Nye afgifter vil give prischok på diesel

Opdateret 6. maj: Bilister med dieselbiler kan se frem til et opgør med vanen om, at diesel er billigere end benzin. Skatteministeren er positiv over for et EU-forslag, der får prisen på diesel til gradvist at stige 2,22 kroner per liter.

2,22 kroner per liter. Så meget ekstra vil den danske stat opkræve for diesel, hvis et nyt forslag fra EU-Kommissionen bliver til virkelighed. Det svarer til en prisstigning på knap 20 procent i forhold til dagens listepris på diesel.

Uden afgifter er diesel allerede i dag dyrere end benzin. Til gengæld slipper dieselbilisterne næsten to kroner billigere i afgift, selv om en liter diesel udleder mere CO2 end en liter benzin.

Det vil EU-Kommissionen gøre op med. Fremover skal bilejerne betale afgift efter, hvor meget CO2 de udleder, uanset om de tanker benzin eller diesel.

Minister: En betydelig forhøjelse af afgiften på diesel

Benzinen kommer ikke til at slippe billigere. Derfor må diesel-bilisterne forvente at betale mere på tankstationen, fremgår det af at svar fra skatteminister Peter Christensen til Folketingets trafikudvalg.

»Forslaget vil medføre en gradvis forhøjelse af dieselafgifterne. Den samlede forhøjelse vil efter overgangsperioden være betydelig,« konstaterer han.

Ministeren henviser til, at forslaget skal gennemføres over en periode på ti år med start i 2013. Først i 2023 vil afgiften på diesel altså være steget med de 2,22 kroner.

Minister støtter dyrere diesel, men ejerafgiften skal ned

Forslaget er så nyt, at regeringen endnu ikke har nået at drøfte det, understreger Peter Christensen. Han er dog umiddelbart positiv, hvis prisstigningen gælder hele EU.

»Hvis forslaget kan godkendes af de øvrige medlemsstater, mener jeg derfor, at vi også fra dansk side kan støtte det,« skriver han.

Bilister med dieselbiler betaler en højere regning til staten i ejerafgift. Det skyldes netop den lavere afgift på diesel. Den højere ejerafgift er der ikke nogen begrundelse for, hvis dieselprisen stiger, fremhæver skatteministeren.

»En ophævelse af udligningsafgiften vil derfor kunne reducere virkningen af afgiftsforhøjelsen af dieselafgiften for de mindre køretøjer, herunder personbilerne,« skriver han.

Ekstraregningen kommer i praksis under en krone per liter

Den højere ejerafgift på dieselbiler svarer ifølge bilistorganisationen FDM til 1,36 kroner per kilometer for en helt almindelig dieselbil, der kører 20.000 kilometer om året. I praksis reducerer det ekstraregningen for diesel til 80-90 øre per liter, påpeger chefkonsulent Torben Lund Kudsk.

Dyrere diesel, der følger brændstoffets energiindhold, passer godt med organisationens kamp for, at teknologien ikke skal afgøre afgifterne. Der er dog et væsentligt forbehold, som alligevel får Torben Lund Kudsk til at mene, at forslaget »ikke emmer af logik«:

Den danske registreringsafgift lægger 180 procent oven i fabriksprisen på bilen. Dieselmotorer er dyrere end benzinmotorer at fremstille. Den prisforskel bliver ganget med knap tre, når bilisten står nede hos forhandleren. Dieselmotorer er ellers mere sparsomme med brændstoffet end benzinmotorer.

»Dieselbilen bliver hurtigt 10.000, 20.000 eller 30.000 kroner dyrere på grund af afgifter,« pointerer Torben Lund Kudsk.

»Resultatet af EU-forslaget om dyrere diesel vil reducere incitamentet til at købe de effektive dieselbiler. Danskerne vil vælge en benzinbil, der kører 18 kilometer per liter i stedet for en dieselbil, der kører 25. Det går imod kommissionens intention om, at forslaget skal få CO2-udslippet til at falde,« tilføjer han.

FDM og oliebranchen: Så skal registreringsafgiften laves om

Registreringsafgiften, når vi køber ny bil, skal derfor også laves om, hvis dieselen skal være dyrere, mener FDM. Også den afgift skal afhænge af, hvor meget CO2 bilen udleder, og ikke som i dag af bilens værdi.

»Så er der renhed i forslaget, og så er vi med på det,« siger Torben Lund Kudsk.

Energi- og Olieforums teknik- og miljøchef, Mikkel Mücke Jensen, er enig:

»Afgiften på diesel og benzin er blot ét isoleret element i beskatningen. Vi er nødt til at kigge på alle elementerne,« siger han.

