Nej tak til reklamer sparer miljøet for 140 kg CO2 pr. husstand

Vestforbrændingen og 12 kommuner vil have folk væk fra papirreklamer og over på nettet. En livscyklusanalyse viser nemlig, at flere nej-tak'er ved postkassen kan spare op mod 3.500 ton CO2.

Reklamer, der svulmer ud af postkasserne for derefter at blive båret nærmest direkte i genbrugscontaineren er et kæmpe miljøspild.

Det har de fleste nok på fornemmelsen, men nu dokumenterer en livscyklusanalyse fra Vestforbrændingen direkte konsekvensen af, at folk siger passivt 'ja tak' til reklamerne.

Det er DTU Miljø, der har foretaget analysen, og den viser, at en husstand i hovedstadsområdet modtager omkring 60 kilo reklamer om året. Det svarer til 140 kilo CO2, så hvis blot 5 procent flere end i dag vil bestille et 'reklamer nej tak'-klistermærke hos Post Danmark, kan der være op mod 1.500 ton affald at spare, svarende til 3.500 ton CO2.

»Vi undersøgte også, hvad det ville betyde for resultatet, hvis husstanden vælger at læse tilbudsaviser på nettet i stedet for at modtage trykte reklamer. Resultatet var, at der også her er CO2 at spare, selv om besparelsen er lidt mindre - minimum 75 kg CO2 pr. husstand om året,« siger Jacob Møller, seniorforsker på DTU Miljø i en pressemeddelelse.

Resultaterne i analysen fungerer som dokumentation og motivation for en maj-kampagne fra Vestforbrændingen og 12 kommuner i hovedstadsområdet, hvis indbyggere selv modtager mere end 20.000 ton reklamer om året.

Københavnere gode til at sige nej tak

I dag har godt 21 procent af de danske husstande sagt nej tak til reklamer ved at bruge det lille klistermærke til postkassen. 40 procent af disse siger desuden også nej tak til tilbudsaviser, som dog ikke er inkluderet i denne analyse og kampagne.

Analysen tager højde for alt sparet under produktions- og omdelingsprocessen, fraregnet ulemperne såsom en mindre pulje genbrugspapir til andre formål samt mindre produceret energi på forbrændingsanlæggene.

De 12 involverede kommuner i kampagnen er Albertslund, Ballerup, Brøndby, Egedal, Furesø, Gladsaxe, Gribskov, Herlev, Hillerød, Høje-Taastrup, København og Rødovre.

Foreløbig er især københavnerne gode til at sætte klistermærket på, da 39 procent siger nej tak til reklamer. I Gribskov er det blot 15 procent.

Dokumentation

Kampagnesiden

Kommentarer (47)

Har tidligere været tilmeldt ordningen og sat mærker op på min dør, men nu er der sat postkasser op i opgangen, og så kan man starte forfra.
Foranlediget af artiklen, har jeg lige forsøgt at frabede mig reklamer via eposthuset, men når jeg prøver at logge ind får jeg meldingen:Internal Server Error, Grrrr

Hvorfor skal jeg have det hyr? Reklamer burde være et tilvalg

  • 0
  • 0

Endelig noget NemID kunne bruges til, har jeg lige opdaget. :-)

Jeg fik lige bestilt et nyt mærkat til min bortsprængte postkasse, noget nemmere end gode gamle dage hvor man skulle ned og vise legitimation indenfor posthusets åbningstid.

Det er jo lige før man kan kalde dem for miljøvenlige, eller i hvert fald mere end tidligere.

(I øvrigt betyder en record i deres database ikke i sig selv at man ikke får reklamer, det er klistermærket som er afgørende for om der er bi-ugentlig forstoppelse)

  • 0
  • 0

"Det er DTU Miljø, der har foretaget analysen, og den viser, at en husstand i hovedstadsområdet modtager omkring 60 kilo reklamer om året"

Jeg har lavet min egen lille "analyse" her på Drejø, da min kone er reservepost.

Til hele øen får vi ugentlig over 80kg. "Med rundt" reklamer.
Da vi er lige godt 50 fastboende giver det 1,6kg pr. person (ikke husstand) pr. uge = 83,2kg. pr. år. Hertil kommer de reklamer som Postdanmark ikke selv omdeler.

