Ny forskning: Mangel på D-vitamin den altoverskyggende årsag til kræft

Indbyggerne i lande højt mod nord får hovedsageligt kræft, fordi de får for lidt D-vitamin, viser amerikansk undersøgelse. Forskerne mener, at sygdomsstatistikkerne skal laves helt om og opfordrer til at droppe forbeholdet over for solbadning.

»Spis masser af fede fisk og få sol på de blege ben«.

Det bør være et godt råd til klodens nordlige beboere, hvis man vil undgå kræft. Amerikanske forskere har nemlig opdaget, at kvinder, der regelmæssigt tager D-vitamin, reducerer deres risiko for at få kræft med 60 procent.

Reduktionen er så stor, at man kunne tro, det var en trykfejl, skriver den canadiske avis, Globe and Mail.

De amerikanske forskere har fulgt 1.200 kvinder gennem fire år, og forskerne er begyndt at overveje, om den samme vitaminmangel også er årsag til, at en lang række andre, alvorlige sygdomme er så hyppige i de rige, veludviklede lande. Det gælder for eksempel sklerose, sukkersyge, knogleskørhed og influenza.

Mangel på D-vitamin får dog ikke hele skylden for kræfttilfældene, for de amerikanske forskere mener stadig, at faktorer som forurening, rygning, asbest og opløsningsmidler spiller ind.

Forsker: Lav statistikkerne om

En af forskerne bag undersøgelsen, professor Robert Heaney fra Creighton Universitetet i Nebraska, siger, at D-vitamin-mangel dukker op som en medvirkende faktor i så mange sygdomme, at statistikkerne i USA og Canada må laves helt om.

»Vi ved faktisk ingenting om niveauet af kroniske sygdomme i den nordamerikanske population, før vi har normaliseret D-vitamin niveauet,« siger han.

Kræftens Bekæmpelse vil have undersøgt betydning af D-vitamin

I Kræftens Bekæmpelse peger overlæge Anne Tjønneland på, at der er kommet stor fokus på sammenhængen mellem D-vitamin og kræft i de seneste år. Men faktisk har man gisnet om sammenhængen siden 1941.

Den seneste undersøgelse fra amerikanske forskere er endnu én i rækken, men Anne Tjønneland vil ikke kommentere den konkrete undersøgelse, før hun har haft tid til at granske metoderne bag.

»Mange undersøgelser peger på, at jo længere man bor mod nord, jo større risiko er der for tyktarmskræft, brystkræft og prostatakræft. Vi ved, at der findes receptorer for D-vitamin i eksempelvis tyktarmen. Men om D-vitamin er de vises sten, er mere tvivlsomt. Eksempelvis er antallet af brystkræft-tilfælde steget voldsomt siden 60'erne«, siger hun.

Anne Tjønneland er også leder af Kræftens Bekæmpelses projekt om Kost, Kræft og Helbred, hvor forskere følger 57.000 danskere, blandt andet for at undersøge betydningen af D-vitamin.

Hvis man vil fastslå, om der er nærmere sammenhæng mellem D-vitamin-mangel og kræft, så skal man tage blodprøver på en befolkningsgruppe og sammenligne dem med en kontrolgruppe, mener Anne Tjønneland.

Kommentarer (58)

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/...
Uddrag:
"Low blood levels of vitamin D have long been associated with disease, and the assumption has been that vitamin D supplements may protect against disease. However, this new research demonstrates that ingested vitamin D is immunosuppressive and that low blood levels of vitamin D may be actually a result of the disease process. Supplementation may make the disease worse."

Her er endnu en:
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/...
Og et uddrag fra siden:
"No relationship was found between vitamin D levels and the overall risk of dying from cancer, according to a study published in the Journal of the National Cancer Institute. However, higher vitamin D levels were associated with a decreased risk of colorectal cancer death."
..
Så jeg mener at det er forkert at fremhæve nyheden i Ing's artikel som at D-vitamin er 'altoverskyggende årsat til kræft'.

  • 0
  • 0

Hej.

Jeg mener, at det er vigtigt at høre både de etablerede og de alternatives kostvejlederes vurdering af sagen. Så når vi jo hele vejen rundt om emnet.

Her jeg jeg fundet Vitalrådet, som jeg ser som det bedste talerør for de alternative. Man skal dog vide, at rådet muligvis er støttet af dele af industrien. Men rådet indeholder bl.a. 2 læger, der bruger de kendte videnskabelige data-baser. Disse 2 læger var kendt i mange år, førend rådet blev dannet.

Her skriver Vitalrådet om D-vitamin og cancer:
http://www.vitalraadet.dk/304+M5e912834d67... Kilden er fra 2006
http://www.vitalraadet.dk/304+M5580f5c2607... Kilden er fra 2007

Her skriver rådet om D-vit. og hjerte/kar-sygdomme
http://www.vitalraadet.dk/304+M50144ca6183...

For god ordens skyld skal det siges, at jeg ikke nødvendigvis er enig med Vitalrådet. Det er efter min mening for unuanceret. Men det giver det faglige modspil til myndighedernes unuancerede kostvejledere.

Så Vitalrådet er et slags alternativt ernæringsråd. På den måde får vi både de etablerede kostvejlederes og de alternatives synspunkter på bordet.

Som reglen står jeg midt imellem de alternative og de etablerde kostvejledere.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

  • 0
  • 0

Hej Jan
Ja, der er mange ting som peger i den retning. Og det ville da være utrolig godt for den danske befolkning hvis kræft kunne forebygges ved at man f.eks. puttede d-vitamin i brød/morgenmadsprodukter el.lign.

Det jeg ville fremhæve var bare at hele sammenhængen måske ikke er klarlagt endnu: Den første artikel jeg henviser til viser at d-vitamin mangel kan være en afledning af sygdom og ikke omvendt som ellers beskrevet i dine referencer.
Hvad kom først hønen eller ægget?

  • 0
  • 0

Hej Katrine.

Ja, du har ret i, at emnet er mere indviklet og kompliceret end man umiddelbart skulle tro.

Jeg vil også sige igen, at jeg på ingen måde er 100 % tilhænger af Vitalrådet. Men rådet giver den faglige modvægt til de etablerede kostvejledere fra myndighederne og Motions- og Ernæringsrådet.

Der findes jo flere grupper af kostvejledere.

En gruppe mener, at man ikke behøver en multi-vitamin/mineral-pille, dersom man får en god og varieret kost.

En anden gruppe mener, at det er på sin plads med en daglig multi-pille med ca. 100 % ADT af de fleste vitaminer og mineraler. ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel.

Og så har vi den alternative gruppe, som mener, at vi har brug for langt større mængder af D-vit. samt antioxidanterne C-, E, selen m.m. De arbejder med det, som vi kan kalde Optimal Daglig Tilførsel (ODT).

De 3 grupper sidder i hver sin skyttegrav. Vi sidder som almindelige "dødelige" midt imellem disse fagfolk. Det er ikke kugler men videnskabelige artikler, der flyver om ørerne på os.

Spørgsmålet er : Hvem skal vi tro på?

I de sidste 20 år er de forskellige grupper ikke blevet enige med hensyn til de optimale mængder af antioxidanterne E-, C- og selen.

Min påstand er, at de heller ikke blliver enige de næste 20 år.

Mit U-videnskabelige forslag som ikke-fagmand er, at vi kan lægge os sådan cirka imellem de 3 forskellige grupper. Vi kan vælge "Den Gyldne middelvej".

Det vil sige et tilskud bestående af:

Ca. 100 % ADT af de fleste vitaminer og mineraler. (ADT er som sagt myndighedernes Anbefalede Daglig Tilførsel).

Ca. 200-300 % ADT af antioxidanterne C-, E-vitamin og selen

Ca. 200 % ADT af D-vitamin

Som du kan se, Katrine, er det et U-videnskabeligt råd, som jeg giver. Men jeg har i sin tid beskæftiget mig rimelig meget med emnet. Så jeg ved, at de foskellige grupper vil kaste den ene undersøgelse efter den anden i hovedet på hinanden.

Og førhen var jeg inde på de faglige/videnskabelige Medline/Pubmed og Cochrane om forskellige emner. Der ligger så ufattelige mange oplysninger.

Derfor skal man også passe på at lægge for meget i en enkelt undersøgelse. Men det føler jeg helidgvis heller ikke, at du gør. Tværtimod er du jo skeptisk - og det er jo kun godt.

Venlig hilsen Jan, Ideudvikler, Projekt Smørhul

  • 0
  • 0

Jeg kunne godt bruge lidt flere svar på, om det så er nok eller ej at spise en multivitamin-pille hver aften? Ikke så meget i forhold til forebyggelse af kræft, men mere om indtaget af en sådan pille sikrer at man får den D-vitamin, man har brug for? Er det så ligemeget med fed fisk og solskin, eller hvad?

VH Bjørn

  • 0
  • 0

Hej Bjørn.

Jeg har tænkt længe på et svar til dig. Det er derfor, at jeg først svarer nu.

Jeg kan ikke give dig et godt svar. Men jeg kan fortælle dig lidt om grundlaget for min beslutning om at tage 200 % ADT i kosttilskud pr. dag . (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel).

Det er vel snart 20 år siden, at jeg første gang var i kontakt med producenter indenfor
multi-vitamin/mineral-piller og fødemidler.

Og jeg har vejet sådanne piller - og spekuleret meget på rumfanget af disse. Jeg har haft flere ideer til sådanne slags.