Alle lande i EU skal ifølge FDM være enige, hvis forslaget fra EU-Kommissionen skal blive til virkelighed. Den tyske regering har erklæret sig skeptisk.

6. maj fremsendte skatteminister Peter Christensen denne kommentar skriftligt til Ingeniøren:

Jeg har absolut ingen planer om at gøre det dyrere for danskerne at køre i diesel-biler.

For selvom EU-kommissionens forslag om højere afgifter på diesel ad åre (2023) skulle blive virkelighed, er der en del skruer, der kan drejes på således, at den samlede udgift for ejerne af diesel-biler ikke stiger.

For eksempel forsvinder begrundelsen for den forhøjede vægtafgift (udligningsafgiften) på diesel-biler. Den udgør cirka 2000 kroner årligt for diesel-biler, der kører omkring 17 km på literen.

Forslaget fra EU-kommissionen har ikke været gennem de normale procedurer i regeringen, men selve ideen, med at betale afgift efter hvor meget bilerne forurener, er god og helt på linie med Regeringens energipolitik med henblik på at reducere energiforbruget og CO2 udledningerne inden for transportområdet.

Kommentarer (34)

Den her:

»Hvis forslaget kan godkendes af de øvrige medlemsstater, mener jeg derfor, at vi også fra dansk side kan støtte det,« skriver han.

Sammen med den her:

Alle lande i EU skal ifølge FDM være enige, hvis forslaget fra EU-Kommissionen skal blive til virkelighed. Den tyske regering har erklæret sig skeptisk.

Så ser det da ud til at vi kan sige "næ" i Danmark, og så slippe for alt det ræs.

  • 0
  • 0

Hvis man kører længere på en liter dieselbrændstof så må CO2 emmisionen alt andet også blive mindre per kørt kilometer med en dieselmotor, som der også peges på i artiklen.

For hvor stor er CO2 forskellen reelt på afbrændingen af en liter diesel kontra en liter benzin?

Det er jo afgiftsmæssigt jo ikke billigere at anskaffe og vedligeholde en diesel, selv om brændstoffet er billigere.

Men er det ikke lidt meget, at tale om prischock i talen om den nævnte afgiftsforhøjelse , når man tænker på benzinprisens himmelflugt de sidste par år?

  • 0
  • 0

Bensin og diesel koster normalt ca det samme pr kg. 1kg bensin har samem brændværdi som 1 kg diesel. Det er kun fordi man har valgt at måle i liter istedet for kg at det forvirrer.

Da 1 l diesel er ca 15% tungere end 1 l bensin burde diesel være 15% dyrere ved tanken...

  • 0
  • 0

Qoute:
Ekstraregningen kommer i praksis under en krone per liter
Den højere ejerafgift på dieselbiler svarer ifølge bilistorganisationen FDM til 1,36 kroner per kilometer for en helt almindelig dieselbil, der kører 20.000 kilometer om året. I praksis reducerer det ekstraregningen for diesel til 80-90 øre per liter, påpeger chefkonsulent Torben Lund Kudsk.

Jeg kender ingen der kører diesel der kan nøjes med 20kkm/år.
Derfor betyder olieprisen mere end de "små" faste udgifter..
Kørte sidste år 35kkm og forventer at nå 45kkm i år..

  • 0
  • 0

Flyttede i hus for 7 år siden. Brugte 2000 m3 a 6 kr til opvarming. Har skiftet fyr, og bruger nu 1400 m3 a 9 kr. Stigning i udgift: 5%.

Jeg kørte på arbejde i en bil der gik 14 km/l til 8 kr./l (0,57 kr/l). Idag kører jeg til arbejde i en bil der går 17 km./l til 11 kr./l (0,65 kr/l). En stigning i udgift på: 13 %.

Jeg er chokeret. Mine energiudgifter stiger mindre end inflationen!

  • 0
  • 0

Jeg er chokeret. Mine energiudgifter stiger mindre end inflationen!

Det er jo også præcis det som afgifterne skal forhindre: Dine investeringer i forbedret teknologi eller ændringer af opførsel skal jo være "provenu-neutrale" - som utallige skatteministre har formuleret det. Ellers kunne du jo få skabt et utilsigtet råderum ;-)

  • 0
  • 0

Stiger prisen på alle varer i danmark, også på benzin og diesel!
Hvis lastbiltrafikken ikke bliver fritaget eller på anden måde bliver kompenceret for afgiften, en lastbil kører i mellem 2,5 og 4 km på literen.
Det vil give en mere pris pr. km 0,555 til 0,888 kr.
så det eneste der kan trøste mig er at selv folk under bil, får glæde af afgiftstigningen :)

  • 0
  • 0

Rigtigt set JJ.
Det betyder også, at de mennesker der IKKE kan gøre noget ved deres energiforbrug, feks. i lejeboliger eller folk, der ikke har råderum i økonomien rammes en ekstra gang.
Det skal også med i "regnestykket".
Mvh.
Jan

  • 0
  • 0

"Har skiftet fyr, og bruger nu 1400 m3 a 9 kr."