Langtfra alle disse reklamer kan afleveres, da der både sendes ud til matrikelnumre uden huse og sommerhuse hvor postkassen jo er proppet i forvejen. Halvdelen går altså retur og det har foreløbigt vist sig håbløst at få ændret denne trafik.

Noget andet rigtig træls ved dette er, at den 80sindstyvendedel som regulær post udgør vægtmæssigt, er i alvorlig fare for at bortkomme i denne dynge skrald.

Jeg ville gerne her kunne indsætte et billede af en topfuld murbør reklamer, som jeg tog en dag hvor den var helt gal, men desværre. I må forestille jer den.

Drejø er iøvrigt af Postdanmark betegnet som en cykelrute !!!
Long-John efterlyses ;-0

Men altså - Herfra set kan man roligt gange miljøbelastningen med mindst 2.

  • 0
  • 0

Hvis jeg skal belemres med reklamer, skal jeg da have en nævefuld dollars dor det. Det koster jo en del besvær at slippe af med.

  • 0
  • 0

Post Danmark har nogen gange problemer hvis du bruger andet end IE, så prøv evt. med den?

Men så er der os, der rent faktisk bryder husordenen i andelsforeningen, ved at sætte de her mærker på..... Det er sjovt nok ikke tilladt, med argumentet at man ikke vil se en regnbue af klistermærker på brevsprækker/postkasser >_<

  • 0
  • 0

Det er jo ikke værre end bannerreklamer og spammails:
De virker, ellers ville der ikke være "timeløn" i det til at sponsorere diverse sites.

Om papir-spam så er et udtryk for at vi har for mange detail-butikker i forhold til kunderne er så nok et andet spørgsmål, da de i praksis kun kan stjæle kunder fra hinanden.

  • 0
  • 0

Papirreklamer virker sandelig også.
Ellers havde vi næppe sådan et kolossalt overforbrug.
Co2 besparelsen i en verden uden reklamer ville sandsynligvis være ret så voldsom hvis dette regnes med.

  • 0
  • 0

Jeg er da overrasket at jeres reklame bliver fremstillet af fossil brændsel. Det der kommer hos mig er trykt på vedvarende brændsel (træ).

  • 0
  • 0

Reklamer af enhver art er en pest. Og der er kun en part til at betale - nemlig kunderne.
Også reklamer på nettet burde forbydes - eller der burde i det mindste være et spam-filter til at holde dem væk, hvis man ønsker det.

Får man i øvrigt uønskede papirreklamer omdelt med postvæsenet, sender man den bare retur til afsender - U D E N frimærke. Så holder den praksis hurtigt op.

  • 0
  • 0

Jeg har et "nej tak til både ugeaviserne og reklamer" skilt siddende på min postkasse - og jeg har selv klistret det retsmæssigt på, fordi jeg hader at have skidtet liggende samtidigt med jeg skal tænke på miljøet og betale for stigende elafgifter og andre miljøhensyn. Jeg oplever at klistermærket på min postkasse bliver totalt ignoreret og det sænker da min moral mht. at tage stilling til miljøsvineri og så rent faktisk at praktisere miljørespekt. Men jeg tror da, at jeg fremover vil smide reklamerne lige i den røde postkasse der sidder på væggen udenfor :)

  • 0
  • 0

1.Det koster penge og resurser at producere skiltene i sig selv.

  1. de ser grimme ud.

  2. postbudet beholder bare reklamerne selv og smider dem ud når han/hun kommer hjem. Så uanset kommer de vel på forbrændingen?

  • 0
  • 0

I stedet for en dyr kampagne, kunne kommunerne aftale med en af lokalaviserne, at avisen en gang årligt sender et Nej Tak mærke med ud.

Givetvis langt billigere og mere effektivt end en kampagne, for problemet for de fleste er vist at tage sig sammen, men Posten vil næppe afgive monopolet på Nej Tak mærkerne!

  • 0
  • 0

postbudet beholder bare reklamerne selv og smider dem ud når han/hun kommer hjem. Så uanset kommer de vel på forbrændingen?

Hvor er "ud" ??? Er det i hans egen skraldespand ?
Beholder skraldemanden så også bare reklamer selv, og smider dem "ud" når han kommer hjem ?

Der er næppe nogen der er mere forbandet over reklamer, end netop postbudene.

