsen
Peter Blazejewicz

  • 0
  • 0

T-shirts, kaffekopper, nøgleringe, nøgleringsholdere (dem om halsen), mini-modeller af raketten, stickers til bilen, osv.

Det burde da give lidt i kassen :-)

  • 0
  • 0

Undertegnede har stadig hylen for ørerne efter sidste affyring, hvilket giver den sidegevinst at jeg ikke kan høre svigermor...!

Og jeg indsætter fluks et beløb, som tak!

Med venlig hilsen
Slangemanden fra Rødvig.

  • 0
  • 0

Jeg har allerede doneret og gør det nok igen på et tidspunkt (og igen). Jeg syntes dog det var meget ærgerligt at der kun var et "skud i bøssen" og den fejlede. Jeg tror nemlig på at hvis der havde været en succes, så skulle der nok have været folk der ville smide flere penge efter dem. Lige nu sidder man desværre med en halvdød fornemmelse efter et totalt klimaks hvor den bare faldt til jorden og vi ikke fik det vi alle havde håbet og troet på. At der nu går så lang tid inden vi kan forvente at se noget fra dem igen gør jeg frygter lidt for at flere og flere af dem de lige havde fået interesseret falder bort igen. Havde man bare haft en BabyHEAT der kunne komme op inden for en måned eller sådan noget, så var det en anden sag. Jeg ved godt Peter, Kristian og CO fik RIGTIGT meget ud af turen til Bornholm og de kom hjem med meget der kunne arbejdes videre på, men vi andre fik desværre ikke noget at se, udover en lille smule røg...

Når det er sagt, så skal jeg nok holde mig til, det er et af de fedeste projekter ever og jeg er at finde på Bornholm når Peter står øverst i HEAT :)

Jeg syntes ideen om en støtteforening hvor man (efter sit budget) kan betale som man har lyst til og PBS betalinger (de er så dejligt stabile) :D

/Anders

  • 0
  • 0

Det burde ikke være svært at finde sponsorer, selvfølgelig helst Danske firmaer.

En hovedsponsor til f.eks. 500K + nogle mindre. Man skal så kunne få sit Logo malet på et eller andet sted, eller hele raketten kan f.eks. males lyseblå...

Der burde også være gode muligheder for at søge forskellige fonde om støtte.

Jeg tror nemt man kan finde over 1 million til projektet, så der kan blive råd til en flødeskumskage søndag eftermiddag.

I bør måske tilknytte en eller anden som har erfaring i den slags.

  • 0
  • 0

Tak til dem der netop har smidt i nu.. og tidligere :) Det sættes der naturligvis stor stor pris på...

Mht hovedsponsorer, så har vi faktisk besluttet (meget tidligt) at vi ikke vil have en hovedsponsor, som dels har for meget at sige om deadlines og evt resultater, men som også kan kue alle de mindre sponsorer, som betyder meget for os.. Hvis een hovedsponsor skulle have navn på, vil de betyde at alle de andre små, som vi nyder et tæt samarbejde med, måske ikke vil være med mere.... Derfor vil vi hellere have mange små, der nyder at være med, uden at stille krav om andet end den sjove deltagelse, end een stor...
Det er vores strategi.. den kan vise sig at være forkert.. Men indtil videre er vi glade for den...

Mvh
Kristian von Bengtson

  • 0
  • 0

Fint nok med en reklameløs raket. Ellers forsvinder en af bagtankerne i projektet, og personligt bliver jeg ganske forvirret når jeg ser Diba-bank spille mod HK etc. Det kan også blive for meget.
Venlig hilsen fra Jesper Ricardo Damgaard.

  • 0
  • 0

Anders Kvist:

Jeg syntes dog det var meget ærgerligt at der kun var et "skud i bøssen" og den fejlede. Jeg tror nemlig på at hvis der havde været en succes, så skulle der nok have været folk der ville smide flere penge efter dem.

Sådan er dén branche. Vi er nødt til at undersøge fejlen ordentligt. Og selvom vi havde kunnet korrigere den på stedet, ville det have rykket nedtællingen tilbage. Og det ville have kostet af den dyrebare tid, vi havde til bjærgning af delene i dagslys efterfølgende.

Og det er jo vigtigt, at vi er seriøse og ikke styrer den tekniske side af sagen efter, hvad der kunne give flere penge.

  • 0
  • 0

Sådan er dén branche. Vi er nødt til at undersøge fejlen ordentligt. Og selvom vi havde kunnet korrigere den på stedet, ville det have rykket nedtællingen tilbage. Og det ville have kostet af den dyrebare tid, vi havde til bjærgning af delene i dagslys efterfølgende.

Og det er jo vigtigt, at vi er seriøse og ikke styrer den tekniske side af sagen efter, hvad der kunne give flere penge.

Det forstår jeg også godt, syntes bare det var ærgerligt vi ikke bare fik lidt action :)

/Anders

  • 0
  • 0

Det forstår jeg også godt, syntes bare det var ærgerligt vi ikke bare fik lidt action :)

Sådan tænkte vi slet ikke. Allerede ved T + 10 sek sagde vi "Pyt med det. Det var hyggeligt at være her".

:-)

  • 0
  • 0

OK det med hovedsponsorer. Men prøv at google "le mans 2002 racing for holland" og se nogle billeder af Jan Lammers' bil. Han havde pengeproblemer og fandt på at sælge reklameplads på bilen pr. kvadratcentimeter. Resultatet er ret flot, synes jeg...

Men for et projekt som jeres bør en hovedsponsor overhovedet ikke have anden indflydelse end at levere pengene og så måske få et diskret logo et eller andet sted. En såkaldt "angel investor"- de findes i USA, så hvorfor ikke i DK? Hvem ved f.eks at det var Poul Allen der finansierede spaceship one? Han var tilfreds med at være med til at skabe noget nyt og spændende. Mange kender selvfølgelig Scaled Composites og Bert Rutan, og endnu flere Virgin og Richard Branson.