Hej Ole

Enden har du et meget stort hus siden der skal bruges ca. 160 l disel pr. time eller også mangler du et "d" foran m3.

-Eivind

  • 0
  • 0

Diesel er tungere (har højere vægtfylde) end benzin. Kulbrintekæderne er længere. Disse to egenskaber gør at der er mere energi i en liter diesel end i en liter benzin.

Andelen af diesel der opnås fra raffinering af råolie er betydeligt højere end benzin. - derfor burde diesle være billigere.

Vegetabilsk olie er i øvrigt betydeligt lettere at lave om til biodiesel end benzin da kulbrintelængden er tættere på. Omvendt er benzin lettere at lave syntetisik fra kul, der skal ikek så mange kulstofatomer på.

At EU er enige om at afgiften for CO2 udledning skal være ens uanset om man kører med benzin eller dieslemotor er vel fair nok, jeg syntes så bare at niveauet bliver for højt.

  • 0
  • 0

Diesel har 11% mere energiindhold per liter end benzin og udleder 12% mere CO2 per liter, pga. relativt højere indhold af kulstof.

Taget i betragtning hvor meget mere dieselbiler forurener (CO2 uagtet), favoriseres de forholdsvis meget. Det har måske historiske grunde, da erhvervslivet primært blev begunstiget af lavere energiafgift. Derudover giver raffinering af råolie et relativt snævert interval af fordeling mellem benzin og diesel (og øvrige produkter).

Hvis man sammenholder CO2/km for moderne downsizede trykladede biler med den lavere forurening, så burde man nok se nærmere efter en benzinbil næste gang... Især hvis man kører mange byture - der som vist i TV-avisen kan totalt-havarere en lille Suzuki-diesel med regning på 100.000 kr til følge (gisp!).

Men alt det uagtet, så er det nu dejligt at køre dieselbil. Man skal bare lade være med at kigge i bakspejlet, når man træder speederen langt ned, for det giver dårlig samvittighed...

  • 0
  • 0

Man skal bare lade være med at kigge i bakspejlet, når man træder speederen langt ned, for det giver dårlig samvittighed...[/quote]

Jeg kører Subaru boxerdiesel (standard kun MED partikelfilter) - den slår ikke en "sort skid" når den får speederen, men den er heller ikke tunet hos et tvivlsomt chipfirma.... :o)

  • 0
  • 0

Er det betænkeligt at man overvejer at følge EU med dielselafgiften (altså når den skal stige), når man ikke følger dem på registreringsafgifterne...

Tyveknægte..

  • 0
  • 0

Stiger prisen på alle varer i danmark, også på benzin og diesel!

Hvis lastbiltrafikken ikke bliver fritaget eller på anden måde bliver kompenceret for afgiften, en lastbil kører i mellem 2,5 og 4 km på literen.

Det vil give en mere pris pr. km 0,555 til 0,888 kr.

så det eneste der kan trøste mig er at selv folk under bil, får glæde af afgiftstigningen :)

Hvor stor en del af prisen på produktet kommer fra brændstofforbruget? En krone mere pr km, betyder jo ikke en krone mere pr liter mælk :)

Desuden vil det også kun fremme princippet med at produktionen ligger så tæt på forbruget som muligt så vi ikke skal spise økologisk honning fra Australien fordi det er billigere at sejle det den halve jord rundt, frem for at betale løn til danskere...

  • 0
  • 0

"Har skiftet fyr, og bruger nu 1400 m3 a 9 kr."

Hej Ole

Enden har du et meget stort hus siden der skal bruges ca. 160 l disel pr. time eller også mangler du et "d" foran m3.

-Eivind

Burde være 1400 m3 gas/år a 9 kr/m3

  • 0
  • 0

At EU er enige om at afgiften for CO2 udledning skal være ens uanset om man kører med benzin eller dieslemotor er vel fair nok, jeg syntes så bare at niveauet bliver for højt

-men i så fald bør vel vægt-/ejerafgift justeres til samme niveau!(?)

