Nye IC4-problemer - italienernes lodde-teknik er helt til rotterne

DSB i 'alarmberedskab' efter at have afsløret, at Ansaldobredas lodde-teknik er helt til rotterne.

Godt 12 år efter, at DSB's daværende bestyrelsesformand underskrev kontrakten om køb af 83 supermoderne 'Ferrari-tog', begynder Ansaldobreda at få problemer med at skaffe de nødvendige komponenter fra underleverandørerne.

Problemerne betyder, at Ansaldobreda på nuværende tidspunkt er 15 togsæt bagud i forhold til det aftalte i den 'nye og realistiske' leveranceplan fra 2009.

Samtidig er der nye problemer med togtypens aircondition-anlæg, der viser sig at lide under utætte samlinger på grund af 'ukorrekt loddemetode'.

Oplysningerne fremgår af en netop offentliggjort IC4-statusrapport, som Folketinget har pålagt DSB at offentliggøre med regelmæssige mellemrum.

I statusnotatet bryster DSB sig af, at nye tekniske opgraderinger skulle have elimineret velkendte problemer på togtypens smertensbarn, aircondition-anlægget. Problemerne mærkede passagererne som iskolde tog om vinteren og omvendt stegende hede om sommeren.

Der er dog straks opstået nye problemer.:

'Det har nu vist sig, at varme- og køleanlægget lider af utætte samlinger', skriver DSB i notatet. Et problem, som er opstået som følge af, at Ansaldobredas medarbejdere ikke har styr på lodde-teknikken i de italienske samlehaller. Det har den konsekvens, at 'utætheder opstår som følge af togets vibrationer'.

Ifølge DSB har italienerne erkendt fejlen og rettet deres procedurer.

'Vores inspektører er i 'alarmberedskab' på denne sag for at sikre, at Ansaldobredas ledelse bringer den korrigerende handling helt ud i produktionen', anfører DSB, som ikke kan udelukke, at reparationerne af de utætte samlinger vil komme til at kræve en 'større indsats'.

Forsinket leverance

Den italienske producent har indtil videre leveret 46 IC4-tog fra den såkaldte 'samlebåndsserie'. Ifølge forliget fra 2009 ville italienerne være i stand til at levere to til tre togsæt til DSB om måneden og dermed være i stand til at afslutte leverancen af både IC4 og IC2 ved udgangen af 3. kvartal 2012.

Sådan kommer det ikke til at gå.

Ansaldobreda er i øjeblikket bagud med 15 IC4-togsæt og 10 IC2-togsæt.

DSB skriver:
'Produktionen i Italien er træg. Dette skyldes hovedsageligt udfordringer med manglende materialer. DSB oplever, at Ansaldobreda har store udfordringer med levering af reservedele fra underleverandører. Leverancen til DSB opretholdes, dog i et lavere tempo end forventet.'

På positiv-siden fastslår DSB, at et større antal IC4-tog nu er blevet moderniseret med tekniske opgraderingspakker, der ifølge DSB vil gøre IC4-togene langt mere driftssikre. En påstand, som togpassagererne har svært ved at efterprøve, da samtlige IC4-tog har haft forbud mod at køre med passagerer siden to hændelser i efteråret 2011, hvor IC4-tog havde problemer med at bremse.

Læs DSB's statusrapport her

IC4 Status
[scribd:95535222]

Kommentarer (52)

Stop for forhe.... snart det samarbejder med det inkompetente Italienske firma, ikke engang en lodning kan de udføre uden det skal laves om.

Hvis Ansaldo ikke engang er istand til at skaffe stumper til deres egen produktionen, hvordan er DSB så stillet ved fremtidige reservedelsindkøb - dårligt må man formode.

DSB har taget hele den danske befolkning som gidsler i deres 'Ferrari' eventyr. De ansvarlige ledere er fyret (selvfølgelig med et gyldent håndtryk) og de tilbageværende lederere skøjter rundt i en organisation der er under opløsningen og inden vil derfor vedkende sig et ansvar.

Farcen IC4 kører snart på 10'ende år - men ingen griber ind, DSB får stadig lov at tosse rundt - nok mest fordi heller ingen politiker ønsker at sætte DSB stolen for døren. Ansvar er godt, men der medføre desværre ikke altid ansvarlighed...