  • 0
  • 0

Raketten a la "racing for Holland"

Den ide er super - indel hele raketten i 10 x 20 cm felter, og en sposorplads til hvet felt á kr. xx

Det må kunne lade sig gøre...

Hvad med at skabe en støttegruppe til at hjælpe med funding?

Der er sikker nogle der har mere talent for det, end for at bruge en svensk nøgle....

Går det helt galt, så er det jo altid Carsten Ree :)

(Kan man smide penge efter en gl. ubåd, må en raket da lige være lykken)

  • 0
  • 0

Hej Raketdrenge (og piger).

Ikke fordi jeg forventer tak eller noget, men får man ikke bekræftende besked når man har sendt nogle penge til jeres spændende projekt?

Kunne jo være at de var kommer galt i byen...

Men måske er der et minimumbeløb for hvornår "Penge modtaget" processen går igang? ;-)

Kunne jo være jeg sendte flere, hvis bare jeg vidste om i modtog dem.

Held & lykke med projektet.

  • 0
  • 0

Så vidt jeg selv har bemærket, har jeg set mit eget navn på listen ?!
Det går måske ikke så hurtigt, da de har sjovere ting i støbeskeen.
( og skulle du have sendt dem forkert, har de nok varmet alligevel )
Mvh. Jesper Ricardo Damgaard.

  • 0
  • 0

1902 har deltaget i aftstemningen... 28% har svaret ja.... 28% x 1902 x 100,-/måned... Så skulle der da være til både lidt husleje, en kop varm kakao til dem der fryser i HAB, samt alle de motorer som Hr. Madsen måtte finde på at anvende på sputnik v2. Måske kan von B også få finansieret lidt inflight-entertainement? :-)

Hvornår indkalder vi til stiftende generalforsamling for støtteforeningen?

  • 0
  • 0

Går det helt galt, så er det jo altid Carsten Ree :)

Mjah - Jeg tror faktisk flere ville betale mere for at få Lene Espersen, Sidney Lee eller en vinder af X-factor skudt ud i rummet end Carsten Ree. ;-)

  • 0
  • 0

[quote]Går det helt galt, så er det jo altid Carsten Ree :)

Mjah - Jeg tror faktisk flere ville betale mere for at få Lene Espersen, Sidney Lee eller en vinder af X-factor skudt ud i rummet end Carsten Ree. ;-)[/quote]
Lad der nu ikke gå politik i det; så bliver listen hurtigt lang ;-)
Men ja; 53 256 kr pr. måned burde kunne give en vis frihed, vinteren over. Så er der trods alt stadig 38 000 til køb af materialer og ydelser, når huslejen og kakao-pulveret er betalt.
Den dér støtteforening lyder som en god idé. Det vil fjerne en administrativ byrde fra CS; de skal ikke gøre andet end at konstatere hver måned, at bidraget fra støtteforeningen er rullet ind på kontoen.

  • 0
  • 0

Oprettelse af støtteforening er sammenlignet med projektet relativt simpelt:

1) nedfæld vedtægter
2) indkald til stiftende generalforsamling

ad 1) Et par lettere modificerede standardvedtægter:

Vedtægter for foreningen
”Copenhagen Suborbitals Venner”
vedtaget på stiftende generalforsamling den dd. mmmm 2010

§1) Navn, hjemsted og formål
Stk. 1) Foreningens navn er ”Copenhagen Suborbitals Venner”
Stk. 2) Foreningens hjemsted er København
co/Bengtson
Prinsessegade 7a, stmf
1422 København K
Stk. 3) Foreningens formål er at støtte gruppen Copenhagen Suborbitals med alle midler foreningen måtte råde over.
Stk. 4) Foreningen er upolitisk og kan på intet tidspunkt deltage i aktiviteter der kan tolkes som værende politiske.

§2) Medlemsskab
Stk. 1) Som medlemmer i foreningen optages enhver med ønske om at støtte Copehagen Suborbitals.
Stk. 2) Indmeldelse foregår ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen.
Stk. 3) Medlemmet anses for optaget når bestyrelsen har modtaget og godkendt indmeldelsesanmodning.
Stk. 4) Et medlem kan til enhver tid udmelde sig skriftelig. Udmeldelse skal ske til et bestyrelsesmedlem.
Stk. 5) Et medlem kan af bestyrelsen udelukkes af foreningen som følge af manglende kontingentbetaling, samt ved overtrædelse af foreningens formålsparagraf.
Stk. 6) Et medlem der tidligere har været medlem, men som jf. vedtægternes §2 Stk. 5 er blevet udelukket af foreningen kan anke beslutningen på førskommende generalforsamling. Anken har ikke opsættende virkning.

§3) Kontingent
Stk. 1) Kontingentet fastsættes årligt på den ordinære generalforsamling. Kontingentet afregnes som minimum månedligt forud.
Stk. 2) Kontingent tilbagebetales ikke i tilfælde af udmeldelse

§4) Generalforsamlingen
Stk. 1) Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Stk. 2) Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af mmmm måned. Generalforsamlingen søges afholdt i forbindelse med øvrige arrangementer i Copenhagen Suborbitals regi.
Stk. 3) Møde- og stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer, der senest ugedagen forinden har betalt forfaldent kontingent. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk. 4) Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter
i) Valg af dirigent
ii) Valg af referent
iii) Formandens beretning
iv) Fremlæggelse og godkendelse af regnskab, samt meddelelse om decharge til den afgående bestyrelse
v) Behandling af indkomne forslag
vi) Fastsættelse af kontingent
vii) Valg af formand
viii) Valg af 4 bestyrelsesmedlemmer, samt suppleant
ix) Valg af revisor, samt suppleant herfor
x) Eventuelt
Stk. 5) Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Forslag om vedtægtsændringer, der ønskes behandlet, skal være bestyrelsen i hænde senest 1 måned forud for den ordinære generalforsamling.
Stk. 6) Generalforsamlingen træffer sine beslutninger med simpelt flertal (en over halvdelen af de gyldigt afgivne stemmer) og ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af blot én mødedeltager. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal / pointmetoden / prioriteringsmetoden.