Dette siger jeg blot for at give et indtryk af, hvor stor en nørd/ildsjæl jeg er.

Og jeg har færdes i både de etablerede og alternative dele af fag/interesse-kredse indenfor ernæring.

På den baggrund tror jeg ikke, at du kan få et tilfredsstillende svar på dit spørgsmål. Min erfaring siger mig, at du måske ikke kan få et godt svar.

Der har nemlig været været en 15-20 årig lang debat om, hvad de optimale mængder af antioxidanterne C- og E-vitamin samt selen m.m. er.

Efter 20 års debat er der stadig ikke enighed om, hvor meget af antioxidanten C-vitamin vi bør indtage.

Måske vil samme uenighed gælde D-vitamin (?). Måske vil de alternative og etablerede dele af fag/interesse-kredse skændes om dette de næste 20 år.

Så jeg har valgt den gyldne middelvej; det vil sige at tage lidt mere end 100 % ADT via tilskud.

Du bør iøvrigt vide, at der er forskel på D-vitamin.

Tjah...det var jo ikke ligefrem et godt svar, som jeg gav dig. Men det tror jeg heller ikke at du kan få indenfor de næste 5-10-20 år.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

  • 0
  • 0

Jeg er ikke læge ,men ingeniør!

Jeg har lidt af kræft i over 20 år og har overlevet takket være min kone, som er lægeuddannet.

Der findes ikke nogen form for vidunder-medicin, eller vitaminer osv, som kan helbrede kræft, og alle de skrøner man hører om vitaminer, grønsager, fisk osv er det rene sludder!

Kræft er ikke een men mange forskellige ( måske over hundrede forskellige) sygdomme, hvor celler af ukendte grunde vokser vildt!

For mit eget vedkommende har jeg i mange år lidt af hudkræft (Carcinoma), hvilket jeg rutinemæssigt får bortopereret.

Jer er nu 77 år gammel og i bedste vigør og er rimeligt sikker på, at jeg kan se frem til en fredelig og smertefri afsked med denne vidunderlige tilværelse.

Een ting er jeg imidlertid sikker på, og her er et godt råd. Hold jer langt væk fra solbadning!

Niels

  • 0
  • 0

Ja hvad skal jeg jeg svare?

Jeg bor jo langt væk fra Danmerk (Fillipinerne), og jeg tror, at jeg har kunnet hjælpe mange, som nu er helbredt.I må vel kunne dømme!

Helbrredelsesprocenten har været over 50% hernede på Angeles University Foundation Hospital.
Niels

  • 0
  • 0

Solen er IKKE en god kilde til vitamin D. Det er rigtigt at huden kan syntetisere vit. D. når den udsættes for solstråling, men på vores breddegrader har dette kun meget LIDT betydning - da dette er et "shitty" land, når det kommer til "fotonbadning". I kan reelt godt trække solen væk fra regnestykket og fokusere på at i Danmark kommer laaangt det meste vitamin D fra kosten.
Og så en sidste ting. Lad nu være med at blive hysteriske med at indtage vitaminpiller. Hvis man spiser balanceret, får man altså den dosis vitaminer, som kroppen har brug for. Kun hvis man er ekstrematlet, lider af en speciel sygdom, er bloddonor, spiser en ensidig kost, etc., er der reelt grund til at supplere diæten med vitaminer/mineraler.
Vh Peter.

  • 0
  • 0

Peter Vestentoft:

Solen er IKKE en god kilde til vitamin D. Det er rigtigt at huden kan syntetisere vit. D. når den udsættes for solstråling, men på vores breddegrader har dette kun meget LIDT betydning

"Vi danner D-vitamin, når huden rammes af solens stråler. Sollys er vores vigtigste kilde til D-vitamin."
http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/behandl...

"Man kan også få D-vitamin gennem kosten. Fisk – og især fede fisk – er den bedste kilde til D-vitamin. Men det er svært at få D-vitamin nok gennem kosten, fordi kun få fødevarer indeholder store mængder D-vitamin."
http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/behandl...;MSHiC=65001&L=2&W=DVITAMINER%20DVITAMINET%20DVITAMINS%20dvitamin%20&Pre=%3CFONT%20STYLE%3D%22color%3A%20%23000000%3B%20background-color%3A%20%23FFFF00%22%3E&Post=%3C/FONT%3E

  • 0
  • 0

Hej John.
Det er fint at du kan linke til en populær hjemmeside, der skriver at vit. D kan dannes i huden. Det er old news, og det ved vi alle godt. Hvis du læste mit indlæg (og overvejede hvad der stod), så stod der: "på vores breddegrader" og "spis balanceret". Her i det nordlige har vi ikke mange soltimer, og vores primære kilde er altså kosten. Med ordene "spis balanceret" ligger der i det at man skal spise balanceret (sjovt nok) så man også får kost med indeholdende vit. D. - fisk, fedtholdige produkter (smør, sødmælk, etc.) + calcium holdige produkter (da vit D faciliterer optagelsen af calcium over tarmen)
Fascinerende som det er, så står der også på dit ene link (hvis du selv havde læst det ordentligt) at vi ikke får nok vit. D. fra solen! Så jeg gentager: på vores breddegrader er det kosten som er den primære kilde, og det er fint nok at supplere med en vitaminpille, men folk skal ikke bliver hysteriske med vitaminer, og overdosere sig selv (alt er toksisk i store noget koncentrationer!).

  • 0
  • 0

Peter Vestentoft!
Hvad er det du ikke forstår ved:

"Sollys er vores vigtigste kilde til D-vitamin."

???

Eller:

"Og selv med en fornuftig omgang med solen, hvor middagssolen undgås om sommeren, vil det være muligt at danne optimale mængder af D-vitamin."

?

Eller:

"Det er ikke nødvendigt at solbade i timevis for at få tilstrækkeligt D-vitamin.
Om sommeren kan en person med lys hud sandsynligvis få dækket sit behov for D-vitamin ved at være i solen med frit ansigt og bare arme i 15 minutter 2 til 3 gange om ugen."

Du har ret i, Peter, at:

"om VINTEREN kan det være sværere at få dækket behovet for D-vitamin, [ved sollys alene] fordi dagene er kortere og solens stråler mindre kraftige"!

Peter Vestentoft:

Det er fint at du kan linke til en populær hjemmeside

Jeg synes du er arrogant og nedladende ved at kalde kræftens bekæmpelse for "pop"!
- Kræftens bekæmpelse og herunder cancer.dk er uden sammenligning, danmarks mest seriøse og omfattende, samt mest opdaterede kilde til viden om kost og -tilskud i forbindelse med kræft, og sundhed generelt!!!

  • 0
  • 0

Kræftens bekæmpelse og cancer.dk formidler data til den brede skare på deres hjemmesider, seriøse og omfattende kan du godt kalde det (de gør naturligvis deres bedste, og har naturligvis dygtige mennesker ansat), men bottom line er at de formidler videnskabelig data på deres hjemmesider på et letforståeligt sprog, uden nuancer, antagelser, eller noget - du får generel viden råt for usødet.
Videnskabelige data formidler kræftens bekæmpelses (dygtige) forskere i videnskabelige blade, som du kan finde via pubmed f.eks. (som du selvfølgelig kender til, hvis du arbejder inden for biotek). Om du derfor synes at det er nedladende at jeg kalde populærvidenskabelige hjemmesider for populær videnskabelige hjemmesider, så har du ret til dette, men nu er det nu engang populær formidling, som de laver. Ellers har du vist ikke læst mange videnskabelige artikler (især inden for biotek). Ugeskrift for læger, er også halvpopulær videnskabeligt. Så kald mig endelig arrogant, men en skovl er en skovl osv....
Det er (stadig) rigtigt at du kan danne vit. d. ud fra solen om sommeren (forudsat at du rent faktisk opholder dig i solen - og hvor meget sol får du lige i Danmark, + de fleste arbejder i solskinstimerne, bortset fra i weekenden), men der er immervæk et halvt år hvor der næsten ingen sol er i landet, og vores sommer er ikke meget at råbe hurra for heller, så kosten (og tilskudene) er uhyre vigtige kilder, til normale menneskers vit. d. indtag.
I samme åndedrag, vil jeg give kommentaren om arrogance tilbage, da det nok er de færreste, der vil slås med næb og klør for en konklusion skrevet på en hjemmeside, hvis emne man ikke er inde i på et højere niveau. Jeg vil ikke tage en kugle for en påstand i Illustreret Videnskab.
Konklusion: Solen er vigtig (især længere sydpå), men på vores breddegrader er det kosten du skal satse på, hvis du vil have nok vit. D.

  • 0
  • 0

Peter Vestentoft:

Det er (stadig) rigtigt at du kan danne vit. d. ud fra solen om sommeren (forudsat at du rent faktisk opholder dig i solen - og hvor meget sol får du lige i Danmark, + de fleste arbejder i solskinstimerne, bortset fra i weekenden)

Jeg kan kun gentage; Hvad er det du ikke forstår ved:

"Det er ikke nødvendigt at solbade i timevis for at få tilstrækkeligt D-vitamin.
Om sommeren kan en person med lys hud sandsynligvis få dækket sit behov for D-vitamin ved at være i solen med frit ansigt og bare arme i 15 minutter 2 til 3 gange om ugen."