  • 0
  • 0

Synes efterhånden vi har hørt rigeligt med de IC4 tog.. Måske politikkerne skulle sige stop.. Størstedelen af Danmarks befolkning har allerede opgivet Italien på følgende område, så hvad om de får deres udstyr retur og så får vi pengene retur? Kan ikke passe at vi skal gennemleve følgende ske lige foran snuden på os og at vores inkomperente danske politikkere ikke tør gøre noget ved det eller fokuserer på det bare i for en stund!

  • 0
  • 0

Ja, i dag er det at lodde lidt fittings sammen og i næste uge er det så sammen lodningen af de elektriske ledninger og om 2 uger opdager de, at der slet ikke er brugt kobber i deres ledninger, men ståltråd i for små kvadrater.
Akk.. Vanviddet fortsætter.

  • 0
  • 0

Der ligger vel en klausul i kontrakten om, at ansoldo breda fraskriver sig ethvert ansvar og at DSB køber togsættene "som beset" og derved hænger på evnt fremtidige udbedringer som følge af dårligt udført arbejde! Det vil ikke overraske mig, at en sådan findes. Ja ja, farcen fortsætter..og direktøren(e) i DSB får naturligvis en god solid millionbonus for et godt stykke arbejde. Jeg mangler ord!

  • 0
  • 0

Man ved ikke, om man skal græde - eller græde. Dette cirkus skulle have været stoppet for et par år siden, hvor alle andre end myndighederne så situationen som håbløs. Men det vil nok fortsætte fem år endnu - indtil et IC4-tog "går i opløsning" i fuld fart, fordi skruerne har forkerte dimensioner.

  • 0
  • 0

Der er meget at lære for Danmark af hele forløbet med IC 4.

Vi har jernbane ekspertise på Danmarks Tekniske Universitet, og vi tilbyder unge mennesker en teknisk uddannelse på højt niveau. Dermed har vi i Danmark kvalifikationer til at specificere leverancer på et teknisk relevant niveau, og vi kan gå foran med vel designede nyudviklinger - så vi kan imponere os selv og omgivelserne.

Imidlertid er der begrænsede muligheder for at anvende denne ekspertise end sige at eksportere denne viden eller produkter, så det er vel mest til ære for DSB og underviserne...

Hvorfor ikke lade fabrikanterne af jernbanemateriel tilbyde togsæt, der opfylder kørselskravene og så elektrificere jernbanenettet så vi kan vælge mellem hyldevarerne.

DSB har vanskelige vilkår for ledelse. Det er en virksomhed, der skal drives på virksomhedslignende vilkår, med en bestyrelse som øverste beslutningsinstans. Med er det nu også hele sandheden? Har trafikninisteriet en rolle, eller jernbanetilsynet, eller transportministeren eller folketinget. Svaret er, at alle instanserne plus presse og passagerer og diverse fagforeninger alle har del i ledelsesprocessen, og resultatet er helt klart dereftet. For mange kokke fordærver maden.

Hvis antallet af kritiske indlæg i dagspressen kan benyttes som indikator for ledelseskvalitet, så må Arriva vist være en bedre jernbaneoperatør. Her kører togene og det faglige har højt prioritetet, medens de politiske overtoner er mindre fremtrædende.

Konklusion.Privatiser DSB og fritag forlketing og trafikministeriet for det ansvar ingen af dem synes at evne at forvalte.

  • 0
  • 0

Privatisering er ikke svaret, det er præcis det som forligspartierne ønskede. Man skaber en utålelig situation som effektivt udstiller selskabet som inkompetent. Derefter trækker man på sine kontakter i medierne for at lade skandale-vinde blæse lidt. Derefter står politikere i kø for at sige "det er os' for galt," nu skal i høre hvad JEG ville gøre..."

Det er forligspartierne der skal betale. De er politiske virksomheder som søger (og får) magten og ansvaret. De har ansvaret for at vælge en inkompetent sydlandsk fupvirksomhed som leverandør. Det var forligspartierne der godkendte den ret så mystiske reservedels-erstatnings-aftale som vi aldrig har taget i brug. Det var forligspartierne der tvang DSB til at gå fra at være aftager af en vare, til at være medleverandør - en konstruktion som effektivt sæter en stopper for at vi "sender den defekte vare tilbage."

Vi, som borgere i dette land, bør melde forligspartierne til politiet. Så kan vi bede dem efterforske sagen som det den er - en kriminalsag.