§5) Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1) Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftlig begrundet anmodning om det over for formanden. I sådanne tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest fire uger efter, at anmodningen er kommet til formandens kundskab.
Stk. 2) Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger.

§6) Foreningens daglige ledelse
Stk. 1) Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen.
Stk. 2) Bestyrelsen består af indtil 7 personer bestående af 1 formand, 4 bestyrelsesmedlemmer valgt på generalforsamlingen, samt 2 personer udpeget af Copenhagen Suborbitals.
Stk. 3) Konstituering foregår på førstkommende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen, således at der vælges en næstformand og en kasserer.
Stk. 4) Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger og fastsætter i overnstemmelse hermed sin egen forretningsorden.

§7) Økonomi, regnskab og revision
Stk. 1) Foreningens regnskabsår løber fra 1. mmmm til 30/31. mmmm. Første regnskabsår starter ved foreningens stiftelse og løber indtil dd.mmmm det efterfølgende år.
Stk. 2) Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for regnskab.
Stk. 3) Foreningens regnskab føres af kasseren, der tillige fører foreningens medlemsregister
Stk. 4) Regnskabet revideres af den på generalforsamlingen valgte revisor.

§8) Tegningsregler og hæftelse
Stk. 1) Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formanden og mindst et yderligere bestyrelsesmedlem i forening.
Stk. 2) Optagelse af lån og ved salg/ pantsætning af fast ejendom, kan ikke foretages uden forudgående bemyndigelse ved generalforsamlingen der skal ske med 2/3 flertal.
Stk. 3) Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.

§9) Vedtægtsændringer
Stk. 1) Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.
Stk. 2) Vedtægtsændringerne træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.

§10) Opløsning
Stk. 1) Opløsning af foreningen kan kun finde sted med 2/3 flertal på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær, eller ved afholdelses af generalforsamling efter at opløsning af Copenhagen Suborbitals er konstateret.
Stk. 2) Foreningens formue skal i tilfælde af opløsning anvendes i overensstemmelse med de i § 2 fastsatte formål eller til andre almennyttige formål. Beslutning om den konkrete anvendelse af formuen træffes af den opløsende generalforsamling.

§11) Datering
Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling den dd.mm 2010.

Dirigentens underskrift.

Ad 2) Man kunne jo passende indkalde til stiftende generalforsamling/julefrokost i HAB? :-)

  • 0
  • 0

Hej

Jeg synes (ikke overraskende) at støtteforeningen er en god ide.
Dog synes jeg at hjemstedet skal være hos den til enhver tid siddende formand og at sammenblandingen med CS skal minimeres. Ikke fordi CS ikke må have indflydelse (intet forhindrer jo CS-folk i at stille op til bestyrelsen), men fordi det skal være valgfrit for dem.

Formålet skal være at give CS komplet ro til arbejdet.
Opsøgning af sponsorater, legater mm kan tillige varetages af foreningen og fx salg af merchandise / pølser ved arrangementer kan varetages fuldstændigt af foreningen, så CS ikke skal bekymre sig om andet end de primære aktiviteter.

Formuleringen "alle midler foreningen måtte råde over" er lidt vag. Foreningen vil få brug for midler til egen administration herunder fx gebyrer til PBS.
Formuleringen kunne i stedet være at foreningen støtter CS med en fast procentdel af ordinære indtægter, og at denne procentdel sættes årligt på generalforsamlingen.

Hvor mange er med?

  • 0
  • 0

Jeg mener at det er vigtigt med en fast adresse (kunne også være HAB, eller ingeniøren hvis de vil lægge postkasse til). Desuden mener jeg at der skal være en nær tilknytning imellem CS og støtteforeningen - derfor forslaget om at gruppen har ret til at udpege bestyrelsesmedlemmer - dette ud fra betragtningen om at uden CS ingen CSV.

Formålsparagraffen kan naturligvis justeres - og der skal naturligvis også være midler til frimærker, PBS og hvad har vi.

Jeg tror dog vi skal passe på med fra start af at give foreningen for mange "tvungne" opgaver, herunder legatsøgning, pølsesalg, mm. Den slags tager tid... -Skulle der undervejs være frivillige der vil påtage sig den slags i ly af foreningen er det naturligvis bonus - men det primære er at føre så mange kontingentkroner som muligt over i CS (IMHO).

  • 0
  • 0

Hvorfor lave en støtteforening ?

Hvorfor ikke bare være sin egen støtteforening ?

Jeg har afsat et fast beløb til CS, som overføres via min netbak 1 gang pr. måned. Enkelt og nemt. Derudover taler jeg med folk jeg kender (og dem jeg ikke kender endnu) om projektet og opfordrer dem til at være med :)

Nemt, følger KISS konceptet og allerede etablerede funktioner (fast overførsel via netbank).

Har stem "JA" til afstemningen om de 100,-/mdr, men kan da fortælle at det beløb jeg sender er noget højere uden at det derved anstrenger min økonomi ;-)

Mvh,
Martin.

  • 0
  • 0

Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige - men jeg er altså dybt rørt over den her debat. Jeg kan kun sig at vi vil gøre alt hvad vi kan for at fortsætte for fuld kraft - og det er klart at det bliver meget nemmere hvis vi har en fornuftig økonomi til husleje, materialer o.s.v.

Jeg tror aldrig at vi havde turde regne med at vi ville få så gode og så mange venner her på ing.dk

Det er lidt fantastisk - og det er dejligt at Ingeniøren kan medvirke til at muligøre sådan et projekt.