  • 0
  • 0

>> Michael R.
At diesel stiger med lidt under 1,- kr pr. km., får nok ikke får 1 l. mælk til stige 1,.-kr pr. liter er jo rigtigt nok, men da mælkproducenten også bruger diesel og strøm i sin produktion og de fleste andre andre energiformer er bundet op på olie prisen, stiger de andre energiformer, (fjermevarme, naturgas, kul, etc.) også bliver produktionen også dyre i alle led frem til forbrugeren, og så skal en liter mælk med stor sandsynlighed koste en krone mere pr liter;)

  • 0
  • 0

[quote] Man skal bare lade være med at kigge i bakspejlet, når man træder speederen langt ned, for det giver dårlig samvittighed...

Jeg kører Subaru boxerdiesel (standard kun MED partikelfilter) - den slår ikke en "sort skid" når den får speederen, men den er heller ikke tunet hos et tvivlsomt chipfirma.... :o)[/quote]

Min bil er ikke chiptunet, men den har desværre ikke partikelfilter, og jeg har ikke råd til at sætte det i.

Jeg kører normalt pænt/morfarkørsel med lave omdrejninger. Det har den konsekvens, at der samler sig partikler i hjørnerne, som bliver blæst ud, når motoren kommer over 2500 o/min.

  • 0
  • 0

Ja prisen på mælk (og alle andre produkter) skal nok stige... Det kaldes inflation :) I artiklen stiger afgiften på dieslen, dvs. at prisen på råolie ikke berøres nævneværdigt og det er den pris som de øvrige energiformer læner sig op af... Mit spørgsmål går mere på hvor stor en del at produktets pris der kommer fra diesel (Læs: transport) og der igennem kan man beregne hvor stor en del af prisstigningn på diesel der kommer på produktet...

Hvis man antager at 1% af produktomkostningerne afhænger af stigningen på diesel, vil den ene procent være den eneste del af produktprisen som får denne prisstigning. Diesel planlægges at stige med ca 20%, så i mit tænkte tilfælde vil prisstigningen være på ca. 2 promille (produkter der før kostede 100 kr vil nu koste 100,2 kr)

Er der nogen der ligger inde med data om hvor stor en del af prisen på et gennemsnitsprodukt der går til transport?

  • 0
  • 0

Hvis begrundelsen er CO2, og der udledes mere CO2 per kørt kilometer med Diesel i forhold til den alternative benzinmotor, så må afgiften justeres så vi ikke støtter en bestemt teknologi, men er det tilfældet?

Problemet er at den nuværende bilpark ud fra et afgift synspunkt bruger for lidt brændstof, hvis vi kan få folk til at vælge benzinbiler, så er der potentiale for at sælge 25% mere af det gode afgift belagte brændstof, spørgsmålet er så om forsyningssikkerheden øges, eller om et større forbrug er et mål i sig selv?

Diesel forbruget vil falde helt af sig selv, næste generation af forbrændings motorer vil være en generator enhed på videre udviklet diesel teknologi, men med benzin eller ethanol som brændstof.

  • 0
  • 0

Jeg tankede op i går og kan se at vi i forvejen betaler 0,42 kr. i CO³ afgift pr. liter diesel. Den må så skulle modregnes.

  • 0
  • 0

Kan nogen bidrage med det reelle energiforbrug ved fremstilling af henholdsvis en liter diesel og en liter benzin. Efterspørgslen på benzin er større end andelen af denne fraktion af råolie hvorfor en del benzin fremstilles ved cracking af længere kulbrintekæder. Der forbruges altså i gennemsnit mere energi til at fremstille en liter benzin, men hvor meget? Jeg har levet i den tro, at det koster 20% af energiindholdet i en del råolie at omdanne denne til benzin.
Bjørn Rasmussen, Samsø

  • 0
  • 0

Jeg kan se er det træls for folk med en trykket økonomi.
Jeg kan så glæde mig over, at det ikke er på Benzin afgiftenstiger denne gang.
Der skulle ændres på alle afgifter så ledes, at når man købte en bil. Så vil afgifterne blive mindre på nye biler, som kører længere på literen.
Så længe en ny bil koster 100K, så vil jeg heller køre rundt i en gammel bil. Det er også selv om prisen på benzin skulle blive 20 kr/L og bilen kun kan klare 13 Km/L.