Hvis vi, som du forslår, skiller DSB ad med den begrundelse at det er dens ledelse der har hele ansvaret for denne fadæse, så lader vi de reelt ansvarlige slippe og straffer landets borgere ved at fordyre billetterne (privatisering.)

Så hvis vi skal "drage en lære af" IC4-skandalen, så er det at vore politikere er rigtig dårlige til at træffe beslutninger om investeringer i samfundet (ikke noget overraskende der.)

Det er deres konstruktioner (EU udbudsregler) og deres indblanding (DSB fra køber til leverandør) som har skabt denne totalt umulige situation. DSB er måske heller ikke uden skyld da det må formodes at det er deres folk der har produceret den information som beslutningerne baseres på.

  • 0
  • 0

For mange amatører der dækker over hinanden, korrupte politiker, ledere der ihvertfald ikke kan lede, magtliderlige satan'er....

Og så er det jo kun svindlerne vi ansat i de "vigtige" stillinger.

Jeg spørger bare: Kan i se hvor vi er på vej hen? Demokrati som vi kender det FUNGERE IKKE !!!! Vi skal finde en anden måde at styre dette land.

  • 0
  • 0

Magen til pladder!

Demokrati fungerer glimrende, hvis det ikke sættes ud af spillet.
I denne sag er poltikerne hamrende inkompetente og / eller har nogle slet skjulte dagsordner om, at nedbryde DSB.
DSB's ledelse har så ikke været sig deres opgave voksen og slå i bordet over for politikerne og kræve ordentlige produkter og retningslinjer og modsætte sig diverse politiske dagsordner.
Den politiske lære af denne sag må blive, at demokratiet (borgernes fornuft) er væsentigt bedre til at se, når ægget er blevet råddent, end ekspertvældet af politikere, embedsmænd og højt betalte bestyrelser.
Påtvunget åbenhed i al offentlig forvaltning, så vi alle kan se "eksperternes" begrundelser for deres besynderlige beslutniinger (f.eks reservedels-aftalen) og derved kræve dem stillet til ansvar for deres spild af 6½ milliard kroner, bør være en del af lektien!

  • 0
  • 0

ja. men det også sjovere at køre et stort firma i "sænk", en det er at "bygge" et lille firma op.
tralalala.

  • 0
  • 0

........meddele EUkommisionen at det skal være slut med at ting skal i EU licitation og hvis vi ikke får hele misæren betalt af fællesskabet, da den i bund og grund er årsagen til at vi ikke fortsat får vore tog bygget i Randers, så melder vi os ud af den forening.

Hvis Bombardier i Randes haved bygget for os kunne togene være fremstillet af rent guld med sæder der var beklædt med minkskind.......for den samme pris.......og vi havde haft tog til tiden i mindst 6 år nu

  • 0
  • 0

Hvor længe er det siden DSB modtog det første tog?
Og så kommer det her som en overraskelse. Nu!
- Sig mig, hvad laver de hos DSB?

  • 0
  • 0

Selv hvis IC4 ikke havde nogle tekniske problemer, så er der jo alligevel bred enighed blandt passagerne (incl mig selv) om at IC4 på INGEN måde er egnet til intercitydrift alligevel pga af den ekstremt ringe siddekomfort og høje støjniveau. den eneste fremtid for IC4 er derfor som regionaltog, hvor de så kan afløse MR2 togene som har endnu ringere komfort. Lortet er jo købt og betalt og så må vi jo se at få det bedste ud af det.

  • 0
  • 0

........meddele EUkommisionen at det skal være slut med at ting skal i EU licitation og hvis vi ikke får hele misæren betalt af fællesskabet, da den i bund og grund er årsagen til at vi ikke fortsat får vore tog bygget i Randers, så melder vi os ud af den forening.

Hvis Bombardier i Randes haved bygget for os kunne togene være fremstillet af rent guld med sæder der var beklædt med minkskind.......for den samme pris.......og vi havde haft tog til tiden i mindst 6 år nu

Jeg vil nu hellere sige at kravspecifikationerne som ligger til grund for licitationsrunderne skal gøres langt skarpere. Andre landes statsejede jernbaneselskaber kan jo godt finde ud af det - det skal, i dette tilfælde, DSB lære af.

Selvom vi så over natten kunne elektrificere hele det danske jernbanenet, så skal nye EL-tog også i licitation. Derfor skal der komme styr på at udarbejde kniv-skarpe kravspecifikationer.

