Københavnske bycykler i kamp mod uret

Den spanske udvikler af Københavns nye bycykel med tablet-pc har forladt projektet, og tre måneder før premieren er hverken cykler eller ladestandere gået i produktion.

Københavnerne skal have adgang til 1.260 topmoderne bycykler 'fra sommeren 2013'.

Sådan lød formuleringen i det officielle dokument fra december 2012, hvori den københavnske borgerrepræsentation sikrede finansieringen af hovedstadens spritnye, interaktive bycykler med GPS-forbundet tablet-pc som erstatning for de hedengangne havelåger årgang 1995.

Men det bliver i bedste fald blot 50 bycykler, som i august bliver taget i brug af en række udvalgte testcyklister. Selv denne fortrop på 50 bycykler og deres tilhørende ladestandere er fortsat ikke andet end streger på et stykke papir.

Såvel bycyklen som de 1.890 tilknyttede ladestandere, der skal placeres 65 steder i København, mangler fortsat at blive sat i produktion her tre en halv måned før premieren.

Ifølge den kontrakt, som blev indgået mellem nonprofit-organisationen Cykel DK og leverandøren GoBike den 13. december 2012, skal den fulde leverance af samtlige 1.260 bycykler først være afsluttet ved udgangen af 2013.

De fremtidige københavnske bycykler består af et helt nyt koncept, som integrerer en tablet-pc i en oprindelig spansk udviklet bycykelmodel med indbygget batterimodul. Batteriet bliver opladet ved særlige ladestandere, som skal placeres ved strategiske lokaliteter i København.

Selve bycyklen såvel som den valgte tablet-pc er hver for sig relativt gennemtestede hyldevarer. Integrationen af bycykel, tablet-pc, batteriteknologi og ladestander er til gengæld aldrig prøvet før og skal stå sin prøve i de københavnske gader.

Siden kontrakten mellem Cykler DK og GoBike blev indgået, har den oprindelige spanske designer - og tiltænkte producent - af det københavnske bycykelkoncept forladt projektet og optræder ikke længere som partner for GoBike.

De nye bycykler udstyres med tablet-pc og GPS-navigation.

I stedet har GoBike efter eget udsagn indgået en aftale med den tyske cykelfabrik Mifa om at producere cyklerne. Produktionen i Tyskland er dog endnu ikke gået i gang, men direktøren for og medstifter af GoBike, Torben Aagaard, forsikrer, at produktionen 'er meget tæt på kickoff'.

Ifølge Torben Aagaard er der ikke det mindste spor af dramatik forbundet med afskeden med de spanske ophavsmænd til bycyklen, ligesom direktøren afviser, at producentskiftet i kombination med de mange modifikationer på cyklen skulle have forårsaget, at produktionen er kommet senere i gang end planlagt.

»Det blev hurtigt klart for de involverede parter, at det mest effektive slet og ret var, at vi købte rettighederne til produktionen af både bycyklen og den tilknyttede ladestander. Herefter har vi så fundet et rigtig godt match mellem os og den tyske fabrik,« siger Torben Aagaard og fortsætter:

»Vi har købt rettighederne til cykler og ladestationer i god ro og orden og ud fra et strategisk ønske om selv at eje rettighederne til cyklen og ladestationerne, som er helt centrale elementer i vores løsning. Vi har store ambitioner med bycyklen som f.eks. at integrere en tablet-pc på styret, hvilket den oprindelige cykel ikke havde mulighed for. Tilsvarende krævede vores koncept modificeringer af ladestationerne.«

De 1.260 bycykler skal være leveret senest ved udgangen af 2013, og den deadline agter GoBike at holde, siger direktør Torben Aagaard.

Torben Aagaard medgiver dog, at man er underlagt 'en hård deadline', og at GoBike står over for en periode med meget koncentreret arbejde.

Heller ikke produktionen af de 1.890 ladestandere, som skal placeres 65 steder i København i løbet af de kommende måneder, er gået i gang. Men også her er man meget tæt på at gå i gang, forsikrer Torben Aagaard, som dog ikke ønsker af afsløre navnet på den virksomhed, der skal stå for opgaven.

»Men det bliver en dansk virksomhed i Nordsjælland, der får opgaven med at producere de 1.890 ladestandere, så udviklingen af de københavnske bycykler bliver også til gavn for dansk erhvervsliv,« siger Torben Aagaard.