  • 0
  • 0

Der skulle ændres på alle afgifter så ledes, at når man købte en bil. Så vil afgifterne blive mindre på nye biler, som kører længere på literen

  • men sådan [b]er[/b] det jo i forvejen!: Hvis du fx. skynder dig at købe en el-bil, er afgiften (indtil videre) NUL! :)
  • 0
  • 0

Lars Nielsen >>
Det burde udligne sig jo dyre benzinen bliver og i forhold til hvor langt man køre om året... Jeg køre ca 60.000 om året og med 20 km/l bruger jeg 3000 l benzin, med 13 km/l ville jeg bruge ca 4600 l benzin om året... Koster benzinen 20 kr/l så bliver det sidste en merpris på 32.000 om året (20 * 1600) lige nu spare jeg ca 12*1600 = 19.200 kr om året ved at have købt en ny bil...

  • 0
  • 0

Tja der er mange faktor, som spiller ind her.
Problemet med en ny bil er at forskringen er meget høj. Så gå fra 4-5K i forsikring til noget 20K+ vil på alle måder gøre det stadig billigere for mig have en gammel bil end en ny. Der ud over, så er vægt afgiften heller ikke særlig høj på den lille bil. Så grøn afgiften vil nok gå hen af det samme, som for den gamle bil. Hvis man kun har et behov for 10-15K km om året. Så ser jeg ikke nogen grund til at købe en nyere bil. Desuden koster den ikke det store i vedligeholdse. Jeg ofrede 5500 kr for reparationer og så kan den køre 2 år + endnu. Så må tiden vise om jeg gider bruge tid på rust arbejde eller om den er blevet for uøkonomisk til den tid.

  • 0
  • 0

Min er en fabriksny (havde kørt 4 km da jeg fik nøglerne) og jeg valgte en forhandlerforsikring... 12.000 for 3 år med både ansvar og kasko... Men ja, mange ting spiller ind og benzinprisen er en af dem :) Man skal se på livscyklusen i den periode man forventer at have bilen og derefter salgsprisen når den sælges videre... Så kan man vælge den optimale bil til ens pengepung og behov...

  • 0
  • 0

okay måske det afligevel kunne gå hen og svare sig. Hvis forsikringen ikke er særlighøj på en ny bil i form af de 12K for 3 år. Laver årlig afgift på bilen og bedre km/L. Det må vente til om 2 år, da jeg vil slide min bil op. Så rygger den måske i svinget. Lige p.t. skal jeg bruge en del til en tur, så må se om hvordan og ledes der efter.

  • 0
  • 0

Problemet med en ny bil er at forskringen er meget høj. Så gå fra 4-5K i forsikring til noget 20K+ vil på alle måder gøre det stadig billigere for mig have en gammel bil end en ny

  • det lyder da også voldsomt! Med 4-5K/år går jeg ud fra, at du p.t. har kaskoforsikring(?). Så må det da være en meget eksotisk ny bil, du har i tankerne (eller et 'eksotisk' forsikringsselskab?)!
  • 0
  • 0

Jeg vil sige mere sjælden end eksotisk.
Det er Cadilac BLS 1.9D med 175 Hk, som jeg går drømmer om.
Den har kompresser og biturbo.
Så var den tæt på ny og koster kassen, så går langtid før jeg har råd.
Brændstof forbruget er gangske udmærket i den og det er bare en pæn Saab.
mindes den var på det, men kan være jeg husker forkert.
De 20K+ var bare en overslagsregning set i lyset af min alder også videre.
Jeg er stadig ung af alder.

  • 0
  • 0

Afgifter på fyringsolie, diesel og benzin har ågeragtige dimensioner.
Der kan kun være et gældende forslag og det er ned med afgifterne.
Folk skal sgu' da ikke sidde og fryse om vinteren eller blive bragt til tiggerstaven af de afgifter en folkevalgt regering finder på.

Nå så fik DF min stemme næste gang. De undtager diesel fra mere åger.

  • 0
  • 0

Hvis EU indfører en ny CO² afgift. Hvor den enkelte bil bliver vuderet så må vi hjem og fjerne katalysatoren og få halveret udgiften, da vi jo med et snuptag halvere CO² udledningen, og ja så ryger det næsten lige så slemt som dem med Disel & tip tuning (;-)

Ellers er det syn for regeringen at de igen har lavet et hul/regel så nogen slipper for afgift i så stor en grad at det er ved at ligne et tag selv bord.
Det jeg tænker på er at der efterhånden kun sælges demobiler som har hold lige fast kørt 0 km. men på papiret står 2000-4000 km. ja så bliver de billigere, og bagefter skal de finde pengene et andet sted.

Jeg spørger bare hvordan kan det være at leasingfirmaer kan få så fine aftaler og hvorfor kan vi andre (private) ikke få den samme afgiftsvudering, skal det ikke være lige for alle?

Ellers er det så igen tilbage til en veteran bil.

  • 0
  • 0