Fejl

  • Filen temporary://fileuuKTQi kunne ikke kopieres fordi destinationsmappen ikke er korrekt indstillet. Det kan skyldes et problem med fil- eller mappetilladelserne. Mere information er tilgængelig i system-loggen.

Ny motor kombinerer jetturbine og raketteknologi

Efter 30 års forskning er det lykkedes et engelsk firma at udvikle, hvad de kalder 'det største gennembrud siden jetmotoren'.

Det private rumfirma Reaction Engines Ltd. fra Oxfordshire i Storbritannien har under ledelse af Alan Bond gjort, hvad de betegner som det største gennembrud i motorteknologi, siden jetmotoren blev opfundet. Den europæiske rumfartsorganisation, ESA, har evalueret det nye motorkoncept og valideret de første testresultater.

Den nye motortype Sabre (Synergetic Air-Breathing Rocket Engin) er en kombineret jet- og raketmotor, som benytter både jetturbine- og raketteknologi. Den benytter jetmotoren i lav højde, men på vej op benyttes ilten i atmosfæren som iltningsmiddel, således at der kun skal medbringes brændstof til turen op gennem atmosfæren. Ude i rummet benyttes mere konventionelle raketmotorer.

De foreløbige afprøvninger af nøgleteknologien i motoren tyder på, at den vil kunne benyttes på fremtiden fly, så de kan nå halvvejs rundt om jorden på fire timer. Den kan også benyttes til rumfly, som starter og lander på en landingsbane.

Ifølge ESA har Sabre-motoren potentiale til at kunne revolutionere rum- og flyindustrien som jetmotoren gjorde i det 20. århundrede. (Grafik: Reaction Engines)

Pre-cooler får ESA's stempel

Nøgleteknologien i motoren er en letvægts-pre-cooler, som køler den indkommende luftstrøm ned fra over tusind grader celsius og til minus 150 grader celsius på under en hundrededel af et sekund uden at blive blokeret af frost.

De seneste afprøvninger har bevist, at teknologien ikke danner frost ved de kritiske lave temperaturer på omkring minus 150 grader celsius.

ESA har evalueret varmeudveksleren til pre-cooleren på Sabre-motoren på vegne af den engelske rumfartsorganisation UK Space Agency. Resultaterne viser, at pre-cooleren vil kunne fungere på Sabre-motoren som planlagt.

»Dette er en fantastisk begivenhed for et bemærkelsesværdigt firma. Baseret på mange års unik ingeniør-knowhow er det lykkedes Reaction Engines at vise, hvordan England kan lægge sig i spidsen for den teknologiske udvikling og tage føringen i det globale kapløb. Denne teknologi kan revolutionere fremtiden fly- og rumrejser,« siger den britiske minister for universiteter og forskning, David Willetts, til Space Daily.

Helium-køling holder frosten væk

Reaction Engines Ltd. har gennemført over hundrede afprøvninger på deres faciliteter i England.

Her har de integreret den nye pre-cooler-teknologi sammen med en jetmotor. Systemet indeholder et kredsløb til at holde frosten væk via et helium-kølesystem. Forsøgene viste, at systemet kan drive en meget innovativ og effektiv termodynamisk cyklus i en Sabre-motor.

Den nye pre-cooler er blot den seneste af de mange nye teknologier som firmaet har udviklet til de kritiske områder til Sabre-motoren. Disse omfatter kontra-roterende tubiner, forbrændingskamre, rakedyser og luftindtag.

Disse teknologier skal sammensættes til Sabre-motoren, som det britiske firma og Alan Bond vil benytte til fremtidens rumfly, kaldet Skylon. Skylon skal primært benyttes til at sende udstyr og satellitter ud i rummet.

Kommentarer (14)

Hvorfor skal den indkommende luft overhovedet køles ned ?
- og hvorfor er den over 1000 grader varm når den kommer ind (friktion) ?

Og hvorfor er hele herligheden bananformet ?!?

  • 0
  • 0

Hvordan hænger det sammen?

Luften komprimeres af "intake"-dyserne, ganske hårdt siden man ender med en temperatur på 2000 grader efter komprimeringen. Hastigheden er under lydens hastighed inde i köleren og gennem motoren.

Köleren udvider sig undervejs, sikkert for at have samme heat-flow per m^2. Det er nok en del af tricket med at undgå is.

  • 1
  • 0

Hmm En ret kompleks konstruktion med meget små tidsmarginer. Der skal ikke meget til for at det virkelig siger bang...

  • 0
  • 0

Konceptet er sikkert allerede kopieret i verdens Xerox: Kina.

Ligesom SpaceX ikke har patenter pga. risiko for at blive kopieret af kineserne, har Reaction Engines ikke taget patent på varmeveksleren, men holder fabrikeringsprocessen hemmelig i stedet.

Det tidligere design var patenteret af Alan Bond selv, og han måtte derfor bruge lang tid på at finde på et design, der ikke brød hans eget patent, som nu var ejet af Rolls Royce og er stadigt ubenyttet.

  • 1
  • 0

Hvorfor skal den indkommende luft overhovedet køles ned ?

Kort sagt er det en LOX/LH2 raketmotor, hvor LOX komponenten er udskiftet med luft suget ind fra atmosfæren. Den tekniske udfordring har så været at køle luften ekstremt hurtigt ned, så den kan anvendes af raketmotoren.

Når motoren kommer ud i rummet skiftes der til en intern LOX beholdning, og den er meget mindre end i en traditionel raket.

og hvorfor er den over 1000 grader varm når den kommer ind (friktion) ?

Når man flyver ved Mach 5 er indtagsluften meget varm, pga. friktion.

Og hvorfor er hele herligheden bananformet ?!?

Da flyet stort set under hele turen skal stige op i rummet, kan det give mening at kurve motoren, så indtaget peger lige frem, og thrust retningen er en anelse nedad.

  • 1
  • 0

Endelig, efter årtier med minimal udvikling på omådet for rumfart andet end udforskningen af Mars, sker der endelig noget. Jeg bliver så (naivt måske) glad, når jeg læser om Skylon, denne forfader til The Normandy.

  • 1
  • 0