  • 0
  • 0

Da post Danmark åbenbart mener at reklamer nej tak ikke gælder deres "med rundt" så er der et sted at starte. Det samme gælder telefonbøger som i den grad intet har med nutiden at gøre.

Reklamer burde være et tilvalg, og det her er et af de punkter hvor politikerne virkelig burde vise at de mener det, og lovgive på området snarest!

Meld jer til på facebook og støt sagerne:
Afskaf telefonbøger:
http://www.facebook.com/afskaftelefonboeger
Afskaf reklamer:
http://www.facebook.com/pages/Afskaf-trykt...året/172412486113459
Afskaf "Med Rundt":
http://www.facebook.com/pages/Afskaf-Med-R...

Mvh Morten

  • 0
  • 0

Den kendte jeg ikke. Tak for det !!!

For mig at se var en formidabel fejl at privatisere P&T.
Der er stadig folk i dette land som har brug for gammeldags papirpost og de skal selvfølgelig serviceres. Vi skal ikke tvinge ældre mennesker ind i den digitale verden imod deres ønske.

Jo mindre papirpost der bliver, jo dyrere bliver denne service, så derfor bør det være et offentligt anliggende.
Alternativet er det vi ser nu, at indtægten i stigende omfang skal søges andre steder end det det egentlig handler om.
At levere den reelle post bliver en biting (er det allerede).
Det er ikke længere postmodtageren der er målgruppen, men afsenderen. Og hvem sender mest ? Hvem bliver der taget mest hensyn til ?

"Posten skal ud, uanset vind og vejr" er en forældet floskel. Det væsentligste er at posten kommer ind og portoen er betalt.
Hvad posten egentlig indeholder har altid været fuldstændig ligegyldigt.

I øvrigt - alle de andre reklamer som ikke omdeles af Postdanmark bliver slet ikke delt ud her på Drejø. Det er der er ganske enkelt ikke nogen der gider.
Du kan selv hente i skuret ved havnen - hvis du gider.
Aktivt tilvalg eksisterer altså ganske få steder, og udkantsdanmark er ikke altid bagud ;-)

  • 0
  • 0

det skur må blive fyldt ganske godt op :) . Jeg vil ha udkant i Valby :)

Det gør det, og jeg har da overvejet at udvikle en ovn specielt tilrettet dette "brændsel", da det jo ifgl. EU er defineret som "vedvarende energi", men det er altså lidt for meget voldtægt på mine egne holdninger ;-)

  • 0
  • 0

@ Lars. Du må bruge et par aviser nu og da til at tænde brændeovnen? Efter at jeg sagde nej til alle former for reklamer, har jeg da en gang imellem manglet en avis til at tænde med :)

  • 0
  • 0

Ifølge artiklen siger 40 procent af dem som nej tak til reklamer også nej tak til tilbudsaviser, som dog ikke er inkluderet i denne analyse og kampagne.

Det lyder som noget vrøvl i mine ører. Tilbudsaviser er vel 100% reklamer og omfattet af den basale ordning.
Det er derimod lokale ugeaviser, som man på den måde kan udvide "nej tak ordningen" med. Med dette tilvalg slipper man i øvrigt også for telefonbøger, gratisaviser og aftenskolekataloger.

  • 0
  • 0

Forarbejdningen af træet koster vel fossilt brændstof af én eller anden slags, medmindre det er en dag, hvor det blæser godt.
Hvis træet i stedet blev destilleret til trækul (til jordforbedring) og metylalkohol (til bilbrændstof), ville der i hvert fald være noget sparet.

  • 0
  • 0

Der er åbenbart nogle cirkulære interesser. Ellers skulle man tro det var muligt for postvæsnet at levere en mærkat i løbet af over 3 måneder. Jeg har endnu ikke modtaget den!

  • 0
  • 0

For omkring 1½ år siden var jeg ved at sætte postkasser op her i huset. En underbo gjorde mig opmærksom på, at nu skulle vi have nye mærkater til at sætte på postkasserne, da post- og andre bude jo ikke kunne se nede i gadeplan, at vi havde sådan nogle mærkater et par etager højere oppe. Jeg sendte en mail til Post Danmark og forklarede situationen. Uden nævneværdig forsinkelse, i hvert fald mindre end en uge, kom der mærkater til både min underbo og mig.
Lars Kristensen, jeg tror, du har været uheldig, at din anmodning er blevet væk i stakken. Prøv igen.