  • 0
  • 0

Til Jans anbefalinger, skal det også tilføjes at nogle af vitaminerne ikke bør tages i 2-3x ADT, da der er mistanke om at for høj indtagelse kan medføre leverskader o.a. Det er altså ikke uden risiko at tage flere gange ADT af f.eks. c-vitamin.

For en mere uddybende diskussion, kan jeg anbefale at man besøger motion-online.dk hvor Jan iøvrigt er kendt i frvejen...

Alternative kostvejledere er netop alternative fordi de ikke støtter sig til evidens. Det finder jeg en anelse bekymrende.

/TH

  • 0
  • 0

Troels Halken:

Det er altså ikke uden risiko at tage flere gange ADT af f.eks. c-vitamin.

Netop C-vitamin er nok det mindst skadelige vitamin at overdosere:

"Hvad er symptomerne på overdosering af C-vitamin?

Overdosering sker kun sjældent, da kroppen kan udskille overskud af C-vitamin gennem urinen. Indtager man mere end 2 gram C-vitamin dagligt, kan det medføre kvalme, diaré og risiko for nyresten. Overdosering kan også give symptomer som diaré og oppustethed. Der er desuden set tilfælde af blærebetændelse."

/netdoktor.dk

  • 0
  • 0

Hej igen.

  1. OVERDOSERING:

Troels du skriver: "Til Jans anbefalinger, skal det også tilføjes at nogle af vitaminerne ikke bør tages i 2-3x ADT, da der er mistanke om at for høj indtagelse kan medføre leverskader o.a. Det er altså ikke uden risiko at tage flere gange ADT af f.eks. c-vitamin".

Det vil jeg gerne have dig til at uddybe. Mine anbefalinger er som sagt:

Ca. 100 % ADT af de fleste vitaminer og mineraler. (ADT er som sagt myndighedernes Anbefalede Daglig Tilførsel).

Ca. 200-300 % ADT af antioxidanterne C-, E-vitamin og selen

Ca. 200 % ADT af D-vitamin

Min anbefalinger er godt nok u-videnskabelige. Det indrømmer jeg gerne. Men mener du, at der er risiko for overdosering? "Hvis" "ja" vil gerne vide, hvad du begrunder det med.

  1. ALTERNATIV VERSUS ETABLERET:

Peter Vestentoft skriver: "Hvis man spiser balanceret, får man altså den dosis vitaminer, som kroppen har brug for".

Jeg vil gerne spørge, hvilke kilder, du bruger som dokumentation for din påstand? Artilkelsøgning på Medline/Pubmed og Cochrane er både godt og ondt.

Alternative kostvejledere er mange forskellige "skoler". Nogle af disse skoler tager jeg meget afstand fra. Og jeg er heller ikke selv "alternativ".

Men lægerne i det alternative Vitalrådet benytter sig af de samme kilder som myndighedernes etablerede kostvejledere bruger.

Indenfor sundhed er det de faglige databaser Medline/Pubmed og Cochrane. Både det alternative Vitalrådet og myndighedernes etablerede fagfolk læser disse faglige artikler.

Nu skal jeg ikke forsvare de alternative. Men nogle gange har der ret. Det bedste eksempel er m.h.t. trans-fedtsyrer. M.h.t. tranfedtsyre-skandalen for år tilbage, bør de alternative kostvejledere have ros og respekt. Det er ihvertfald min mening.

Men som sagt er jeg ikke alternativ.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

  • 0
  • 0

Der var en lang og meget velunderbygget artikel i weekend-avisen for vel et par måneder siden, hvis konklution var en tydelig indikation af D-vitamintilskuds betyding for alt muligt. Både Kræft og tuberkulose! Især var konklusionen, at det øgede D-vitiminoptag gennem huden man fik ved foridens sanatorieophold, i virkeligheden var hemmeligheden bag de positive resultater for tuberkulosebehandlingen.
I alt fald turde de nævnte forskere ikke selv undlade at tage op mod 200% ADT efter de havde forsket i sagen..
Min datter var tidligere plaget af hyppige influenza-udbrud, men det har hun været forskånet for, siden hun begyndte på den heftige D-vitaminkur...
Fås billigst i Matas som dråber til børn. ca. 16 kr. for en lille flaske - 10 dråber dagligt på en ske, eller i juicen, efter morgenægget...
Velbekomme.

  • 0
  • 0

Jan Hervig Nielsen skriver:

Mine anbefalinger er som sagt:
Ca. 100 % ADT af de fleste vitaminer og mineraler. (ADT er som sagt myndighedernes Anbefalede Daglig Tilførsel).
Ca. 200-300 % ADT af antioxidanterne C-, E-vitamin og selen

Ca. 200 % ADT af D-vitamin.


VITAMIN C:

Da C-vit. er rimelig uskadeligt selv i meget store overdoser, så er lidt extra C-vit. er en god sikkerhed for de personer, der ikke dagligt spiser meget C-vit. holdigt frugt.

VITAMIN D:

For øjeblikket mener mange, at lidt extra D-vit. skulle være gavnligt. Der er en artikel i DANSK KEMI 3/2008 om emnet, som er svært gennemskueligt. Da jeg personligt nyder solen bedst ved at beskytte mig mod dens stråler, så håber jeg på, at der er tilstrækkeligt D-vit. i en Multivitaminpille til at dække behovet, men jeg ville nok føle mig mere sikker med lidt extra tilskud.

VITAMIN E + SELEN:
ADT for E-vit. har intet at gøre med vores behov for dette vitamin: ADT er udregnet som et simpelt gennemsnit af indtaget af E-vitamin for europæere, når yderpunkterne er fjernet.

Noget (se nedenfor) tyder på, at selv dobbelt dosis af ADT er lige i underkanten af det optimale, hvorimod man skal undgå store overdoser.

Clark et al.s epokegørende og berømte undersøgelse i JAMA fra 1996 viste at "allover" kræftdødeligheden blev halveret ved et dgl. tilskud af gær-Selen på 200 mikro-gram hos USA-mænd, skønt indholdet af Selen i kosten i USA er væsentlig større end i Danmark. Igangværende kræft kunne ovenikøbet delvis kureres med denne kur. Desværre har senere undersøgelse ikke klart bekræftet disse resultater. En af disse undersøgelser tyder dog kraftigt på, at denne tilsyneladende modsigelse kan bero på mangel på E-vit., idet et tilskud på 10 mg E-vit. (Multivitaminpille) gav en ganske væsentlig forbedring af Selens anti-cancer effekt. Mere E-vit. gav en ringe yderligere forbedring.

I USA foregår for øjeblikket en stor klinisk undersøgelse, der formodentlig kan be- eller afkræfte indikationerne fra både Clark's og SELEN/E-vit. undersøgelserne. Indtil resultatet heraf foreligger, forekommer det mig total tåbeligt at undlade den gratis forsikring som en samtidig indtagelse af Selen + E-vit. tilskud synes at udgøre. Formodentlig ikke alene mod kræft med også mod hjerte-kar sygdomme samt infektioner, da Selen med stor sandsynlighed også beskytter herimod. Selens virkning mod cancer og infektioner kan nok forklares ved, at Selen styrker immunforsvaret.

MSc Jenny Helander har skrevet på dansk om SELEN i INGENIØREN 13/2006 i BIOZOOM 4/2006 samt i Ugeskrift for Læger 169(6):527 og 169(11):1028 begge 2007. Desværre har hun endnu ikke haft tid til at skrive om den sandsynlige synergi mellem Selen og E-vit.


Mvh Steen Ahrenkiel.
E-mail: steen-ahrenkiel@get2net.dk

  • 0
  • 0

Jan Hervig Nielsen skriver:

Mine anbefalinger er som sagt:
Ca. 100 % ADT af de fleste vitaminer og mineraler. (ADT er som sagt myndighedernes Anbefalede Daglig Tilførsel).
Ca. 200-300 % ADT af antioxidanterne C-, E-vitamin og selen

Ca. 200 % ADT af D-vitamin.


VITAMIN C:

Da C-vit. er rimelig uskadeligt selv i meget store overdoser, så er lidt extra C-vit. er en god sikkerhed for de personer, der ikke dagligt spiser meget C-vit. holdigt frugt.

VITAMIN D:

For øjeblikket mener mange, at lidt extra D-vit. skulle være gavnligt. Der er en artikel i DANSK KEMI 3/2008 om emnet, som er svært gennemskueligt. Da jeg personligt nyder solen bedst ved at beskytte mig mod dens stråler, så håber jeg på, at der er tilstrækkeligt D-vit. i en Multivitaminpille til at dække behovet, men jeg ville nok føle mig mere sikker med lidt extra tilskud.

VITAMIN E + SELEN:
ADT for E-vit. har intet at gøre med vores behov for dette vitamin: ADT er udregnet som et simpelt gennemsnit af indtaget af E-vitamin for europæere, når yderpunkterne er fjernet.

Noget (se nedenfor) tyder på, at selv dobbelt dosis af ADT er lige i underkanten af det optimale, hvorimod man skal undgå store overdoser.

Clark et al.s epokegørende og berømte undersøgelse i JAMA fra 1996 viste at "allover" kræftdødeligheden blev halveret ved et dgl. tilskud af gær-Selen på 200 mikro-gram hos USA-mænd, skønt indholdet af Selen i kosten i USA er væsentlig større end i Danmark. Igangværende kræft kunne ovenikøbet delvis kureres med denne kur. Desværre har senere undersøgelse ikke klart bekræftet disse resultater. En af disse undersøgelser tyder dog kraftigt på, at denne tilsyneladende modsigelse kan bero på mangel på E-vit., idet et tilskud på 10 mg E-vit. (Multivitaminpille) gav en ganske væsentlig forbedring af Selens anti-cancer effekt. Mere E-vit. gav en ringe yderligere forbedring.

