Næste affyring af rumraket har lange udsigter - men det sker

Den umiddelbare vurdering fra Kristian von Bengtson og Peter Madsen er, at raketten ikke kommer op i september. En ny affyring nu vil kræve nye tændsatser, ny oxygen og formentlig en adskillelse af raketten for at tjekke LOX-ventilen. Men vi skal nok få den op, siger rumskibsbyggeren.

Raketfolkene om bord på marinehjemmeværnskutteren Hjortø er ankommet til Neksø, og selvom nyheden til folk på kajen er nedslående, så er alle ved godt mod.

Raketten kom ikke i luften, men alle er indstillet på at gøre nye forsøg senere.

»Det er selvfølgelig ærgeligt, men vi vidste, at sandsynligheden for succes var omkring fifty-fifty. Alt gik godt frem til nedtællingen, og nu har vi lært rigtigt meget af hele forløbet, især hvad angår logistik,« siger Kristian von Bengtson, der alligevel tændte en cigar på vejen hjem.

Lox er påfyldt og ilten fordamper tydeligt som en sky ud af siden. Isflager falder også af raketten

Marinehjemmeværnets folk er klar til at holde antenneforbindelse til raket.

De sidste folk forlader affyringsrampen

Kristian Von Bengtson tager alligevel sin cigar frem. Helt skidt har dagen ikke været.

Læs også: Se arbejdet med de sidste detaljer på raketten

Læs også: Fakta om den danske rumraket

Peter Madsen er i øjeblikket i gang med at sejle raketten og ubåden tilbage til Neksø, men det tager flere timer. Kristian von Bengtson har dog talt kort med ham og deres umiddelbare vurdering er, at der ikke sker affyring igen i dette opsendelsesvindue, der slutter den 17. september. Dermed kan opsendelsen være udskudt til december eller senere.

Tre årsager til udsættelse

Årsagerne er flere. For det første er alt oxygen blevet sendt op i luften for at få raketten hjem i sikkerhed, og dermed vil det være nødvendigt at få fragtet nye oxygenbeholdere herover. For det andet er tændsatserne brændt af, og der skal også skaffes nye. Og for det tredje tyder meget på, at der er et problem med LOX-ventilen, som kan kræve, at raketten skilles ad.

Lox-ventilen er af en anden type end den, som blev brugt under motortestene på Refshaleøen. Den gamle LOX-tank blev nemlig stjålet, så der er bygget en ny som godt nok er testet, men ikke i samme omfang som den tidligere.

Foruden LOX-ventilen var der indikationer på, at rakettens batterier blev lidt for flade før affyring og en melding fra folk i speedbåden lød på, at alle lamper på raketten så slukkede ud ved en forbisejling, hvilket tyder på, at der intet strøm var på raketten. Men tændingen af tændsatserne tyder på, at elektronikke virkede fint.

Måske udkast fra helikopter

Ved et pressemøde senere i dag vil raketbyggerne komme med en samlet udmelding om fremtiden for projektet, men et er sikkert. Nemlig, at raketten skal op.

Radarfolkene fra Weibel er også klar til nye forsøg og det gælder også marinehjemmeværnet, samt elektronikfolkene.

For Kristian von Bengtson er det særligt surt, at missionen ikke gav ny viden om rumskibet, men på dækket på vej hjem til Neksø, luftede han en mulighed for at teste rumskibet med faldskærmene ved at smide det ud fra en helikopter.

Kommentarer (7)

Det er vigtigt at tage ikke-held hjem tidligt før der er lagt meget store beløb i projekter.
Nu fik I prøvet det hele af - udtaget selve affyringen - og fandt fejl som kan forbedres - det er faktisk ikke så ringe endda - og der var stor bevågenhed om forsøget......
Næste forforsøg kan nu håndteres med stor sikkerhed - det hele er prøvet før.
Ingeniørkunst støtter sig også på erfaringer.....

  • 0
  • 0

skrev andet steds, så kan liden tue vælte stort læs. I dette tilfælde at rømningen tog lige lidt længere tid, og at man derfor løb tør for strøm osv.

Det er jo en kompliceret sag, at få det apparat til at flyve, og kun en lille ting skal svigte, før end den ikke kom adsted. Der er extremt mange ting at holde rede på, og noget kan testes på forhånd, som feks. hvor lang batterierne kan holde strøm, andet kan ikke, f.eks. vejr og vinds indvirkning på crew and materiel.

Det var et stort sats at gå for affyring så hurtigt, det smuttede så, men der er vel så kommet dyrebare erfaringer i bagagen, og til dokumentationen.

Jeg syntes, at det var fedt at I forsøgte opsendelse, og jeg er fortsat "minisponsor" på projektet, og håber på, at I for den op i næste forsøg.

  • 0
  • 0

Ja, de gamle teknikere ved prøvestationen på Usedom halvøen i 1940'erne røg sikkert også store Havanna-cigarer efter en vellykket affyring.
Vi må håbe, at folkene fra CS har brugt de billige denne gang og at de dyre kommer frem næste gang. (host - host). :-)

  • 0
  • 0

Som enhver ved ryger man først cigaren når "The fat lady sings"(TM).

Jeg synes absolut Kristian havde fortjent den cigar - og så klædte så ham! ;-)

  • 0
  • 0

Hele holdet har leveret en sindsygt dedikeret indsats. I har nået fantastisk meget på kort tid. Det er trist, at de ikke fik raketten fyret af, men så bliver det næste gang. Jeg håber pressen vil være dem nådige.

Held og lykke med det videre arbejde.

  • 0
  • 0

Jeg synes absolut Kristian havde fortjent den cigar - og så klædte så ham! ;-)

Han har jinx'et hele projektet har han!

"... fat lady...", ellers ingen cigar!

Det ved alle der skal have noget i luften!

  • 0
  • 0