I morgen lørdag er jeg i gang igen på værkstedet - det bliver godt. Vi har haft lidt lavt blus lige efter vi kom hjem - og von B har været har haft noget influinza - men er på igen.

Det er helt umuligt at nævne alle - men lad mig bare sig tak til folk som Martin Zacho og Slangespecialisten - det er stort af jer og vi lover jer vi giver den gas.

Tusind tak !

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Jeg tror aldrig at vi havde turde regne med at vi ville få så gode og så mange venner her på ing.dk

Er du tosset. Tilbage i de tidlige halvfjerdsere rendte jeg rundt og designedede reentrante raketter a la NASA's space shuttle - fik anskaffet materialer til at producere brint, men så gik det lidt i stå (vil ikke afvise at det skyldes at jeg var 12 år) - i render sgu da rundt og laver det der for mange var en drengedrøm, så selvfølgelig har i mange venner her.

M

PS. Tror faktisk at jeg stadigvæk har de originale tegninger et eller andet sted i kælderen hvis i er interesseret ;-)

  • 0
  • 0

Hvis nogen finder tid og sted for en general forsamling, så vil jeg da gerne være med til at stifte CSV.

Et forslag til et sted kunne være HAB, hvis det er i orden med CS. Tidspunktet kunne f.eks. være søndag d. 10 oktober klokken 12.00.

Jeppe

  • 0
  • 0

Der er mange opgaver der naturligt vil ligge i en støtteforening, MEN det kræver en bestyrelse der har tid til at ORGANISERE tingene, og det kræver igen tid,tid, tid!!!
I en støtte forening skal der minimum være :
Presse og medie afdeling
Sponsor afdeling
Arrangement afdeling
Økonomi afdeling

Det er i ca tal 10 personer til de 4 funktioner samt bestyrelsen 7 stk - de der deltager i de 4 afdelinger så omkring 15 -20 personer der både kan og vil bruge 1 til 3 timer om ugen på at skaffe de der er behov for.
Hvis vi begynder på at tage de opgaver hjælper det jo ikke at om et ½ år at vi siger at det kan vi alligevel ikke, så er det ekstra svært for CS at komme ind i de opgaver vi har løst for dem.
Men hvis vi kan finde de ildsjæle vil det lette arbejdet meget for dem.

  • 0
  • 0

Jeg er med.

Jeg har sat min egen "støtteforening" op ligesom Martin Zacho, men det er en god ide at organisere det lidt mere. Bare det gøres så simpelt som muligt. Det handler kun om at samle penge ind og sende så meget som muligt videre, og friholde CS fra administration så de kan bruge tid med deres svejseapparater i stedet.

Jeg kan finde noget serverplads og måske noget bogholderi frem, andre har deres talenter.

  • 0
  • 0

På en anden tråd (Sputnik Ver. 02 !) blev der talt om at lave en afdeling vest for storebælt hvor vi kunne hjælpe med at fabrikere dele hvis CS havde behov for det. Det er også den del jeg mener vil høre under en støtte forening.
Men igen igen, de mennesker der der har tid og kan sætte sig ned og organisere og drive en støtte forening vil være guld værd.
Lad os prøve os finde en der kan/vil/har tid til at sætte sig ned og organiserer en støtte forening.
Jeg vil gerne hjælpe med at stampe folk op af jorden , men jeg er ikke organisator, men en praktisk gris.

  • 0
  • 0

Flot at der er nogle der vil være med i en støtteforening. Jeg har selv svaret “ja” til spørgsmålet for selvfølgelig er det da muligt at undvære en hund hver måned - det giver min kone f.eks til urangutanger i Indonesien. I teorien kan jeg donere. I realiteternes verden tror jeg nok det vil være svært at få mig til det. At give penge uden at få noget direkte tilbage kræver en speciel type af formål: Kræftens bekæmpelse, nyreforeningen, urangutanger. Og der er I jo ikke, selvom projektet er nok så spændende. Jeg synes som Kristian at I skal holde fast i “noget for noget” princippet.

Men hvad kan I så gøre?
Desværre er det nok sådan at raketprojektet nu står overfor sine værste problemer hidtil. Den afbrudte opsending og udsættelsen til næste år var nok PR- mæssigt det værst tænkelige udfald, og i stedet for at vise fremdrift og nye ting må I nu skaffe penge til at gentage sommerens afbrudte launch, altså en gentagelse af noget I allerede har gjort. Eventuelle nye sponsorer vil have svært ved at skille jer ud fra alle de andre gode formål, der også søger om penge. Og de flotte karakterer fra nogle af branchens tunge drenge hjælper ikke her, for sponsorer er som regel ikke eksperter nok til at anerkende de resultater I allerede har opnået. Det bliver rigtig svært. Samtidig er det jo også gået op for jeres team hvor meget arbejde, der egentlig ligger og venter. Det bliver en nøglefaktor om I kan holde sammen på folk og om I kan tiltrække nye. Specielt hvis I vil i gang med aktiv styring.

I må så hurtigt som muligt i gang med noget der kan overbevise sponsorerne om at de ikke vil komme til at satse på en død hest ved at støtte jer. Vindere tiltrækker sponsorer - tabere frastøder dem. Og det I laver skal helst være noget der er sjovt for “mænnerne”. Hvad med at vise at I rent faktisk kan sende en raket op? Vil en HATV ikke være den hidtil største danske amatørraket? Måske kunne man sende en mini “pod” op med nogle simple instrumenter via en kontakt til et universitet? Endnu en statisk test på Refshalen var nok heller ikke dårligt. Så kunne man måske få nogle tilskuerpenge ind. Eller hvad med at arrangere et raketbygningskursus for en halv snes velbeslåede læsere? Hver mand laver sin egen mini forsøgsraket. Find selv på mere her. Der må være nogle muligheder for jeres specielle kvalifikationer. Men positiv PR er vigtigere nu end spændende nyudvikling. Det handler om penge, kun om penge...