I USA foregår for øjeblikket en stor klinisk undersøgelse, der formodentlig kan be- eller afkræfte indikationerne fra både Clark's og SELEN/E-vit. undersøgelserne. Indtil resultatet heraf foreligger, forekommer det mig total tåbeligt at undlade den gratis forsikring som en samtidig indtagelse af Selen + E-vit. tilskud synes at udgøre. Formodentlig ikke alene mod kræft med også mod hjerte-kar sygdomme samt infektioner, da Selen med stor sandsynlighed også beskytter herimod. Selens virkning mod cancer og infektioner kan nok forklares ved, at Selen styrker immunforsvaret.

MSc Jenny Helander har skrevet på dansk om SELEN i INGENIØREN 13/2006 i BIOZOOM 4/2006 samt i Ugeskrift for Læger 169(6):527 og 169(11):1028 begge 2007. Desværre har hun endnu ikke haft tid til at skrive om den sandsynlige synergi mellem Selen og E-vit.


Mvh Steen Ahrenkiel.
E-mail: steen-ahrenkiel@get2net.dk

  • 0
  • 0

Hej igen.

  1. E-VITAMIN:

Steen. Det var spændende at læse dit indlæg. Og jeg er enig i en del af dine pointer.

Men på et punkt er jeg uenig. Du skriver: "ADT for E-vit. har intet at gøre med vores behov for dette vitamin: ADT er udregnet som et simpelt gennemsnit af indtaget af E-vitamin for europæere, når yderpunkterne er fjernet".

Det er langt mere nuanceret end det. Faktisk er det forkert, da det ikke blot er udregnet som en simpelt gennemsnit af europæernes kost.

Der ligger en del forskning bag, som tyder/tydede på, at ca. 100 % ADT er/var nok. Jeg vil blot henvise til myndighedernes fagfolk.

Modsat er der også en del data, som tyder på, at 100 % ikke er nok. Her vil jeg blot henvise til Vitalrådet. Nogle mener, at vi har brug for høje mængder af denne antioxidant.

Jeg kan anbefale læserne at læse Motions- og Ernæringsrådets eller daværende Ernæringsråds rapport om emnet. Den er kun et par år gammel. Her kommer dette etablerede råd ind på forskningen bag E-vitamin.

Ligeledes kan man som sagt søge information på det alternative Vitalrådets hjemmeside, da det giver den nødvendige modvægt til Motions- og ernæringsrådet.

  1. D-VITAMIN:

M.h.t. D-vitamin-dråber kan man vel tage ca. 100 % ADT på denne måde - og så få yderligere 100 % via en multi-vitamin/mineral-pille.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul

Projekt Smørhul og Projekt Trafiksikkerhed er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. - For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau. - Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk
bruger. - Min målgruppe m.h.t. kost er raske 20-60 årige personer, der ikke dyrker "intens"/meget sport.

  • 0
  • 0

Vitaminerne E og D.

VITAMIN D:
Der er foretaget en meta-analyse, der viser, at supplement med D-vit. i rimeligt små doser (300-2000 IU) forøger overlevelsen. Desværre kendes den oprindelige D-vit. status for forsøgspersonerne ikke. Undersøgelsen kan læses i tidsskriftet Archives of Internal Medcine:
Philippe Autier & Sara Gandini: Arch Intern Med. 2007;167(16):1730-1737.
(Pdf-kopi haves).


VITAMIN E:
For øjeblikket orker jeg ikke at slå udregningen af ADT i Danmark efter (og den er mig faktisk ret ligegyldig), men der findes en nyere glimrende vitamin-oversigt (fra 2003) på følgende adresse:
http://www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/vit...
Her kan man læse meget om samtlige vitaminer, og der er nogle yderligere litteratur-referencer efter hvert vitamin.


DOSER (specielt SELEN):

Hvis man læser svaret på Jenny Helanders artikel i Ugeskrift for Læger, så fremgår det, at selv kræftlægerne i Danmark ønsker så stensikre beviser på gavnligheden af Selen-tilskud, at måske end ikke den kommende kliniske USA undersøgelse vil være tilstrækkelig dokumentation for dem, selv om den skulle falde positivt ud. Tilsyneladende er autoriteterne i Danmark endog særdeles restriktive med at anbefale vitamin/mineral tilskud.

Til gengæld forekommer diverse helseprofeters anbefalinger af enorme og helt unaturlige doser af "antioxidanter" mig nærmest farlige, selv om de ikke er erkendt som direkte giftige i disse doser.

Der findes efterhånden så mange gode meta-analyser af kliniske forsøg med stort set alle vitaminer/mineraler, at man burde kunne danne sig et nogenlunde overblik over den epokegørende virkning (eller mangel på samme) for rimelige doser. Og hvis rimelige doser ikke giver nogen forbedring, så er det meget usandsynligt at mosterdoser gør det.
Mvh. Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 0

Hej Steen.

Min Pc slettede mit indlæg, så jeg skriver kun et kort nu.

Du skriver:

"Der findes efterhånden så mange gode meta-analyser af kliniske forsøg med stort set alle vitaminer/mineraler, at man burde kunne danne sig et nogenlunde overblik over den epokegørende virkning (eller mangel på samme) for rimelige doser. Og hvis rimelige doser ikke giver nogen forbedring, så er det meget usandsynligt at mosterdoser". Citat slut.

På den ene side er jeg optimistisk og enig med dig i, at man bør kunne danne sig et overblik.

På den anden side er jeg pessimistisk. I de sidste 20 år - hvor jeg har været interesseret i emnet - er der ikke opnået den store enighed.

Så personligt tror jeg ikke på, at man v.h.a. de såkaldte metaanelyser m.m. opnår overblik og/eller enighed.

Der ligger så ufattelig meget viden og så mange oplysninger på de videnskabelige databaser Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk indenfor sundhed bruger.

Så det er svært at danne sig et overblik. Enkeltpersoner kan ikke gøre det. Og selv teams og institutter vil vist have svært ved det.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen
Projekt Smørhul (Og Projekt Trafiksikkerhed)

  • 0
  • 0

Hej igen Steen.

Hvad er moster-doser? :-) hehe. Jeg ved godt, at du mener monster-doser.

Jeg er som sagt enig i en del af det, som du skriver.

Jeg har valgt "den gyldne middelvej". Det er selvfølgelig hamrende u-videnskabeligt. Det indrømmer jeg gerne.

Men jeg lytter lidt til både myndighedernes etablerede fagfolk og det alternative Vitalråd.

Vitalrådet er muligvis lidt påvirket af industrien. Det kan man selv prøve at vurdere.

Men Vitalrådet er efter min mening det bedste talerør for den alternative branche i Danmark, da lægerne i rådet benytter sig af artikelsøgning på de af fagfolk kendte databaser.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

  • 0
  • 0

Hej igen.

Jeg faldt over følgende link/artikel:

http://www.naturli.dk/Default.aspx?ID=33&M=News&PID=32&NewsID=6088

Jeg har ikke læst selve undersøgelsen men kun linket/artiklen.

Linket stammer fra "Naturli". Flere af personerne bag dette er gamle kendinge i de alternative fag/interesse-kredse. Kilden til linket er det alternative Vitalrådet.

Læg mærke til en af konklusionerne: "Ikke blot har dette studie dokumenteret nytteværdien på helbredet ved at tage et bredt spektrum af tilskud til kosten, men har også dokumenteret, at det er ganske sikkert at indtage et så stort tilskud igennem 20 år, -ja ligefrem overordentlig gavnligt".

Jeg synes, at der er hamrende synd, at den travle forbruger uden fagviden skal spises af med sådan en artikel.

Inden for sundhed skelner fagfolk nemlig mellem flere forskellige slags undersøgelser. Der er bl.a. 2 spændende typer:

Type A: Man kigger på, hvad de forskellige befolknings-grupper spiser af mad og indtager af kosttilskud.

Type B: Men laver et nøje tilrettelagt forsøg, hvor folk inddeles i forskellige grupper.

Den første gruppe i type B-undersøgelserne kan tage en pille med vitaminer eller noget medicin.

Den anden gruppe får en pille, der hverken indeholder vitaminer eller medicin. Det er en snydepille.

Ingen af grupperne ved, om de får medicin/vitaminer eller uvirksom pille. På den måde måles placebo-effekten. Troen på at behandlingen virker.

Måske får 30-40 % af personerne det bedre i den gruppe, der får en uvirksom snyde-pille. Denne bedring skyldes placebo-effekten. De tror og håber på, at pillen virker. "Selv-helbredelse".

Fagfolk skelner mellem undersøgelserne A og B samt andre slags undersøgelser.

Derfor er det kritisabelt, at de i artiklen (linket) ikke gør det samme.

Sådan som jeg har forstået artiklen, er det nemlig type A, der er tale om. Det vil sige, at man har undersøgt en gruppe mennesker fra befolkningen.

Den slags undersøgelser skal man passe på med at konkludere noget ud fra. Man skal være meget omhyggelig med sine konklusioner.

De personer, der indtager store mængder kosttilskud, motionerer måske mere, har en bedre søvn/døgn-rytme, spiser sundere, bliver mindre stressede, mediterer o.s.v. end de grupper, der ikke tager så mange tilskud. Hvem ved?

