Millionbonus til DSBFirst trods flere forsinkelser på kystbanen

På trods af at togene på Kystbanen er blevet mere forsinkede, så modtager DSBFirst en millionbonus for godt udført arbejde. De fleste forsinkelser skyldes nemlig trængsel på skinnerne, signalfejl eller koks i Sverige.

81,8 pct. af togene på Kystbanen kunne i april opretholde kravet om rettidighed - det er en forværring af rettidigheden på mere end 7 procentpoint i forhold til marts, oplyser DSB.

For at være rettidigt må et tog ikke være forsinket med mere end fem minutter.

Dermed kan transportminister Hans Christian Schmidt neglebidende se til, mens udviklingen på Kystbanen går den forkerte vej i forhold til hans løfte om, at antallet af rettidige tog skal bringes op over 90 pct. inden udgangen af året.

Alligevel er status, at DSBFirst lever op til sine kontraktlige forpligtelser om rettidighed og dermed kan indkassere en bonus på over 1 mio. kr. i Danmark - det næsthøjeste af fire mulige bonustrin. Det skyldes, at de forsinkelser, som DSBFirst selv har ansvaret for, nu ligger på et meget lavt niveau.

Kigger man udelukkende på DSBFirsts "personlige" rettidighed, lå den helt oppe på 98,5 pct. i april, hvilket er ny rekord og udløser den næsthøjeste bonus, som netop udløses ved 98,5 pct.

Ifølge driftsdirektør hos DSBFirst, Claus Rehfeld, har selskabets formkurve været opadgående hele året.

»Det gode resultat kommer efter den værste vinter i mange år, hvor medarbejderne konstant har kæmpet for, at vi kunne levere det, vi har lovet i vores kontrakt. På trods af de svære vinterforhold har vores rettidighed været støt stigende i løbet af 2010,« siger Claus Rehfeld til DSB's interne blad "DSB Idag".

Direktør: Det vil lysne for passagererne

Administrerende direktør i DSBFirst, Karsten Røn Andersen, anerkender, at de forbedrede resultater ikke kommer passagererne til gode, så længe den samlede rettidighed på Kystbanen hænger fast nede omkring de 80 pct. Men han forventer, at situationen også vil lysne for passagererne, når den planlagte nye og mere robuste køreplan træder i kraft i august.

»Transportminister Hans Christian Schmidt har stillet som krav, at ni ud af ti tog på Kystbanen kører til tiden inden udgangen af 2010. Med de seneste måneders tal har vores medarbejderes vist, at vi kan levere det, vi har lovet, og mere til. Og det vil vi naturligvis fortsætte med fremover, så vi kan være med til at sikre den bedst mulige togtrafik på Kystbanen,« siger Karsten Røn Andersen.

Signalfejl og koks i Sverige giver forsinkelser

De forsinkelser, som DSBFirst ikke kan klandres for, kan til gengæld tilskrives forskellige andre aktører, f.eks. Banedanmarks trafikafvikling på strækningen, signalfejl eller forsinkelser opstået i Sverige, typisk i forsinkelser med anlæggelsen af den såkaldte Citytunnel under Malmö.

For at opnå bonus skal DSBFirsts "personlige" rettidighed ligge på mindst 97,7 pct. Dette mål nåede DSBfirst hverken i januar, februar eller marts selv om selskabets formkurve i denne periode var støt stigende. I januar opkrævede Trafikstyrelsen således en bod for manglende rettidighed fra DSBfirst på over 1 mio. kr.

Årets laveste rettidighed på Kystbanen blev noteret i februar, hvor vintervejret betød, at den samlede rettidighed på banen var helt nede på 78,2.

Kommentarer (6)

For mig lyder selv 90% tog til tiden som ret uambitiøst. Med det niveau vil en pendler (hvis forsinkelserne er fordelt ligeligt over all afgange) vente på et forsinket tog en gang om ugen.

  • 0
  • 0

Øresundstoget/kystbanen kører hele døgnet med 10-20 minutters drift (afhængigt af hvilket station man skal til). Det er dælme mange afgange til at pynte på rettidigheden.

Det ville være interessant at se på rettidigheden i myldretiden, altså der hvor der er klart flest passagerer, for det er jo især der at vi har brug for det :)

  • 0
  • 0

Det ville være interessant at se på rettidigheden i myldretiden, altså der hvor der er klart flest passagerer, for det er jo især der at vi har brug for det :)

Jeps, en (forsinkede passagerer)/(passagerer i alt) ville være temmelig meget mere interessant. Det er da fint, at 200 passagerer kommer frem til tiden mellem 22 og 23, men noget mere træls at 1200 kommer for sent mellem 7 og 8.

Og så er det noget skrivebords-pjat med den opdeling. For mig som passager er problemet AT toget er forsinket, ikke HVEM der er skyld i det. Hvis dén kontrakt var skruet rigtigt sammen (hvilket åbenbart kan være svært) ville en stor %-del af det enkelte firmas bonus gøres afhængig af den samlede rettidighed. Dét ville motivere aktørerne til at kommunikere og lave fælles løsninger, som virker i stedet for at bruge uforholdsmæssigt meget krudt på at sende aben videre.

  • 0
  • 0

[quote]

Og så er det noget skrivebords-pjat med den opdeling. For mig som passager er problemet AT toget er forsinket, ikke HVEM der er skyld i det. Hvis dén kontrakt var skruet rigtigt sammen (hvilket åbenbart kan være svært) ville en stor %-del af det enkelte firmas bonus gøres afhængig af den samlede rettidighed. Dét ville motivere aktørerne til at kommunikere og lave fælles løsninger, som virker i stedet for at bruge uforholdsmæssigt meget krudt på at sende aben videre.

Man kan da ikke straffe en virksomhed for noget som den ingen indflydelse har på. Det er klart at man som passager er ligeglad med hvem der er skyld i forsinkelserne, men afregningsmæssigt er man NØDT til at kikke på hvem der er skyld i problemerne. Men det kunne da være en fin løsning at slå alt sammen i DSB, ligesom i gamle dage. Så bliver DSB både infrastrukturforvalter og driftvirksomhed.

  • 0
  • 0