Personlig tror jeg det bedste ville være hvis I lod jer “adoptere” af IDA som en slags ingeniør- demonstrationsprojekt. Bare 10 kr pr. medlem pr. år giver jo et komfortabelt budget, og foreningen har jo rigeligt med penge - var det ikke 24 mio i overskud sidste år? Så kunne jeg også - jeg er fra provinsen - få noget andet end Ingeniøren for mit kontingent, og forøvrigt læser jeg mest netversionen af avisen nu - på grund af bloggen. Ideen med IDA er rent faktisk ikke så dum - foreningen har også en oplysende funktion hvor man skal anspore unge til at studere til ingeniør. Nogle gange har det at læse bloggen været som at kigge ind i Ellehammers værksted mens han konstruerede sin maskine, og hvis man skal anspore de unge til en uddannelse er det da ulig meget lettere at fange deres opmærksomhed med en stor raket end med et six sigma eller ISO 9000 certifikat. Man kunne også tænke sig andre grunde til at de ville støtte, men prøv at tag en snak med dem.

  • 0
  • 0

Tak for godt indlæg...

Jeg vil skive lidt blog meget snart om vores planer her i HAB.

En af de ting der er svær at skrive troværdigt om er faktisk at vores opsendelses forsøg var meget værd. Vi fik virkeligt fuldt vores erfaringstank op - og vi har set at vores koncept om sea launch fungerer. Tilmed føles det så sikkert at jeg virkelig mener det er det rigtige.

I der følger vores projekt her på ing.dk skal ikke være nærvøse for om vi fortsætter og om vi kan holde fremdriften. CS har aldrig haft det så godt som nu - og vi har fået bygget alt det store dyre tunge grej. Det betyder at
vi nok skal klare den.

Et meget typisk forløb for sådan noget som dette ville være at man efterhånden opløstes af indre personstridigheder og den slags. Selvom vi selvfølgelig har vores forskelle internt - så er CS styrke faktsik evnen til at løse den slags før det bryder ud og bliver destruktivt. Jeg har oplevet den slags problemer for mange gange i mit liv til at jeg vil lade det ramme os.

Min oplevelse er at CSérne er blvet knyttet stærkt sammen af strabasserne øst for Bornholm - og drengene bærer deres mission patches med stolthed.

Vi vil sætte motorer i Sputnik, vi vil lave flere statiske test med LOX / PUR og vi vil støve en HATV af og give den aktiv styring. I 2011 tror heg vi får både en 1X flyvning og nogle interessante forsøg med styrede raketter.

Støtteforening ville være så stort - og jeg kan kun sige jeg har været meget rørt af denne tråd på ing.dk

Tak,

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Dette her er bare brainstorming.
Vil det være muligt at Launche en HATV fra nautilus?
Min tanke går lidt i retning af muligheden for at have mere en et skud i bøssen.
Start med at launche en HATV og derefter HEAT1X, altså en slags dual launcher.
Det vil være et PR stunt hvis det kan lade sig gøre.
Jeg kan ikke se andet formål end PR.
Eller lav en serie HATV launch tidligt på foråret fra nautilus for at teste aktiv styring og få finpudset procedure og logistik.

  • 0
  • 0

Det vile så bringe DK i klub med USA, Rusland, England, Frankrig og Kina som dem der har SLBM's (Ok Nautilus er ikke nogen Typhoon eller Ohio, men alligevel.. ;-).

Jeg tror nu ikke at det er praktisk muligt at opsende en HATV fra Nautilus. Jeg tror at den vil rulle for meget når den ligger stille til at det er fornuftigt også selv om HATV har kortere rækkevedde.

  • 0
  • 0

Hvis i har en egen hjemmeside, kan i meget nemt gøre opmærksom på dette vidunderlige projekt. Det gøres ganske enkelt ved at lave en rubrik, hvor dette omtales; meget gerne med oplysninger om, hvordan der kan støttes op om dette, enten med leverancer at ditten & datten u/b eller beløb som støtte til formålet.
Jeg tillader at nævne mit eget link:www.slangespecialisten.dk / sponsorater. Her kan i se hvor enkelt det kan gøres, og samtidig kigge lidt på Danmarks hurtigste bil, en Zenvo-bil til 16 milioner, samt nogle glade gutter fra Jylland.
Nu er vi trods alt ikke et filantropisk foretagende, men kan vi med små midler hjælpe et så morsomt projekt, ryger jeg sgu nok ikke på ladegården på den konto. Så: gør lidt for sagen=gør meget for gutterne !
Mvh. Jesper Ricardo Damgaard.

  • 0
  • 0

Det var som sagt også bare en brainstorm.,min tanke gik på en canister launch lidt som SA10/20 hvor missilet ligger klar til brug i canisteren, få minutter før launch rejses canister,ca 3 sek før launch blæses missilet ud af canister med trykluft og først da tænder missilet (cold launch)
Min tanke gik i retning af
1.canister indeholder LOX tank
2.canister ligger ned under transport
3.canister er vandtæt
4.systemet er automatiseret
5.når canister eleveres starter påfyldning af LOX
6.når systemets selv-test siger ok åbnes toppen og blast vents
7. ubåd dykker til ca 2 meter(blastvents er ca 3 meter fra dæk)
8. launch

  • 0
  • 0

Det er også ganske absurd.

Ubådene blev bygget i et Navy ligenende design og farvevalg. De ubåde jeg har været involveret i er blevet større, tungere og mere teknisk avancerede med tiden. Freya og Kraka kunne sejles ene mand - en stor fordel - Nautilus kræver en besætning på nogle stykker som har en ret dyb forståelse af fartøjstypen.

Med Nautilus nåedes en størelse hvor vanddybderne bliver en begrænsning. Man kan kun netop få periskobet under vand med mindre man sejler i mange timer. Freya - kunne give en sjov oplevelse bare ved at lege lidt rundt i et havnebassin nær hendes base på Refshaleøen. At tage Nautilus derind føles som at have en delfin i et badekar.