Så måske er det i virkeligheden en sundere livsstil, der er årsag til, at personerne i gruppen med mange kosttilskud, er sundere. Hvem ved?

Linket er interessant. Men spis - omend ikke vitaminpiller - så brød til. Efter min mening er artiklen det, som jeg kalder pop-videnskab.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen
Projekt Smørhul (Og Projekt Trafiksikkerhed)

  • 0
  • 0

Hej Katrine.

Jeg har læst dit spændende link. Jeg er dog ikke "gået videre" og læst den oprindelige faglige kilde, som åbenbart stammer fra Cochrane.

Indenfor sundhed har jeg altid betragtet Cochrane som en rimelig pålidelig kilde. Fagfolk indenfor sundhed bruger iøvrigt databaserne Medline/Pubmed.

Men hvor meget og hvor lidt får vi ud af dit link og mine tidligere link, Katrine? Personligt tør jeg ikke konkludere noget ud fra dit link og mine link.

Man kan nemlig stille følgende spørgsmål til dit link:

Har linkets forfattere "oversat" Cochrane-undersøgelsen på den rigtige måde? Eller har forfatterne misforstået konklusionerne i den oprindelige undersøgelse?

Hvilke mængder af antioxidanter taler vi om? Er det 1000 % ADT af vitamin C og E? (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel?

Er der tale om kun betacaroten eller er der tale om naturlige betacaroten-kilder som f.eks gulerod eller alger?

Måske er 1000 % ADT af antioxidanten X dumt at tage, hvis man tager den alene. Men hvis man tager den sammen med andre antioxidanter, er den store mængde af antioxidanten X måske pludselig godt at tage.

Hvilke slags undersøgelser brugte Cochrane?

o.s.v. - o.s.v.

God pinse - og det med eller uden antioxidanter. Som sagt synes jeg, at det var et spændende link.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt trafiksikkerhed)

  • 0
  • 0

Den gyldne middelvej eller sund fornuft er i en hver sag et ganske godt udgangspunkt, men nogle gange fløjter der en masse overtro rundt, bl.a. om vitaminers farlighed.

Jeg faldt for et stykke tid siden over en artikel af Erik Kirchheiner omkring historien bag ADT og rygterne om vitaminernes farlighed. En sober og konkret artikel med oplysninger der kan efterprøves. Der er foriøvrigt andre interessante artikler samme steds.

  • 0
  • 0

Hej Kim.

Det var et spændende link, som du sendte.

  1. ALTERNATIVE FAGFOLK:

Jeg kender godt Erik Kirchheiner. Jeg har været til et foredrag med ham, hvor han fortalte om "naturlig behandling" af psykiatriske personer. Ligeledes har jeg læst mange af hans bøger.

For mange år siden skrev han i en bog, at hajbrusk kunne nærmest revolutionere behandlingen af en eller flere former for cancer.

Jeg synes, at han har nogle spændende synspunkter. Og det er mit indtryk, at han ved meget om biokemi.

Men jeg mener, at han er dybt unuanceret. Det hele bliver for sort/hvidt. Jeg plejer derfor at tage det, som han læser med et stort gran salt.

Dit link stammer fra www.iom.dk Institut for Orthomolekylær Medicin eller person bag har været på banen i mange år. Claus Hancke fra dette institut er iøvrigt en af lægerne i Vitalrådet.

M.h.t. myndighedernes etablerede ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel) bør man vide, at det ikke er mindste-mængder. Der er nemlig indbygget en sikkerheds-zone i flere af disse. En person, der får lidt mindre end 100 % ADT af C-vitamin, vil således ikke få skørbug.

Omvendt har Erik Kirchheiner, Claus Hancke, Vitalrådet en pointe ved at sige, at man måske kan forhindre sygdomme ved at få langt mere end 100 % ADT af visse vitaminer og mineraler.

Og hvis man allerede er syg, kan store mængder af visse vitaminer, mineraler, fedtsyrer, planter m.m. måske hjælpe - ifølge disse alternative fagfolk.

venlig hilsen
Jan, Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

  • 0
  • 0

Hej igen.

M.h.t. overdosering har jeg valgt ikke at sige, hvad jeg mener inderst inde som privatperson.

Det er kun producenten/chefen bag multi-vitamin/mineral-pillen Omnimin, som ved, om jeg tør tage 2 Omnimin om dagen eller ej.

Så kan man kalde mig en konfliktsky vatnisse eller ej. Men nej, jeg orker ikke et sådan lag "tæsk", som jeg fik engang, da jeg udtalte mig om skadelige mængder af vitaminer, mineraler og antioxidanter.

Så m.h.t. overdosering vil jeg blot sige, at der for mange år siden var skepsis m.h.t. mineralet kobber i multivitamin-piller. Det var læge Niels Hertz, som senere kom med i Vitalrådet, som udtryktte denne skepsis.

Og der her også været skepsis m.h.t. jern og mænd. Det har Niels Hertz været inde på. Og det samme diskuterede vi på et kursus på KVL-Landbohøjskolen.

Men mænd må vist alligevel gerne få rimelig store mængder jern gennem multi-vitamin/mineral-tilskud. Personligt gider jeg dog ikke have særlig meget jern gennem tilskud.

For nogle år siden spurgte jeg nogle fagfolk og institutter om deres holdning til multivitamin/mineral-pillen Omnimin. De fleste af disse - hvis ikke alle - mente ikke, at der var tale om skadelige mængder. Så man kunne roligt tage 2 Omnimin-piller om dagen. (Om det så er gavnligt, er en anden sag).

Der findes jo tabel-værdier for, hvor meget af de forskellige vitaminer, mineraler og antioxidanter, som man må få, førend at der er risiko for skader. Mit spørgsmål er, om disse tabelværdier er fundet ved at følge en gruppe mennesker gennem 25, 30, 40 eller 50 år?

Jeg meldte på et tidspunkt producenten bag Omnimin til Lægemiddelstyrelsen. Jeg fik ret i, at producenten vildledte i dens reklamer for Omnimin. Men sidst jeg så dens reklame, havde den fået rettet det. (Dette handlede dog ikke om overdosering).

Vh Jan, Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og projekt Trafiksikkerhed)

  • 0
  • 0

VITAMIN D:

For øjeblikket mener mange, at lidt extra D-vit. skulle være gavnligt. Der er en artikel i DANSK KEMI 3/2008 om emnet, som er svært gennemskueligt. Da jeg personligt nyder solen bedst ved at beskytte mig mod dens stråler, så håber jeg på, at der er tilstrækkeligt D-vit. i en Multivitaminpille til at dække behovet, men jeg ville nok føle mig mere sikker med lidt extra tilskud.

Mvh Steen Ahrenkiel.

Når fedtopløselige vitaminer, som vitamin D, er konverteret til en vandopløselig form, går de direkte i blodet og derfor virker D-vitaminer i pilleform (eller som "forbedring" af fødevarer, hvor man har fjernet fedtet!) hurtigt som gift. Solens uv-stråler omdanner de naturlige fedtopløselige D-vitaminer i huden til den virksomme vandopløselige form, men solen i sig selv har ingen virkning, hvis man ikke har indtaget fedt nok!

De naturligt vandopløselige vitaminer, som A og C, er langt mindre problematiske ved overdosering, da kroppen er naturligt indstillet på ikke at optage mere end en bestemt koncentration.

Indtagelse af naturligt (fedtopløseligt) D-vitamin via fedt eller madolie (det behøver ikke være fisk!), kan aldrig give forgiftning, men en nordbo med lys hud, som bosætter sig i troperne, kan få visse forgiftningssymptomer. Omvendt kan et menneske med en mørk hud få et D-vitaminunderskud, hvis det opholder sig i solfattige egne af kloden!

Ved alvorlig D-vitaminmangel får man den engelske syge (rakitis). Det var der mange børn der fik under krigen, dog ikke i Danmark, hvor vi var temmelig velforsynet med fedtholdige fødevarer.

  • 0
  • 0

Hej John.

Jeg har læst dit spændende indlæg:

  1. FORKERT PÅSTAND:

Du skriver: "De naturligt vandopløselige vitaminer, som A og C, er langt mindre problematiske ved overdosering, da kroppen er naturligt indstillet på ikke at optage mere end en bestemt koncentration".

Jeg går ud fra, at det er en skrivefejl. A-vitamin i fødevarer er nemlig fedtopløseligt. Det er B- og C-vitaminer, der er vandopløselige.

  1. D-VITAMIN FRA PILLER:

Hvor lidt fedt skal der være i maden for at D-vitamin skulle fungere som gift?

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

  • 0
  • 0

men også meget lang så undskyld mig lige hvis der er noget jeg har overset ..

Jeg er en af de dansker der lider af d vitamin mangel.

Og jeg kan med 110% sikkerhed sige at det er ikke pga mangel på sol eller pga forkert kost som der mange gange hævdes (også fra min læge til en start)

Jeg var ved diagnoses start på 8 i d vitamin tal , det lykkedes via sprøjter at få mig op på 26 og efter et halvt år ved en kontrol måling var jeg nede på 3 og er derfor igang med sprøjter igen igen igen ..

