Kran-robot på 53 ton udskifter gearkasser på møller i stiv kuling

En ny kran specielt udviklet til at udskifte gearkasser eller anden indmad på Vestas 3 MW vindmøller er under udvikling. Kranen bærer navnet Vestas Tower Crane og vejer hele 53 tons.

Kranen, der er 10 meter lang, 2,9 meter høj og 3,3 meter bred, stiger til vejrs via en slags flertrinsproces: Et kabel sænkes ned fra nacellen til jorden, hvor det forbinder og hæver et system af trisser, der fordeler kranens vægt, et såkaldt Nacelle Attachment System eller  NAS.

Når hævesystemet er trukket op og forbundet til nacellens side, hejser det ved hjælp af flere wirer selve kranen op.

Ved tårnets top omklamrer kranen tårnet som en kæmpe robothånd for at stabilisere sig under arbejdet, som kan foregå i op til 15 sekundmeter vind, svarende til stiv kuling. Skulle det blive stormvejr kan kranen hænge fast, dog uden at arbejde.

Vestas har længe manglet en mobil kran til de turbiner, der arbejder 70 til 105 meter over jorden, hvor vinden ofte er kraftig. Og den danske mølleproducent forventer, at omkostningerne til at lave reparationer på møllerne vil falde med hele 75 procent.

En klar fordel er blandet andet, at kranen er nemmere at transportere ud til de typisk svært tilgængelige steder, hvor møllerne befinder sig. Den nye kran er også tre gange hurtigere at samle end en traditionel kran og kan transporteres i blot to lastbiler, mens en almindelig kran kræver mellem 5 og 12 lastbiler, skriver Vestas på deres hjemmeside.

Kranen skal ikke forveksles med den serviceplatform, som Vestas tidligere har fremstillet, og som i princippet minder om en anden avanceret dansk nyudvikling, Kenneth Skovbo Lott's Skyspider, som Vestas også har vist interesse for.

Tårnkranen, der blev demonstreret tidligere i år, har hidtil kun været i begrænset brug, inden teknologien er blevet videreudviklet. Den nuværende version af kranen har en enkelt kranarm, som kan installere og fjerne gearkasser og generatorer.

Kommende versioner forventes også at kunne udskifte og reparere selve rotorbladene.

Emner : Vindmøller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tænk hvis gearkassen vejede 16 ton i stedet for 80 ton.

Tænk hvis gearkassen aldrig skulle udskiftes!

Det var, som nævnt et par gange, tilfældet på Boeings første store vindmøller med gear fra STAL LAVAL, et firma som ikke findes mere.

Men de tekniske forudsætninger findes stadigvæk.

Mvh Tyge

  • 0
  • 0

.....med gear fra STAL LAVAL, et firma som ikke findes mere.....Mvh Tyge

Tyge, lidt off-topic: Jeg mindes at du i et gammelt debatindlæg har antydet, at du har noget med museumsdrift at gøre. Er det korrekt? Jeg er i forbindelse med nylig flytning faldet over et par gamle manualer til STAL-LAVAL's AP turbineserie (AP = Advanced Propulsion), der f.eks. blev anvendt i mange VLCC'ere i 70'erne. Skønne gamle indbundne bøger med masser af farvelagte tegninger. Kontakt mig hvis de har interesse. Jeg kan mailes på: fornavn (at) efternavn punkt dk.

Med venlig hilsen Peter Blazejewicz

  • 0
  • 0

[quote].....med gear fra STAL LAVAL, et firma som ikke findes mere.....Mvh Tyge

Tyge, lidt off-topic: Peter Blazejewicz[/quote]

Hvorfor er det off-topic med gear, som ikke skal udskiftes er det da mere relevant med gear, der skal udskiftes ?

Med venlig hilsen

  • 0
  • 0

[quote][quote].....med gear fra STAL LAVAL, et firma som ikke findes mere.....Mvh Tyge

Tyge, lidt off-topic: Peter Blazejewicz[/quote]

Hvorfor er det off-topic med gear, som ikke skal udskiftes er det da mere relevant med gear, der skal udskiftes ?

Med venlig hilsen

[/quote] Det off-topic består i, at jeg tilbyder Tyge nogle gamle manualer til reduktionsgear for skibsfremdrivning. Trådens "topic" er vedligehold / udskiftning af reduktionsgear i vindmøller.

  • 0
  • 0

Einar, der findes motiv, men det bliver for omfattende for en debattråd.

Det, som imponerer mig, er, at vandturbiner med disse CPG- gear klarede Mississippi dengang New Orleans blev oversvømmet.

Tak Peter, jeg har allerede udnyttet dit tilbud, hilser Tyge

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten