Ny Nissan Leaf-fabrik kan producere 150.000 elbiler om året

Nissan sigter mod succes i USA med deres elbil, Leaf. Derfor skal der nu ansættes ekstra 1.300 medarbejderene på en ny fabrik i staten Tennessee.

Den første amerikanskbyggede Nissan Leaf skal efter planen rulle ud til forhandlerne i begyndelsen af 2013. Men tilsyneladende har den japanske producent undervurderet efterspørgslen.

Derfor skal den nybyggede fabrik i staten Tennessee ansætte 1.300 nye medarbejdere. De skal både deltage i selve bilproduktionen og på nabofabrikken, hvor batteripakken til Leaf'en produceres. Det skriver Hybridcars.com.

Med udvidelsen af fabrikkens kapacitet vil Nissan i USA være i stand til at producere op til 150.000 Leaf-elbiler og 200.000 batteripakker årligt.

Nissans elbil Leaf. (Foto: Nissan)

Læs også: Hverdagstest af en 'rigtig' elbil

Noget kunne tyde på, at der bliver brug for rigtig mange nye elbiler. Nissan Leaf kæmper med GM's Volt om at være amerikanernes foretrukne miljøbil. I efteråret 2011 var det Leaf'en, som solgte bedst, mens GM blev nødt til at sende folk hjem fra Volt'ens samlebånd. I alt solgte Nissan 9.674 Leaf i 2011, mens GM måttes nøjes med 7.671 Volt.

Starten på 2012 har været næsten dødt løb med en lille overvægt til Volt'en. I de to første måneder solgte GM 1.626 nye Volt, mens Nissan kun fik 1.154 nye underskrifter på deres Leaf.

Foruden fabrikken i USA, har Nissan også en fabrik undervejs i Storbritannien. Indtil de er klar, bygges Leaf'en på Nissans fabrik i Yokohama, Japan.

Dokumentation

hybridcars.com

Kommentarer (12)

I alt solgte Nissan 9.674 Leaf i 2011, mens GM måttes nøjes med 7.671 Volt.

Det er salgstalene for USA. På verdensplan blev der solgt omkring 21.000 Leafs i 2011.

Det skal også tilføjes at Leaf i 2011 kun var til salg i halvdelen af USA. Salget er begrænset af fabrikkens produktionskapacitet. Leaf bliver i øjeblikket kun produceret i Japan på en mindre fabrik. Tilmed må Leaf dele produktionslinje med andre modeller og dermed konkurrere om produktionsmuligheder.

Ud over fabrikken i USA er der også en Leaf fabrik i England under opførsel.

  • 0
  • 0

Tja, men Franskmændene er tættere på introduktionen af Zoe, det siges at de hurtigt kan skalere op til 400.000 biler om året.

U.K. gadepris: 121.321.20kr + 70£ i batterileje (9,000 mile/ 36 month contract)
Mulig Dansk pris incl moms, 112.000kr + 622kr per måned i batterileje.

http://www.nextgreencar.com/news-item.php?Renault-confirms-ZOE-ZE-pricing

  • 0
  • 0

[quote]Renault Zoe Z.E. er lanceret i Danmark:
http://www.renault-ze.com/da-d...html

Jo men det er jo ikke mulig pris, det er ønskeprisen, som er sat efter at den skal koste mindst det samme som den tilsvarende benzinbil i samme marked.
[/quote]

Og det er jo så her danskerne hopper fra. Vi ved alle at el biler er afgift fritaget, men alligevel skal vi plukkes som vi plejer. Vi danskere køber normalt bil ud fra hvad vi kender, mener er pålidelig og ikke mindst prisen.

Da elbilen er ny i klassen, så kan den ind til videre kun konkurrerer på prisen, for det er eneste parameter vi kan sammenligne med. Det svarer til at der kommer en ny smartphone på markedet fra en ukendt aktør og forlanger samme pris som på en Iphone eller HTC/Samsungs flagskibe.

En anden ting.. Er der egentlig noget i vejen for at man selv importere en elbil fra f.eks US?

  • 0
  • 0

En anden ting.. Er der egentlig noget i vejen for at man selv importere en elbil fra f.eks US?