En ting der undre mig såre er at i de fleste debatter ser man at folk skriver at man kan tage en d vitamin pille ,men når man går på apotektet og køber d vitaminer er det jo ikke lige dem man skal bruge, jeg ved i hvertfald at det er vigtigt for min del at tage d 3 vitaminet og det er ikke det man går ned og hiver ned fra hylden i supermarkede eller på apoteket og det er nok værd at tage med :)

Derudover undre det mig en del at man kender så lidt til det i i landet jeg kan se at jeg har været heldig med tidspunktet for min diagnose da man åbenbart lige nu finder det umådeligt interessant ...

Men allgivel ikke nok til at man fra læge og hospitals side er villig til at gå langt...

jeg er selv barn af en der døde af nyresvigt i 71 mange af min fars symptomer kunne forklares med langvarig d vitamin mangel .. (i hans sygejournaler står der formodet stofskiftesygdom)

Selv har jeg været syg siden 96 og har haft det rigtigt dårliget siden 01 og har bla fået diagnoser som stress , borrelia, skimmelsvamp påvirkning , kronisk migræne osv..

og først for et år siden var der en læge der ved at trykke mig i hånden sagde hov vi skal have tjekket dit d vitamin tal ...

set i lyset af min fars alt for tidlige død , så bad min læge mig om at give søskende besked om at få tjekket deres d vitamin tal ....

Og det viste sig at min bror , mine 2 nevøer og min egen søn alle havde alt for lavt d vitamin tal, alle er blevet behaldet alle tager d vitamin og alle har som jeg oplevet at efter endt behandling ja så falder tallet trods store mængder af d vitamin i tablet form og alle trækker på skulderen og siger hmmm..

Så ingen kan være mere glad for at der forskes i d vitaminmangel end jeg.. men dog mangler jeg at man pointere at det er D3 vitamin og så kunne jeg rigtig godt tænke mig at lægerne blev enige om hvad det d vitamin tal kan gøre...

Jeg er meget smerteplaget i alle led muskler har en reduceret hukommelse og koncentration (ca 70 % ) og kan ikke længere fungere på arbejdsmarkedet ..

Min bror derimod er ikke så hårdt angrebet , hvorimod min nevø har sklerose og er skizofren (som man ikek ved kan om hvorvidt d vitaminmangel kan spille ind overfor)min egen søn som ikke er så gammel fejler endnu ikke noget , men det kunne være så dejligt hvis læger kunne lave en samlet indsats hvis man som i min familie ser det optræde så massivt som det gør hos os....

Men det jeg ville med alt det her er at skrive det er D3 vitaminet som vi skal spise og få det dog tilsat i maden når vi nu er så mange der mangler det, ved godt at mit eget eksempel er ekstremt og at det måske kan skyldes anden sygdom , men mange mangler trods alt det d vitamin ...

  • 0
  • 0

KATASTROFAL D-VITAMINMANGEL HOS DANSKERNE !!!

 Uddrag fra "DANSK KEMI" 8/2008.  

Af læge, civiling. Steen Ahrenkiel.

D-vitamin diskussionen i Dansk Kemi er ganske ude af takt med virkeligheden, hvis man følger med i dagspressen eller læser de nyeste indlæg i Ugeskrift for Læger. Danskernes mangel på D-vitamin er så katastrofal, at det forslår som en skrædder i helvede, at Sundhedsstyrelsen lige har hævet den anbefalede daglige dosis fra 5 µg til 7,5 µg.
Læge Ege Schultz (1) har beskrevet en undersøgelse af 280 patienter (heraf 23 ikke etniske danskere), hvoraf 80% havde insufficiens, 38% havde mangel og 14% havde svær mangel på D-vitamin.
Anne Schmedes (2) har beskrevet to undersøgelser.
Dels en undersøgelse af små 10.000 blodanalyser fra forskellige individer, hvoraf 60-50% havde insuffiens, halvdelen heraf havde mangel eller svær mangel, og halvdelen af dem med mangel spiste en Multivitamintablet med den fulde anbefalede dagsdosis.
Dels en undersøgelse af 144 raske skolebørn i 14-15 års alderen, der viste et lignende resultat !!!
D-vitamin-mangel er således ikke et fænomen der er forbeholdt mørkhudede, tildækkede invandrertyper, men det angår også 50-80% af alle etniske danskere.
Professor Leif Mosekilde (3) forklarer, hvorfor det nødvendigvis må være sådan:
Optimal dosis 20-30 µg D-vit. dgl.
Tilførsel gennem kosten 3-4 µg D-vit. dgl.
Multivitaminpille-tilskud 5 µg D-vit. dgl.
Mangel 10-20 µg D-vit. dgl.

Manglen må tilføres gennem solbadning, men det giver hudcancer, og stort set ingen danskere får lys i de krævede mænger. Når europæere er hvide, så er det evolutionens forgæves forsøg på at rette op på manglen på D-vit.

Bemærk, at selv væsentlige kostomlægninger (fx en fordobling af indtaget D-vit.) slet ikke kan løse mangel-problemet !!!

Sundhedsstyrelsen har for nylig øget anbefalet dgl. dosis fra 5 mikrogram til 7,5 µg (10 µg for særgrupper), men en fremtidig forøgelse med 50% af indholdet i Multivitamin-tabletter hjælper ikke meget. Til gengæld er det nu tilladt at sælge kosttilskud med op til 38 µg per pille, og der markedsføres piller med både 30 og 35 µg.

Det skal bemærkes, at de fleste af de lande, som vi sædvanligvis sammenligner os med, har gennemført effektive tiltag mod problemet. De øvrige nordiske lande, samt England og flere andre europæske lande plus USA og Canada løser problemet ved D-vit. berigelse af mælk. Dette vil Sundhedsstyrelsen ikke tillade i Danmark, fordi EU sætter en grænse for D-vit. tilskud for børn på 25 og for voksne på 50 mikrogram dagligt, selv om disse grænser åbenbart ikke forhindrer mere realistiske sundhedsmyndigheder i andre EU-lande at give lov til det.

Tilstrækkeligt D-vit. har betydning for forebyggelse af knogleskørhed, cancer, diabetes, sclerose, forhøjet blodtryk m.m., hvilket er klinisk påvist i de undersøgelser, hvor der herskede mangel på D-vitamin, inden der blev givet supplement heraf. En helt ny undersøgelse (4) viser, at tilstrækkeligt store mængder D-vit. mere end halverer risikoen for blodprop i hjertet hos mænd 40-75 år, og når effekten ikke tidligere er observeret skyldes det for små mængder af D-vit. tilskud i de tidligere undersøgelser.

Pressen burde forfølge sagen, så der bliver rejst massivt krav om en udskiftning i Sundhedsstyrelsen !!!

Sundhedsstyrelsen har jo tydeligvis den opfattelse, at det er vigtigere at beskytte befolkningen mod hypotetiske bivirkninger, end det er at beskytte imod konstaterede mangelsymptomer og mangelsygdomme.
Således skulle der jo gå 50 år, inden danskernes jodmangel igen blev ophævet ved jod-tilsætning til konsumsalt (og dennegang som påbud). Det medførte, at mange blev syge og nogle døde af stofskiftesygdomme.
Til gengæld må alle danske kvinder stadig gå i angst for aborter og misdannede fostre pga mangel på Folinsyre, hvis de ikke lige har planlagt graviditeten i god tid og har husket extra Folinsyre-tilskud. Men det får altså ikke myndighederne til at indse, at det ville være klogt at hæve det daglige indtag af Folinsyre.

Noget lignende gælder for E-vitamin og sporstoffet Selen, der tilsyneladende virker synergetisk og giver en kraftig beskyttelse mod cancer og hjerte-kar sygdomme foruden andre lidelser. [Mere om dette indviklede spørgsmål kan læses i (5), hvor der findes yderligere referencer.]

Rent faktisk kunne man frygte, at Sundhedsstyrelsens underdoseringer udover alvorlige mangelsygdomme hos befolkningen også øger befolkningens ”selvmedicinering” med en vis risiko for reel overdosering. Extrem overdosering er naturligvis ikke sundt, men sikkerhedsmarginalen for kosttilskud er oftest større end for så meget andet, som folk fylder i sig.

REFERENSER:
(1) Ege Schultz: Ugeskrift for Læger 2008; 170(18) 1573.
(2) Anne Schmedes: Ugeskrift for Læger 2008; 170(14) 1161.
(3) Leif Mosekilde: Ugeskrift for Læger 2008; 170 (18) 1573.
(4) Giovannucci et al.: Arch Int Med. 2008; 168(11) 1174-1180.

(5) Steen Ahrenkiel: http://ing.dk/debat/126 (indlæg af 13/3 2008).

Mvh. Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 0

Da jeg for nogle år siden arbejdede i Valby passerede jeg hver morgen små indhyllede piger på vej til og fra en religiøs skole i nabolaget. Lange ærmer, lange bukser eller nederdele (og tæt tørklæde, selvfølgelig). De var vel fra 6 år og opefter.

Nogen fortæller forhåbenlig deres forældre, at vil de bekytte deres døtre også mod kræft, så må de være opmærksom på D-vitaminernes betydning.

  • 0
  • 0

Her er endnu en tværgående undersøgelse, som viser at det ikke altid er D vitamin mangel som er årsagen til sygdom men kan også være en afledt effekt:

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/...

Uddrag: "Deficiency in vitamin D has been widely regarded as contributing to autoimmune disease, but a review appearing in Autoimmunity Reviews explains that low levels of vitamin D in patients with autoimmune disease may be a result rather than a cause of disease and that supplementing with vitamin D may actually exacerbate autoimmune disease."