  • 0
  • 0

Selv hvis IC4 ikke havde nogle tekniske problemer, så er der jo alligevel bred enighed blandt passagerne (incl mig selv) om at IC4 på INGEN måde er egnet til intercitydrift alligevel pga af den ekstremt ringe siddekomfort og høje støjniveau. den eneste fremtid for IC4 er derfor som regionaltog, hvor de så kan afløse MR2 togene som har endnu ringere komfort. Lortet er jo købt og betalt og så må vi jo se at få det bedste ud af det.

Personligt sidder jeg bedre i MR end IC3.

Det bedste jeg har prøvet var IC i Irland.

  • 0
  • 0

Ja undskyld, men jeg kan se der er mange der giver Ansaldobreda skylden for det her "eventyr". Til dels er det da også deres skyld, men hold da op, hvor sidder DSB med dårlig smag i munden. Det er jo DSB der har indgået denne her fuldstændige latterlige, utrolig inkompetente, lusede og ekstra ord for noget skidt- aftale!

Der er jo INGEN, INGEN hos DSB der fatter fem flade øre af en aftale. Hvis nogen er med på det, så send dem et brev på mandag, hvori der står: "Send mig x antal millioner kroner."
Hvis jeg efterhånden kender DSB ret, så står der x antal millioner på din konto dagen efter.

Jeg har INGEN ord til overs for det her fuldstændige latterlige forløb. Det her må stoppe nu, ellers bliver der sgu snart oprør i DK. Det kan ikke være rigtigt der ikke bliver taget ansvar og sagt stop for det her.

Det her giver Danmark mavesår!

  • 0
  • 0

Jo selvfølgelig virker vores demokrati MEN når vi har folk/politiker der ikke vil være ærlige osv så DUR DET IKKE !!!!

Der var vist nok også en del kritik af kontrakten i starten og valg af levenradør!

Kvalitet frem for kvantitet og det er det DANSK står for eller det gjorde vi engang.

  • 0
  • 0

Jeg har vanskeligt ved at udlægge hele miseren som andet end at Metroen blev underbetalt/underfinansieret (i udbudsmetarialet), hvorved bl.a. Siemens sprang fra - tillige på grund af et mangelfuldt udbudsmateriale. Og når Ansaldobreda således fik entreprisen på Metroen, var det betinget af IC4-kontrakten. Og resten af historien kender vi jo, herunder at også økonomien i Metroen kæntrede adskillige gange undervejs.

Når man desuden ser på de vanvittige kontraktmæssige forhold, hvor DSB's sanktionsmuligheder over for Ansaldobreda for både forsinket levering og fejl i det leverede material var reelt ikke-eksisterende, samt servicekontrakter hinsides al fornuft, så mener jeg, at billedet faktisk står knivskarpt.

Jeg mener så ikke, at dette nødvendigvis diskvalificerer det offentlige som det "institution" i forbindelse med driften af f.eks. banedrift, men den politiske indblanding i rent ledelsesmæssige forhold, er dét, som skaber problemerne.

I det hele taget var det først og fremmest politikernes - og i høj daværende minister Lykketoft, som traf den helt katastrofale beslutning om ikke at gennemføre en elektrificering af banedriften i langt størstedelen af landet. Havde man valgt den rigtige løsning, havde Ansaldobreda over hovedet ikke kunnet komme på tale som leverandør. Men nu var man tvunget til det.

Årsagen er altså helt overordnet politisk svigt, men det skal også siges, at en en lang række overordnede ledere og tekniske chefer i forhold til IC4, burde have sagt fra. For de må simpelthen have haft en viden om projektets uansvarlighed.

  • 0
  • 0

Forhåbentlig er der mange som lærer af den sag, både vedr. kravspecifikation, standardisering, jura, projektstyring etc.

Ku' vi ikke få for f... få et paradigmeskift, som gjorde at vi begyndte at købe standardvare, så vi slap for de mange skandaler vedr. nyudvikling af både it-systemer og her tog-systemer.
- Hvis det så bare, var tekniske handelshindringer, som vi har set på it-området, men det har man jo ikke engang evnet at lave her. For 5-7 mia kr. kunne vi ha' fået rigtig mange mennesker i arbejde i Randers på den gamle togfabrik.

