Nyt system skærer 40 procent af ventetiden i storbyens lyskryds

En canadisk ingeniør har udviklet et system til at optimere flowet i lyskryds, der bygger på spilteori, kunstig intelligens og kommunikation uden et centralt kontrolcenter.

Et banebrydende system lærer lyskurverne at samarbejde som et fodboldhold. Gevinsten er ikke oprykning i superligaen, men en masse sparet tid for trafikanterne, hvis myndighederne i tæt trafikerede storbyer lader lyskurvene kommunikere indbyrdes.

I stedet for på sædvanlig vis at koordinere lyskurvene gennem centrale styresystemer har Samah El-Tantawy, civilingeniør og ph.d. ved University of Toronto, udviklet et system af lyskurve, som med kunstig intelligens og beslutningsstrategier hentet fra spilteori har været i stand til at skære 40 procent af ventetiden i myldretidstrafikken og 26 procent af den samlede transporttid i Toronto og Cairo, to af verdens tættest trafikerede storbyer.

Mens de eksisterende trafiklys-systemer hviler på, at sensorer i asfalten frem til krydset sender data til det centrale kontrolcenter, som derpå sender signalerne tilbage for at justere lysets timing, behandler Samah El-Tantawys system trafikdata på stedet i real-time. Dermed undgår hun både forsinkelser ved transmissionen og det kaos, som nedbrud i trafikcentret resulterer i.

I stedet for bare at måle trafikmønstret langs en enkelt gade, som de eksisterende systemer gør, anvender systemet trafikdata fra alle retninger og lader lyskurvene kommunikere indbyrdes for at skabe det bedst mulige flow i et område.

»Hvert lyskryds samarbejder med alle nabolagets tilstødende lyskryds, hvor hvert kryds lærer den optimale rytme og indretter sig efter rytmen i de omgivende kryds. Og nabokrydsene koordinerer med deres fjernere nabokryds i en slags dominoeffekt,« udtaler Samah El-Tantawy på Toronto-universitetets hjemmeside.

»I lægsprog opfører trafiklysene sig som spillere på et fodboldhold, der samarbejder om at vinde,« tilføjer hun.

Prisen for systemet ligger på mellem 100.000 og 200.000 kroner pr. lyskryds. Og interessen i trafikkontrolindustrien er efter sigende stor.

Kommentarer (18)

Hvis Staten virkelig kan påvise at der spildes milliarder af kroner Der er tidligere skrevet på ing.dk at der er 350 lyssignaler i København. Det giver en pris på mellem 35 og 70 millioner kroner. Det er i min verden MEGET billigt.

  • 11
  • 0

Det lyder billigt. Den slags grej er ikke billigt, med opstilling og det hele.

Jeg prøver ofte at 'aktivere' det grønne lys fra en sidevej, og just som det bliver rødt den anden vej, kommer 4-5 biler i en gruppe. Så var det da smartere, at jeg holdt 10 sek. mere, og de andre biler kunne undgå at stoppe. Det kunne et sådant system måske hjælpe med.

De (ikke særligt) 'intelligente' lyskryds vi har her i DK har den bivirkning, at de er totalt utilregnelige, så man ikke kan regulere sin kørsel efter dem. Mange har sikkert prøvet at gasse op for at nå at komme med over, for blot at skulle bremse hårdt op, fordi man ikke nåede at aktivere spolen i vejen i tide. Trods det, at man kunne have nået at komme med over ved 1-2 sek. længere grøn-tid.

I det mindste ved man hvor man har faste lyskryds, og man kan lære på sin sædvanlige rute, om det kan betale sig at 'udnytte hastighedgrænserne fuldt ud' og/eller accelerere kraftigt, eller at tage det roligt og rulle hen til krydset, så det måske når at blive grønt inden man når frem.

  • 8
  • 0

Løsningen involverer noget elektronik der skal:

  • Kunne operere i både bagende sol og hård nattefrost.
  • Kommunikere rimelig sikkert med andre lyskryds.
  • Have tilstrækkelig processorkraft til at køre de nødvendige algoritmer.
  • Og så skal det jo osse lige installeres.

Jeg synes beløbet lyder meget rimeligt, måske endda en smule i underkanten.

  • 3
  • 1

Det skal slet ikke være let at komme ind i byen i bil.
Her i Odense er lyssignalerne sat til at have grøn bølge ved fartgrænsen + 10km/h.
Og man lukker hovedfærdselsåren frem til banegårdscentret.

PS: I øvrigt ved jeg at det koster ca 50.000kr at skifte en enkelt lyskurv...

  • 5
  • 0

Det bliver ikke et hit i Danmark, fordi:

  1. Det er ikke opfundet i Danmark(*)
  2. Det indeholder ingen elementer af afgiftforhøjelse
  3. Det strider imod den fremherskende ide om, at bilisterne skal generes mest muligt så de bliver tvunget over i de allerede overfyldte offentlige transportmidler.

(*) - eller af et italiensk/fransk konsortium på foranledning af et dansk EU-udbud

Så desværre er denne ide dømt ude fra start - det lød ellers ganske fornuftigt...

  • 19
  • 3

Ifølge Trængselskommisionens seneste rapport havde bilisterne i København 9,3 millioners timers ventetid i 2012 (svarende til ca. 5.500 mandeår) - og det ventes at blive fordoblet frem mod 2025, hvis der ikke skrides ind.

35-70 millioner synes som småpenge i den sammenhæng.

