Post Danmark klar med SMS-frimærker

Den 1. april bliver det muligt at SMS'e sig til en kode, der erstatter det traditionelle frimærke.

Snart er det ikke længere kun københavnske busklippekort, der kan fås i SMS-form. Fra den 1. april bliver det også muligt at SMS'e sig til et frimærke.

LÆS OGSÅ: Københavnere får mobil-klippekort til marts

Det foregår ved at sende en SMS med ordet 'porto' til mobilnummeret 1900, hvorefter en SMS med en kode tikker ind, skriver Politiken.dk

»Vi forsøger at gøre det nemmere for de danskere, som gerne vil sende et brev, men synes, at det er for besværligt, hvis de for eksempel ikke har et frimærke derhjemme,« siger chef for privatkunder Henrik Larsen fra Post Danmark til onlinemediet.

Koden skriver man på brevet, hvor frimærket normalt sidder. Koden bliver derefter aflæst af de optiske sorteringsmaskiner ved Post Danmark, som også genkender anden håndskrift.

SMS-frimærket, der er gyldigt i syv dage, koster otte kroner, hvilket svarer til Post Danmarks pris for at sende et A-brev fra den 1. april - plus SMS-takst.

Dokumentation

Politiken: Post Danmark lancerer sms-frimærket

Kommentarer (16)

Jeg hader at skulle ned og hente frimærker for at sende et brev, så er det der er en god ide. Men hvad så hvis man har et tungt brev? Skriver man så flere koder på eller hvorledes?

  • 0
  • 0

Måske de bare skulle vente med at trække pengene til brevet ligeledes er vejet? Så kan de trække det i porto som er nødvendigt.

  • 0
  • 0

Nej, nej Steffen - blanko-checks skal vi ikke ha' noget af. Ideen med koden er super god, selvom jeg da gerne havde set en differentiering, så man fx kunne vælge porto til et B-brev.

Eller hvorfor egentlig ikke blot kunne vælge det beløb, koden skal repræsentere?

  • 0
  • 0

SMS er da ok, men lav det da som en service på postdanmark.dk - det må da kun være nemmere at implementere. Man ville undgå SMS takst, og jeg ville rent faktisk bruge det.
- og ja, gør det da muligt at købe hvilken som helst størrelse porto.

  • 0
  • 0

Hvorfor er det, at virksomheder der laver selvbetjening (sms/print-selv) løsninger, mener de kan tage samme pris, som de tager for en traditionel løsning, hvor der er involveret materialer, personale, vedligeholdelse, udstyr mm. (frimærker, billetnet, klippekort osv).
Det MÅ simpelthen være billigere at lave en digital, end en traditionel løsning.

Er der nogen der ved, om der er en besparelse for virksomheden i at bruge sms/print-selv? Og i så fald hvor meget?

  • 0
  • 0

SMS er da ok, men lav det da som en service på postdanmark.dk - det må da kun være nemmere at implementere. Man ville undgå SMS takst, og jeg ville rent faktisk bruge det.
- og ja, gør det da muligt at købe hvilken som helst størrelse porto.

Ideen bruges i praksis i Tyskland:

https://internetmarke.deutschepost.de/

Det kræver en printer, men giver så den ekstra fordel at modtager- og afsender-adresse bliver maskinskrevet - der er vist også en vis verificering af adressernes gyldighed.

Portoen kan bl.a. betales med paypal.

  • 0
  • 0

Lur mig om ikke det rent faktisk har kostet nogle penge at udvikle systemet med SMS løsning, OCR scanning af breve for porto osv osv. Dette skal jo betales et sted, så mon ikke de penge der spares på ikke at have postdamen til at udlevere et frimærke og få frimærkerne trykt bruges til at betale for denne produktudvikling?

Jeg syntes også det er en udemærket ide at der er mere og mere der kan laves som selvbetjening da posthuse (eller dvs. post-kioskerne i alm. butikker) ikek altid har åbent når man skal bruge dem. Jeg ville dog gerne have en mulighed for at gøre det via nettet også, specielt fordi jeg ikke syntes min arbejdsgiver skal betale SMS regningen for at jeg sender breve (har firmabetalt mobil, ingen privat telefon/mobil).