  • 0
  • 0

Hvad er brændværdien af 82 kg glittet papir med tryksværte på?

På landsplan må der være en uudnyttet resource her, der kan udnyttes bedre end hvis det går til genbrugspapirmasse.

  • 0
  • 0

Har nogen en anelse om hvor mange personer der er indvolveret i dette arbejde med bestilling, layout, trykning, udbringning og derefter indsamling og tilslut afbrænding af reklamerne eller måske genbrug. Hvad vil ideen koste i øget arbejdsløshed.

  • 0
  • 0

Har nogen en anelse om hvor mange personer der er involveret i dette arbejde med bestilling, layout, trykning, udbringning og derefter indsamling og tilslut afbrænding af reklamerne eller måske genbrug. Hvad vil ideen koste i øget arbejdsløshed.

Det meste trykkes i udlandet, og gøres trykklart i udlandet. Layout og foto sker for en dels vedkommende i DK.
Omdelere vil blive ramt, men bortset fra PostDanmarks postbude, så omdeles ca. halvdelen af bude på deltid.

Det vil sikker afstedkomme en del arbejdsløshed, men også spare mange resourcer.

  • 0
  • 0

Jeg har nej tak til reklamer og lokalaviser og jeg er også registreret på robinson listen, så de 140 kg co2 jeg sparer om året må da være noget værd. Jeg får dog alligevel reklamer fra tid til anden. Hver gang dette sker, så klager jeg til forbruger ombudsmanden. Jeg kan kun opfordre alle til at gøre dette.

  • 0
  • 0

Reklamer i omslag, som post DK mener, vi ikke kan leve uden. De går til lodret arkivering i den grønne contianer med hjul.

Nu har jeg arbejdet på en genbrugsstation, da vi hentede aviser og reklamer (omkring 2 tons pr uge), og jeg vandt også en seriøs omgang seneskedehindebetændelse.
(De skulle løftes og af bilen og sorteres. Af sjove ting: En kameluldssutsko, knive og gafler)

Da min dreng kørte en ferieafløsertur med aviser og reklamer: Han kunne ikke selv køre lortet ud på sin cykel, jeg måtte køre med på min knallert, og vi måtte alligevel vende hjemme og hente resten.

Vi startede med at tælle op, men antallet passede ikke, så kontaktede vi leveranddøren, men det var iorden?!

Nu er min dreng ikke bange for hunde, der var nogen steder (med rottweilere), hvor jeg ikke kom med. (Er ellers hundevant).
Vi fik også brok, når vi efter at have besøgt en mængde markveje, leverede avisen 5 over syv, når den skulle være der før syv!

All in all så tjente han 700 kr (ca 45 kr pr dag) på en arbejdsdag på 7 timer (med min hjælp).
Jeg gider satme ikke gå med aviser! Til den løn- og hunde!

Mvh
Tine

  • 0
  • 0

Mon ikke det var bedre at spare DtU Miljø væk, når de går og bruger deres energi på sådan noget pladder? De kunne jo ligeså godt foreslå at man forbyder plastiksandaler - det er akkurat ligeså meningsløst.

Hør nu her - papirreklamer udgør et led i en logisk kapitalkæde. De eksisterer udelukkende fordi de samlet set giver økonomisk mening. De skal nok forsvinde om nogle år, helt af sig selv.

I mellemtiden bør man nok koncentrere sig om at forske i ting, der har lidt større værdi for vore virksomheder.

  • 0
  • 0

Omdelere vil blive ramt, men bortset fra PostDanmarks postbude, så omdeles ca. halvdelen af bude på deltid.

Det vil sikker afstedkomme en del arbejdsløshed, men også spare mange resourcer.

Her i området omdeles rekvalmerne af bude fra Rumænien, altså den del der ikke kommer med posten.
Engang var det skolebørn der i fritiden tjente penge på at uddele aviser og rekvalmer, men de gider nok ikke til den løn det giver... Så i stedet kommer der en Rumænsk kassevogn med 3 mand - Gad vide hvad deres timeløn er ??

  • 0
  • 0

Den der betaler, bestemmer musikken!