Det er svært at drage en endelig konklusion af ubåds projekterne - andet end det har været fantastisk og lærerigt og udfordrende på alle planer.
Personligt er jeg ligesom færdig med emnet - jeg mangler stadig at dykke i dybt klart vand med f.eks. Nautilus - men det er også det eneste.

Min store glæde har ligget i at formgive, bygge og operere nogle fartøjer som med knofedt og hårdt arbejde har givet mere igen af skønhed og smukke øjeblikke end nogen kunne have drømt om.

At svæve hen over en solbeskindet havbund - og se bølgernes underside - at kunne kontrolere opdrift og fremdrift i 3D - at kunne sidde og se ubådenes linjer en stille aften - det har været guld værd.

Jeg takker og vender blikket mod raketmotor prøvestanden - mens billeder af Apollo missioner og Saturn raketter passerer revy gennem mine tanker.

Nautilus tilhører vores forening - men jeg vil sige at hvis hun var min ville jeg nok lede kraftigt efter en jeg kunne forære eller sælge fartøjet til. Hun fungerer nemlig upåklageligt - og er derfor mere et vedligeholdelses projekt i dag end et udviklingsarbejde. Dette sluttede basalt set med at Nautilus i foråret fik el fremdrift.

Jeg kan kun gætte på hvordan hendes fremtid vil forme sig. Med fornuftigt vedligehold kan hun holde i mange år - men det koster et antal kroner og et antal meget kvalificerede teknikertimer om året at holde hende operativ.

Mit fokus må jeg erkende ligger i dag i raketterne - og en sammensmeltning af de to teknologier er ikke interessant for mig.

En ting dog - jeg kunne godt finde en vis morskab ved at lave en ASW øvelse med Søværnet ( ala find og opbring en grov, lavteknologisk ubåd før den kan landsætte en spion ) eller sådan noget. Det har været på tale faktisk. Søværnet mangler sådan set ubåde at øve med.

Men missilubåd Nautilus - nej tak !

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Som jeg skrev: det er bare brainstorm.
For at være lidt mere seriøs, kan MLP bruges til launche HATV uden at den skal modificeres?
Vil det være muligt af inden for samme vindue at reloade MLP med flere HATV?
her tænker jeg på forsøg med aktiv styring.
Hvilken type aktiv styring vil i forsøge med?
Jeg vil foreslå at i prøver med TVCVIE.(Trust Vector Control Vane In Exaust)Det er relativt simpelt, robust og kræver ikke den store om konfiguration af HEAT1X. men 2 actuatorer kan faktisk monteres udvendig på motoren og bores 2 huller diagonalt igennem dyssen til montage af 2 Vanes , medmindre at der også kræves Roll og ikke kun Pitch og Yaw så skal der bruges 4 actuatorer

  • 0
  • 0

Men missilubåd Nautilus - nej tak !

Gudskelov! Ganske vist lever i landet med Jens Jørgen Thorsen og Muhammedtegninger, men man kan også være FOR politisk ukorrekt.

Men det var et ganske passende niveau at sejle en U-båd tæt på Sverige...

:)

  • 0
  • 0

Tommy,

Her er vi fuldkommen på linje.

HATV ere kan uden modifikationer på rampen affyres fra Sputnik.

HATv ere kan udrustes med jet vanes - men der står ingen steder at man skal sætte dem ind i dysen - på V2 og SCUD sidder de agter for dysen og har hver sin elektromekaniske servo. Det giver styring om alle tre akser på en dyse.

HATV ere med aktiv styring er vores næste skridt - og det kommer til at køre paralelt med en gentagelse næsten uden ændringer af HEAT 1X. Jeg vil meget forsøge at undgå ændringer fordi det vil gøre det til en anden mission hvor erfaringer fra dette års forsøg ikke kan bruges.

Jeg vil håbe at guidancegruppen alene basserer sig på en INS sensor. Selvom dens gyroer driver under affyringer - og rakettens kurs derfor vil drive tilsvarende kan jeg rigtigt godt lide den enkelhed der ligger i at bassere sig på kun denne basale sensor. Det er dog langt fra min beslutning.

Jeg ville meget gerne gøre opsendelses cirkuset mindre. Muligheden for at lave en lille LC med bare nogle HATV raketter findes - og de sikkerhedsmæssige forhold for den slags forsøg er optimale på ES D 139.

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Ok, jeg har læst Jens Woestes forslag til foreningsparagraffer. Det forekommer mig at være for omstændigt. Desværre Jens.

Hvad vi har brug for er et diskussionsforum. Alt godt ufortalt om bloggen, men den er ikke særlig god til at sætte bloglæserne i gang selv. Vi kan diskutere blogs'ene i hver sin tråd, men vi kan ikke lave nogle selv. Og tit og ofte dør en diskussion ud når der kommer endnu et blogindlæg. Automailen virker ikke...

På dette forum skulle der være en "sticky" tråd hvor folk kunne meddele at de har sat en betalingsservice i gang til CS's konto. De skulle derefter have tildelt et bestemt tilnavn der kun tildeles dem der er faste bidragydere. På normale forums er det noget man bruger til at vise hvor mange gange brugerne har postet indlæg, osv.

Simpelt og effektivt. Hver gang Simon Lodal eller Martin Zacho kom med et indlæg, ville dette "tilnavn" (tag) vise at vedkommende var villig til at give penge og dermed automatisk mere troværdig end hvilkensomhelst anden bruger. En street credit som det kunne måske få en nærig nordjyde til at overveje at betale...

Noget for noget, ikke? Det skønne ville så være hvis I kunne bruge bidragyderne til noget - måske i forbindelse med affyringerne. De har jo klart vist at de har flere penge end de har tid, for ellers ville de nok stå og trippe nede ved HAB. Men måske har de tid i en begrænset periode?