  • 0
  • 0

I Beretning til statsrevisorerne om anskaffelsen af IC4-tog
December 2006 RB A601/06 står bl.a.:

"DSB havde et gennemarbejdet grundlag for at vælge AnsaldoBreda som togleverandør. DSB fik hos andre togkøbere viden om AnsaldoBreda, herunder om mindre leveringsforsinkelser, som DSB vurderede ikke var større, end hvad der generelt var gældende i branchen."

  1. Mht. "andre togkøbere" var det købere af dieseltog?

  2. Hvorfor anbefalede Carl Bros industridivision AB til DSB? Det kunne jeg godt tænke mig at få mere uddybet end det bliver i Rigsrevisionens rapport:

"30. DSB har oplyst, at det evalueringsværktøj, som lå til grund for DSB’s evaluering af de indkomne tilbud, var udarbejdet i samarbejde med et udviklingsteam under Carl Bros industridivision. De tilknyttede udviklere havde erfaring med jernbanesektoren. DSB vurderer derfor, at DSB har foretaget evalueringen på baggrund af et evalueringsværktøj, som på det tidspunkt var ”best practice” på markedet, og derved sikret sig det bedst tænkelige udgangspunkt for at vurdere realismen i AnsaldoBredas tidsplan."

Den italienske avis Il Fatto Quotidiano skrev 16-11-2011, at det lød som en vittighed med de IC4-tog, der ikke kunne bremse, men det var den italienske industris drama:
http://rassegna.camera.it/chiosco_new/pagw...

Samme avis skrev om aktierne, der faldt og om den øverste ledelses problemer. Har skrevet om det tidl. på min blog:

http://anne.eftertanke.dk/2011/12/07/kapit...

  • 0
  • 0

det skal være slut med at ting skal i EU licitation

Vi kan håbe at PIGS landene bliver smidt ud af EU. Lad os starte med G, derefter I.

Et EU bestående af nordeuropæiske lande ville være ekstremt stærkt, og jeg har sku' ikke noget imod statslige opgaver skal ud i licitation med Holland, Tyskland og UK.

Den afklaring det ville være at PIGS landene er ude, ville give et enormt opsving i Europa. Slut med maoistiske Barosso og græske nassere.

  • 0
  • 0

Jeg er helt enig i, at det helt centrale problem her er, at man ikke har gjort sig helt klart hvad det betyder at købe et produkt, der er specialdesignet. Det kræver en meget tæt og daglig involvering i hele produktionsprocessen, så man til stadighed sikrer sig, at tingene ikke løber af sporet.

Det klogere valg er, som Kim nævner, at købe en hyldevare. Man opnår ikke blot at få et gennemprøvet produkt med forventningsmæssigt færre fejl, men vigtigere er det at man igennem hele processen vil have en sanktionsmulighed overfor leverandøren, hvis vedkommende viser sig ikke at kunne levere til spec, tid og budget - nemlig at skifte leverandør.

  • 0
  • 0

IC4 har jo været testet på Svendborg banen, og det kan ikke starte hurtigt nok så vidt jeg har forstået, til at køre der. Men der kan selvfølgelig være andre steder hvor det kunne lade sig gøre...

  • 0
  • 0

Man kunne have valgt bygge togene i Randers, specielt når nu staten er medejer af DSB, det ville have været til gavn for os alle i dette lille land, det vil have givet en masse viden og arbejdspladser, som sikkert ville have været guld værd i dag. Men der er bare nogle egodemokrater i det her samfund som aldrig kan få nok, de bliver ved med at tro på man kan holde varmen ved at pisse i bukserne gang på gang.
Hvis fagbevægelsen med eks 3F i spidsen kunne få alt som de gerne vil have det. tror jeg ikke på der er meget dansk industri tilbage i Danmark 2020.

  • 0
  • 0

vil have en sanktionsmulighed overfor leverandøren

Claus, det kan alle være enige i, men det var jo i EU udbud, og der er det ikke alt man kan bestemme selv. Og et tog-projekt er aldrig hyldevarer; det er meget let at komme til at mudre kontrakten op, så selvom man synes leverandøren er et fjols, er det ikke sikkert man kan holde ham fast på noget.

Italienerne har advokater ind over kontrakten fra begyndelsen, og forbereder sig godt på en tvist. Det er en helt anden mentalitet. Dem KAN man ikke lave et fornuftigt projekt med, derfor kan det ikke passe EU tvinger os til at lade dem byde.

  • 0
  • 0

IC4 har jo været testet på Svendborg banen, og det kan ikke starte hurtigt nok så vidt jeg har forstået, til at køre der....