  • 0
  • 0

Hvis det nu går som industrien og dens talerør i Folketinget, først og fremmest Venstre, agter, så vil vi i løbet af ganske få år se en forøgelse af hvad der sker, når (nogle) får alt for meget D-vitamin.
Vi vil se endnu flere lidelser såsom kvalme, forkalkning, lever- og nyrelidelser, kramper, diarre, forstoppelser, ømme led, hoved- og/eller tandpine, mavesmerter, træthed, tørst og det, som tilsyneladende har ramt beslutningstagerne: forvirring.

At ”berige” vore madvarer med D-vitamin er en elendig form for ”forebyggelse”. Brug dog kosten som regulator? At den D-vitamin som mange åbenbart mangler, kan hentes fra spirer, havre, solsikker, jordnøddeolie, tang, ost og smør – og så fra den kære sol.

Forslaget er udtryk for det hysteri, der har grebet store dele af befolkningen. Frygt og mave-fornemmelser er udslagsgivende – ikke alm. sund fornuft. Det her har ikke en døjt med sundhedspolitik at gøre, det er designet til at fylde lommerne på fødevareindustrien, der hermed får nye afsætningsmuligheder.

  • 0
  • 0

AD: Arne Lund.

Faktisk sker der stort set ingenting selv ved 1000 ganges overdosering.

Gennem tiderne har en del mennesker, der har selvdoseret deres D-vitamin, taget fejl af µg (mikrogram) og mg (milligram) og spist enorme doser D-vitamin (1000 gange den tilsigtede) gennem meget lange perioder (over et år), uden at der rigtigt er sket noget ved det.

Du kan finde en litteraturhenvisning til R. Vieth's artikel om giftigheden af D-vitamin i LINK'et i nedenstående, der er hentet fra·
http://ing.dk/artikel/99081-politikere-vil... ,

hvor du også kan finde en masse uddybende diskussion.


Fødevarer indeholder ikke d-vitamin !!!

Fødevarer indholder ikke D-vitamin, det gør Torskelevertran og Multivitaminpiller heller ikke.

Solen UV-B stråler er den eneste væsentlige kilde til D-vitamin; her i Danmark dog kun ved middagstid om sommeren, og kun hvis man ikke beskytter sig med tøj eller sol-blokkere.

Problemet er, at stofskiftet hos vore mørke forfædre på Afrikas savanner gennem 5 mio. år er tilpasset en daglig dosis D-vitamin på ca. 1000 µg (syntetiseret i huden af solens UV-B stråler).
Intet tyder på at menneskets D-vitamin stofskifte er ændret siden dengang, tilpasningen til nordligere egne er sket ved, at huden er blevet lysere, så solen udnyttes bedre. Se:
http://www.biokemi.org/biozoom/issues/526/...

  • D-vitamin indhold dgl. i dansk kost ················ 3 µg
  • D-vitamin indhold i en Multivitaminpille ·········· 5 µg
  • D-vitamin indhold i en portion torskelevertran··10 µg
    (det er A-vitamin, der gør Torskelevertran giftig)
  • OPTIMALT DAGLIGT BEHOV FOR D-VITAMIN ··· 100 µg
  • Kort sommerklædt ophold i middagssolen ····· 250 µg

- Strandbadning i middagssolen ··················· 1000 µg

D-vitamin er vidtgående ugiftigt. Ved indtag op til 250 µg dgl. observeres ingen ændringer og ved op til 1000 µg dgl. observeres kun minimale ændringer i "forgiftnings-parametrene".


"Tvangsmedicinering" for sundhed

I debatten vrimler det med indlæg imod berigelse af fødevarer med D-vitamin, skønt mere end 95% af Danmarks befolkning mangler D-vitamin målt i blodet, heraf har en stor del en katastrofal mangel. Se:

http://www.biokemi.org/biozoom/issues/526/...

D-VITAMIN:

Ud fra Sundhedsstyrelsens nuværende anbefalinger, kan det forudses, at berigelsen formodentlig højst kommer til at dække 5-10% af det daglige behov, så fanatikerne foruroliger sig efter min opfattelse helt unødvendigt. Men fanatikerne ser åbenbart hellere, at mindst 10% af Danmarks ældre befolkning dør som en direkte følge af mangel på D-vitamin, end at de selv bliver tvunget til at spise noget sundhedfremmende imod deres vilje.

JOD:
Det fremgår iøvrigt klart af indlæggene, at fanatikerne ikke har det fjerneste begreb om hverken kemi eller fysiologi. Fx i debatten om tilsætning af Jod til salt.
Alt naturligt fremstillet salt, hvadenten det er Læsø-salt, Middelhavs-salt, Himalaya-salt eller andet, indeholder naturligt Jod i vexlende mængder. Noget formodentlig i langt større mængder end tilsætningen, andet formodentlig i lavere mængder, afhængigt af om det er udtaget først eller sidst i udkrystallisationsprocessen.
--- Naturligt salt indeholder altså Jod !!!
Det er det stensalt, som vi spiser, der er unaturligt. Det er 99,99% rent NaCl, fordi det i forne tider er inddampet langsomt i enorme bassiner. Jodtilsætning til stensalt gør det derfor mere naturligt.

PS. Jodtilsætningen i Danmark har da også allerede givet resultater med en kraftig reduktion i antallet af dødsfald og strumaoperationer pga Jod-mangel.

SELEN:
Hvad angår Selen, så er det et for mennesket livsvigtigt stof, men det er det ikke for planter. Planterne i Danmark gror derfor udmærket i vores Selen-fattige jord. Selen er udvasket fra jorden af regn, og i Finland tilsætter man Selen til gødningen, så det optages af planterne. Den danske bonde giver derimod sit kvæg Selen-tilskud, fordi det ellers ville lide af mangelsygdomme.
Fanatikerne mener dog, at det er manipulation og krænkelse af deres rettigheder, hvis man i Danmark beriger kosten med Selen, så befolkningen undgår disse mangelsygdomme.

PS. Meget tyder på, at der er en kraftig positiv synergi mellem Selen og D-vitamin.

Hvordan stiller de samme fanatikere sig til menneskabt fjernelse af giftstoffer fra fødevarerne? Skal det også være forbudt at fjerne Arsen eller alt for store mængder giftig Fluor fra drikkevandet? Det er jo også manipulation for at øge sundheden.


Lev 5 år længere med færre skavanker..

Desværre er der ikke gennemført kontrollerede dobbeltblind-undersøgelser, der viser, at folk gennemsnitligt lever mindst 5 år længere med væsentligt færre skavanker, hvis de får en daglig D-vitamin tilførsel på ca. 100 µg fra sol og kosttilskud tilsammen.
--- Dette har bl.a. følgende årsager:
(1) Næsten alle de udførte forsøg er udført af læger med lige så lidt eller mindre begreb om D-vitamin som Sundhedsmyndighederne. Disse læger har derfor i deres forsøg brugt "NUL"-doseringer, dvs tilskud på 5-10 µg (max 20 µg).
(2) Der er aldrig udført forsøg på personer fra vugge til grav, tværtimod er alle forsøg kun af nogle få års varighed. Dels har lægerne ikke penge til langvarige forsøg, og dels er alle læger interesserede i hurtige resultater, så de kan få publiceret nogle afhandlinger.

(3) Når D-vitamin-experter har givet tilskud til folk med mangel på D-vitamin, så har kontrolgruppen samtidig af etiske årsager modtaget tilskud af D-vitamin (og det i langt større doser end Sundhedsmyndigernes generelle anbefaling).

Faktisk bygger de fleste og bedste resultater på sammenligninger mellem befolkningsgrupper, hvis hud er udsat for varierende doser af solens UV-B, hvor der så må korrigeres for hudfarve, fedme og andre faktorer.

I Sverige har man nu således D-vitamin berigelse af mælkeprodukter m.m., og en måling af blodets indhold af D-vitamin på ældre kvinder i Nordsverige viser en rimelig D-vitamin status (langt bedre end i det mere UV-B solrige Danmark). Det kan være en del af årsagen til svenskernes længere gennemsnits levealder.

D-vitamin er et prohormon, og alle legemets celler har receptorer for "D-vitamin".
D-vitamin har da også gavnlig indflydelse på så mange dårligdomme m.m., at det er svært at opremse dem alle.
- Knoglestofskiftet (rakitis, osteoporose, knoglebrud).
- Paradentose.
- Muskulatur.
- Balance og faldtendens.
- Hjertekar sygdomme.
- Forhøjet blodtryk.
- De fleste vigtige kræftformer.
- Immunforsvaret: virus (fx AIDS) og bakterier (fx tuberkulose).
- Diabetes.
- Multipel sclerose.
- Psoriasis.
- Psykisk velbefindende og sygdomme.
- Depression (og vinterdepression?).
- Skizofreni.
- Autisme.

Ved at undlade et relevant tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret for soldyrkerne og hele året for bilkørere og kontornussere spiller man hasard med helbreddet, vel at mærke hasard uden vinderchance.

Mvh Steen Ahrenkiel, læge, civ.ing.(kemi)

steen@biochemist.dk

  • 0
  • 0

Hej Steen.

Tak for den spændende samtale i telefonen.

I dit sidste indlæg kalder du nogle fanatikere. Jeg ved ikke, om det er møntet på mig. Men jeg føler mig nu hverken mere eller mindre fanatiker end dig.

Du skriver også: "Det fremgår iøvrigt klart af indlæggene, at fanatikerne ikke har det fjerneste begreb om hverken kemi eller fysiologi".