Der er givetvis tale om indtægtsdækket virksomhed hos DTU Miljø, der sikkert også mod passende betaling undersøger plastiksandaler, det er deres "logisk(e) kapitalkæde".

  • 0
  • 0

En del danske forbrændingsanlæg mangler brændsel, og papir er et udmærket biobrændsel.
Iøvrigt er det min erfaring, at de husstandsomdelte reklamer en gang imellem reklamerer for nyttige ting. Jeg er f.eks. glad for min batteridrevne hækklipper anbragt på en teleskopstang, ALDI, mit "nyrebælte" til at spænde om ryggen ved havearbejde i koldt vejr, LIDL, min fleece trøje til havearbejde, REMA 1000, smat oplysninger om hvor og hvornår jeg kan købe 24 øl til 88 kroner, så jeg ikke behøver at køre de 500 km frem og tilbage til grænsen for at købe mine øl der.
Så jeg glæder mig over, at de mavesure gammelmarxister, der har begået de fleste af de ovenstående indlæg er en flok tabere.

  • 0
  • 0

... man ikke [b]frabeder[/b] sig reklamer. Nej! Man [b]indleverer en ansøgning[/b] om at blive [b]fritaget[/b] for reklamer. Ansøgningen udløser en [b]sagsbehandling[/b], der godt kan vare ret længe og mest består i at udtænke begrundelser for et afslag. Til det formål påberåber PostDanmark sig nogle [b]regler[/b], hvoraf enkelte er ret eksotiske. F.eks. kan man kun blive fritaget for reklamer på en [b]fast bopæl[/b] og en [b]sommeradresse[/b]. Hvis man i stedet for en sommeradresse råder over en sekundær adresse, kan denne sekundære adresse iflg. postvæsenets regler ikke fritages for reklamer. At reklamer er mindst lige så uønskede på den sekundære adresse, bekymrer ikke postvæsenet en fjer. Postvæsenet tager hensyn til sine kunder -- og kunderne er de organisationer, der køber reklameomdeling, [b]ikke[/b] den jævne borger.
Hvis man beslutter at returnere de uønskede reklamer til en postkasse, bryder man endnu en af postvæsenets regler. De røde postkasser må nemlig kun modtage [b]frankerede forsendelser[/b]. Man kan imidlertid afgøre med sig selv, om man vil respektere denne regel eller ej.

  • 0
  • 0

Det er da godt du er glad for dine "fund" i tilbudsaviserne.

Men du er åbenbart ikke klar over, at man kan få dem alle (eller dem du gerne vil have) sendt på mail, med fritekstsøgning i samtlige tilbud, så "mavesure gammelmarxister" kan også købe discountøl på tilbud, men slipper for at komme hjem fra ferie til en overfyldt postkasse, og i det hele taget skulle fylde deres skraldespand med overflødigt papir!

  • 0
  • 0

Det egentlige problem er vel, at posten ikke mere vil putte posten igennem folks private brevsprækker, Men det er jo ikke de fæle kapitalisters skyld.

Må jeg iøvrigt anbefale, at man etablerer et forhold til sine naboer, så man kan hjælpe hinanden med postkassetømning i ferieperioder. Dette burde dog selv mavesure gammelmarxister gå ind for.

  • 0
  • 0

De kommer i postkassen nede påhjørnet når jeg handler. Med en seddel ved, hvor der står, at de bliver fri for reklamer, når jeg bliver fri for dem. De ønsker dem ikke, og jeg ønsker dem ikke. Vi er kvit.

  • 0
  • 0

Hvad er merværdien (for dig) i at få papirreklamer?

For mig er den negativ, jeg kan se de reklamer jeg måtte have lyst til uden papir, og med mindre besvær, såvel for mig som for mine naboer!

  • 0
  • 0

Det forekommer, at der kommer ting på markedet, der er både nye og nyttige.
For mig er den mest effektive måde, at blive jgjort opmærksom herpå, at min kone bladrer reklamerne igennem. Men jeg vil meget betakke mig for at få alverdens reklamer ind i min computer.