Som regionaltog har IC4 ikke brug for at kunne køre op til 180 km/t, så en anden totalgearing må kunne løse det problem.

  • 0
  • 0

Der kører dagligt ICE-tog mellem Århus og Hamburg, og de kører efter sigende som en drøm. Kvalitet.

  • 0
  • 0

IC4 har jo været testet på Svendborg banen, og det kan ikke starte hurtigt nok så vidt jeg har forstået, til at køre der. Men der kan selvfølgelig være andre steder hvor det kunne lade sig gøre...

der kører så vidt jeg ved ca 65 gamle udslidte MR2 tog rundt som regionaltog på de danske skinner og det er DEM som jeg menner IC4 kunne afløse - i mangel af bedre. så kan der også slækkes lidt på sikkerhedskravene pga af lavere hastighed...

  • 0
  • 0

Der er fra tid til anden nogen som spørger hvorfor DSB valgte AB som leverandør af IC4. Den fulde historie kan læses i bogen "fra lyntog til intercity", men her er en kort version:

Oprindelig havde DSB fået et antal tilbud (4 - 5 stk, vistnok), heriblandt et fra AB, Adtranz (Scandia i Randers) og Bombardier (hvis jeg husker rigtigt). Oprindelig var DSB mest stemt for Adtranz's tilbud, ganske enkelt fordi at deres tog i høj grad ville have baseret sig på IC3'eren, som ved tilbudsgivningen havde kørt ca. 8 år uden større problemer. På et tidspunkt i forløbet vælger Adtranz og Bombardier at trække deres individuelle tilbud tilbage fordi at selskabernes har besluttet en fusion. Efter fusionen giver de så et nyt, fælles tilbud, men desværre kom det tilbud så sent at det jvf. EU's regler om licitation ikke måtte komme i betragtning, og da de øvrige tilbudsgivere havde trukket sig eller var blevet fravalgt, var der kun en tilbudsgiver; AB.

  • 0
  • 0

.....og hvorfor?????

De gjorde Sonja Mikkelsen efter at Mogens Lykketoft havde vredet hendes arme rundt på ryggen.......DSB direktørerne skullederefter have smidt tingene så grundigt fra sig og vist at de var deres løn værd.

Skete det, Nej vel ?

IC 4 er en skandale. En større er at Lykketoft er formand for folketinget, men den største er, at den samlede Journaliststand ikke er istand til, at beskrive det virkelige hændelses forløb, på grund af hensyntagen og angst for deres egne stillinger....se det er et problem.

  • 0
  • 0

"Italiensk togdesign i topklasse vil fra 2003 rulle rundt på de danske statsbaner, når DSB modtager de første IC4-tog fra det italienske firma Breda. Det står klart efter at DSB's bestyrelsesformand Knud Heinesen mandag underskrev en ordre på 83 dieseltog til den indenlandske fjerntrafik til en samlet pris på omkring fem milliarder kroner":

http://ing.dk/artikel/78291-dsb-koeber-fer...

Med til sidst var 2 udbudsgivere: Alstom og AB:

http://ing.dk/artikel/31192-store-prishop-...

Den bedste oversigt over samtlige artikler er på wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/IC4

  • 0
  • 0

DSB's bestyrelsesformand Knud Heinesen mandag underskrev

Sålænge politikerne lever og agerer efter "De bedste Italienske Principper" er der tydeligvis noget galt.
Kan der være basis for en rigsretssag, Folket med Beslutningstagerne, for ekstrem inkompetance og bortødsling af vore alles skattepenge?

  • 0
  • 0

[quote]DSB's bestyrelsesformand Knud Heinesen mandag underskrev

Sålænge politikerne lever og agerer efter "De bedste Italienske Principper" er der tydeligvis noget galt.
Kan der være basis for en rigsretssag, Folket med Beslutningstagerne, for ekstrem inkompetance og bortødsling af vore alles skattepenge?[/quote]

Så skulle der være flere retssager, f.eks. om diverse kuldsejlede IT-projekter der samlet har kostet milliarder.