  • 0
  • 0

Det MÅ simpelthen være billigere at lave en digital, end en traditionel løsning.

Jo, hvis man ikke tager teleselskaberne med ind i billedet, som tager ca. 30% af bruttobeløbet for at opkræve det på kundens telefonkonto. Med så højt et gebyr kan man kun sælge ydelser via SMS, hvor udsalgsprisen er meget høj i forhold til indkøbsprisen. Derfor ser man ikke fysiske varer solgt pr SMS.
Hvis teleselskaberne ikke var så griske, så ville man se betalingsløsninger via SMS blomstre op.

  • 0
  • 0

[quote]SMS er da ok, men lav det da som en service på postdanmark.dk - det må da kun være nemmere at implementere. Man ville undgå SMS takst, og jeg ville rent faktisk bruge det.

  • og ja, gør det da muligt at købe hvilken som helst størrelse porto.

Ideen bruges i praksis i Tyskland:

https://internetmarke.deutschepost.de/

Det kræver en printer, men giver så den ekstra fordel at modtager- og afsender-adresse bliver maskinskrevet - der er vist også en vis verificering af adressernes gyldighed.

Portoen kan bl.a. betales med paypal.

[/quote]

Og man sparer en del penge ved at købe porto på nettet - Jeg bruger altid den løsning når jeg skal sende eks. pakker. Ved forsikrede pakker sparer man 1 eur ved hver pakke.
Man kan sågar købe pakkelabels mv. i deres "Paketstation", hvor man også kan aflevere og hente pakker. Således har man ikke meget behov for at gå på posthuset eller i postfilialen længere.
De - efter min mening - for forbrugeren bedre løsninger i Tyskland gør, at jeg bruger postservices og dermed eks. internet-indkøb meget mere efter jeg er kommet syd for grænsen, hvilket igen gør, at jeg får meget mere for pengene.....

  • 0
  • 0

I forvejen er det jo sådan at der kan gå år imellem at man sender breve med snail-mail, så man er alligevel nødt til at gå ned på posthuset for at være sikre på rigtig porto. Selv om man har frimærker i skrivebordet; de går jo i modsætning til klippekort til den kollektive trafik ikke på ydelsen men på beløbet, og så kan man jo ikke være sikre på om ikke portoen i mellemtiden er steget.

Alt i alt må den ordning da koste PostDanmark penge, da den kræver at der er ansat flere på posthusene end der ellers ville være brug for ...

  • 0
  • 0

Man kan sågar købe pakkelabels mv. i deres "Paketstation", hvor man også kan aflevere og hente pakker. Således har man ikke meget behov for at gå på posthuset eller i postfilialen længere.

Sådan fungerer PostDanmarks Døgnpost også.

  • 0
  • 0

I forvejen er det jo sådan at der kan gå år imellem at man sender breve med snail-mail, så man er alligevel nødt til at gå ned på posthuset for at være sikre på rigtig porto.

Postvæsenet har faktisk en hjemmeside, hvor man kan se portoen. Ingen grund til at gå forbi posthuset. Har du ingen frimærker, kan du endda købe dem online med dankort, så kommer de med postbudet dagen efter uden gebyr. Det har jeg gjort flere gange.

  • 0
  • 0

En ide til PostSveriges næste serviceforbedring: De kunne indføre, at kunden selv bragte pakken/brevet frem til modtageren. Det kunne sikkert gennemføres med kun en beskeden forhøjelse af portoen.
P.s. Sarkasme kan forekomme!

  • 0
  • 0

"de går jo i modsætning til klippekort til den kollektive trafik ikke på ydelsen men på beløbet".
Nå. Jeg har ellers flere gange haft fornøjelsen af at skulle finde trafikselskabets hovedkontor, for at få refunderet BELØBET på et klippekort.
Så kan man efterfølgende købe et nyt klippekort til den nye pris.
Der er typisk en overgangsperiode, som er fin for daglige brugere, men ubrugelig for dem, der bruger bussen lejlighedsvis (lige som posten).

  • 0
  • 0