Alt I har brug for er et forumprogram, en server og en person der kan fungere som moderator (til at tildele tags). De kan sikkert hjælpe jer på ing.

Et par eksempler:
http://www.wargamer.com/forums/default.aspx
http://forum.nasaspaceflight.com/

  • 0
  • 0

yep kender god deres design.Det er ikke ret effektivt Det jeg referer til er det der bruges i moderne missiler.
Der er flere andre simple typer TVC.
Hvis vi skal tale mere om det og i detaljer kan jeg ikke deltage i et åbent forum.

  • 0
  • 0

Ideen med at stifte en støtteforening er først og fremmest at skabe noget steady flow til CS uden at involvere hovedsponsor. Afstemningen bag denne tråd illustrerer at der rent faktisk er grundlag for det (og det ville da være tåbeligt ikke at prøve).

På sigt kunne en støtteforening som forslået påtage sig en lang række andre administrative opgaver for CS - men lad lige foreningen blive stiftet først.

Efter min opfattelse er det helt centralt at man gør det rigtigt. Dvs. stifter en rigtig forening. Med de potentielle pengestrømme og andre aktiver som foreningen på sigt måtte kunne tilvejebringe og videreformidle til CS er det helt afgørende at tingende er skruet rigtig sammen. Vi taler jo ikke om en counterstrike klan der skal have sponsoreret et par sennheiser høretelefoner her... Der skal være sikkerhed for at de kontingenter der bliver betalt havner på rette sted. Der skal være nogle helt basale spilleregler for hvorledes det forvaltes - hvis der ikke er, vil risikoen for at det ender i konflikt, besvigelse og andre ærgelser være for stor.

Jeg melder mig gerne under fanerne for at få dette i hus. Interesserede kan skrive til mig på jens at woeste prik dk.

  • 0
  • 0

Til Tommy,

Du har min private mail nu - nedenfor til orientering for almen dannelse.

Det eneste dårlige man kan sige om jet vanes ala V2 og SCUD er netop at det ikke er så effektivt. Tabet består i at der også ved nul deflektion er et vidst drag på grafit ( eller carbon carbon ) fladerne.

Det kan løses ved at dreje falderne 90 grader, men så midstes roll aksen. Det kan også løses ved at bruge en dyse den kan drejes ( gimbel ) men det er svært på faststof og hybrid - omend det er normen på store raketter. Igen midster man roll aksen.

Da NASA for nylig fløj en SRB solo uden rumfærge som ARES 1X måtte de have to små vædske raketmotorer på til at stå for roll.

Har man mere end en dyse kan kan lave roll - Polaris f.eks. har fire dyser hvor den yderste del gimbler om en akse - og det giver tre akse kontrol.

Det er et ret spændende emne...

Jeg klistrer til V2 jet vanes som varm araldit - fordi det netop er så simplet.
De 5 - 10 % tab der induceres med dette oldnordiske system kan let kompenseres med lidt længere HEAT.

Skibe, der har roret lig agten for propellen lever med det samme. Det koster lige 5 - 10 tons fuel i døgnet på en større containerbåd hvis det er 5 - 10 %. Men behøvet for at styre er altså stort nok til at retfærdigøre dette tab.

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Ideen med at stifte en støtteforening er først og fremmest at skabe noget steady flow til CS uden at involvere hovedsponsor. Afstemningen bag denne tråd illustrerer at der rent faktisk er grundlag for det (og det ville da være tåbeligt ikke at prøve).

På sigt kunne en støtteforening som forslået påtage sig en lang række andre administrative opgaver for CS - men lad lige foreningen blive stiftet først.

Efter min opfattelse er det helt centralt at man gør det rigtigt. Dvs. stifter en rigtig forening. Med de potentielle pengestrømme og andre aktiver som foreningen på sigt måtte kunne tilvejebringe og videreformidle til CS er det helt afgørende at tingende er skruet rigtig sammen. Vi taler jo ikke om en counterstrike klan der skal have sponsoreret et par sennheiser høretelefoner her... Der skal være sikkerhed for at de kontingenter der bliver betalt havner på rette sted. Der skal være nogle helt basale spilleregler for hvorledes det forvaltes - hvis der ikke er, vil risikoen for at det ender i konflikt, besvigelse og andre ærgelser være for stor.

Jeg satte mig faktisk ned for at skrive et indlæg som dette.

Støtteforeningens primære formål må være at give hr(/fru) Danmark en nem måde at støtte foretagenet!

Det er fint at man kan overføre penge selv. men i praksis er der bare flere der gør det, når det er et kontingent der opkræves. Et løfte om ekstra insiderinformation, adgang til specielt merchandice etc. vil give en følelse af "noget for noget" som vil være tillokkende, ud over selvfølgelig lysten til at støtte op om noget ganske unikt. Et medlemskort til opslagstavlen, vil sikkert også have sin virkning.

Sekundært skal foreningen være et forum for dem, som vil gøre noget ekstra. F.eks. drive pølsevogn ved arrangementer, og hvad man ellers kan finde på.

At skabe en økonomisk tryghed for CS må og skal være det primære formål.

Størstedelen af de indsamlede midler skal kanaliseres direkte over i CS. Men støtteforeningen skal have lov at beholde en vis kapital, så der er noget at investere i leje af pølsevogne, bannere osv. Bestyrelsen beslutter hvilke projekter der skal bevilges penge til. Ved opløsning af foreningen tilfalder alt naturligvis CS, sekundært et predefineret godgørende formål, hvis CS er nedlagt.

  • 0
  • 0

Lige ud af ærmet, med forbehold for fejl:

CS = Copenhagen Suborbitals

HEAT = Hybrid Exo-Atmospheric Transporter

KISS = Keep It Simple, Stupid (princippet om, at holde ting simple)

HAB = Horizontal Assembly Bay (værkstedet på Refshaleøen, inspireret af NASA's VAB = Vertical Assembly Bay)

MATV = ?

