Nye signaler kan give togforsinkelser

DR De danske signalanlæg skal udskiftes, men erfaringer fra Sverige viser, at det kan skabe massive forsinkelser.

Banedanmark står nu over for at skrive kontrakter på helt op til 24 mia. kr. for at udskifte signalsystemerne på de danske jernbaner. De danske signaler skal udskiftes, da de er op til 100 år gamle og ofte skaber forsinkelser.

Udskiftningen af signalsystemerne skal være gennemført i 2021 og Banedanmark leder efter hele to egnede entreprenører, der til at starte med skal deles om opgaven.

»Vi har sagt til leverandørerne; I skal lave en førstestrækning, I skal få det sikkerhedsgodkendt og vise, at I kan køre med det. Når I er nået dertil og har opnået en tilstrækkelig sikkerhed for at det virker, så kan I gå videre med resten,« siger Banedanmarks direktør for projektet, Morten Søndergaard, til DR Nyheder.

I udlandet er problemer med at installere nye signalsystemer velkendt. For eksempel åbnede Botniabanen i Sverige sidste år med et nyt signalsystem installeret fra start. Her har helt op til hver tredje afgang været aflyst i perioder, skriver DR Nyheder.

Det er Bombardier, der har leveret systemet i Sverige, men selskabet er optimistiske omkring det danske udbud.

»Det danske projekt er sat godt sammen, jeg garanterer, det går glat, og at vi kan gøre et godt job i Danmark,« siger Peter Cedervall til DR Nyheder.

Ud over Bombardier forsøger Alstom, Ansaldo STS, Invensys, Siemens og Thales/Balfour Beatty Rail at få en af de to danske kontrakter. Kontrakterne er budgetteret til i alt 18 milliarder kroner, men der er sat yderligere 6 milliarder kroner af i reserve.

Læs hele historien hos DR Nyheder

Kommentarer (5)

Her ville det jo være dejligt, hvis Ing kom lidt dybere ned i nyheden, end dét som DR / Ritzau allerede har skrevet.

Hvad er årsagerne til aflysningerne?

Installationsarbejdet på strækningen?
Lokomotiv-systemerne?
Fjernstyringscentralen?
ERTMS konceptet?
Bombardiers hard/software ?

  • 0
  • 0

I følge oplysningerne i jernbanen fra Dansk Jernbane Klub skyldes forsinkelserne at Bombardier ikke har været i stand til at levere udstyret så hurtigt som planlagt. Hvilket så har skubbet en mulig start dato af persontrafikken imellem Sundsvall og Umeå via Ådalsbanan og Botniabanan,til august 2012!!

  • 0
  • 0

Her ville det jo være dejligt, hvis Ing kom lidt dybere ned i nyheden, end dét som DR / Ritzau allerede har skrevet.

Hvad er årsagerne til aflysningerne?

Der er 2 problemer:

Generelt har det været et problem at få installeret udstyret i toget - at få det godkendt og så kommer et eller andet problem i den bestemte type tog. Men når de problemer er løst - så er det bare at rulle det ud. Det er også en af årsagerne at ERTMS, der er installeret på Malmø station og Citytunnelen, ikke er taget i brug, da alle tog inclusiv Øresundstog mangler udstyr - men det første Øresundstog med ERTMS er leveret for nylig, så man kan få startet de nødvendige tests.

På Ådalsbanan skulle der tilføjes håndtering af overkørsler på fri bane til systemet, som endnu ikke er en standard-funktion i den version af ERTMS som Sverige bruger. Det kunne Bombardier ikke få klar til tiden. I Danmark vil man vente på kommer med den næste version af ERTMS, så man undgå den slags problemer.

  • 0
  • 0

.. at ERTMS, der er installeret på Malmø station og Citytunnelen, ..

Steen, det lyder som om at du er godt informeret om Svensk ERTMS. Saa jeg har lige et opfoeglende spoergsmaal.

Den ERTMS, der er installeret i City tunnelen, er den foert helt ud over Oerersundsbroen til graensen til den danske ATC?

Eller sagt paa en anden maade, naar Danmark om nolge aar for installeret ERTMS over hele landet, vil man saa kunne kore helt fra Danmark (eller Tyskland) til Malmoe Central uden at have svensk ATC?

  • 0
  • 0

[quote].. at ERTMS, der er installeret på Malmø station og Citytunnelen, ..

Den ERTMS, der er installeret i City tunnelen, er den foert helt ud over Oerersundsbroen til graensen til den danske ATC?

Eller sagt paa en anden maade, naar Danmark om nolge aar for installeret ERTMS over hele landet, vil man saa kunne kore helt fra Danmark (eller Tyskland) til Malmoe Central uden at have svensk ATC?[/quote]

Det er kun det, der er nybygget, som får ERTMS i først omgang efter de oplysninger de har lagt på nettet. Det er et EU-krav som gør det og de har fået dispensation at vente med at indføre det.

Hvis de indfører ERTMS indtil systemgrænsen, der er på den vestlige ende af Peberholm, skulle alle godstoglokomotiver også have det.Det vil man kunne undgå i først omgang.

  • 0
  • 0