Det ved jeg heller ikke om er møntet på mig. Jeg kan dog oplyse dig, at jeg har læst kemi. På et rimeligt niveau.

Og med hensyn til fysiologi har jeg læst den bog, som vi havde på DTU, igennem 9 gange!!! Jeg scorede et 10-tal efter den gamle skala til eksamen på DTU-Universitetet.

Så jo, jeg har begreb om kemi og fysiologi. Jeg vil derfor gerne have mig frabedt at blive stemplet som en, der ikke har begreb om kemi og fysiologi.

Du nævnte i telefonen, at kosten og multi-vitamin-piller ikke indeholde D-vitamin. Det samme skriver du i dit indlæg. Det er direkte forkert. Hvis man læser videre i dit indlæg kan man da også læse, at både kosten og multi-vitamin-piller indeholder D-vitamin.

Man kan iøvrigt læse mere om iod og D-vitamin i bogen "NNR - Nordic Nutrition Recommendations" 2004.

Jeg er ikke enig med dig i, at salt TILSAT iod er naturligt. Det er og bliver - efter min mening - unaturligt at berige salt med iod.

Ved at spise en multi-vitamin/mineral-pille fremfor at berige kosten med D-vitamin får man antioxidanterne C- og E-vitamin, selen, folinsyre, jern m.m.

Myndighederne bør efter min mening ikke berige kosten med iod eller D-vitamin. Jeg vil have ret til at købe mad, der ikke er beriget med dit og dat.

Myndighederne kan anbefale en multi-vitamin/mineral-pille med D-vit., iod, antioxidanter, jern m.m.

Venlig hilsen
Jan, Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

  • 0
  • 0

PERSONER, DER AF PRINCIPIELLE GRUNDE NÆGTER AT TAGE HENSYN TIL ANDRE, VIL JEG BETEGNE SOM FANATIKERE.

(1) Måske kan du personligt styre dit indtag af Jod og D-vitamin, men hensynet til de mindst 2 millioner danskere, der ikke selv kan styre det, kræver altså et centraliseret indgreb med et mindste-tilskud, så folk ikke invalideres/dør af samfundsskabt mangel på de to mikro-næringsstofer.

(2) Hvis dine beregninger slår fejl, så er det heller ikke alene din hovedpine, idet samfundet skal betale såvel hospitalsophold som invalidepension for dig.

Dengang jeg studerede medicin, var det på endokrinologisk afdeling en offentlig hemmelighed, at stort set samtlige danskere led af Jod-mangel, selv om ikke alle blev syge af det (faktisk døde under 100 om året af Jod-mangel, men mange måtte opereres for struma).

Da der dengang var forbud mod at sælge Jod-beriget salt i Danmark, fik vi på studiet oplyst, at man kunne købe det i Sverige.

Nu forstår jeg, at du er klogere end professorerne i endokrinologi, fordi du har fået 10 i fysiologi på DTU. Så kan du sikkert sagtens overbevise professorerne om, at de har begået en stor fejl og en frygtelig dødssynd ved at anbefale Jodtilsætning til alt salt, der skal bruges til human ernæring i Danmark.

HELD OG LYKKE.

Mvh Steen Ahrenkiel, læge, civ.ing.(kemi)

steen@biochemist.dk

  • 0
  • 0

Hej Steen.

Jeg synes, at du er unuanceret.

Nej, jeg er ikke fanatiker. Jeg tager hensyn til andre. Jeg siger jo, at andre kan overveje at tage en multi-vitamin/mineral-pille, der ikke bare indeholder D-vitamin og iod men også selen, antioxidanterne C- og E-vitamin, folinsyre, jern m.m.

Og nej. Mine beregninger slår ikke fejl. Ved at indtage en multi-pille som "Livol Multi Total 50+" bliver du dækket godt ind. I denne pille er der ca. 20-25 forskellige stoffer. Så ved at tage denne pille slår du 20-25 fluer med et smæk. Ved D-vitamin-berigelse slår du kun en flue med et smæk.

Så jeg mener, at det er mig, der tager hensyn til andre.

Vh Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Min voksne søn har været bosat i Frankrig/Grenoble fra han var 21 år - 39 år, altid spist den sunde franske mad med frisk grønt hverdag, ligeledes friske slagtervarer.

De fleste af døgnet's 24 timer er foregået ude i haven hvor der er rig mulighed for, at få sol på sine hvide ben som der står i artiklen - altså D-Vitamin.

Men alligevel fik han Tyktarmskræft, har gennemgået en alvorlig og kompliceret operation, og går fortsat til kontrol på andet år, men har overlevet og har det rigtig godt nu, måske fordi han var en en fysisk god form???

Men jeg syntes nu nok, at undersøgelsen om det er D-Vitaminmangel der giver kræft???, ville være alletiders, hvis man startede med, at samarbejde med de feks. Franske kræftlæger der bor og lever hvor der er masser af sol størsteden af året.

  • 0
  • 0

Nu skal man passe på med ikke at postulere at fordi man har dannet/indtaget meget D-vitamin, så er man beskyttet mod kræft. Sådan er det ikke. Kræft er ikke bare én sygdom, men en masse forskellige, med hver deres sygdomsbiologi.

Det man kan sige om D-vitamin er, at hvis niveauet i blodet er for lavt, så øges risikoen over tid voldsomt for visse kræftformer.

Tyktarmskræft kan jo ligeså godt være genetisk betinget, dvs. noget man er medfødt med, og så har man ikke en jordisk chance.

  • 0
  • 0

Jeg fik konstateret svær D-vitamin mangel og havde det generelt elendigt for cirka 11 måneder siden - blev syg konstant og var meget træt. Jeg begyndte derfor at tage D-vitamin tilskud hver dag 2x 25ug - og det var simpelthen fantastisk - hver dag der gik kunne jeg mærke jeg havde det bedre. Efter cirka 2-3 måneder var jeg på toppen igen. Af symptoner på manglen konstaterede jeg: 1. Smerter i muskler og led (over det hele), 2. Ekstrem træthed, 3. Kronisk Hævet mandler, 4. Svære infektioner i halsen og mandler, 5. Blev lettere forkølet og det var slemt hver gang, 6 søvnproblemer (fordi det gjore ondt at ligge ned).

Nu et år efter kan jeg konstatere at alt er gået væk. Jeg har været forkølet et par gange, men det har været så mildt at det næsten var ligegyldigt.

Så for mig har det været et mirakel - så der forsættes med D-vitamin herfra.

  • 0
  • 0

Svarende til 5000% over ADT.....

Glæder mig lidt til og se hvad der sker efter et par måneder.

Jeg har omregnet nye resultater fra units til mikrogram der påviser at 250 mikrogram og derunder er helt ufarligt.

Faktisk viser undersøgelserne at du skal op på 750 mikrogram dagligt eller derover for og risikere og få en forgiftning.

De nye undersøgelser fremsiger at man anbefaler voksne at tage 100 mikrogram D3 vitamin dagligt!

Der er også forskel på D vitamin, og der anbefales D3 som kan fås i Danske apoteker til ganske billige penge!

Det ikke småting D vitamin kan overkomme, ganske uden bivirkninger... Anyway i vil jo sikkert gerne have en hjemmeside hvor i kan læse lidt om resultaterne :)

www.grassrootshealth.net

De snakker i units og 1000 units er ligmed 25 mikrogram så i for lidt forståelse når i køre det igennem :)

MVH Anders

  • 0
  • 0

Ca. 200-300 % ADT af antioxidanterne C-, E-vitamin og selen

Nok for meget af E og Selen. Læs den absolut bedst underbyggede undersøgelse med 31000 mænd (SELECT http://www.cancer.gov/clinicaltrials/diges... ) af tilskud for E og Selen som blev afsluttet før tiden, da der ingen effekt var, men måske endda en smule overdødelighed.

Ca. 200 % ADT af D-vitamin

Givetvis for lidt. Jeg var i underskud (36) og efter et år med solbadning og daglig 600% af ADT (30 microgram) kom jeg op på et rimeligt niveau (78)

  • 0
  • 0

Hej.

Jeg har lige læst resumeet af SELECT på Medline/Pubmed. Det var spændende læsning.

Der er ikke enighed om, hvad de optimale mængder af E- og D-vitamin samt selen er.

Jeg mener, at mine mængder er en god "mulighed" eller et godt "bud" på nuværende tidspunkt.

God weekend.

Venlig hilsen
Jan, Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

  • 0
  • 0

D-VITAMIN:
Ud fra Sundhedsstyrelsens nuværende anbefalinger, kan det forudses, at berigelsen formodentlig højst kommer til at dække 5-10% af det daglige behov, så fanatikerne foruroliger sig efter min opfattelse helt unødvendigt. Men fanatikerne ser åbenbart hellere, at mindst 10% af Danmarks ældre befolkning dør som en direkte følge af mangel på D-vitamin, end at de selv bliver tvunget til at spise noget sundhedfremmende imod deres vilje.

Når jeg køber mælk, er det fordi jeg skal bruge mælk - ikke andet end mælk. Når jeg skal bruge D-vitamintabletter køber jeg sådanne nogle. Det næste bliver vel, at befolkningen lider lidt meget af depressioner og dør derfor tidligere, end de ville have gjort, hvis de altid var glade og tilfredse, - ergo vi tilsætter oksekødet noget, der giver sommerfugle i maven, til gavn for folkesundheden og medicinalfabrikkerne.

  • 0
  • 0