  • 8
  • 0

så lang tid der gik, før denne nærliggende og i virkeligheden ikke så grænseoverskridende løsning kom på banen. Det lyder som en super løsning.

  • 2
  • 0

Ville faktisk selv have skrevet noget i samme retning, men det kan vist ikke siges meget bedre end Kasper Tonsberg gjorde det.

Måske skulle dog tilføjes pkt 4: Det er for omkostningseffektivt, og risikerer at være så effektivt, at der ikke er nogle symptomer til at lave symptombehandling (afgift) på.

Dog er jeg lidt nysgerrig efter, om det virkeligt er tilstrækkeligt at der kun snakkes med nabo-kryds. Tænker f.eks. på O3 eller Roskildevej i Taastrup som pragteksempler på rød bølge på lange, lige strækninger i stort set hver myldretid. Omvendt har Toronto vel også mange lange, lige stræk - amerikanerlogikken med vinkelrette, nummererede veje har jo også vundet indpas i Canada.

  • 1
  • 0

Hvis Staten virkelig kan påvise at der spildes milliarder af kroner Der er tidligere skrevet på ing.dk at der er 350 lyssignaler i København. Det giver en pris på mellem 35 og 70 millioner kroner. Det er i min verden MEGET billigt.

Ikke bare det, men for godt et år siden fremgik det at Københavns Kommune alligevel skulle til at udskifte teknikken til deres lyskryds for mere end 33 millioner.

http://politiken.dk/ibyen/nyheder/gadeplan...

Hvis det virkelig virker som lovet og bedre end konkurrerende tekniske løsninger, så er det mere end oplagt at indføre det.

  • 5
  • 0

Dog er jeg lidt nysgerrig efter, om det virkeligt er tilstrækkeligt at der kun snakkes med nabo-kryds. Tænker f.eks. på O3 eller Roskildevej i Taastrup som pragteksempler på rød bølge på lange, lige strækninger i stort set hver myldretid.

I artiklen står:

»Hvert lyskryds samarbejder med alle nabolagets tilstødende lyskryds, hvor hvert kryds lærer den optimale rytme og indretter sig efter rytmen i de omgivende kryds. Og nabokrydsene koordinerer med deres fjernere nabokryds i en slags dominoeffekt,« udtaler Samah El-Tantawy på Toronto-universitetets hjemmeside.

  • 0
  • 0

Det kan vel ikke undre at best effort trafik som privatbilisme kan løses rigtig godt med decentrale routingsalgoritmer. Det er ikke meget anderledes en routing af internettrafik.

Jeg vil dog tro, at der skal en dansk tilpasning/udviddelse til, at det Canadiske system næppe tager hensyn til de mange cyklister der også skal passere krydsene.

Der er ikke noget mere farligt end en defekt sensor i et kryds, der tvinger billisten/cyklisten til at køre frem for rødt for at komme videre samme dag. Tollerancetærsklen er givetvis kortere for cyklister end for bilister.

  • 3
  • 0

Her fornemmer man en vis skeptisk overfor danske beslutningstageres handlekraft og gode vilje. Jeg tror faktisk, at mange politikere vil være positive overfor dette system. Man vil sikkert etablere et forsøg, som vel kan stables på benene i løbet af tre-fire år - nåja, i starten omfatter det måske kun et enkelt lyskryds, men det er jo også bare et forsøg.
Forsøget skal løbe i f.eks. tre år - så venter man et par år på at forsøget bliver evalueret. Hvis det er faldet positivt ud, vil man måske overveje at lave et større forsøg - måske med 10 lyskryds i løbet af nogle år... Vi snakkes ved i 2025.

  • 1
  • 0

Nicolai, du kan tage et par kig paa hvordan trafikken i Toronto er ved at kigge paa trafikkameraer.
Proev http://www.mto.gov.on.ca/english/traveller...
Zoom en smule ud og marker at du vil se Traffic Cameras, proev at se omkring krydset af De nummererede veje 401 og 404 og tag et kig omkring kl 5 (vores tid)saa kan du forestille dig hvor mange biler der skal dirigeres igennem byen.
hvis du gaar til https://maps.google.com/ og der soeger efter 50 Yonge Street, Toronto, ON, Canada
saa vil du vaere paa verdens laengste vej (om det er sandt aner jeg ikke, men de praler med det) proev at gaa paa street view og tael hvor mange lyskryds du ser mens du gaar mod den anden ende af vejen :-)

Det er efterhaanden laenge siden jeg laeste om det, men hvis min hukommelse ikke spiller mig et puds, saa bruger man ikke spoler i vejen til at sense hvor mange biler der er, men goer det ved at analysere billeder fra CCTV overvaagning, og der kan man ogsaa se cyklister og fodgaengere

  • 0
  • 0

Så længe kommunerne mener det er nødvendig at regulere trafikflowet ved at lave røde bølger, er der vel ingen der er interesseret i at der kommer flere igennem og laver prop i den anden ende, suk.

@johnny

  • 0
  • 0

Link til pdf-præsentation fra 2013 http://www.itscanada.ca/files/4%20El-Tanta...
Link til 2MB pdf foreløbig præsentation fra 2011 http://www.civil.engineering.utoronto.ca/A...
Eller søg på MARLIN-ATSC på http://ieeexplore.ieee.org/
120 sider samling af Marlin+andre http://tram.mcgill.ca/Teaching/seminar/pre...

Det er en simulering, ikke måling med installation i rigtige lyskryds.
Toronto er forbeholden http://www.thestar.com/news/insight/2013/0...

  • 0
  • 0