Men du fastholder, at produktionen af ladestanderne såvel som placering, test og ibrugtagning kan være afsluttet i løbet af sommeren?

»Absolut. Ligesom med bycyklerne skal leverancen være afsluttet senest ved udgangen af 2013. Det kan og skal vi nå,« siger Torben Aagaard.

Københavns Kommunes stadsarkitekt samt Frederiksbergs stadsgartner har i de forløbne måneder kastet deres opmærksomhed på bycykelprojektet, og samstemmende forlangt en grundlæggende ’skandinavisering’ af designet af såvel bycyklen som de tilknyttede ladestandere. Det har betydet modifikationer af ladestandernes udformning og farve, og på selve bycyklen er bl.a. sadeldesign såvel som cyklens karakteristiske forlygte blevet modificeret.

Kommentarer (10)

....'relativt gennemtestede hyldevarer'....

Rent praktisk er jeg bekymret for om man i det hele taget kan se en normal farve skærm i dagslys. Jeg tror derfor ikke på den med hyldevarer, men er der i det hele taget en skærm der kan ses udendørs?

-Og hvis sort/hvid LCD trykfølsom skærm er vejen frem, hvordan er så oplevelsen af internettet med en monochrome internet browser?

Mvh.

  • 0
  • 0

Kald min en anelse konservativ, men var det her ikke det sidste frirum folk havde væk fra mobil og tablets.. Jeg har ikke lige læst om det før, så ved ikke lige, hvad det er tænkt som af fordel vs hvad man kunne købe af flere cykler for prisen ?

  • 2
  • 0

Jo cyklen er en godt frirum og en god stres nedbryder. Endnu bedre når der er en el motor monteret på den, så bliver man ikke forstyrret af modvind.

Men for turister er bycykler en smart ting, og en simple tablet/gps der kan lede dem der hen de ønsker, er nok ikke en dårlig ting. Jeg havde meget glæde af de leje cykler der er stillet op i Nice. "velo bleu". Jeg kunne bo på et billigt hotel uden for centrum, og køre hjem for 1 Euro midt om natten.

Men for pendlere er det nok ret lige gyldigt.

  • 0
  • 0

Den ekstra pris ved tabletten vil i et eller andet omfang kunne tjenes ind på det forventede salg af kontekstoptimerede reklamer vist på skærmen.

Som der har været vendt i tidligere diskussioner ifbm. andre artikler om den nye bycykel er det spørgsmålet om man så kan vise reklamer til cykliste uden at det går ud over trafiksikkerheden.

  • 0
  • 0

Vi kan da ikke ah at folk sidder der og prøver at se på en skærm når de skal cykle i København trafik !
det er da vildt uansvarligt! Så kan jeg bedre forstå hvis der er en lille højtaler der fortæller ruten -men så skal der ikke være en skærm på cyklen ! mvh jacob schønberg

  • 0
  • 0

Oprindeligt mente rigsadvokaten at cyklister kun undtagelsesvis var omfattet af forbudet mod håndholdte mobiltelefoner. Senere der der vist sket ændreding i opfattelsen, således at cyklister også kan få en bøde for at bruge håndholdt telefon under kørslen.

Det opfatter jeg således at man betragter cyklister som andre kørende, og derfor må cyklister være omfattet af samme regler som billisterne med hensyn til at kunne betjene køretøjet, samt have samme opmærksomhed rettet mod trafikken.

Derfor undrer det mig at man forsyner en cykel med en tablet-pc (medmindre den kun virker når cyklen holder stille) --- mig bekendt har der været noget polemik om de nye og større info-skærme der er i biler. En cykel-tablet kan vel også vise f.eks. en film? I en bil må man mig bekendt f.eks. ikke kunne se tv-/dvd-skærme fra førerens plads. Visning af reklame må vist være kørslen uvedkommende, og dermed nok også forbudt.

Hvis cykel-tabletten er konstrueret så den kun viser det samme som en gps gør i en bil (eller anden info om kørslen som kalorie-forbrug :-) må det sådan set være i orden.

Eventuelle jurister kan eventuel kridte juraen op :-)

Min holdning som cyklist og billist (hidtil aldrig samtidig) er at skærme med en masse info ikke passer sammen med en forsvarlig kørsel. En højtaler ville derimod være bedre --- bortset fra den støj der vil være i cykel-myldretiden :-)

  • 0
  • 0