  • 0
  • 0

Tjah, sådan er vi så forskellige, jeg får 2Xuge en mail med de reklameaviser (og kun dem) jeg er interesseret i, kan som nævnt fritekstsøge i alle reklameaviserne, og har ikke dresseret min viv til at læse tilbudsaviser for mig, det ville hun (og jeg) nok syntes var min, og ikke hendes, opgave

I denne uge savnede jeg noget NPK-gødning, fandt 45 kg til samme pris som mit lokale havecenter ville have for 5 kg, det havde jeg aldrig fundet i en stak papiraviser.

Endelig gætter jeg på, at du. ligesom jeg, har fået købt ting fra tilbudsaviser som du kun har brugt en gang eller aldrig, det har jeg sluppet for siden jeg gik over til nettilbud.

Men, enhver må blive salig i sin tro.

  • 0
  • 0

  1. Min kone har aldrig ladet sig dressere. Ikke af mig i hvert fald.
  2. En del af de ovenstående indlægsskrivere virker ikke som om, de finder det passende at lade enhver blive salig i sin tro.
  3. Eksemplet med de 50 kg kunstgødning til prisen for 5 kg kunne måske få mig til at overveje en elektronisk tilgang. Min have består af sand, hvor næsten intet kan gro uden gødning, og jeg har ikke lyst til at anskaffe mig gødning i form af gylle. Det ville trods alt lugte værre end mine naboers benzindrevne maskinparker og grillpølser.
  • 0
  • 0

I Grafisk Arbejdsgiverforening (GA) har vi nu haft mulighed for at læse den rapport fra DTU, som begrunder de 12 kommuners kampagne mod tryksagen. Og der er nogle væsentlige problemer:

Den tryksag, der behandles i rapporten, kan på ingen måde sammenlignes med en reklametryksag. Dels benyttes energidata for en trykteknik, der normalt ikke anvendes til fremstilling af reklametryksager, og dels optræder et farveforbrug, der er så højt, at det vil medfører produktionsstop ved trykningen, fordi en moderne heatset trykmaskine ikke kan tørre så stor en farvemængde. Det reelle farveforbrug er mindre end 50 pct. af det, rapporten angiver.

DTU har her kun taget én papirkvalitet i betragtning på trods af, at der er store forskelle fra papirkvalitet til pa-pirkvalitet. DTU har anerkendt dette problem, men anført at der ikke har været resurser til yderligere undersøgelser.

CO2-belastningen ved elektronisk kommunikation fremfor reklametryksager er heller ikke medtaget i livscyklusvurderingen. I stedet har DTU foretaget en tvivlsom følsomhedsanalyse på brug af elektronisk kommunikation som alternativ til tryksagen.

Det forstår man godt, for det er ganske kompliceret at foretage egentlige livscyklusvurderinger af brugen af elektronisk kommunikation, da både teknologi og adfærd blandt brugeren er mangesidet.

DTU forudsætter i sin forsimplede følsomhedsanalyse, at alle læser tilbudsreklamer via en strømbesparende bærbar computer, og at datamængden på siden svarer til en gennemsnitlig hjemmeside.

Men hvis man med DTU’s egne tal regner med, at der benyttes en stationær PC og sætter datamængden mere realistisk på grund af det store grafikindhold i en elektronisk tilbudsavis, vinder reklametryksagen i denne forsimplede sammenligning med en lavere CO2-udledning.

  • 0
  • 0

Jeg læser aldrig selv nogen af reklamerne, men heldigvis er der en papircontainer tæt ved min bolig.

Naturligvis burde reklamer være noget man selv bestiller, det samme med lokalaviserne som for manges vedkommende også ryger direkte ud.

Man kan undre sig over der ikke er nogen som tilbyder en gratis CD/DVD hvor de ligger på, hvis man så oven i købet brugte en af RW typen, kunne de genbruges enten af modtageren eller ved indførelse af et pantsystem, for eksempel så man fik 10 kroner i returpant.

Både fremstillingsprisen og omdelingen nok være meget billigere end hele stakke af papir.
Yderligere vil der kunne lægges film, med eller uden reklamer, eller rene reklamefilm, på sådanne medier.

Fordelen for brugeren er så at man selv kan vælge, både hvad man vil se og hvornår, foruden at det selvfølgelig vil være meget nemmere at komme af med affaldet, samt at man efter 2 måneders ferie stadig har plads i sin postkasse til vigtige breve.

  • 0
  • 0