LOX = Liquid Oxygen (flydende ilt)

LOX/PUR = Liquid Oxygen / Polyurethane

SA10/20 = ?

ASW = Anti-Submarine Warfare (anti-ubådskrigsførelse)

MLP = Mobile Launch Platform (Sputnik)

SKUD (menes der SCUD?) = I så fald fællesbetegnelse for en familie af ballistiske missiler, udviklet af Sovjetunionen, og anvendt af en lang række lande, eksempelvis Irak mod Israel, under den første Golfkrig.

INS = ? (noget inerti-styrings-halløj)?

LC = ?

ES D-139 = Militært skydeområde i Østersøen

SRB = Solid Rocket Booster

  • 0
  • 0

Her er de sidste...

INS : Inertial Navigation System. En gyrostabiliseret platform som rummer acceleometre i tre akser. Danner kernen i et basalt styresystem i en raket og kan i dag får i chip form for "nogle tusinde kroner" - prof INS kan dog koste meget mere.

SA10: Sovjettisk jord til luft missilsystem.

Men Peter Blazejewicz er dæleme godt med.

Mvh.

Peter

  • 0
  • 0

Til Mogens og Jens

Det ene udelukker ikke det andet. Held og lykke med jeres forening.

Men forøvrigt er det ikke kun Sennheiser høretelefoner der bliver snakket om i diskussionsforums. På Nasaspaceflight mødtes f.eks personerne bag Direct, det alternative forslag til en løfteraket hvor man foreslår at bruge dele fra shuttle'n på en ny måde. Og netop nu ser det ud til at kongressen vil vedtage at udvikle en raket der til forveksling ligner Direct's forslag. Bare led lidt rundt efter "DIRECT v3.0 - Thread 2" - man kan sagtens se hvordan det hele udvikler sig.

Internet fora er uovertruffent til at bringe folk fra alle verdenshjørner sammen og uovertruffent til at skabe en følelse af "community" mellem deltagerne. Meget bedre end en blog, efter min mening.

  • 0
  • 0

Mon ikke MATV = HATV?

Hvordan klarer det PUR sig inde i det rustne rør sig i 9 måneder? Kan det overhovedet brænde?
Hvornår tror i at Sputnik kommer til København igen? Vejret er jo ikke for godt de næste dage.

  • 0
  • 0

Hej

Hvad er status, er der nogen der er ved at oprette en støtteforening?

Ellers vil jeg + min fader begynde at overføre penge direkte til CS.

Håber at de 26% af de ca. 3000 holder ord, for så ser drift-økonomien

noget bedre ud:)

Mvh.

Bill Selmer

  • 0
  • 0

Jens Woeste har givet udtryk for at han gerne vil være primusmotor.
Mail ham på: jens at woeste prik dk.

Udskift at med et @
Udskift prik med et .

Formatet vil se sådan ud :Jenx@wxesxe.xk

Udskift x med gyldige bogstaver, Skod at vi er nød til at bruge så meget tid på at undgå spammer 8((

  • 0
  • 0

Hermed tidsplan for oprettelse af støtteforening:

tirsdag den 05.10.2010 kl 20.00 (sted: i Københavnsområdet - meldes ud senere - afhænger af deltagerantal)
Kickoff møde for "initiativgruppen" - alle er mere end velkomne (skriv til mig på jens klammeaffe[tysk for snabela :) ] woeste punktum dk, eller ring/sms 2530 1630 - helst uden for almindelig arbejdstid)

Agenda:
- Tilpasning af vedtægter
- Afklaring af roller (hvem har lyst til at byde ind med hvad)
- Fastsættelse af dato for stiftende generalforsamling
- Planlægning og uddelegering af opgaver i forbindelse med arrangement af stiftende generalformsaling

Det er en forudsætning at initiativgruppen når en hvis kritisk masse (~10 personer).

Ultimo oktober-primo november: Stiftende generalforsamling (tid og sted fastsættes af initiativgruppen og forsøges kommunikeret ud via blog, facebook, og hvad initiativgruppen ellers kan finde på af kommunikationsformer)...

//Jens

  • 0
  • 0

Jeg er med..

Jeg synes dog ligeså godt at vi kan holde stiftende generalforsamling med det samme hvis vi er op mod 10 der er friske.

Så kan vi med det samme begynde med at uddele opgaver og få etableret website, bankkonto mm.

/Martin

  • 0
  • 0

Hej Martin,

Jeg synes dog ligeså godt at vi kan holde stiftende generalforsamling med det samme hvis vi er op mod 10 der er friske.

Jeg er principielt enig. Det eneste er at vi skal nå at få rettet vedtægter til inden (kan naturligvis gøres via mail), samtidigt med at vi skal have fundet ud af hvem der er interesseret i at gøre hvad. Jeg er, som så mange andre herinde, arbejds-og familieramt, hvilket betyder at en del af døgnets timer allerede er fuldt booket for midt vedkommende. Desuden er "vi" pt kun 2-4 stykker til at trække læsset, hvilket er lige i underkanten synes jeg.

Så kan vi med det samme begynde med at uddele opgaver og få etableret website, bankkonto mm.

Det er jeg ligeledes enig i.

Hvis vi kan nå at få samlet folk nok til på tirsdag og kan nå at få disse teknikaliteter på plads, kan vi for min skyld godt stifte foreningen nu på tirsdag...

//Jens

  • 0
  • 0

Hej,

initiativgruppen til stiftelse af støtteforeningen består pt af 4 personer - derfor har vi brug for dig!

Vi arbejder fortsat mod at få stiftet foreningen på tirsdag så vi kan komme igang med det praktiske - skriv til jens at woeste prik dk hvis du vil deltage.

//Jens

  • 0
  • 0