Nasa afprøvede redningstårn til sløjfet raket

Nasa afprøvede i går redningstårnet til det nu sløjfede Constellationprojekt. Afprøvningen var meget spektakulær, men en af de sidste aktiviteter inden pengene flyttes over til andre programmer.

Torsdagens afprøvning af redningstårnet til det nu sløjfede Constellationprojekt anslås at have kostet omkring 1,3 milliarder kroner.

Afprøvningen viste, at det udviklede redningstårn kunne trække Orionkapslen med astronauter fri i tilfælde af uheld under en nedtælling på affyringsrampen og den første del af opsendelsen.

Under torsdagens afprøvning trak de tre faststofraketter i redningstårnet en dummymodel at Orion-kapslen mere end halvanden kilometer op i luften. Undervejs sørgede systemet for at holde kursen og efterfølgende smide redningstårnet væk. Faldskærme bragte herefter kapslen tilbage til Jorden omkring halvanden kilometer fra opsendelsesstedet.

Nasa afprøvede torsdag sit første redningstårn siden Apollo-programmet. (Foto: Nasa)

Prøveflyvningen af Orion-kapslens redningstårn fandt sted fra White Sands Missile Range i New Mexico. Prøveflyvningen tog cirka 93 sekunder.

Torsdagens prøveflyvning var planlagt inden Obama sløjfede Constellation-projektet, men Nasa valgte at gennemføre testen for at få den erfaring. Orion-kapslen skal i fremtiden bruge som redningsbåd på rumstationen og opsendes ubemandet på kommercielle raketter, hvorfor der ikke bliver behov for redningstårnet.

Det er første gang siden Apollo-programmet at Nasa har udviklet og afprøvet et redningstårn til astronauter. Rumfærgerne benytter inget redningssystem til at fjerne astronauterne i tilfælde af uheld under opsendelsen.

»Man skal kunne få besætningen væk fra raketten som allerede flyve meget hurtigt. Redningssystemet skal derfor være hurtigere end raketten som allerede er meget hurtigt,« siger Nasa's Orion-projektleder Mark Geyer til Spaceflight news.

Redningstårnet med kapslen er 15 meter høj og nåede i løbet af cirka tre sekunder op på 710 kilometer i timen. Der blev afbrændt 1,8 ton brændstof på de tre sekunder og leveret en kraft på 2.224 kNewton.

Undervejs blev kapslen udsat for 15 G og raketterne skabte 163 dB støj. Sammen med redningsraketterne blev også en række små styreraketter tændt for at holde systemet på den rette kurs.

10 sekunder efter starten blev systemet drejet og cirka 21 sekunder efter staren blev redningstårnet frigjort. Efter 25 sekunder blev trækfaldskærmene frigjort og seks sekunder senere hovedfaldskærmene. Dummymodellen af Orion-kapslen landede som planlagt.

Orion-redningstårnet kunne benyttes på nogle af de kommercielle raketter som skal udvikles til opsendelsen af amerikanske astronauter i fremtiden. Systemet er udviklet af rumfirmaet Orbital Sciences Corporation.

»Vores fremtidige aktiviteter på Orion-redningstårnet vil blive ned trappet i år. Men vi mener den teknologi vi har udviklet og den know-how vi har opbygget indenfor astronautsikkerhedssystemer, specielt under opsendelser, vil komme os til gavn. Specielt når vi skal udvikle et modificeret system fra Orion-redningstårnet til vores egen kommercielle bemandede rumkapsel, og eventuelt til andre kommercielle firmaers bemandede kapsler,« siger direktøren for Orbital Sciences Corporation David Thompson.

SE VIDEO FRA AFPRØVNINGEN I GÅR HER

Computerskabt animation af testen

Dokumentation

Nasa’s pressemeddelelse:

Kommentarer (9)

Torsdagens prøveflyvning var planlagt inden Obama sløjfede Constellation-projektet, men Nasa valgte at gennemføre testen for at få den erfaring.

Hvilken erfaring?

  • 0
  • 0

Øhh, kostede afprøvningen 1.3 milliarder, eller var det udviklingen + afprøvning.
1.3 milliarder lyder rigtigt meget.

/henrik

  • 0
  • 0

Hvilken erfaring?

Måske den erfaring, at deres design, modeller og implementering virker som forventet i praksis?

  • 0
  • 0

Selve testen. Udviklingen kostede meget mere - pengene ruller hurtigt i Constellation - land.

Men opgaven er heller ikke nem - at fjerne en 25 ton Orion kapsel fra en faststofraket, der pr. definition ikke kan slukkes hvis noget er ved at gå galt. Gør det så på en begrænset tid mens hele systemet flyver mach 5 og måske accelererer ekstra når kapslen bliver smidt. 15 G og 163 dB er da heller ikke noget at spøge med - det er lige på grænsen for hvad astronauterne i kapslen nedenunder kan overleve.

Og prisen?
Et dårligt basisdesign gør som bekendt opgaven ekstra svær, så det vil blive dyrt ligemeget hvad man gør. Så dyrt faktisk, at det ser ud til at SpaceX og de andre vil designe deres eget system.

  • 0
  • 0

Måske.

Men der mangler lige det med mach 5, ikke?
En del af opgaven for launch abort systemet er også at bringe kapslen ned i hastighed, så hovedfaldskærmene ikke bliver sprængt ved udløsning. Det er derfor kapslen laver den mærkelige saltomotale til sidst.

Så det er vist kun en delvis test.

  • 0
  • 0

Besynderligt.. Man må formode at det er folk med fingrene relativt dybt i syltetøjskrukken der har lavet, eller bistået ved tilblivelsen af animationen ovenover, Hvis så, hvorfor mon den rigtige test "vender underud", i kontrast til den oprindelige "kolbøtte" vist i animationen.?

R

  • 0
  • 0

Sikkert fordi systemet er så kvikt at det kan reagere på optimal vis afhængigt af omstændighederne.

Tvivler stærkt på at der er materiale for en konspirationsteori i denne detalje.

M

  • 0
  • 0