Apropos IT. Kommunerne ruller jo digitale løsninger ud til borgerne.
Forleden talte jeg med min sagsbehandler om at kommunikere via postkassen i Eboks som min kommune har sat i kraft, inclusive jobcentret som jeg ....desværre..... bruger.
Hun anede intet som helst om hvordan det foregik

  • 0
  • 0

[quote]DSB's bestyrelsesformand Knud Heinesen mandag underskrev

Sålænge politikerne lever og agerer efter "De bedste Italienske Principper" er der tydeligvis noget galt.
Kan der være basis for en rigsretssag, Folket med Beslutningstagerne, for ekstrem inkompetance og bortødsling af vore alles skattepenge?[/quote]

Aldrig - vi har ingen love der forbyder dumhed eller påbyder intellekt....

  • 0
  • 0

På et tidspunkt i forløbet vælger Adtranz og Bombardier at trække deres individuelle tilbud tilbage fordi at selskabernes har besluttet en fusion. Efter fusionen giver de så et nyt, fælles tilbud, men desværre kom det tilbud så sent at det jvf. EU's regler om licitation ikke måtte komme i betragtning, og da de øvrige tilbudsgivere havde trukket sig eller var blevet fravalgt, var der kun en tilbudsgiver; AB.

Ah, så var det jo dér, at man skulle have valgt at lade licitationen gå om, fordi det producent- eller tilbudsmæssige landskab i mellemtiden havde ændret sig betragteligt. Eller er der en tosset regel i licitationer om, at når først man har udbudt en opgave i licitation, så skal man vælge et af de indkomne tilbud (om der så kun er ét)?

  • 0
  • 0

Er det i øvrigt ikke snart på tide at lave en underskriftindsamling til DSB á la følgende?
"Til rette vedkommende hos DSB.
Som beboer i Danmark har jeg i mange år hørt og læst om problemer med IC4-togene, og har forlængst mistet troen på, at de nogensinde kommer til at køre ordentligt. Jeg nægter derfor helt konsekvent at køre med IC4-tog, og vil planlægge mine rejser ud fra dette. Jeg mener endvidere, at DSB vil gøre klogt i at skrotte dem eller sælge dem til udlandet."

Med tilstrækkelig mange underskrifter, så går det vel op for DSB's ledelse hvad klokken er slået for IC4.

  • 0
  • 0

Både TGV og ICE findes i diesel udgave.
Jeg var ikke opmærksom på at ICE TD først kom efter IC4.
ICE TD en "fiasko" fordi Tyskland (og resten af Europa) er elektrificeret så der er ikke nogen rigtigt marked for dem.

  • 0
  • 0

Både TGV og ICE findes i diesel udgave.
Jeg var ikke opmærksom på at ICE TD først kom efter IC4.
ICE TD en "fiasko" fordi Tyskland (og resten af Europa) er elektrificeret så der er ikke nogen rigtigt marked for dem.

ICE TD blev indsat allerede i 2001 så prototypen var allerede færdig da DSB tåberne placerede IC4 ordren. HVis DSB istedet havde valgt disse tog ville vi kun have haft en brøkdel af de problemer som der er med IC4

  • 0
  • 0

Denne blog har fjernet sig fra overskriften omhandlende kvaliteten af kobberrørs-lodninger udført af AnsaldoBreda ... og behandler alternativet til den aktuelle IC4 togtype, derfor...


HYLDEvarer 1
Så længe Banedanmarks strækninger er udstyret med ATC (Siemens ZUB123) til sikring af forbikørsel af signaler på stop, skal DSBs tog udstyres med tilsvarende teknik herunder i førerrummene. Togsæt med dette udstyr ligger ikke på hylderne.


HYLDEvare 2
Førerrumsindretning : Finder der et togsæt på nogen hylde, som Danske Lokomotivforbund - v/ Ulrik Salomonsen - vil acceptere som det ER ?


HYLDEvare 3
ICE TD ... det tyske dieseltogsæt BR 605 med vognkasse-krængning i kurver
Som TD - TiltingDiesel - er det en kommerciel fiasko for Siemens/Bombardier, og trængeteknikken er fastlåst i togløbene i Danmark til Hamburg/Berlin.

ICE TD er TUNGE pr passagersæde:
1102 kg pr sæde ("Leergevicht")
kilde: http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/d...

til sammenligning:
IC4 : 784 kg pr sæde (tjenestevægt)
kilde: http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/ic4/...

og til sammenligning med det KENDTE togsæt, da der blev indgået kontrakt med AnsaldoBreda:
IC3 : 664 kg pr sæde ("tjenestevægt")
kilde: http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-...

måske derfor var ICE TD ikke et acceptabelt valg.

  • 0
  • 0