Er den typegodkendt i EU?
Skal du indlevere bilen på et værksted i Dallas i tilfælde af tilbagekaldelser?
Passer lader og stik til Europa?
Passer integreret GPS og kort til Europa?
Passer andre firmware opgraderinger?
Vises hastighed, afstand, og temperatur i ønsket format?
Kan uret vise 24 timer, eller kan det hele programmeres af brugeren?
Hvem skal servicere bilen?
Hvor hurtigt og billigt kan du få spare parts, f.eks et nyt baglygteglas.

Der er sikkert mange andre små og store spørgsmål, f.eks hvad koster transporten?

  • 0
  • 0

Dertil så kan det næppe betale sig. Bilen koster ca. det samme overalt i Europa. Biler er normalt billigere i USA men der annonceres priserne også uden sales tax (moms). Hvis du importerer den hertil skal du betale importmoms af bilen samt transport.

Eksempel: Nissan Leaf koster USD 35.200. Det er DKK 200.000. Plus moms og vi er allerede oppe på DKK 250.000. Listeprisen i Danmark er DKK 290.690.

Så kan du for ca. 40.000 inklusiv moms (man skal også betale moms af transporten) få den transporteret og klare alt papirarbejdet med mere? Der er helt sikkert flere udgifter som jeg ikke har med, levering for eksempel.

  • 0
  • 0

Et bedre spørgsmål: Hvad sker der hvis man køber en Renault Zoe i Frankrig inklusiv fransk tilskud og så bare kører rundt med franske plader? Det må man som dansker normalt ikke men da der ingen afgift er så har man ikke undraget skat noget....

I Frankrig koster en Renault Zoe €15.700 eller ca. DKK 118.000. Det er så inklusiv et tilskud fra den franske stat på €5.000.

  • 0
  • 0

Et bedre spørgsmål: Hvad sker der hvis man køber en Renault Zoe i Frankrig inklusiv fransk tilskud og så bare kører rundt med franske plader? Det må man som dansker normalt ikke men da der ingen afgift er så har man ikke undraget skat noget....

Det er jo stadig ulovligt, så du vil blive nægtet tilladelse til at køre i bilen, før den er blevet omregistret.

Når det sker, er du vel forpligtet til at tilbagebetale tilskuddet til den franske stat.

  • 0
  • 0

U.K. gadepris: 121.321.20kr + 70£ i batterileje (9,000 mile/ 36 month contract)
Mulig Dansk pris incl moms, 112.000kr + 622kr per måned i batterileje.

Den engelske pris er inklusiv Kr 45.000 "Plug-in car grant" og engelsk moms.

Hvordan kommer du frem til en "mulig dansk pris" på Kr 112.000 inklusiv moms?

  • 0
  • 0

Hvordan kommer du frem til en "mulig dansk pris" på Kr 112.000 inklusiv moms?

Jeg er ikke sikker på hvor det var jeg så det.

Du skal også tænke på at den Franske grand pris ikke er nogen gavebod, men bare et andet system, hvor man først lægger afgifter på, og så giver et tilskud som er næsten lige så stort som de afgifter der vil komme ved normalt salg, den Franske pris er så udtryk for at den Franske stat reelt kun får 6.000kr i registreringsafgift, eller at prisen sættes aggressivt lavt for at høste erfaringer i et stort hjemmemarked.

Den høje Danske pris kan også være et udtryk for at man til Danmark har en eksklusivaftale, som skal sikre quick drop udgaven et forspring, det er ren spekulation, men det lyder i mine ører som de vil udnytte at vi gennem årtier har vist stor betalingsvilje, de kan jo se hvad Clio med den motorvariant med samme bundtræk, og udstyr, historisk er blevet solgt til.

Så længe der ikke er konkurrenter der sætter sig tungt på det lille Danske marked kan det nemt undværes.

  • 0
  • 0

Du skal også tænke på at den Franske grand pris ikke er nogen gavebod, men bare et andet system, hvor man først lægger afgifter på, og så giver et tilskud som er næsten lige så stort som de afgifter der vil komme ved normalt salg...

Jeg ved ikke hvad registreringsafgiften er i Frankrig, men i UK betaler man jo først reg.afg (DVLA - first year rate) når bilen udleder mere end 131 g CO2/km.

(Det omfatter eksempelvis næsten alle Renault's eksisterende clio-modeller med <1,6l motorer)

De kr 165.870 (før Plug-in Car Grand) indeholder derfor kun VAT (20%).

Med dansk moms ville den samme bil altså koste kr 172.781 - så der er egentligt ikke noget at udsætte på den danske pris.

  • 0
  • 0